EA: "Xbox One och PS4 är en generation före de snabbaste PC-datorerna"

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel&nvidia fan:

är du kanske någon fundamentalist konsol fanboy ? (:

Nej, jag har haft både ps3 (ett kort tag) och har fortf. xb0x360 men avskyr att spela på den.
Nu föredrar jag PC alla dagar i veckan, om jag inte vill spela Super Mario självfallet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ja, nu har ju ingen konsoll haft en arkitektur som (PS4) denna innan. Dvs hyfsat kraftful gpu kombinerat med en ok cpu på samma kärna, och som också delar samma minne, (känns som jag upprepar mig och många andra). Virtual void har redan förklarat detta lite utförligare. PS3'an som exempel var det ju väldigt få utvecklare som kunde nyttja till fullo (fortfarande) på grund av sin komplexa arkitektur.

Kanske kan ps4 närma sig en dubbelt så kraftfull pc i prestanda, jag tvivlar på det, vi får vänta och se, det kan dröja flera år om det ens kommer att hända öht.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Ja, nu har ju ingen konsoll haft en arkitektur som (PS4) denna innan. Dvs hyfsat kraftful gpu kombinerat med en ok cpu på samma kärna, och som också delar samma minne, (känns som jag upprepar mig och många andra). Virtual void har redan förklarat detta lite utförligare. PS3'an som exempel var det ju väldigt få utvecklare som kunde nyttja till fullo (fortfarande) på grund av sin komplexa arkitektur.

Kom ihåg att konsolen ska hålla i säg 7-9 år. Visst är det enklare att koda saker till konsolen. Sedan så skulle jag säga att PS3:an utnyttjades iaf till den gräns där man var tvungen att skära ner stora delar för att få den att ens gå runt på 30 FPS. Däremot så sopar en PC nästa generations konsoler av banan.. Tom. MED en drös med program som ev. drar ner på själva råstyrkan. Detta kan INGEN förneka.. Ja, förutom EA då. Och det är exakt vad folk vill få fram. Det hjälper då inte med att EA försöker hypa sönder en konsol bara för att de ska kunna sälja fler spel.

Skrivet av miiw:

Kanske kan ps4 närma sig en dubbelt så kraftfull pc i prestanda, jag tvivlar på det, vi får vänta och se, det kan dröja flera år om det ens kommer att hända öht.

Nej. Det kan den inte. Taket är allt för lågt för att ens komma i närheten av en PC när det kommer till prestanda. Det finns helt enkelt för många flaskhalsar i själva hårdvaran. Det ska dock bli lite intressant och se hur PS4:an presterar med sitt GDDR5 minne mot Xbox Ones DDR3 minne med sin cache.

Kom ihåg att konsoler är inte till för att konkurrera ut en PC. Oberoende av vad EA påstår..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Datavetare
Skrivet av miiw:

Jag jämförde inte ps3/x360 med dagens datorer utan med en dator från 2006 och även den slår de konsolerna när det kommer till att köra 3d-grafik.
Även om den datorn hade ett geforce 8800gts 320mb (bara marginellt mer vram än ps3) så hade den fortfarande haft bättre prestanda än ps3/x360.
Har sett crysis warhead och battlefield 3 köras på det kortet och även där har de gamla konsolerna ingen chans är det kommer till prestanda.

Jag tror att optimering kommer att hjälpa ps4 mycket, men om historien är en indikator så kan inte en konsol slå en pc med 2 ggr starkare gpu. Radeon 7970Ghz ed. är en ca dubblet så stark gpu som den i ps4, kanske kan ps4 prestera lika bra som en pc med det grafikkortet, flera år in i sin livstid när utvecklarna lärt sig hårdvaran.
Vi får helt enkelt vänta och se.

De titlar som är mest intressanta att titta på är de som är exklusiva till en konsol för då kan man göra saker på ett sätt som överhuvudtaget inte tar höjd för begränsningar på andra plattformar. Så frågan är: skulle en dator från PS3 release år ha en chans att dra runt spel som Uncharted och Infamous serien?

