Surfa med mobilen, hur mycket och hur länge håller 3gig/månaden?

Permalänk
Medlem

Surfa med mobilen, hur mycket och hur länge håller 3gig/månaden?

jag har inte så bra koll, men vill på ungefär veta hur mycket 3 gig räcker till i månaden !

Jag använder mobilen mestadels för:
Spela, diverse spel som kräver internetuppkoppling
Surfa, facebook, instagram, aftonbladet
Streamar väldigt sällan,

Kommer 3gig/månaden räcka eller ska man betala lite extra i månaden och få 5gig/månaden istället?

3gig/mån kanske inte är så himla mycket om 1 år ?

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

2 timmar webtv.
3 Gbyte är väldigt lite om du bara surfar, det räcker för mail och chatt men inte mycket mer. Du kan inte använda wifi också i kombination?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

3GB räcker för gott och väl för medelsvenson, Använder själv bara drygt 500 MB månaden max, Kollar busstider, några youtube klipp och kollar upp affärers öppetider etc.
Har nu sedan förra fakturan förbrukat bara 30MB på 5 dagar, då busstider och några enstaka hemsidor.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

2 timmar webtv.
3 Gbyte är väldigt lite om du bara surfar, det räcker för mail och chatt men inte mycket mer. Du kan inte använda wifi också i kombination?

3Gbyte är mycket om man inte streamar film/musik. Det är 100Mb/dygn i medeltal. har själv 2 mailkonton som sybkar varje 30 min, surfar 1-2 timmar per dag och använder aktivt chat. Kommer upp till 400-600Mb per månad.

Med 3Gbyte kan du också streama Spotify ~40 timmar under månaden (160kbps). 1h 40min per dag.

Permalänk
Medlem

okej, låter som om 3 gig räcker för dom flesta, ringde och kollade med min operatör och gjorde en uppskattning på internetdata det senaste året, det låt på snitt 1-1.5gig i månaden !
Ska man behöva vara mer orolig i framtiden eftersom man ändå binder upp sig i två år ?

jag lyssnar väldigt mkt på spotify men drar man på offline läge antar jag att man inte använder nån mobildata ?

Har en fundering på hur dom räknar din surfdata, har iphone just nu, ska man kolla på skickat eller mottaget ?
http://imgur.com/Kimv0QO

Permalänk
Medlem
Skrivet av kekkzor:

okej, låter som om 3 gig räcker för dom flesta, ringde och kollade med min operatör och gjorde en uppskattning på internetdata det senaste året, det låt på snitt 1-1.5gig i månaden !
Ska man behöva vara mer orolig i framtiden eftersom man ändå binder upp sig i två år ?

jag lyssnar väldigt mkt på spotify men drar man på offline läge antar jag att man inte använder nån mobildata ?

Har en fundering på hur dom räknar din surfdata, har iphone just nu, ska man kolla på skickat eller mottaget ?
http://imgur.com/Kimv0QO

Tror inte du behöver oroa dig tror alla operatörer har möjlighet till att köpa till mer surf till sitt vanliga abonnemang. Annars brukar det även gå att uppgradera till andra abonnemang ifall man behöver mer surf.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

Har du Wifi när du är hemma så är det inga problem alls med 3 gig

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kekkzor:

jag har inte så bra koll, men vill på ungefär veta hur mycket 3 gig räcker till i månaden !

Jag använder mobilen mestadels för:
Spela, diverse spel som kräver internetuppkoppling
Surfa, facebook, instagram, aftonbladet
Streamar väldigt sällan,

Kommer 3gig/månaden räcka eller ska man betala lite extra i månaden och få 5gig/månaden istället?

3gig/mån kanske inte är så himla mycket om 1 år ?

3 GB räcker gott och väl för dina behov.
Jag använder telefonen till samma saker som du, samt kollar youtube då och då + lyssnar väldigt mycket på spotify och jag gör av med ~800 mb i månaden.
Men av någon korkad anledning "råkade" jag beställa SurfPlus från halebop, dvs 10 GB. Haha.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidh:

3 GB räcker gott och väl för dina behov.
Jag använder telefonen till samma saker som du, samt kollar youtube då och då + lyssnar väldigt mycket på spotify och jag gör av med ~800 mb i månaden.
Men av någon korkad anledning "råkade" jag beställa SurfPlus från halebop, dvs 10 GB. Haha.

ah tror det också, lyssnar mycket på spotify genom jobbet, men kör man offline listor i offline läge så drar det väl ingen surf ? så kan man ju kötta på hur mycket som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

2 timmar webtv.
3 Gbyte är väldigt lite om du bara surfar, det räcker för mail och chatt men inte mycket mer. Du kan inte använda wifi också i kombination?

jag tycker jag använder mitt internet mycket, säkert ett par timmar om dagen,y outube, FML, facebook, whatsapp, Netflix och jag blev förvånad när tele2 säger att jag bara använder 2,68gb i genomsnitt

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kekkzor:

ah tror det också, lyssnar mycket på spotify genom jobbet, men kör man offline listor i offline läge så drar det väl ingen surf ? så kan man ju kötta på hur mycket som helst

lägg upp nätverken där du är ofta (jobbet, hemmet etc etc) så du har wifi ofta.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Inaktiv

Det är nog väldigt olika hur man använder sin mobil. För vissa kan nog 3GB vara mer än nog. För mig är det definitivt inte det. Jag använder mellan 10-30 GB mobilsurf i månaden, en hel del Plex, Youtube och spotify.