Använda gammal laptop - Vad för operativsystem?

Permalänk
Medlem

Använda gammal laptop - Vad för operativsystem?

Hejsan Clockers, jag ska ut på resa genom hela Europa och tänkte ta med min gamla laptop för att titta på film och sånt med.

Specs ;

Processor : Intel Celeron 1.86GHz
Ram : 1GB
Hårddisk : 140GB
Operativsystem : