Microsoft visar nyheterna i Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Nice!
Bra småuppdateringar som jag ser fram till.

Tro ni att en formatering kommer behövas för preview eller kommer man kunna bara välja att uppdatera sitt w8 och ha kvar all data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Nice!
Bra småuppdateringar som jag ser fram till.

Tro ni att en formatering kommer behövas för preview eller kommer man kunna bara välja att uppdatera sitt w8 och ha kvar all data?

Om man gör en ominstallation då kan man ju ha kvar allt. Det borde gå nu också.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Har fastnat för w8 och vill inte ha tillbaka nån startknapp, så får väl se vad den nya gör för nytta. (.1 verkar ju innehålla dom små grejerna som jag saknat, t.ex. att kunna dela in skärmen i fler fönster och själv bestämma storleken som jag störde mig på i början tills jag inte orkade med det längre Lite mer personliga inställningar är ju alltid kul det med och att kunna dela in apparna i grupper är ju aldrig fel, men hoppas man kan stänga av bildspelet på lockscreen för sånt gillas inte.

Hoppas man bara kan uppdatera direkt utan att förlora data, det måste väl ändå microsoft kunna åstadkomma. En sak som jag saknar är möjligheten att kunna välja webläsare när man öppnar länkar i t.ex. mail appen, vill använda chrome (desktop) där man har allt annat igång för det mesta. Inte för att jag har något emot explorer appen.

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk
Medlem

Dom flesta som klagar verkar vara såna som inte ens testat W8, borde man inte vara öppen och bilda sig en egen uppfattning om saker och ting istället för att hänga på andra och vräka ur sig saker man egentligen inte vet något om? Just sayin'

Då jag inte testat W8 så vet jag inte hur det är på PC, men jag kör Nokia Lumia 920 som använder WP8 och jag känner igen mig väldigt
mycket av det jag ser på videon, så det ser inte ut att vara så konstigt.

Själv tycker jag det är bra att Microsoft kommer med nytt istället för att fortsätta på samma spår hur länge som helst. Sen kanske det behöver ta ett par OS innan det verkligen flyter på som tänkt, som någon annan sa så tog det t.ex ganska lång tid att utveckla Android.
Har man testat och inte tycker det är något för dig så nä, använd det inte då. Vet inte vad det tjänar till att sitta och klaga?

Sen finns det ju också ett ord som heter "vanesak" men jag tror många är rädda för lite förändring och som tycker det är jobbigt att vänja sig vid något nytt.
Ungefär som alla människor som totalt tvärvägrade lämna XP, utan någon egentlig vettig anledning, förändring är sjukt farligt!.......

Trevlig helg på er!

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Personligen så klarar jag mig utan startknappen, men eftersom det varit sån enorm kritik mot avskaffandet av den i Windows 8 borde Microsoft ha återställt den helt i Windows 8.1. Kritiken kommer med andra ord kvarstå.

För mig är det inte en jättestor deal egentligen bara man slipper se MUI.
Dock så vore ett snabbare/simplare sätt att stänga av datorn på bra, om dom nu inte
fixat det redan.

Permalänk
Master of Overkill

När windows 8 funkar 100 % med Nvidia surround då byter jag.

Får köra w7 tills dom fixar det för 3 skärmar i surround.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Halleluja de har fixat sökfunktion!
Nu är det nog inget mer jag saknar från 7an.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GenKaan:

När dom säger "if you have a bigger screen you could run 3-4 apps at the same time", alltså 4a program samtidigt... Hur menar du att det är gjort för PC...?

Neh Metro grejen är ENBART för plattor och telefoner, har inget på dekstop att göra

Håller med, tittade på deras "preview" och dem visade ju bara en lättanvänd laptop som han använde touchscreen på för att göra grejer med, värsta skräpet till en stationär dator fortfarande då deras fokus ligger på telefoner och surfplattor/laptops.

Ser inte hur jag skulle kunna ha mer användning av "win 8.1" än av Win7 som jag för nuvarande har, och det är ju vad allt egentligen ska handla om, förbättringar, men detta är ingen förbättring för Stationära PC användare, så nej tack, fortfarande inget som jag kommer använda.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

När windows 8 funkar 100 % med Nvidia surround då byter jag.

