Fler detaljer kring AMD FX-9590 och FX-9370

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Men AMD kör väl så att de tar defekta och klockar ner dem till t.ex FX-8350 om de inte fungerar vid 5Ghz och FX-8320 om de inte klarar det också vidare!

Ungefär så skulle jag tro det fungerar men de behöver inte vara defekta, utan att det helt enkelt behövs större antal i de lägre prisklassera, ex på phenom tiden var det ju rätt vanligt att x2 och x3 gick låsa upp till en x4 utan större problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ungefär så skulle jag tro det fungerar men de behöver inte vara defekta, utan att det helt enkelt behövs större antal i de lägre prisklassera, ex på phenom tiden var det ju rätt vanligt att x2 och x3 gick låsa upp till en x4 utan större problem.

Yea I know! De tar de som inte lever upp till kraven och distribuerar dem till passande klasser och tar bort moduler om de är defekta Recyceling at it`s finest ^_^

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Men AMD kör väl så att de tar defekta och klockar ner dem till t.ex FX-8350 om de inte fungerar vid 5Ghz och FX-8320 om de inte klarar det också vidare!

Jag tycker att du missar poängen. Om det skulle vara lukrativt/lönsamt för AMD, varför skulle de då välja att inte göra det?

Förstå mig rätt, jag vill samma som du vill, men jag försöker resonera logiskt, och det är tyvärr inte logiskt att AMD skulle släppa en 5GHz Vishera med 220w TDP. Vi kommenterar väl ändå nyheten där det just står att de inte kommer göra det?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ungefär så skulle jag tro det fungerar men de behöver inte vara defekta, utan att det helt enkelt behövs större antal i de lägre prisklassera, ex på phenom tiden var det ju rätt vanligt att x2 och x3 gick låsa upp till en x4 utan större problem.

En unik serie, men jag argumenterar inte emot. Det är samma idé som när AMD gjorde 6950 2gb och 6970 exakt likadana, vilket gav folk möjlighet att låsa upp sina kort, endast med ett annat BIOS.

Jag vet dock inte om FX-serien är uppbyggd på samma sätt.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mr.Quatermain:

Jag bara vägrar att köpa färdiga datorer, det är lite av en principsak!
Ska man få lov att köpa och slakta en färdig dator bara för att komma åt CPUn? Jag är nämligen sjukt sugen då min SB i5 inte går att peta på gällande CPU frekvens....

Låter ytterst märkligt. Med en NH-D14 borde det vara en dans på rosor att dra upp din 2500K till 4,5 GHz+.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Hade varit kul att se hur den presterar.Amd hade ju inte bestämt sig om de ska släppa den till detaljhandeln än. Vissa verkar tro att det redan är bestämt.
Om den kommer säljas så, tror jag inte att de kommer prissätta den så mycket högre än 8350 faktiskt. Amd har gjort så innan (6000+ och 980 tex. Även om det är lite extremt i detta fall.
Jag kommer inte köpa oavsett

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Bra namn

"Piledriver"

Bra namn! Vad heter nästa grafikkort, "doggy style"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

"Piledriver"

Bra namn! Vad heter nästa grafikkort, "doggy style"?

Jag vet inte vad du har tittat på för byggmaskiner om du har det som föreslaget namn? X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag gissar att om de skulle släppa dessa till den stora massan skulle de behöva kosta hutlöst mycket, med tanke på hur handplockade dessa exemplar måste vara.

Skulle säkert kunna landa på mellan 3 och 4, kanske till och med uppemot 5tkr. I det prisspannet finns det tyvärr ingen anledning att köpa den framför t.ex en 3930k.

Tråkigt beslut, men jag förstår AMD till 100%.

Ha, 5000 kr är väl inget för en extrem processor. Du minns väl FX-60 med flera?

Permalänk

Bara i färdiga datorer det var lite tråkigt. Nu vill man bara veta priset på dessa.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

En tråkig sak med FX-9000-serien är att om jag nu får för mig att uppgradera till en fx-8350 så kan jag vara säker på att alla exemplar som överklockar bra är tagna till fx-9000. Hoppas de sänker priset på fx-8350 isf.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha all info så jag kan se om min cpu funkar med samma volt och Clock. Jag tror inte att det skiljer sig så mycket mellan en 8 och 9 serien.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Låter ytterst märkligt. Med en NH-D14 borde det vara en dans på rosor att dra upp din 2500K till 4,5 GHz+.

Inte tempsen som är problemet, får oförklarliga bluescreens direkt jag pillar på nått som har med turbo multipeln att göra, kan inte ens köra den i 4ghz utan att det blir kaos med alltihopa....

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bellasoda:

Ser inte bra ut. Antagligen släpper de inte processorn till entusiaster eftersom den inte går att klocka högre än de redan gjort. Kan man kyla bort 220 W, då kan man antagligen klocka en FX-8350 till ungefär samma nivåer.

Som någon tidigare sagt så kan de här processorerna bara vara ett gäng handplockade FX-8350, klockade till sina maxnivåer...

Jag som hade hoppats på något riktigt häftigt... (Men vem vet, de kanske når 6 GHz?)

220w är väl inte så fruktansvärt mycket.

Jämför med graifkkort t.ex som har mycket mindre plats till en ordentlig kylare men ändå klarar det galant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rSon:

Jo, det kommer den. Står sig inget vidare mot 3930k m.a.o.

Förutom HÄR där varge kärna hos i7 3930 tar ca 50% längre tid på sig att utföra samma arbete

Permalänk
Skrivet av anon56869:

220w är väl inte så fruktansvärt mycket.

Jämför med graifkkort t.ex som har mycket mindre plats till en ordentlig kylare men ändå klarar det galant.

Jo, men hur kul hade det varit om HD7970 bara hade varit ett överklockat HD6970, och sen kommer man och påstår att det här är det nya häftiga? För de personer som inte tycker att 220 Watt är mycket att kyla bort (mig själv inräknat) så kommer antagligen inte denna processor skilja sig mycket alls mot en FX-8350. T ex i överklockningspotential, just på grund av att den här processorn inte ska säljas till entusiaster alls, utan endast systembyggare (vilket är samma sak som noll överklockning).

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64