Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple uppdaterar Macbook Air – premiärvisar nya Mac Pro

Permalänk
Medlem

Precis som alla andra tycker jag det ser ut som en papperskorg. Å andra sidan är många andra datorer inga skönheter direkt....

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Det här var ju verkligen på tiden. Varför har det tagit så lång tid? Aja, bättre sent än aldrig, och vilken ögonsten det är Hoppas att chassitillverkarna inspireras av denna design. Värme stiger, så det är ju bara logiskt att ha ett cylinderformat chassi med utsug längst upp.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som genast reflekterar över att sannolikheten (förhoppningsvis) nu är stor att vi kommer få oblyga kopior av chassit och konstruktions-iden från andra företag? Jag skulle gärna testa att göra ett eget (prisvärt) bygge baserat på papperskorgs-principen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite wierd väg som Apple går med Pro... Men de har haft rätt så många gånger och kanske har de rätt även denna gången också? Nya Pro har ju expansionsmöjligheter men att den biten nu lagts ut med externa enheter. Apple har ju alltid tidigare puschat för att ha så lite som möjligt på skrivbordet/sladdar och med denna så ser jag det som ett steg åt ett annat håll.

En prodator vill jag kunna uppdatera ram och grafikkort. Med Macbook Pro Retina kunde man inte byta hårddisk (jo det går men är speciallösning) och RAM är fastlött på moderkortet. Med nya Mac Pro visar Apple var det är på väg. Man köper en konfiguration och sen får det vara så. Frågan är om det är rätt väg att gå? Jag misstänker att för de flesta användare så spelar det kanske ingen roll att man inte kan byta hårdvara som man vill eftersom de inte gör det ändå?

Vi får väl se om ya Mac Pro blir en hit eller flopp... Snygg design anser då jag att det är men det finns mer än bara design, speciellt för en pro-modell som denna är tänkt att vara. Let's see how it goes!

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
99:e percentilen

Insåg just att en helt ny formfaktor kan ha fötts: ATC (Advanced Trash Can). Mac Pro torde till och med kunna klassas som mATC.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

MacPro idag vs HPZ820 tex som jag använder.

HPz820 äter upp MacPro även den nya då du kan inte ha någon höga Xeon på 12 cores i den formfaktorn utan få hög ljudnivå.

Men tror dom snackar om 12 cores total alltså inga 12 core singel CPU för Xeon.

Får ju hoppas att dom kan göra det men tror nog inte dom kommer göra det.

Bygger hellre en SR-X med 2x 2670 och hemma byggt och får det otroligt mycket billigare.

Ja, Mac Pro kör med 2st 6 kärniga Xeon, alltså totalt 12 kärnor och 24 trådar.
I alla fall så den på Media Markt var ju självklart för privatpersoner, företag köper ju inte
på såna ställen utan direkt från tillverkare eller?

Permalänk

Angående powerknappen har de väl den flyttat till tangentbordet? I övrigt är jag tudelad. Innovativ design och ska bli intressant att se hur kyllösningen fungerar (ljudnivå, temps). Gillar dock inte att den inte är modulär på något sätt, får se hur smidigt det blir med externa boxar. Med handen på hjärtat har jag dock inte meckat så mycket med de workstations jag har arbetat med, uppdateringsmässigt kommer man ju åt minne och ssd åtm. Lagringen har jag på senaste skött med NAS:ar och Thunderbolt-raid, så jag har redan flyttat ut HDD:na så att säga.

Som vanligt så struntar Apple helt i bakåtkompatibilitet, vilket är väligt frustrerande. Se bara på Final Cut Pro X Fast det är samtidigt kul med en tillverkare som inte är rädd att kasta ut gamla standarder för att pusha på nya snabbare. Lite omständigt är det att tvingas ha extra konverteringsboxar för Firewire-ljudkort och videointerfaces. Apple räknar väl med att man har råd att uppdatera dessa om man har råd med en Mac Pro.

Kunde vara intressant, men tror inte jag har budget för den om man räknar in alla tillbehör som måste förnyas. Sedan borde jag uppdatera PC:n snarast också...

Permalänk
Medlem

Nya Mac Pro var ju minst sagt speciellt. Men som vanligt när det gäller Apple är det ingenjörskonst på hög nivå. Rätt sanslöst att trycka in den hårdvaran i det lilla chassit.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Kom att tänka på en sak: hur i h-ete har dom löst kylningen av PSU:n? den verkar inte ha någon direkt kontakt med kylflänsen och behöver ordentligt med kräm för att driva Xeon + två FirePro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Med andra ord: Fortfarande inga högupplösta paneler till MBA.

