Datorn startar inte; har den dött eller?

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte; har den dött eller?

Tjena!

Tänkte be om lite hjälp här. Jag har ett problem med min stationära dator som vägrar starta.

Jag har haft virus innan som är bortagna, brukar skanna med jämna mellanrum. Så jag tror inte det är det som är problemet.
Det var igår som datorn bara dog, allting! Jag prövade att sätta på den igen men det funkade inte.

Så jag drog då ut strömkabeln och satte inte den igen. Provade att sätta på datorn igen, det funkade i ca 2 min sen dog den igen. Har sen dess inte fått igång datorn. Jag har aldrig haft något liknande problem. jag har öppnat chassit och tagit bort allt damm samt kollat alla kablar inte är glappa så vad kan det vara som är fel?

Har provat en annan stationär med samma kablar och uttag det funkar så det kan vi utesluta.

Är inte så teknisk av mej så informationen av datorn får bli:
Packard Bell Imedia D4802 köpt runt 2009-10
Windows 7 64bit
4 gb ddr2 ram minne (2x2gb)
Osäker på vad det är för processor och övrigt

// mrrt

Permalänk

Pröva att dra ut elkablen och ta ut moderkorts batteriet, vänta en liten stund och starta datorn igen.

Permalänk
Medlem

Du dammsugade väl inte datorn?

När du startar datorn, hinner du boota windows? hur lång kommer du?

Gå in på loggboken

  • Öppna Loggboken genom att klicka på Start-knappen Bild av Start-knappen, klicka på Kontrollpanelen, System och säkerhet, Administrationsverktyg och dubbelklicka sedan på Loggboken.¤ Administratörsbehörighet krävs Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

Kolla efter Kritiska fel som sammanfaller med när datorn stänger av sig.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

kan du ha råkat flytta kylaren när du gjorde rent den så att den inte har bra kontakt mellan cpu o kylning så den slår av av överhettning

Permalänk
Medlem

Visar den något tecken på liv, fläktar eller något som går igång?

Annars låter det som att nätagget eller moderkortet ballat ur.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Truppenrille: Haha jag är så jävla oteknisk av mej, hur ser moderkorts batteriet?

Oskarw90: Nej körde med tryckluft;) just nu går datorn inte ens igång överhuvudtaget.

Lauge: ska kolla en extra gång.

Websson: Nej, inte ett enda ljud eller lyse ingen reaktion alls från datorn:(

Permalänk
Medlem

Tror det är nätagget eller moderkortet som gått..Du har inte möjlighet att pröva med annat agg?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.