Formaterade hårddisk - datorn startar om mitt i processen

Permalänk
Avstängd

Formaterade hårddisk - datorn startar om mitt i processen

Sitter och pillar med min nya rigg och har ett par frågor som berör hållbarhet .

Jag vill behandla mina komponenter på bästa sätt och har hört en del saker.

1. När jag stänger av datorn, bör jag vänta i ett par sekunder innan jag sätter igång den igen så att hårddisken kan varva ner ? Se min hårddisk i signaturen.

2. När jag formaterade min hårddisk i device manager så valde jag bort Quick Format (Bara något jag hört rätt längesedan om att det skulle vara sämre. Bättre att det tar sin tid och gör det bra vad jag förstår?

3. Min dator startades om av sig själv pga installation av drivrutiner under denna processen så det stod att den hade formaterats vid uppstart igen. Det var ju självfallet fel så jag tog bort den och installerade om den (formaterade den igen). Nu spökade ännu en drivrutin och datorn startades om för andra gången.

Jag var alltså tvungen att upprepa processen. Den tar ju sån förbaskad tid också. Kan tro att quick format går på ett par sekunder..

Är det skadligt för min HDD är min fråga.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan snabbformatering och "vanlig" är att vid vanlig so kontrollerar den efter fel på hårddisken.

Kör med snabbformatering..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Skillnaden mellan snabbformatering och "vanlig" är att vid vanlig so kontrollerar den efter fel på hårddisken.

Kör med snabbformatering..

Den är helt ny så jag kör utan snabbformatering då om den kan upptäcka fel.

Har jag rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Den är helt ny så jag kör utan snabbformatering då om den kan upptäcka fel.

Har jag rätt?

För säkerhets skull kan du ju köra vanlig formatering första gången.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Räcker bra med att du kör fullständig långsam formatering en gång, sen ta snabb.

Punkt 3 blev jag lite osäker på vad du menar, men normalt när datorn startar om första gången vid installation måste du se till att den startar från din Hårddisk/SSD inte ditt installationsmedium Skiva/USB

Visa signatur

Acer Predator Helios 300