Funderar på nytt nätaggregat, vilket? (max 700kr)

Permalänk
Medlem

Funderar på nytt nätaggregat, vilket? (max 700kr)

Just nu sitter jag på ett AXP 630W nätagg som är 3-5 år gammal.
Den funkar fint och driver datorn i min signatur, men det är många som säger att jag ska göra mig av med mitt nätagg så fort jag kan och några få som säger att den är helt ok.
Iallafall det verkar som att jag har möjligheten att köpa ett 560ti DCII TOP begagnat billigt som kan ersätta mitt kassa 5770.
Klarar jag mig någon månad till på mitt AXP med 560ti eller är det inte värt risken?

Krav på nätaggregatet:
Max 700kr.
Nätaggregatet ska klara av att driva minst 7970 för jag planerar att skaffa ett kort ur 8000-serien senare när jag kört på 560ti ett tag.
Den ska klara av att driva ett överklockat FX-8350 eller liknande.
Ska klara av att driva 1-2 hårddiskar + 1-2 SSD's.
Kabellängd har jag ingen aning om men vi kan väl gå på att jag skaffar något liknande R4 i framtiden (just nu sitter jag på Antec 300).
Crossfire/SLI är inget jag bryr mig om men är alltid trevligt om det orkar driva 2st 560ti.
Ska klara av lättare överklockning.

Ju billigare desto bättre för jag har det riktigt svårt ekonomiskt, begagnat är ok också men det får vi ta i pm isåfall.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Ditt agg tillhör med största sannolikhet samma serie som det som Sweclockers testar här http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budg..., eftersom det enda agg på 630w jag hittar från AXP är i Simple-serien. Det får ju betyget prisvärt med bra betyg på spänningar och rippel, men verkningsgraden är ganska låg med dagens mått. Visst är det ett budgetagg, men det är inget skräp. Det är byggt av Super Flower som är en mycket bra nätaggstillverkare. Att driva ett 560ti tillsammans med en phenom kommer det orka utan problem över huvud taget

När du sen vill köpa nytt agg så är några du kan kika på Fractal Design Integra R2, bör gå att få 750w för 700kr. Andra bra märken är Be Quiet och Xfx. Corsair har också bra agg, men de använder sig av olika tillverkare för olika modeller, så kvaliteten skiljer sig mer däremellan. Vill du klara av dubbla grafikkort är väl minst 600w att föredra, även om du klarar dig med mindre. Framför allt om du också vill överklocka. Med dubbla grafikkort och överklockning hade jag nog velat ha minst 700w. Hårddiskar och sådant drar bara ett fåtal watt så det är inget att oroa sig för

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ditt agg tillhör med största sannolikhet samma serie som det som Sweclockers testar här http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budg..., eftersom det enda agg på 630w jag hittar från AXP är i Simple-serien. Det får ju betyget prisvärt med bra betyg på spänningar och rippel, men verkningsgraden är ganska låg med dagens mått. Visst är det ett budgetagg, men det är inget skräp. Det är byggt av Super Flower som är en mycket bra nätaggstillverkare. Att driva ett 560ti tillsammans med en phenom kommer det orka utan problem över huvud taget

När du sen vill köpa nytt agg så är några du kan kika på Fractal Design Integra R2, bör gå att få 750w för 700kr. Andra bra märken är Be Quiet och Xfx. Corsair har också bra agg, men de använder sig av olika tillverkare för olika modeller, så kvaliteten skiljer sig mer däremellan. Vill du klara av dubbla grafikkort är väl minst 600w att föredra, även om du klarar dig med mindre. Framför allt om du också vill överklocka. Med dubbla grafikkort och överklockning hade jag nog velat ha minst 700w. Hårddiskar och sådant drar bara ett fåtal watt så det är inget att oroa sig för

Du tror att den fixar 560ti trots med alla år på nacken? Trevligt då kan jag vänta med ett nytt nätagg och spara till ett litet dyrare kanske.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Du tror att den fixar 560ti trots med alla år på nacken? Trevligt då kan jag vänta med ett nytt nätagg och spara till ett litet dyrare kanske.

Ja det tror jag absolut, 3-5 år är en del men inte så att det ska ha rasat ihop. Ett 560ti drar inte jättemycket heller, inte mycket mer än det 5770 du har nu

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Starric:

Ditt agg tillhör med största sannolikhet samma serie som det som Sweclockers testar här http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budg..., eftersom det enda agg på 630w jag hittar från AXP är i Simple-serien. Det får ju betyget prisvärt med bra betyg på spänningar och rippel, men verkningsgraden är ganska låg med dagens mått. Visst är det ett budgetagg, men det är inget skräp. Det är byggt av Super Flower som är en mycket bra nätaggstillverkare. Att driva ett 560ti tillsammans med en phenom kommer det orka utan problem över huvud taget

När du sen vill köpa nytt agg så är några du kan kika på Fractal Design Integra R2, bör gå att få 750w för 700kr. Andra bra märken är Be Quiet och Xfx. Corsair har också bra agg, men de använder sig av olika tillverkare för olika modeller, så kvaliteten skiljer sig mer däremellan. Vill du klara av dubbla grafikkort är väl minst 600w att föredra, även om du klarar dig med mindre. Framför allt om du också vill överklocka. Med dubbla grafikkort och överklockning hade jag nog velat ha minst 700w. Hårddiskar och sådant drar bara ett fåtal watt så det är inget att oroa sig för

500W och 630 är helt olika konstruktioner. 630 är ett värdelöst budgetagg som ingen bör använda. Det finns tester där det brinner upp (och jag tror jag länkat tidigare) men sitter inte så jag kan leta nu.

Det var inte bra nytt och det är sämre nu. Klokt råd: Skaffa ett XFX Core 450/550.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

500W och 630 är helt olika konstruktioner. 630 är ett värdelöst budgetagg som ingen bör använda. Det finns tester där det brinner upp (och jag tror jag länkat tidigare) men sitter inte så jag kan leta nu.

Det var inte bra nytt och det är sämre nu. Klokt råd: Skaffa ett XFX Core 450/550.

Jaså? De bygger ju ändå på samma plattform från Super Flower? Men ja XFX Core är bra billiga agg, helt klart, värt att tänka på dock är att de inte har de längsta kablarna har jag för mig

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

500W och 630 är helt olika konstruktioner. 630 är ett värdelöst budgetagg som ingen bör använda. Det finns tester där det brinner upp (och jag tror jag länkat tidigare) men sitter inte så jag kan leta nu.

Det var inte bra nytt och det är sämre nu. Klokt råd: Skaffa ett XFX Core 450/550.

Då får du länka senare när du kan

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Här är länk till ett test där AXP 630w inte klarar att leverera 440w.
http://extreme.idg.se/2.1030/1.282097/stort-test-av-nataggreg...

Här är annan intressant länk.
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Här är länk till ett test där AXP 630w inte klarar att leverera 440w.
http://extreme.idg.se/2.1030/1.282097/stort-test-av-nataggreg...

Här är annan intressant länk.
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Fo3

Såg bara att den inte klarar av strömtörstiga grafikkort där.
Ett 560ti funkar nog jättebra och om det inte gör det så stänger agget av sig som i testet.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Detta är ett extremt bra agg för dom pengarna och bör hålla till din burk nu men även om du ska göra uppgraderingar i framtiden http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosby:

Detta är ett extremt bra agg för dom pengarna och bör hålla till din burk nu men även om du ska göra uppgraderingar i framtiden http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234

Japp det är väl det jag får köra på när jag väl köper ett agg.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1