Permalänk
Medlem

8rda+ :)

Hallå, tänkte köpa ett 8RDA+ i morgon, och undrar om det verkligen är så att man måste ha 2*256 MB minnen istället för 1*512 MB om man ska kunna utnyttja DUALDDR till fullo? Har för mig att jag har hört det nån stans....

Nästa fråga: vilken sorts minnen ska jag ha? Ska inte va för dyra, men ändå klockbara upp till åt minstone 200 FSB..

Jag har en XP1800+ nu, inte någon ny alltså, bara en gammal Palomino Kan jag ha skoj med detta kort ändå? Jag menar, måste jag låsa upp prollen på det traditionella sättet? Eller fixar snälla NForce2 det åt mig, fast jag inte har någon Thoroughbred (eller vad det heter)...

Tacksam för hjälp, men inte för lamea$$ kommentarer

Permalänk
Medlem

a du måste ha 2st minnen eller mer för att kunna använda dualddr

nej din cpu kommer inte bli automatiskt upplåst

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

nähepp, är det lönt att skaffa moderkort + ram och sedan vänta ett tag och köpa processor, eller är det bara skit samma och jag bör hålla mig till mitt nuvarande system tills dess att jag har råda att köpa allt på en gång??

Permalänk
Medlem

1. Du har ehlt rätt. Man måste verkligen skaffa 2*256Mb minnen för att utnytja dualddr.

2. TwinMos pc3200 från komplett.se

3. jag tror inte den blir upplåst med ett nforce2 kort. Det måste nog vara T-bred

Permalänk
Medlem

ok, tack... men det är väl inte så att man typ bara kan använda 256 MB (DUM fråga, jag vet)

tror jag har hört det också, dock inte från någon säker källa, eftersom jag inte kommer ihåg var jag hörde det

Permalänk
Medlem

Du kan använda 3*1024 om du vill. Och du behöver inte köpa allt på en gång. Behåll prollen tills du har råd med en bättre.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

ja, det jag trodde, men jag tror ändå du missuppfattade min fråga...

min (dumma) fråga var menad såhär:

att man sätter i 2 256 minnen, och kan endast använda 256 MB, men det var väll helt cepe tänkt... (tror nästan jag har hört det nån stans)

Permalänk
Medlem

Japp, det var "helt cepe tänkt"

Permalänk
Medlem

2*256 blir 512 även med dual channel DDR.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Hedersmedlem

Du kommer att kunna använda båda minnena, precis som med Raid 0.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Hmm... har läst lite på www.xtremesystems.org nu, och många verkar tycka att de får bättre prestanda utan DUALDDR... kan det stämma? Blir prestandan praktiskt sätt dubbelt så bra som utan?

Permalänk
Medlem

Bencharna stödjer inte DualDDR har jag hört här nån stans... kanske därför ?

Prestandan blir i praktiken INTE dubblad, eftersom att processorn inte kan hantera alla GB som minnet kan skicka...

Inget av dessa saker är jag dock hundra på...

Visa signatur

|[Till 78% kvävekylt system]|

Permalänk
Medlem

vafan... men, jag tycker juh att processorn borde reda av det, eftersom processorn är ganska mkt snabbare än minnet ändå? ex:

200 FSB ---> 400 DRR ---> 800 DUALDDR
Processor ---> 2000 Mhz

eller funkar det inte på det sättet alls?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [OCS]Trooper
vafan... men, jag tycker juh att processorn borde reda av det, eftersom processorn är ganska mkt snabbare än minnet ändå? ex:

200 FSB ---> 400 DRR ---> 800 DUALDDR
Processor ---> 2000 Mhz

eller funkar det inte på det sättet alls?

I ditt ex. arbetar processorn internt i 2000 MHz, men den externa hastigheten är = FSB...

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk
Medlem

jaha, så den kan ändå inte behandla mer än 200 Mhz ut/in? eller 400?

vad är det då för någon fördel med DUALDDR????

Permalänk
Medlem

Skulla jag också gärna vilja veta. Har hittils inte sett något som visar att dual ddr är nämnvärt snabbare än single.

Visa signatur

[size="1"]Asus A7N8X Deluxe | Athlon XP 2400+ @ 2166 MHz (166x13) temp: 44-54 C. | Thermaltake Volcano 9+ @ 3200 RPM (5200 max) | 512 MB standard pc2700 | Asus GForce 4200 Ti @ 285/508 | Chieftec Dragon 340 W |12571 3D marks[/size]

Permalänk
Hedersmedlem

Frekvensen höjs väl ändå inte? Är det inte minnesbussens bandbredd som dubblas?