Som jag förstått diskussionen kring spel crysis warhead och BF3 så är dessa spel inte helt obegränsade av CPU-prestanda och har redan pekat flera gånger att ur ett rå-CPU-kraft-perspektiv så hade en bra gaming PC runt dubbelt så snabb CPU redan när PS3/Xbox360 lanserades. Samma sak gäller nu, en dual core Intel i3/5/7 @ ~3GHz matchar en 8 kärnors Jaguar @ 1.6Ghz i både flyttals- och heltals-prestanda. Och det är innan man ens tar hänsyn hur extremt mycket svårare det är att faktiskt använda 8 kärnor effektivt mot att bara behöva hantera 2st.

Är lite därför jag funderar om man ändå inte kommer bli begränsad av CPUn innan GPUn blir ett problem i denna generation och det trots att en konsol faktiskt klar sig med rätt mycket mindre CPU-kraft jämfört med en PC tack vare mycket mindre overhead på API och systemnivå.

Edit: det jag vill komma fram till på crysis och BF3 är att om det nu är spellogiken som är CPU-intensiv så har ju konsolen ingen fördel i form av lägre overhead. Det är ju exakt lika effektivt att köra sådan kod på båda plattformarna, så rå-CPU prestanda är väldigt relevant. Konsolen har bara en fördel vid systemanrop, men systemanrop är något man gör massor av för att rita grafiken så det är relevant för spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kom ihåg att konsolen ska hålla i säg 7-9 år. Visst är det enklare att koda saker till konsolen. Sedan så skulle jag säga att PS3:an utnyttjades iaf till den gräns där man var tvungen att skära ner stora delar för att få den att ens gå runt på 30 FPS. Däremot så sopar en PC nästa generations konsoler av banan.. Tom. MED en drös med program som ev. drar ner på själva råstyrkan. Detta kan INGEN förneka.. Ja, förutom EA då. Och det är exakt vad folk vill få fram. Det hjälper då inte med att EA försöker hypa sönder en konsol bara för att de ska kunna sälja fler spel.

Nej. Det kan den inte. Taket är allt för lågt för att ens komma i närheten av en PC när det kommer till prestanda. Det finns helt enkelt för många flaskhalsar i själva hårdvaran. Det ska dock bli lite intressant och se hur PS4:an presterar med sitt GDDR5 minne mot Xbox Ones DDR3 minne med sin cache.

Kom ihåg att konsoler är inte till för att konkurrera ut en PC. Oberoende av vad EA påstår..

PC har ungefär 10ggr så kraftful hårdvara som den som sitter i konsollerna. Det hjälper ju inte på grund av andra begränsningar varav Windows är ett av dem. Spelen ser ju på sin höjd ut att vara 2-3ggr snyggare på PC. Återigen, vem fan har sagt att gpu'n i ex PS4 har någon chans i ren råstyrka mot GK110? Det är liksom inte det som det handlar om. Hade GK110 kombinerats med cpu (likt konsollerna med gemensamt minne) så hade en sådan lösning fullkomligt krossat en motsvarande PC i många år framöver. Till skillnad på vad folk tror så beror inte detta på att allt är konsollportningar, vilket alla allt som oftast börjar skrika här inne på forumet. Det är bara att inse att med PC hårdvara (igen rent spelmässigt) sitter man med hur mycket kapacitet som helst som i mångt och mycket är outnyttjad på grund sin arkitektur och sitt OS. Det går för fan inte ens att programmera mot metallen på en PC med Windows, medan det är precis det man kan med konsollerna (efter en tid). För övrigt så även om det gått på PC så hade de flesta aldrig gjort det, på grund av att varje ny gen av gpu har en olik arkitektur. Lägger man däremot tid på att utveckla något till konsoll, så vet man att man med stor sannolikhet kan använda detta en bra tid framöver.

Btw, jag vet inte vart du fått intrycket att konsollerna skall konkurrera ut PC. Tror inte killen på EA uttryckte sig så, då en PC är ett helt annat verktyg (obviously?). Men jag hoppas även du förstår att konsollmarknaden knappast behöver konkurrera ut PC rent spelmässigt. Vad tror du majoriteten av folket spelar på? Ja inte är det highend PC's thats for sure.

