Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Överklocka: AMD 940 BE -> 3,8 ghz +

Tjena! Jag har haft min gamla trogna dator nu i snart över 3 år. Tänkte testa att överklocka den nu för första gången. Jag har 2 vanliga fläktar och en cpu-kylare vid namn: Zalman CNPS9700 LED.

CPUns temperaturer i idle på (kolla länken) http://postimg.org/image/71bnoljs7/

Mitt mål är att få upp den till åtminstone 3,8 ghz (den är 3 ghz nu) behövs fler fläktar och så vidare är det inga problem. Detta är första gången jag överklockar en CPU så ni får ursäkta mig för "nybörjarfrågor"

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Skrivet av BlommaNN:

Tjena! Jag har haft min gamla trogna dator nu i snart över 3 år. Tänkte testa att överklocka den nu för första gången. Jag har 2 vanliga fläktar och en cpu-kylare vid namn: Zalman CNPS9700 LED.

CPUns temperaturer i idle på (kolla länken) http://postimg.org/image/71bnoljs7/

Mitt mål är att få upp den till åtminstone 3,8 ghz (den är 3 ghz nu) behövs fler fläktar och så vidare är det inga problem. Detta är första gången jag överklockar en CPU så ni får ursäkta mig för "nybörjarfrågor"

Ifall processorn ligger vid 56C i idle så ska du absolut inte överklocka. Dock så kan det visa fel. Använd Hwmonitor och stress testa processorn och se hur varm den blir i stock klock först! Du skulle kanske rensa kylaren på damm och byta kylpasta?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

De äldre Phenom II kan vara lite svårare att klocka. Du borde kunna nå 3,8GHz dock. Håll dig under 62 grader i load, använd Hwmonitor för att kontrollera temperaturen. Håll dig på max 1,5v till processorn. Prova att kolla guider för att överklocka PhII, finns massor med bra

Lycka till!

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|