Det lär inte komma med tanke på målgruppen.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Nästan så man borde köpa en såndär soptunna bara för att dra en R2-D2 vinyl-film över för maximal :3-faktor

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk

Designprocessen:
Designer sitter på kontoret och kliar sig i huvudet. "Hur faasiken ska jag designa denna då?"
Ser sig runt lite planlöst, går en runda till kaffeterian. Köper en snickers och en kopp kaffe.
Går tillbaka till sin station, sitter och tar de lugnt ett tag, surfar lite planlöst.
Druckit upp kaffet, och ska slänga sitt snickers papper. När han får syn på papperskorgen går ett ljus upp för honom. "Så ska den göras!"

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

Mac Pro ser ju ut att bli en fullträff!

Smart, smidig, snygg! Gillar faktiskt allt med den!

Om det går att köra något annat än OS X, och om den inte kommer kosta fruktansvärt mycket (vilket den självklart kommer att göra förstås), så skulle jag gärna ha en på skrivbordet!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoulShatter:

Designprocessen:
Designer sitter på kontoret och kliar sig i huvudet. "Hur faasiken ska jag designa denna då?"
Ser sig runt lite planlöst, går en runda till kaffeterian. Köper en snickers och en kopp kaffe.
Går tillbaka till sin station, sitter och tar de lugnt ett tag, surfar lite planlöst.
Druckit upp kaffet, och ska slänga sitt snickers papper. När han får syn på papperskorgen går ett ljus upp för honom. "Så ska den göras!"

Jag var faktiskt tvungen att dubbelkolla datumet (nej det är inte första april).
Vänta bara tills det dyker upp soptunnor formade som datorn. Beteckning: "Soptunna Pro" - the most powerful Soptunna ever!

On a more serious note: Eftersom det är en arbetsstationsdator får den se ut hur som helst för mig, så länge det är lätt att komma åt komponenterna för att serva den. Men formen kanske är en indikation på hur man ska handhava datorn ifall den strular?

Edit: nu var jag onödigt hård mot deras formgivning. Men formen var verkligen helt otippad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

Kom att tänka på en sak: hur i h-ete har dom löst kylningen av PSU:n? den verkar inte ha någon direkt kontakt med kylflänsen och behöver ordentligt med kräm för att driva Xeon + två FirePro...

Med en högeffektiv psu så blir det inte så fasligt mycket spillvärme, och fläkten drar väl luft genom psu:n kontinuerligt, så jag tycker inte det borde vara något problem faktiskt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är intressant att gallerier som dessa http://www.sweclockers.com/galleri/2805-projektarbetet-pa-gym... & http://www.sweclockers.com/galleri/1308-airshaft kan ligga på topp i swec galleri medans denna mac pro bashas totalt av vissa.

Jag förstår helt och hållet att folk ställer sig emot Apples upplägg och affärsidé. Men bortser man ifrån priset och tittar på vad det faktiskt är så är det helt fantastiskt hur mycket kräm dom har lyckats klämma in i en så pass liten formfaktor. Mer kraft i denna än i något mini-ITX bygge jag har sett här på swec.

Vill ha? JA! Kommer köpa? NEJ!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Medlem

Apropå papperskorg, ta en titt på Silverstone FT03-modellerna. Apple var långt ifrån först.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kire6:

Jag tycker att det är intressant att gallerier som dessa http://www.sweclockers.com/galleri/2805-projektarbetet-pa-gym... & http://www.sweclockers.com/galleri/1308-airshaft kan ligga på topp i swec galleri medans denna mac pro bashas totalt av vissa.

Jag förstår helt och hållet att folk ställer sig emot Apples upplägg och affärsidé. Men bortser man ifrån priset och tittar på vad det faktiskt är så är det helt fantastiskt hur mycket kräm dom har lyckats klämma in i en så pass liten formfaktor. Mer kraft i denna än i något mini-ITX bygge jag har sett här på swec.

Vill ha? JA! Kommer köpa? NEJ!

Nu när jag har sett den här hemsidan
https://www.apple.com/mac-pro/
blev jag faktiskt lite imponerad av konstruktionen. Läckert helt klar, skulle helt klart göra succe som LAN-burk.