Sen att det finns vissa aspekter spelmässigt där en konsoll aldrig kan slå en PC, men det är en helt annan sak. Tänker då främst på first person shooters, där man av naturligtvis får en stor fördel gentemot en konsoll, ja t.o.m mot andra med sämre PC hårdvara.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De titlar som är mest intressanta att titta på är de som är exklusiva till en konsol för då kan man göra saker på ett sätt som överhuvudtaget inte tar höjd för begränsningar på andra plattformar. Så frågan är: skulle en dator från PS3 release år ha en chans att dra runt spel som Uncharted och Infamous serien?

Som jag förstått diskussionen kring spel crysis warhead och BF3 så är dessa spel inte helt obegränsade av CPU-prestanda och har redan pekat flera gånger att ur ett rå-CPU-kraft-perspektiv så hade en bra gaming PC runt dubbelt så snabb CPU redan när PS3/Xbox360 lanserades. Samma sak gäller nu, en dual core Intel i3/5/7 @ ~3GHz matchar en 8 kärnors Jaguar @ 1.6Ghz i både flyttals- och heltals-prestanda. Och det är innan man ens tar hänsyn hur extremt mycket svårare det är att faktiskt använda 8 kärnor effektivt mot att bara behöva hantera 2st.

Är lite därför jag funderar om man ändå inte kommer bli begränsad av CPUn innan GPUn blir ett problem i denna generation och det trots att en konsol faktiskt klar sig med rätt mycket mindre CPU-kraft jämfört med en PC tack vare mycket mindre overhead på API och systemnivå.

Edit: det jag vill komma fram till på crysis och BF3 är att om det nu är spellogiken som är CPU-intensiv så har ju konsolen ingen fördel i form av lägre overhead. Det är ju exakt lika effektivt att köra sådan kod på båda plattformarna, så rå-CPU prestanda är väldigt relevant. Konsolen har bara en fördel vid systemanrop, men systemanrop är något man gör massor av för att rita grafiken så det är relevant för spel.

Samma år (2006) så fanns geforce 8800 och core2quad. Och en bra pc med den den hårdvaran kan dra runt bra mycket mer avancerade spel än det två du du nämnde.
Så självklart hade man kunnat göra pc-versioner av de spelen som hade kunnat köras på en på en dator från 2006, de hade troligen kunnat köras ännu bättre t.om, ex mer aa, bättre texturer högre bilduppdatering.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Givetvis är det mycket kraftfullare på det viset. Men det förstår ju inte Kreti & Pleti här på forumet. Oinsatt? Ahh.. du skämtar. För de flesta, inklusive jag själv har köpt dyr hårdvara (alldeles för dyr) för att spela konsollportningar

men konsoll portningar brukar sällan bli bra. men det finns undantag som tex crysis 2 som alla kunde köra på max med medioker hårdvara till textur patchen kom.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Fast vänta nu här, han har ju faktiskt rätt sen kan ni sitta och trolla bakom era datorskärmar bäst ni vill. Han har 100% rätt i att SoC i PS4och X1 är en generation före dagens PC, han nämner INGET om att PS4/X1 _presterar_ en generation före PC.

Läs rätt och håll ert hat för er själva.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

En sak en vis man sa till mig en gång! ''Konsoler kommer och går men PC består''

Visa signatur

it's not about the kills, it's about the calls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Fast vänta nu här, han har ju faktiskt rätt sen kan ni sitta och trolla bakom era datorskärmar bäst ni vill. Han har 100% rätt i att SoC i PS4och X1 är en generation före dagens PC, han nämner INGET om att PS4/X1 _presterar_ en generation före PC.

Läs rätt och håll ert hat för er själva.

Det finns ju fler än en anledning till varför jag har en processor från Intel i min burk och inte en "8-kärnig" SoC från AMD.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Tvärtom skulle ju jag vilja påstå.

