Permalänk
Medlem

Hur "återinstallera" grafikkort?

Det verkar som om garfikkortet (som fungerar som det ska enl. tweakprog/directX/sysinfo/device manager osv) inte används av spelen, eller inte detekteras på nåt sätt. Datorn funkar som den ska, men inga spel funkar med ett par undantag.

Hur "ominstallerar" jag grafikkortet s.a.s?

Har installerat nya drivrutiner, ominstallerat Direct X 11, vet inte vad som finns kvar.

Ska jag ta ur/sätta i kortet? Eller "disable" i device managerna och sen enable?

Permalänk
Medlem

1. Hur vet du att den inte hittas av spelen?
2. Uppkom det här problemet av sig självt nyligen?
3. Har du gjort några andra hårdvaruförändringar nyligen?

Annars kan du avinstallera kortet ungefär som du skrev ovan och sen scanna efter ny hårdvara. Men låter ganska märkligt detta.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tog ut grafikkortet nu, kör på intel mb-grafik - men även nu får jag samma felmeddelande! "Unsupported graphics - Intel" Inga spel alls funkar förutom (igen) Need for SpeedMost wanted av nån konstig anledning.

Fick alltså "Unsupported graphics device..." eller "No device found" förut också i alla spel fastän grafikkortet "finns" enligt windows.

Jag är helt lost. Problemet bara dök upp, inga ändringar i hårdvara eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phloam:

Tog ut grafikkortet nu, kör på intel mb-grafik - men även nu får jag samma felmeddelande! "Unsupported graphics - Intel" Inga spel alls funkar förutom (igen) Need for SpeedMost wanted av nån konstig anledning.

Fick alltså "Unsupported graphics device..." eller "No device found" förut också i alla spel fastän grafikkortet "finns" enligt windows.

Jag är helt lost. Problemet bara dök upp, inga ändringar i hårdvara eller så.

Om det har fungerat förut så kanske något har hänt i BIOS? Testa att avaktivera det interna grafikkortet och se om det hjälper.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Har ominstallerar chipset-drivrutin (tror det lyckades iaf) men ingen ändring.

Kan det ha att göra med registret?

Försökte installera/köra ett gammalt spel (Mechwarrior 3, win98 typ) men det betedde sig konstigt och det gick inte att välja annat än software renderer då. Kan det ha ställt till nåt?

Ska testa BIOS som du säger.

Installerade på prov Bioshock (ettan) och det gick bra att spela med bra grafik osv. (dock försvann ljudet när spelet startade, och touchtangenter för ljud på keyboard aktiverade kartan (!). Lite mysko.

Måste vara nåt slags mjukvarukrångel eller?

Försökte med gratis reg cleaner-program men ingen skillnad.

Tack för hjälpen förresten!

/fortfarande lost

Permalänk
Medlem

Update: Ändrade i BIOS så att istf "auto" på val mellan iGPU och PCIE så kör den bara på PCIE-grafiken.

Märkte direkt vid uppstart att skrivbordet och gadgets dök upp mycket snabbare än förut, vilket ju verkar bra.

Men - när jag försökte starta MWO så var det samma visa igen - Unsupported graphics.....

Testar Steam - HL2 - Valve-flintis syns men sen tillbaks till skrivbordet (som förr).

Håller på att fixa extra HD att göra en nyinstallation av OS på....