Får köra w7 tills dom fixar det för 3 skärmar i surround.

Jag använder nvidia surround med windows 8 väldigt ofta, faktum är att jag precis använde det för att spela Deus Ex: HR. Vad är det som inte ska fungera?

Permalänk
Inaktiv

Fortfarande inget desktop OS?

Permalänk
Medlem

Man nästan skäms, då 8.1 är en ny startfönster, som andra har sagt så skjuter dom sig själva hårt i knäna.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

nice men jag stannar kvar på win7 och väntar tills windows 9 släpps

Då det finns ännu mindre av desktop kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Om man gör en ominstallation då kan man ju ha kvar allt. Det borde gå nu också.

Hur blir det sen när 8.1 är klar med Previewen och den skarpa versionen släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Hur blir det sen när 8.1 är klar med Previewen och den skarpa versionen släpps?

Det vet jag tyvärr inte. Kanske är bäst att vara lite försiktig.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Lite mer smink. Fortfarande en gris.

Exakt lika ointressant som innan. Jag har en stationär dator, inte en pek & lekplatta att smeta med fingrarna på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Boman89:

Dom flesta som klagar verkar vara såna som inte ens testat W8, borde man inte vara öppen och bilda sig en egen uppfattning om saker och ting istället för att hänga på andra och vräka ur sig saker man egentligen inte vet något om? Just sayin'
...
Har man testat och inte tycker det är något för dig så nä, använd det inte då. Vet inte vad det tjänar till att sitta och klaga?

Sen finns det ju också ett ord som heter "vanesak" men jag tror många är rädda för lite förändring och som tycker det är jobbigt att vänja sig vid något nytt.
Ungefär som alla människor som totalt tvärvägrade lämna XP, utan någon egentlig vettig anledning, förändring är sjukt farligt!.......

Trevlig helg på er!

Beror det inte lite på varför man klagar? Jag använder inte Windows privat och har därför inte skäl att klaga på den biten. I mitt jobb däremot, och särskilt tidigare (och kanske igen), när jag jobbade med IT-biten på företag, levererar inte Microsoft det jag hade önskat.

Om jag ska vara helt ärlig så har ingen version av Windows för skrivbordet varit särskilt kul, utan orsaken till att de använts har funnits i historiska skäl (80-tals arv som styrt in programutbudet i Windows fåran) och att Windows Server varit relativt enkla att administrera.

Det hade varit modigt av Microsoft att istället leverera en barskrapad skrivbordsmiljö uppdaterad med ny teknik och förfinade och mer genomtänkta menyer osv. Kanske kommer det i och med att det finns indikationer på att Microsoft kommer att delas upp i sektioner. Jag tror det hade gett applåder från företagshåll, den källa som gett Microsoft de riktigt stora inkomsterna genom åren. Jag tror helt enkelt inte på att Microsoft i långa loppet kan finnas på alla spelplaner och lyckas. Microsoft klarar att misslyckas mer än andra pga att företags- och nöjeslösningar varit så kraftigt cementerade i dess mjukvara.

Med det perspektivet studsar jag ju inte precis av glädje när jag ser presentationen, än om jag tycker att Microsoft lyckas bättre och bättre att få ihop ett helhetsintryck. Frågan är bara för vem?

Permalänk
Medlem

Win-8

Är det någon här som använder 8:an i jobbet,jobbar själv i verkstad där vi har 7 olika program öppna.Hur fungerar det i industrin där man är beroende av programvaror som inte uppdateras så ofta.

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Tablet Tablet Tablet.
Rent useless i mina ögon.
Apparna fortfarande skräp.
Startknappen fortfarande skräp.

Kommer aldrig använda metro, och vill verkligen inte hoppa från desktop till metro varje gång man ska använda "startknappen".
Startknappen oslagbar som den alltid varit, in med program, sök snabbt efter precis vad som helst.

Start8 etc fortfarande krav, tillsammans med en hel hög med regedit tweaks för att få ett vettigt os.

Vilka regedit-tweaks?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av silvertoaster:

Jag använder nvidia surround med windows 8 väldigt ofta, faktum är att jag precis använde det för att spela Deus Ex: HR. Vad är det som inte ska fungera?