Byggena som du länkade var faktiskt lika imponerande. Speciellt Airshaft:en, tänk att den byggdes 2007, dvs 6 år innan!

Permalänk
Medlem

Har inget emot utseendet men tänkte dela med mig av min misstanke om ljudnivån...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cuda99:

Har inget emot utseendet men tänkte dela med mig av min misstanke om ljudnivån...

http://i42.tinypic.com/2yzmq9t.jpg

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Skrivet av spda242:

Det är ingen Ivy Bridge- E utan en (eller två?) Xeon E5 framgår det av Apples hemsida. Däremot finns det ingen 12-core E5 heller enl. Intels hemsida så frågan är om de avser att använda en ny modell eller om det är en Dual CPU ändå?

Jag skrev inte vad det är för något i denna maskin och jag vet att det är E5 processor. Men då det verkar var en kommande modell är det nog ganska troligt att den tillhör server modellerna av de processorer som kommer säljas som Ivy Bridge-E till konsumenter.
Redan när det började talas om Ivy Bridge-E tidigare i år så talades det om en 10-kärnig modell. Om nu Apple indirekt säger att det kommer en 12-kärnig E5 så verkar ju de tidigare ryktena var mer troliga.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Sjukt fränt men inget för en vanlig dödlig med normal plånbok. Men hade man haft en hade man suttit som smeagol i sagan om ringen och sagt my precious till den.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Man kan tro att haswell är skapt för macbook :/
Det är där den gör sig rätt...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Det verkar gå rätt fint det där

Permalänk
Hedersmedlem

Är det bara jag som reagerar på upplösningen på nya Air-maskinerna? Acer, Lenovo, HP och Samsung har ju modeller i samma prisklass som har FullHD - något som Apple definitivt borde ha med i en maskin i denna prisklass. Vem sjutton köper en bärbar med HD-upplösning nuförtiden?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av pt96hni:

Nej den går bara på PCI bussen, dom skulle aldrig sätta en raidad mini PCI disk som i en macbook air.

Skulle va helt idiotiskt, och PCI klarar bara 5Gb/s så spelar fan ingen roll disken klarar 1000000000MB/s.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvelander:

Nej den går bara på PCI bussen, dom skulle aldrig sätta en raidad mini PCI disk som i en macbook air.

Skulle va helt idiotiskt, och PCI klarar bara 5Gb/s så spelar fan ingen roll disken klarar 1000000000MB/s.

Vet inte om du sett siffrorna, men en PCI-buss skulle aldrig klara av cirka 800 MB/s - tror att du kanske blandar ihop USB 3 och PCI?

Det är helt enkelt en PCIe-ansluten SSD-lagring till en PCH-brygga mot processorn. Att komma upp i 800 MB/s är inga större problem så länge man tar bort gränssnitt som blir flaskhals (som SATA 6 Gbit/s).

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av datar:

Tycker det är lite wierd väg som Apple går med Pro... Men de har haft rätt så många gånger och kanske har de rätt även denna gången också? Nya Pro har ju expansionsmöjligheter men att den biten nu lagts ut med externa enheter. Apple har ju alltid tidigare puschat för att ha så lite som möjligt på skrivbordet/sladdar och med denna så ser jag det som ett steg åt ett annat håll.

En prodator vill jag kunna uppdatera ram och grafikkort. Med Macbook Pro Retina kunde man inte byta hårddisk (jo det går men är speciallösning) och RAM är fastlött på moderkortet. Med nya Mac Pro visar Apple var det är på väg. Man köper en konfiguration och sen får det vara så. Frågan är om det är rätt väg att gå? Jag misstänker att för de flesta användare så spelar det kanske ingen roll att man inte kan byta hårdvara som man vill eftersom de inte gör det ändå?

Det får ju om inte annat fart på försäljningen av TB-enheter. Enda riktiga fördelarna är väl att man kan göra datorn riktigt liten och att man kan använda enheterna till sina andra datorer.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mac Pro ser ju ut att bli en fullträff!

Smart, smidig, snygg! Gillar faktiskt allt med den!

Om det går att köra något annat än OS X, och om den inte kommer kosta fruktansvärt mycket (vilket den självklart kommer att göra förstås), så skulle jag gärna ha en på skrivbordet!

I och med att det är vanlig pc hårdvara har jag svårt att tro att det inte skulle gå att köra något annat än OS X. Kör själv dual boot med win 7 på min MBP.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.