Eftersom pc:n uppdateras så oerhört mycket oftare.

T.ex. min XBOX 360 har jag nu haft sedan 2006... men min PC har jag i stort sett bytt ut helt.

Sedan insåg skaparna av både PS och Xbox att de måste bli mer lik PC för att överleva. Alltså överlever formfaktorn PC konsolernas formfaktor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Vilken kille! Nu måste EA-Games t.o.m. börja ljuga för att kunna sälja sina usla spel och får att få folk att köpa nya konsoler med medioker hårdvara.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Tvärtom skulle ju jag vilja påstå.

Eftersom pc:n uppdateras så oerhört mycket oftare.

T.ex. min XBOX 360 har jag nu haft sedan 2006... men min PC har jag i stort sett bytt ut helt.

Mjo men grafiken på din gamla XBOX 360 duger ju ändå bara till att spela Pong eller Space Invaders så det var väl ingen relevant jämförelse;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Allt är relativt i våran värld

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Tvärtom skulle ju jag vilja påstå.

Eftersom pc:n uppdateras så oerhört mycket oftare.

T.ex. min XBOX 360 har jag nu haft sedan 2006... men min PC har jag i stort sett bytt ut helt.

Du fattade inte skämtet va?

Visa signatur

it's not about the kills, it's about the calls

Permalänk
Medlem

BUUUUUUULLSHIT!

/Tack för mig.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem

Klart att EA säger en sak, de tänker ju "säg detta, så köper alla spel till XBOX ONE, så slipper vi alla pirater"
Och alla som är frälsta i konsoler kommer köpa denna utan att tänka sig för.

Penga giriga EA.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Sedan insåg skaparna av både PS och Xbox att de måste bli mer lik PC för att överleva. Alltså överlever formfaktorn PC konsolernas formfaktor.

Det finns ännu igen sådan kraftful APU på PC marknaden. Kombon med GDDR5 är ovanlig och kommer förmodligen inte komma till PC (vilket iofs har sin naturliga förklaring = memory cube/stackable memory).
Hur som helst så har valet av x86 inte något som helst med att bli mer lik PC att göra. Man använder AMD och x86 på grund av att det är det klart billigaste alternativet. Utveckla en cpu likt CELL kostar multum. Nu betalar man för något som redan är utvecklat (mer eller mindre), och som AMD kan ge dem väldigt bra priser på.

Sen att pc överlever konsollerna tvivlar jag inte en sekund på. PC kommer förmodligen alltid finns i någon form.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Det finns ju fler än en anledning till varför jag har en processor från Intel i min burk och inte en "8-kärnig" SoC från AMD.

Vad har det med saken att göra?

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Ngn skrev att konsollerna ska hålla i 7-9 år. Det tror jag knappast. Enda anledning de dragit ut på det denna generationen är för att de haft så svårt att tjäna pengar på dem. MS gick inte med vinst förän 2011 pga de förlorade ca 1 miljard dollar på att ersätta havererade 360. Sony gick aldrig med vinst på PS3 och kommer aldrig göra det heller.

Jag spår att det denna gången kommer gå max 5 år innan de släpper nya konsoller. OM det blir fler dvs. Det går ju mer och mer åt PC så det är kanske sista generationen vi ser just nu.

Permalänk
Medlem

Any publicity is good publicity.

Problemet är att minst 50% av folk som läser detta inte har någon koll och tror att det är sanning eftersom nån snubbe på ett stort företag har sagt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Sony gick aldrig med vinst på PS3 och kommer aldrig göra det heller.

Inte alls sant.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Kom ihåg att konsolen ska hålla i säg 7-9 år. Visst är det enklare att koda saker till konsolen. Sedan så skulle jag säga att PS3:an utnyttjades iaf till den gräns där man var tvungen att skära ner stora delar för att få den att ens gå runt på 30 FPS. Däremot så sopar en PC nästa generations konsoler av banan.. Tom. MED en drös med program som ev. drar ner på själva råstyrkan. Detta kan INGEN förneka.. Ja, förutom EA då. Och det är exakt vad folk vill få fram. Det hjälper då inte med att EA försöker hypa sönder en konsol bara för att de ska kunna sälja fler spel.