Orkar inte speca allt men massa problem med SAMMA drivare som w7 har som i w8 den crashar i w8 men inte w7 och då har jag testat 5 olika drivare och ominstallerat w8 typ 5 gånger för att utesluta problem.

Vissa titlar i windows när man tabbar i nvidia surround fuckar totallt ut när man ska hoppa in i spelet igen och bara spelet stänger av sig.
Jag har windows 8 på min laptop min microsoft surface pro och en lumia 920, jag ogillar inte OSet men funkar inte på min main dator atm.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

För mig är det inte en jättestor deal egentligen bara man slipper se MUI.
Dock så vore ett snabbare/simplare sätt att stänga av datorn på bra, om dom nu inte
fixat det redan.

Själv har jag gjort en genväg nere på startfältet till

%windir%\System32\rundll32.exe user32.dll,LockWorkStation

Borde ju finnas för att stänga av också.

kanske

%windir%\System32\rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState standby

????

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av r-son:

Är det någon här som använder 8:an i jobbet,jobbar själv i verkstad där vi har 7 olika program öppna.Hur fungerar det i industrin där man är beroende av programvaror som inte uppdateras så ofta.

Ja använder det.

Har windows 8 workstation på jobbet laptop, microsoft surface pro, lumia 920 alla på samma nätverk med Teaming i nätverk och mail sync alla funkar hur bra som helst.
Men för min main dator i posten ovan funkar det dock inte 100 % än.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Samma lull lull, att dom aldrig lär sig...

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av r-son:

Är det någon här som använder 8:an i jobbet, jobbar själv i verkstad där vi har 7 olika program öppna. Hur fungerar det i industrin där man är beroende av programvaror som inte uppdateras så ofta.

Det beror på.

Känner folk som arbetar i en verkstad och nyligen fått nya arbetsstationer med Win 8.

De tycker att det bara är jobbigt med dessa, :/ det är en liten verksamhet så ingen av klienterna är medlem i en domän (vilket kanske hade hjälpt) men programvara som inte fungerade i någonform av kompatiblitetsläge mod Windows 7 (förutom via "XP-mode" som egentligen bara är en virtuell maskin som måste startas upp etc etc) fungerar fortfarande inte.

Omstarter efter uppdateringar är ju inga problem, förrens datorerna har varit på så länge att operativet "tvingar" användarna, utan mycket hjälp att undvika detta, att starta om datorn inom en kvart.

Men i övrigt fungerar det bra, det är ju "vanliga" desktopläget, tur nog så är ingen så dum i huvudet att de skrotar klassiska programmen i förmån för att exklusivt köra dessa i "Metro".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boman89:

Dom flesta som klagar verkar vara såna som inte ens testat W8, borde man inte vara öppen och bilda sig en egen uppfattning om saker och ting istället för att hänga på andra och vräka ur sig saker man egentligen inte vet något om? Just sayin'

Då jag inte testat W8 så vet jag inte hur det är på PC, men jag kör Nokia Lumia 920 som använder WP8 och jag känner igen mig väldigt
mycket av det jag ser på videon, så det ser inte ut att vara så konstigt.

Själv tycker jag det är bra att Microsoft kommer med nytt istället för att fortsätta på samma spår hur länge som helst. Sen kanske det behöver ta ett par OS innan det verkligen flyter på som tänkt, som någon annan sa så tog det t.ex ganska lång tid att utveckla Android.
Har man testat och inte tycker det är något för dig så nä, använd det inte då. Vet inte vad det tjänar till att sitta och klaga?

Jag tror inte att man så svepande ska dissa alla kritiker som icke-vetande och bakåtsträvande. Återigen: Om man bara sitter hemma och surfar, spelar spel, skickar lite mail och kollar lite på youtube funkar dessa tablet OS ganska bra. Dom av oss som kritiserar Modern UI har andra behov, huvudsakligen pga sitt arbete (dagligt krav på sig att utföra något) eller eventuellt intressen (dagligt driv att vilja utföra något). För oss som dagligen jobbar i miljöer med många program, tjänster och resurser blir detta modala upplägg förkastligt, man förlorar helheten. Ofta har vi heller inte en möjlighet att välja bort. Kvarstår att kritisera.