Rent teoretiskt sett ger DC-DDR rätt mycket, men det utnyttjas inte till fullo.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

finns ju tester (har läst något, länkat härifrån swec.) som visar att epox 8rda+ ger bättre benchmarks (kommer inte ihåg vilka)

bara å leta på

än så länge kanske det inte ger så fruktansvärt mkt, men vänta bara...

OT: ska hämta mitt 8RDA+ nu om en liten stund.. så snart format c:\

Visa signatur

http://www.flickr.com/photos/peterbrunni/ - Flickr

iMac, iBook, iPhone, iPod

Permalänk
Medlem

Bandbredden = dubblad med DC-DDR

Rekommenderar dig att köpa 2*256MB Corsair minnen. Hög kvalitet och är klart skönast...

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

[OCS]Trooper, jag tycker att det har sett ut som att du har frågat om man kan köra med endast ett 256minne, utan att nån har svarat på det.

"att man sätter i 2 256 minnen, och kan endast använda 256 MB, men det var väll helt cepe tänkt... "

Jo, du kan lätt köra med endast ett 256 minne, inga problem.

Permalänk
Medlem

jag kör bara med ett minne nu i mitt 8rda+... funkar finfint! ökade bandbredden även vid 0% klockning (jämfört med mitt förra mobo, abit kr7a-raid)

duktigt nöjd faktiskt, speciellt om typ två veckor när jag petar i två stickor twinmos 3200

Visa signatur

http://www.flickr.com/photos/peterbrunni/ - Flickr

iMac, iBook, iPhone, iPod

Permalänk
Medlem

ok, har beställt:

EPoX EP-8RDA+ nForce2 6PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM UDMA133 USB2.0 LAN 6CH-Audio SocketA ATX

Chieftec MX-01SL-D Matrix Super MidiTower Silver 360W ATX (AMD&P4 OK)

hoppas jag får det snart!!!

minnena och processorn får bli en senare affär... ska jobba lite till, så jag kan nog köpa minnena om ca 1 månad...

ska bli trevligt med ett epox iaf, slipper mitt budget-ecs

Permalänk
Medlem

Ta en titt på detta, visserligen ett granite bay, men det är dual ddr @ 200 FSB
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=11848...

Permalänk
Medlem

hmm... räknar sandra det som rambus då? stod ju 4*200 Mhz... 400 Mhz pga DDR och 800 Mhz pga DUAL? ser ut så i mina ögon iaf....

om jag inte hade vetat vad det var så hade jag trott att det var rambus...

Permalänk
Medlem

sandra räknar väl inte med det som rambus direkt, men dual-ddr bygger väl på samma liknande system som rambus... och raid

en skickar och en tar emot, i taget... right?

Visa signatur

http://www.flickr.com/photos/peterbrunni/ - Flickr

iMac, iBook, iPhone, iPod

Permalänk
Medlem

Man ska väl köra minne och cpu synkat om man ska få någon prestanda ökning med dual ddr som jag fattat det, kör man i 133mhz på cpu o 166mhz på minnet ska det tydligen gå slöare?!

Visa signatur

XP1900+(12x133) /\ Sapphire 9700 Pro /\ Gigabyte GA-7VRXP F12 /\ 256Mb Apacher PC2700 /\
Proud member of umekami fanclub :D

Permalänk
Medlem

OK, får väl mitt kort om en vecka typ :/ råkade välja förskottsbetalning istället för postförskott... men jag orkar inte ändra...

Har några frågor dock, nu när mina moderkortsdrömmar snart ska gå i uppfyllelse

Räcker det med passiv kylning på SPP:n om man ska nå 200 FSB? (tänkte nöja mig med 200)

Är Volcano 7+ ett bra val om man inte vill betala så jeffla mkt för en fläns?

åhh, vad gött det ska bli! Nytt chassi med... mitt gamla är helt skabbigt söndermoddat med söndrigt fönster och målat med blå målarfärg

EDIT: pinsamma stavfel (gammla)

Permalänk
Medlem

eller går det lika bra med en Volcano 9? Verkar vara lättare att få tag på i mina trakter, och lika billig...

Permalänk
Medlem

1. va e dual ddr då?
2. funkar pc2700 med ett pc3200 ihop?

Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!