Är denna SDD Hårddisk något bra att ha?

Permalänk
Medlem

Är denna SDD Hårddisk något bra att ha?

Tjenare!

Har hört lite rekommendationer från ett par polare att SDD diskar är något gött att ha till sin sina dator
och tänkte därför skaffa en själv nu!

Frågan är då: Vilken SDD produkt är bäst enligt er?

Tittade lite på denna, och den verkar helt okej ändå!
http://www.pixmania.se/se/se/12891331/art/samsung/intern-ssd-...

Värt priset?

P.S Kan ett helt vanligt dator case hålla en SDD disk eller behöver jag en speciell låda?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Det där är en väldigt bra SSD. Nästan alla chassin kan ha SSDs, om du inte har ett okänt märke så bör det inte vara något problem

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45 CPU: 4670k RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: Sapphire radeon 7850 PSU: XFX Core 550W 80+ Bronze HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm 64mb cache HDD2: WD Caviar Blue 500gb
Tangentbord: Qpad MX 85
Mus: QPAD 5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedz:

Tjenare!

Har hört lite rekommendationer från ett par polare att SDD diskar är något gött att ha till sin sina dator
och tänkte därför skaffa en själv nu!

Frågan är då: Vilken SDD produkt är bäst enligt er?

Tittade lite på denna, och den verkar helt okej ändå!
http://www.pixmania.se/se/se/12891331/art/samsung/intern-ssd-...

Värt priset?

P.S Kan ett helt vanligt dator case hålla en SDD disk eller behöver jag en speciell låda?

Tacksam för svar!

SSD (och det är definitionsmässigt ingen "disk").

I de flesta nya chassin har man möjlighet att montera 2.5"-enheter.
I äldre chassin behöver man ofta en adapter för montering av 2.5"-enhet i en 3.5"-plats.

Ja, Samsung 840 Pro är bra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

SSD (och det är definitionsmässigt ingen "disk").

I de flesta nya chassin har man möjlighet att montera 2.5"-enheter.
I äldre chassin behöver man ofta en adapter för montering av 2.5"-enhet i en 3.5"-plats.

Ja, Samsung 840 Pro är bra.

Minns att jag köpte mitt chassi nånstans runt 2009-2010, så räknas det som ett nytt eller gammalt chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedz:

Minns att jag köpte mitt chassi nånstans runt 2009-2010, så räknas det som ett nytt eller gammalt chassi?

Vad är det för chassi? Vad säger tillverkaren att det går att montera?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

använd dubbelhöftande tejp och sätt den där du tycker det är bra

Permalänk
Medlem

Den behöver inte monteras, jag hade min första SSD liggande på min optiska enhet i två år tills jag bytte chassi till ett med SSD-montering på baksidan av moboplåten. Så länge disken inte skramlar runt inuti spelar det ingen roll hur den sitter eftersom den inte har några rörliga delar.

Och ja 840 är en bra disk, skaffade en sådan själv nyligen. Massiv uppgradering över min gamla SSD.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad är det för chassi? Vad säger tillverkaren att det går att montera?

Tror att det är detta chassi som jag har:

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Home.jsp?lan...

Permalänk

För det första så heter det SSD och inte SDD.
För det andra så är det ingen hårddisk.
För det tredje så är det ingen disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

För det första så heter det SSD och inte SDD.
För det andra så är det ingen hårddisk.
För det tredje så är det ingen disk.

Och vad står SSD för?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Och vad står SSD för?

Solid State Drive

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedz:

Tjenare!

Har hört lite rekommendationer från ett par polare att SDD diskar är något gött att ha till sin sina dator
och tänkte därför skaffa en själv nu!

Frågan är då: Vilken SDD produkt är bäst enligt er?

Tittade lite på denna, och den verkar helt okej ändå!
http://www.pixmania.se/se/se/12891331/art/samsung/intern-ssd-...

Värt priset?

P.S Kan ett helt vanligt dator case hålla en SDD disk eller behöver jag en speciell låda?

Tacksam för svar!

SSD:n är bra, butiken är skit. Köp någon annanstans.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ser ut som den får plats under DVDspelaren, där finns det dock ingen stans att skruva fast den...
http://bizsupport2.austin.hp.com/bc/docs/support/SupportManua...

Kolla moderkortet så du har en ledig SATAkontakt, om du inte skall byta ut din hårddisk mot SSDn.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Halvledarlagringsenhet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Att kalla äpple för päron och tomat för paprika går också bra. Men det betyder inte att det är rätt. Verkar vara kutym att tillåta felaktiga benämningar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/4304478/samsung-ssd-basic-840-seri...

