Permalänk
Medlem

hoppiga temperaturer med i5-3570k

Hej!

Jag installerade min nya i5-3570k för drygt en vecka sen. Ända sen början så har jag upplevt att temperaturerna är väldigt hoppiga. Jag läser av temperaturerna med HWmonitor och occt, och båda visar samma sak. Den kan plötsligt hoppa upp i över 50 grader när jag inte gör någonting med datorn, och detta bara för några bråkdelar av en sekund.

Idle-temp verkar ligga vid runt 35-38 grader, men det är en ganska stor skillnad mellan olika kärnor. Jag tycker att det är lite konstigt hur temperaturen hoppar fram och tillbaka såhär.

Vid stresstest (Prime95) så kommer jag väl upp i runt 55-65 grader, jag har använt arctic mx-2 som kylpasta, lite mindre än ett riskorn. Vid stresstesten är temperaturerna ganska stabila.

Bör jag oroa mig eller är det bara att köra på?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Entusiast

Har också märkt detta på min Sandy Bridge men det är inte riktigt något att oroa sig för och det är förmodligen normalt.
Det är endast load-temperaturen som spelar någon roll och där har du ju perfekta temperaturer.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Holmfrid:

Hej!

Jag installerade min nya i5-3570k för drygt en vecka sen. Ända sen början så har jag upplevt att temperaturerna är väldigt hoppiga. Jag läser av temperaturerna med HWmonitor och occt, och båda visar samma sak. Den kan plötsligt hoppa upp i över 50 grader när jag inte gör någonting med datorn, och detta bara för några bråkdelar av en sekund.

Idle-temp verkar ligga vid runt 35-38 grader, men det är en ganska stor skillnad mellan olika kärnor. Jag tycker att det är lite konstigt hur temperaturen hoppar fram och tillbaka såhär.

Vid stresstest (Prime95) så kommer jag väl upp i runt 55-65 grader, jag har använt arctic mx-2 som kylpasta, lite mindre än ett riskorn. Vid stresstesten är temperaturerna ganska stabila.

Bör jag oroa mig eller är det bara att köra på?

Ivy har värmeproblem, har en 3570k själv
Med stock kylare så låg min ca 60 grader i full load, och mina idle temps har alltid gått emellan 20 - 35+, oavsett när jag körde stock och nu när jag kör CM's hyper 212 evo

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk
Skrivet av MuIIe1337:

Ivy har värmeproblem, har en 3570k själv
Med stock kylare så låg min ca 60 grader i full load, och mina idle temps har alltid gått emellan 20 - 35+, oavsett när jag körde stock och nu när jag kör CM's hyper 212 evo

hur mycket temperatur har du med 212 evo för jag har ungefär samma temps på min i3 3220 och funderar på att köpa 212 plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmfrid:

Hej!

Jag installerade min nya i5-3570k för drygt en vecka sen. Ända sen början så har jag upplevt att temperaturerna är väldigt hoppiga. Jag läser av temperaturerna med HWmonitor och occt, och båda visar samma sak. Den kan plötsligt hoppa upp i över 50 grader när jag inte gör någonting med datorn, och detta bara för några bråkdelar av en sekund.

Idle-temp verkar ligga vid runt 35-38 grader, men det är en ganska stor skillnad mellan olika kärnor. Jag tycker att det är lite konstigt hur temperaturen hoppar fram och tillbaka såhär.

Vid stresstest (Prime95) så kommer jag väl upp i runt 55-65 grader, jag har använt arctic mx-2 som kylpasta, lite mindre än ett riskorn. Vid stresstesten är temperaturerna ganska stabila.

Bör jag oroa mig eller är det bara att köra på?

CPU är inte kalibrerade att ge tillförlitliga temperaturer i idle, så att det hoppar och har sig, är inget att oroa sig för.
Och att det är stabilt under load säger att allt är som det ska vara

Skrivet av MuIIe1337:

Ivy har värmeproblem, har en 3570k själv
Med stock kylare så låg min ca 60 grader i full load, och mina idle temps har alltid gått emellan 20 - 35+, oavsett när jag körde stock och nu när jag kör CM's hyper 212 evo

60c med stock och full load är väldigt bra temp, normalt ligger oftast den högre än så utan att det är nått värmeproblem.
och i idle se ovan svar. bara att tuta och köra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300