Nej. Det kan den inte. Taket är allt för lågt för att ens komma i närheten av en PC när det kommer till prestanda. Det finns helt enkelt för många flaskhalsar i själva hårdvaran. Det ska dock bli lite intressant och se hur PS4:an presterar med sitt GDDR5 minne mot Xbox Ones DDR3 minne med sin cache.

Kom ihåg att konsoler är inte till för att konkurrera ut en PC. Oberoende av vad EA påstår..

Vi kanske skulle tala om vad gemene man har för prestanda i sin dator och hur spelen faktiskt ser ut istället för att säga att 3x TITAN ger bättre grafik.
Last of us med mera ser väldigt bra ut och inget en dator skulle kunna prestera 2006, iaf inte som någon ägde på den tiden med dom grafikmotorerna som fanns då.
Om en i5 2500 med ett grafikkort för 1500:- är standard idag så kommer PS4:an vara mycket kraftfullare än detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avenger80:

Om en i5 2500 med ett grafikkort för 1500:- är standard idag så kommer PS4:an vara mycket kraftfullare än detta.

CPU:n i PS4 är betydligt långsammare än en i5 2500. Det är en CPU med 1,6GHz gjord för ultrakompakta och låg effektförbrukning och har inte i närheten av samma prestanda som en normal Intel desktop-CPU även fast den har fler cores.

Permalänk
Skrivet av Buio:

CPU:n i PS4 är betydligt långsammare än en i5 2500. Det är en CPU med 1,6GHz gjord för ultrakompakta och låg effektförbrukning och har inte i närheten av samma prestanda som en normal Intel desktop-CPU även fast den har fler cores.

Vad spelar det för roll. Förstår du fortfarande inte poängen? en Ps4 kommer köra UE4 motorn fan så mycket bättre än en i5 med 1500:- gk och mer därtill.
Som sagt en dator från 2006 klarade inte av grafik som i the last of us.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avenger80:

Vi kanske skulle tala om vad gemene man har för prestanda i sin dator och hur spelen faktiskt ser ut istället för att säga att 3x TITAN ger bättre grafik.
Last of us med mera ser väldigt bra ut och inget en dator skulle kunna prestera 2006, iaf inte som någon ägde på den tiden med dom grafikmotorerna som fanns då.

Om en i5 2500 med ett grafikkort för 1500:- är standard idag så kommer PS4:an vara mycket kraftfullare än detta.

En dator från 2006 (ex. Q6600 och ett 8800gtx) kan köra mer avancerade spel än allt som finns till ps3. Ex. Crysis warhead som den datorn t.om orkar driva med olika mods som får det att sen ännu bättre ut med höga inställningar i i 1280x720, Far Cry 3 i 1050x1680 med en blanding av låga och medel inställningar, Battlefield 3 i 1280x720 med medelinställningar.
Alla dessa spelen är rejält nedskalade till ps3, t.ex. Battlefield 3 som har mindre multiplayer banor, sämre grafik, betydligt färre spelare online (24 mot 64)
The Last of Us ser bra ut men ser man till vad naughty dog har gjort tidigare så är det förmodligen ytterligare ett ganska linjärt spel med förhållandevis små miljöer, det har ingenting att sätta emot ett moddat Crysis Warhead.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avenger80:

Vad spelar det för roll. Förstår du fortfarande inte poängen? en Ps4 kommer köra UE4 motorn fan så mycket bättre än en i5 med 1500:- gk och mer därtill.
Som sagt en dator från 2006 klarade inte av grafik som i the last of us.

Vad det spelar för roll? Du sa precis innan att PS4:ans var så mycket snabbare än en medelmåttig PC, men det är den inte på alla fronter.

Sen det där med optimering för hårdvaran är en annan sak, men när du väl slår i taket på hårdvarans kapacitet hjälper ingen optimering i världen.

