Permalänk
Medlem

I5 3570k + gtx 780 överklockning råd

Har nu fått min dator för nån dag sen och undrar om det är värt det att överklocka min nya i5 3570k @ 3,4 ghz till 4-4.2 ghz och om det är värt det att riskera livslängden på den? Har för övrigt en eftermarkands kylare CM hyper 212 Evo, MSI z77A-GD55 MB, Gigabyte gtx 780 gpu, 16gb ddr3 ram, 730W Be Quiet Psu, SSD disk @120gb.

Jag vet att med ett sådant system är det menat att den ska överklockas, men jag är en total nybörjare gällande sånt. Hur mkt prestanda skillnad kan jag förvänta mig om jag överklockar min cpu? Är det värt det, och hur farligt är det för min CPUs livslängd??

Blev lite besviken på datorn när jag använde Metro LL benchmark med allt på max @ 1080p och fpsn kunde gå ner så lågt som 28ish. Med 4x AF ist för 16 och Tesseletion på High ist för max får jag en medel på 45-50 fps.

Permalänk
Medlem

4-4.2GHz ska nog inte vara några problem, livslängden lär knappast påverkas nämnvärt vid en sådan klock.
Last Light är rejält tungdrivet, du kan inte räkna med att köra det på max. Benchmarket är dessutom rent generellt tyngre än vad spelet upplevs som i vanliga fall. Men självklart förstår jag att du är besviken, köpt nya dyra prylar som inte uppfyller kraven. Du kan säkart klocka ditt 780 en del dock.

Permalänk
Medlem

Livslängden behöver man bara tänka på om man klockar högt. 4,4GHz exempelvis, är inget märkvärdigt med en sådan CPU som du har. Du kommer att vilja byta ut den lååångt innan den dött av det.

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaren. Visst flyter spelet på bättre när man spelar jämfört med benchmarken men precis som du säger så förväntade jag mig mer kräm av min burk.
Ska göra lite research om överklockningar nästa vecka när jag går på semester o då överklockar jag cpun och gpun, ska bli roligt att se vad för resultat man får.