Permalänk
Medlem

Trevligt med förbättringar och göra det lite mer attraktivare för företag, har sagt ett bra tag att boot to desktop kommer – och är nödvändigt för att företag ens ska titta på det. Fast när jag såg Dell lansera sin Haswellbaserade Latitude med Windows 7 Professional, så såg jag ändå att vägen är utspikad och att det kommer fortsätta vara standardplattformen.

Dels stödjer inte all Windows 7-system Windows 8 (drivrutiner, olika BIOS/UEFI-features som eventuellt ställer till det) fullt ut, dels ingår nedgradering i Windows 8 Pro-licensen när företag har volymlicens, eller när OEM:er skeppar nedgraderat från fabrik/ihopsättningsanläggningar. Sen vill företag inte skeppa eller rulla ut system och därav drifta olika typer av system och för den delen maskintyper i onödan. Det ingår inte i deras uppdrag. Office 2013 som jag själv kört preview på tycker jag är helt okej, gillar inte att menyer och startskärmar (vissa) blivit modern/metrofierade, (vilket såklart gör det spretigt även på XP, Vista och 7) men tycker programmen fungerar bra när man väl startat upp och börjat arbeta. Ribbon fungerar och är förbättrat både där och i operativsystemet. Microsoft har fortfarande bra serverprodukter och det gäller att inte avskräcka och alienera sina existerande kunder.

WP och WinRT (ramverket/körverket som körs i startskärmen/metro och utvecklare har tillgång till på Windows RT) tror jag inte blir någon riktig plattform däremot, det är en dålig abstraktion av Win32 och det finns fortfarande inte några seriösa program porterade till miljön. BB10, Android och iOS ligger över, snart även Jollas Sailfish när den kommer ur jollen, och här även när vi talar integration med Microsoftprodukter eftersom de börjar om och glömmer kärnvärdet. Det är bra att Microsoft itererar och förbättrar men t ex WP8 är inte mer än WP7.0 skulle varit runt 2010, BB10 har fler native-program vid release än MS hade efter flera år.

Startskärm går ann, men att skapa två gränssnitt och två miljöer som ändå inte är fri från "legacy" är bara dumt och betyder att de utvecklat massor saker parallellt och inte nått hela vägen fram pga detta. Att artificiellt begränsa program som körs i "WinRT" körverket och Metrovarianterna av .NET till helskärm och hantera de på olika sett är dumt, varför ska jag ha två taskswitchers? In med det på skrivbordet och låt skrivbordsanvändarna bestämma själv hur de vill köra och låta de med kapacitiv pek köra helskärm på allt. Årliga uppdateringar tror jag de har svårt att realisera eller få kunderna att acceptera dessutom. Det brukar dessutom vara strul nog med servicepacks när det gäller drivrutiner från OEMer och liknande. Att bumpa kerneln varje år betyder att det blir eventuella problem varje år. Microsoft styrka är hur som helst deras mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Trevligt med förbättringar och göra det lite mer attraktivare för företag, har sagt ett bra tag att boot to desktop kommer – och är nödvändigt för att företag ens ska titta på det. Fast när jag såg Dell lansera sin Haswellbaserade Latitude med Windows 7 Professional, så såg jag ändå att vägen är utspikad och att det kommer fortsätta vara standardplattformen.

Dels stödjer inte all Windows 7-system Windows 8 (drivrutiner, olika BIOS/UEFI-features som eventuellt ställer till det) fullt ut, dels ingår nedgradering i Windows 8 Pro-licensen när företag har volymlicens, eller när OEM:er skeppar nedgraderat från fabrik/ihopsättningsanläggningar. Sen vill företag inte skeppa eller rulla ut system och därav drifta olika typer av system och för den delen maskintyper i onödan. Det ingår inte i deras uppdrag. Office 2013 som jag själv kört preview på tycker jag är helt okej, gillar inte att menyer och startskärmar (vissa) blivit modern/metrofierade, (vilket såklart gör det spretigt även på XP, Vista och 7) men tycker programmen fungerar bra när man väl startat upp och börjat arbeta. Ribbon fungerar och är förbättrat både där och i operativsystemet. Microsoft har fortfarande bra serverprodukter och det gäller att inte avskräcka och alienera sina existerande kunder.