Edit: Här är två bilder för att illustrera skillnaden i prestanda. Testet är från Swec och gjort på PC-marknadens version av Jaguar. Den är på 1,5Ghz så är konsolernas på 1,6GHz som det sagt blir den förstås marginellt snabbare.

Kabini (Jaguar) Cinebench en tråd (dvs en core, vilket gör det lättare jämföra råprestanda per core)

Från Haswell testet Cinebench en tråd

En I7 2600K som är från början av 2011, dvs 2,5 år gammal är alltså cirka 400% snabbare. Järnspikar vilka optimeringar de måste göra på CPU-fronten för att nå 2,5 år gammal desktopprestanda (vanligt val för gaming-PC på den tiden).

Permalänk
Skrivet av Buio:

Vad det spelar för roll? Du sa precis innan att PS4:ans var så mycket snabbare än en medelmåttig PC, men det är den inte på alla fronter.

Sen det där med optimering för hårdvaran är en annan sak, men när du väl slår i taket på hårdvarans kapacitet hjälper ingen optimering i världen.

Edit: Här är två bilder för att illustrera skillnaden i prestanda. Testet är från Swec och gjort på PC-marknadens version av Jaguar. Den är på 1,5Ghz så är konsolernas på 1,6GHz som det sagt blir den förstås marginellt snabbare.

Kabini (Jaguar) Cinebench en tråd (dvs en core, vilket gör det lättare jämföra råprestanda per core)
http://i.imgur.com/SceQ3BO.png

Från Haswell testet Cinebench en tråd
http://i.imgur.com/tzEQLUx.png

En I7 2600K som är från början av 2011, dvs 2,5 år gammal är alltså cirka 400% snabbare. Järnspikar vilka optimeringar de måste göra på CPU-fronten för att nå 2,5 år gammal desktopprestanda (vanligt val för gaming-PC på den tiden).

Jag jämför det man ser på TV:n inte det som står på pappret isåfall vet vi ju alla att en PC med motsvarande hårdvara som en PS3/XBOX360 inte skulle leverera vad den levererar. Självklart blir en dator bättre med tiden I7:an kom mycket senare än PS3:ans hårdvara.

Kan säga att min dator med 2x TITAN och i7 inte hade samma flyt som ps4:an på presentationen. Sen får vi se om det var sanning att det kördes direkt på hårdvaran. För om så var fallet är den väldigt imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avenger80:

Jag jämför det man ser på TV:n inte det som står på pappret isåfall vet vi ju alla att en PC med motsvarande hårdvara som en PS3/XBOX360 inte skulle leverera vad den levererar. Självklart blir en dator bättre med tiden I7:an kom mycket senare än PS3:ans hårdvara.

Kan säga att min dator med 2x TITAN och i7 inte hade samma flyt som ps4:an på presentationen. Sen får vi se om det var sanning att det kördes direkt på hårdvaran. För om så var fallet är den väldigt imponerande.

Jag vet vad du menar, och spel på PS4/XB1 kommer att vara väldigt snygga och framförallt välproducerade.

Men denna generation ligger de efter PC redan från start. Till exempel Xbox 360 med 3 core och 6 trådar släpptes en tid då alla satt med en core på desktop eller om man hade lagt ut mycket pengar hade 2 core. Spel som utnyttjade flera core på konsoler hade prestandaproblem på många PC innan spelarna hann uppgradera ikapp.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Jag vet vad du menar, och spel på PS4/XB1 kommer att vara väldigt snygga och framförallt välproducerade.

Men denna generation ligger de efter PC redan från start. Till exempel Xbox 360 med 3 core och 6 trådar släpptes en tid då alla satt med en core på desktop eller om man hade lagt ut mycket pengar hade 2 core. Spel som utnyttjade flera core på konsoler hade prestandaproblem på många PC innan spelarna hann uppgradera ikapp.

Japp, ska dock bli kul att jämföra t.ex The Witcher 3,BF4 m.m mot dagens PC när dom släpps och se hur sant det som EA sa egentligen är.
Men när dom sa dubbelprestanda så syftar dom givetvis inte på 3x TITAN hoppas jag : )