Synology NAS och subtitles?

Permalänk

Synology NAS och subtitles?

Hej!

Om man tänker streama från Synology via airplayer (iphone, ipad) till apple tv 3 kommer man kunna få med subtitles? Om ja behöver man göra något speciellt för att få det att fungera?

Permalänk
Medlem

Hej,

Du borde titta närmare på Plex. Deras applikation finns även till vissa NAS:ar.

Mer info: http://www.plexapp.com/
Ladda ner plex: http://www.plexapp.com/getplex/

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på. Om filmen är mp4 eller mkv format och kodad med H.264 så ja. Annars nej. (om jag fattar det hela rätt)
http://www.synology.fr/support/faq_show.php?q_id=577&lang=enu

Edit: Också beroende på om din Synology stödjer transcoding. Plex finns också till Synologys NAS'ar, men har samma begränsningar som Synologys egen app.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Jag har streamat en del och har följande erfarenhet..
Använder du "videostation" från din iOS enhet till ATV3 så funkar undertexterna (.srt, även inbäddade om jag inte missminner mig). Problemet dock är att undertexterna har tendens att lagga något eller ibland helt försvinna (när jag testat på 720p/1080p media). Laggandet är en känd bugg som jag rapporterat till Synology som de förhoppningsvis jobbar med.
En liten begränsning förövrigt med undertexter på ATV3 med är att undertexterna är väldigt små i förhållande till vad man är van vid från en tvsändning/DVD eller dylikt.

Ett par av Synologys modeller kan köra PLEX. Är filmen kodad med h.264 är det inga problem oftast tror jag eftersom filen kan spelas mer eller mindre direkt av iOS.. Problemet är dock att behöver du undertexter behöver dessa brännas in i filmen och leder till att du behöver "transcoda" om filmen, och det klarar ingen av Synologys hemma-NASar idag i realtid (inte ens 720p).

Personligen kör jag Plex på min dator just nu (och filmerna på NASen) och jag använder min iPhone som "fjärrkontroll" för att välja film och kör "airplay" till ATV3. Det funkar helt ok även om jag hellre hade haft NASen körandes PLEX (kanske kör Videostation istället den dagen de fixar lagg-buggen).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Jag har streamat en del och har följande erfarenhet..
Använder du "videostation" från din iOS enhet till ATV3 så funkar undertexterna (.srt, även inbäddade om jag inte missminner mig). Problemet dock är att undertexterna har tendens att lagga något eller ibland helt försvinna (när jag testat på 720p/1080p media). Laggandet är en känd bugg som jag rapporterat till Synology som de förhoppningsvis jobbar med.
En liten begränsning förövrigt med undertexter på ATV3 med är att undertexterna är väldigt små i förhållande till vad man är van vid från en tvsändning/DVD eller dylikt.

Ett par av Synologys modeller kan köra PLEX. Men om filen inte är i mp4/m4v format som iOS klarar direkt så behöver filen omkodas (transcoda) och det finns ingen Synology NAS för hemanvändare som är kraftfull att fixa det i realtid(ens i 720p).

Personligen kör jag Plex på min dator just nu (och filmerna på NASen) och jag använder min iPhone som "fjärrkontroll" för att välja film och kör "airplay" till ATV3. Det funkar helt ok även om jag hellre hade haft NASen körandes PLEX (kanske kör Videostation istället den dagen de fixar lagg-buggen).

Intressanta svar nu har ingen NAS ännu utan jag undersöker möjligheterna för att införskaffa en. Mina krav är som jag beskrev NAS -> Iphone (AirPlayer) -> ATV3 med sutbtitles. Jag vill också att NAS:en ska ha bittorrent inbyggd. Så enligt din beskrivning så funkar vissa synology för detta MEN finns det andra märken och modeller som skulle klara av detta? (Helst billigare än synology självklart)

Permalänk
Medlem

För mig har alltid Dlna, Plex och dess likar strulat, men det där beror ju mycket på vilka enheter som ska prata med varandra. När jag ska titta på film på TV från min NAS så går det via en mediaspelare som hittar NASens utdelade mappar i nätverket, vilket leder till mycket mindre strul och mer undertexter och sånt som fungerar. Men det är ju inte alltid ett alternativ.

Permalänk

Det finns en lista nånstans på plexapp.com på NASar som klarar Plex.. Men de är inte många konsument-NASar (om någon) som stöder den fullt ut, tyvärr. Du får vara beredd att hosta upp betydligt mer pengar. Jag redigerade min post något efter du svarat förövrigt, finns lite mer info där nu..

Synologys inbyggda bittorrent stöd är dock utmärkt!

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,