WP och WinRT (ramverket/körverket som körs i startskärmen/metro och utvecklare har tillgång till på Windows RT) tror jag inte blir någon riktig plattform däremot, det är en dålig abstraktion av Win32 och det finns fortfarande inte några seriösa program porterade till miljön. BB10, Android och iOS ligger över, snart även Jollas Sailfish när den kommer ur jollen, och här även när vi talar integration med Microsoftprodukter eftersom de börjar om och glömmer kärnvärdet. Det är bra att Microsoft itererar och förbättrar men t ex WP8 är inte mer än WP7.0 skulle varit runt 2010, BB10 har fler native-program vid release än MS hade efter flera år.

Startskärm går ann, men att skapa två gränssnitt och två miljöer som ändå inte är fri från "legacy" är bara dumt och betyder att de utvecklat massor saker parallellt och inte nått hela vägen fram pga detta. Att artificiellt begränsa program som körs i "WinRT" körverket och Metrovarianterna av .NET till helskärm och hantera de på olika sett är dumt, varför ska jag ha två taskswitchers? In med det på skrivbordet och låt skrivbordsanvändarna bestämma själv hur de vill köra och låta de med kapacitiv pek köra helskärm på allt. Årliga uppdateringar tror jag de har svårt att realisera eller få kunderna att acceptera dessutom. Det brukar dessutom vara strul nog med servicepacks när det gäller drivrutiner från OEMer och liknande. Att bumpa kerneln varje år betyder att det blir eventuella problem varje år. Microsoft styrka är hur som helst deras mjukvara.

Alla säger precis samma sak bland de jag pratar med dvs medelstora till stora företag , ja vi har tittat på W8 men vi är inte intreserade då den saknar startmenyn.
Frågar man MS Windows team så vill de inte riktigt ta den diskussionen.

Det var nån som frågade om uppdateringen till 8.1 också.
Det går att att uppgradera från 8.0 till 8.1 preview men det kommer itne att gå att uppgradera från 8.1 preview till 8.1 gold.
Där kommer man att få installera om och läsa tillbaka apparna (Minst)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag vill kunna boota direkt till desktop, jag vill kunna stänga av charms, hot corners etc. Jag vill ha tillbaka shadow copy, Backup etc. Då kan vi börja snacka. Någon start-knapp eller start-meny är jag inte intresserad av ett dugg.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Självklart finns ingen "riktig" startknapp som fanns förut i windows 7, mircrosoft vill att alla ska vara så medvetna som möjligt om "modern ui", den stora massan bryr sig inte om startknappen och microsoft får gratis reklam för den så fort man ska hitta en app. Bara ett företag som vill tjäna pengar så förvänta er inte att de ska lyssna på en liten majoritet nördar på ett forum som detta

Permalänk
Avstängd

Så Windows 8.1 är alltså Service Pack 1 (SP1) till Windows 8.
Alltså, lite fixar för att göra så Windows 8 suger mindre.

Men i stora drag, så suger det fortfarande.
Fortfarande ingen startmeny, fortfarande när du öppnar filer i desktop så öppnas dom i Metro (Modern UI) istället för för på skrivbordet. Sabbar hela workflowet och dödar produktiviteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Så Windows 8.1 är alltså Service Pack 1 (SP1) till Windows 8.
Alltså, lite fixar för att göra så Windows 8 suger mindre.

Men i stora drag, så suger det fortfarande.
Fortfarande ingen startmeny, fortfarande när du öppnar filer i desktop så öppnas dom i Metro (Modern UI) istället för för på skrivbordet. Sabbar hela workflowet och dödar produktiviteten.

Windows 8 har en startmeny, den öppnas bara i fullskärmsläge nu, med fler funktioner man inte behöver använda.

Och du kan ändra vilka program som ska öppna en fil. Tex öppna en bild direkt i paint istället för bildvisaren. Har gått att göra sen många år tillbaka och går fortfarande att göra

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128