Något billigare, men tvivlar på att du vinner särskilt mycket på att betala några hundralappar mer för den du har tänkt på. Båda ska vara riktigt bra!

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

Basic versionen har kortare garantitid och sämre lösning kring hur den lagrar(läs TLC). Syns tydligt på skrivprestandan. TLC klarar runt 1k förändringar per cell. MLC runt 3k förändringar per cell. SLC runt 100k förändringar per cell. Har man dock inga planer på att överskrida 40 GiB skrivningar per dag så lär man slänga datorn innan SSD'n baserad på TLC behöver bytas ut.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Till din HP maskin räcker det helt klart att ta Basic-disken ifrån INET! Annars blir det som att montera en Ferrarimotor i en Trabant!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Till din HP maskin räcker det helt klart att ta Basic-disken ifrån INET! Annars blir det som att montera en Ferrarimotor i en Trabant!

Ursäkta, nu förstår jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedz:

Ursäkta, nu förstår jag inte

Ssd:n är för bra för datorn menar han:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Ssd:n är för bra för datorn menar han:D

Så jag kan alltså ta den SDDn som jag länka och helt lyckat få in den i det där DVD-stället i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedz:

Så jag kan alltså ta den SDDn som jag länka och helt lyckat få in den i det där DVD-stället i datorn?

asså köp vilken SSD du känner för OM du sedan uppgraderar din dator eller köper ny så tar du bara SSD till din nya dator. Jag brukade tejpa fast min SSD med silvertejp innan jag fick mitt Nya chassi

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedz:

Så jag kan alltså ta den SDDn som jag länka och helt lyckat få in den i det där DVD-stället i datorn?

Du kan använda en sån här. http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/montering/ovrigt/fastvinkel-p98840

Permalänk
Medlem

Är det ett måste eller? ://///

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedz:

Är det ett måste eller? ://///

Nej.

Permalänk
Skrivet av Swedz:

Är det ett måste eller? ://///

Nej det är inte ett måste. Du kan lägga en SSD vart som helst i datorn då den inte har rörliga delar eller skapar värme (behöver kylning). Kan som sagt vara bra att på något sätt hålla fast den. Men jag råder dig att köpa från en annan butik än pixmania.

Visa signatur

| Intel i7-2600k @ 4,8Ghz Offset +0.065 (1.448v) | Thermalright Silver Arrow | Asus P8P67 Pro 1155 | Corsair XMS3 8GB @ 1333Mhz | Nvidia GTX 670 (1202/3330Mhz) | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Eizo Foris FS2331 | Corsair Obsidian 750D | FSP Aurum 550W 80+ Gold | Qpad 5k | AKG K 242 HD |

Permalänk
Skrivet av Swedz:

Så jag kan alltså ta den SDDn som jag länka och helt lyckat få in den i det där DVD-stället i datorn?

Nej tag denna istället!
http://www.inet.se/produkt/4304478/samsung-ssd-basic-840-seri...

Då din maskin inte har top of the line komponenter behöver du inte ta Pro-versionen...Basic klarar dina behov!
Du sparar 400kr (du kommer inte att märka någon skillnad med din maskin), dessutom köper du från en bättre butik än Pixmania

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Nej tag denna istället!
http://www.inet.se/produkt/4304478/samsung-ssd-basic-840-seri...

Då din maskin inte har top of the line komponenter behöver du inte ta Pro-versionen...Basic klarar dina behov!
Du sparar 400kr (du kommer inte att märka någon skillnad med din maskin), dessutom köper du från en bättre butik än Pixmania

Jag håller helt med. Personligen skulle jag köpt en jävla adapter för 50kr till när produkten ändå kostar så mycket men det går att tejpa fast den om man känner för det.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedz:

Är det ett måste eller? ://///

Nej, en SSD väger endast 60-70 gram, dubbelhäftande tejp fungerar utmärkt.
Den kan också läggas löst på botten av chassiet utan att ta skada.

Samsung 840 pro är en stabil och bra SSD,
köp den, om du inte har oerhört pressad budget.

Fo3

Edit, det är inte så att jag avråder från separat hållare,
säger bara att det inte är ett måste.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Nej tag denna istället!
http://www.inet.se/produkt/4304478/samsung-ssd-basic-840-seri...

Då din maskin inte har top of the line komponenter behöver du inte ta Pro-versionen...Basic klarar dina behov!
Du sparar 400kr (du kommer inte att märka någon skillnad med din maskin), dessutom köper du från en bättre butik än Pixmania

Ja priset var något helt annat de där gött gött!

Men jag har bytt lite komponenter (Om du menar grafikkort o så) efter jag skaffade datorn (som va en '' färdig-dator '' ), så komponenterna är rätt top ändå.