Permalänk
Medlem

Micro ATX Chassi

Hej,

Jag vill köpa nytt chassi. Egentligen är jag sugen på att köpa en helt ny dator. Men jag tänkte att jag kunde börja med utsidan (chassit) och sätta in lite gamla komponenter jag har liggandes (bl.a. Micro ATX Socket 775 moderkort) och så kan jag uppgradera innehållet i höst/vinter istället.

Problemet är att jag har svårt att bestämma mig för vilket chassi jag ska ha.

Hur jag tänkt mig datorn när den är klar
Micro ATX moderkort
1st grafikkort
ljudkort (eventuellt)
2.5" SSD som systemdisk
3.5" HDD för extra lagring
DVD/BluRay
Troligtvis luftkylning eller sluten vattenkylning.
Lite sugen på custom vattenkylning, men tveksamt om det blir av.

Hade tänkt mig prisklass 700 - 1500kr för chassi.

Jag har tittat lite på

Silverstone Sugo SG09
Jag har förstått att de har kommit eller snart ska komma en Sugo SG10, som är ungefär samma, fast med en snyggare front.
Jag tycker det är läckert att man har gjort ett så pass litet chassi, men som ändå får plats med ganska mycket.
Däremot så verkar kabeldragningen jobbig och jag undrar lite över HDD monteringen. Om man vill ha en mekanisk hårddisk i den, kanske en 7200rpm, kommer den då väsnas mycket med den monteringen? Blir den kanske för varm där bakom moderkortet?
Ibland kan det vara bra med optisk enhet, med dessa chassin är man begränsad till slimline slot in enhet (om man inte väljer att ha en extern vid behov).
Så ganska läcker, men vissa begränsningar.

Silverstone TJ08-E
Är ett snyggt chassi, som också verkar vara relativt kompakt. Men lite rymligare än Sugo chassina.

Silverstone PS07B
Är ungefär samma som TJ08-E, fast med en annan front. De har 2st 120mm i fronten istället, vilket verkar ge bättre flexibilitet om man vill byta fläktar.
Dessutom gillar jag vad Kau205 på sweclockers gjort med det.
Lite frågetecken på var man ska få plats med en hårddisk bara om man vill ha mer lagring.

Corsair Obsidian 350D
Snyggt chassi. Verkar rymligare än TJ08-E/PS07B, å andra sidan är ett fulltower ännu rymligare, så frågan är var man drar gränsen. Har inte tänkt att bära runt på datorn, men tycker det skulle vara snyggt med något mindre än genomsnittligt Midi tower.

Det är väl de jag har tittat på hittills som jag tycker verkar intressanta. Andra förslag mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

Kör själv på Silverstone TJ08-E.

Köp en tyst 180 mm (rekommenderar denna som är mkt tyst http://coolingstuff.se/p/560/phobya-g-silent-18-red-led) och en 80 mm fläkt.

Plocka bort hårddiskburen och köp en hårddisk för 5.25 -> 3.5. SSD finns plats för i botten av chassit. Det finns även en extra plats för 3.5 tum i botten av chassit.

Skaffa grafikkort med referenskylare, som blåser ut varmluft bak på grafikkortet. Det finns ju inga ventilationshål på sidorna på detta chassit.

Du får plats med en stor tyst cpu-kylare. Jag funderar på att skaffa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1434921

Permalänk
Medlem

Har ett TJ08-e som jag är super nöjd med.
Har 2st 7970 samt en stor kylare till CPU.
2st SSD då jag kör lagring via NAS.
Kan inget annat än att rekommendera det, dock säljer jag det nu för att jag känner att jag vill byta upp till ATX igen så man får plats med fler grafikkort.

Permalänk
Medlem

Kan du få tag på detta: Fractal Design Arc Mini så rekommenderar jag det. Har det själv och jag tycker det håller sig tyst. Bra att arbeta i och mycket plats.
Det går även att plocka bort hårddiskburar mm.

Jag har ingen aning om hur Arc Mini R2 är, men man kan väl hoppas att det är bättre än sin föregångare.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Tack till de som har svarat i tråden och/eller röstat i omröstningen.
Det blev ett Corsair Obsidian 350D som 43.48 % av er röstat på.

Det har varit många dagar som varit rätt så varma så man inte varit sugen på att hålla på med det eller så har det varit annat, så det har inte hänt så mycket med det ännu. Bara satt på CPU kylaren och satt in moderkortet i chassit.
Ena stiftet på P4 kontakten på det nätaggregat jag tänkt att använda är mosad så den kan inte användas :/
Snyggaste lösningen är att skaffa sleaving verktyg och kontaktera om den, kanske t.o.m. sleava när man ändå håller på, men det skulle kosta lika mycket eller kanske till och med mer än att köpa ett nytt nätagg (fast då har man verktyg som går att använda fler gånger).

Tog och beställde denna idag:
4 Pin Molex To P4/64 Bit Power 4 Pin Square Internal PC Power Cable Adapter
Det där med 64 Bit förstår jag inte riktigt vad som menas med, men det verkar vara rätt kontakt.
Enklaste/billigaste lösningen. Får se om jag fixar någon snyggare lösning senare.

Permalänk
Medlem

350D är väl den ända som bekvämt kan custom vatten kylas så skulle sikta på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz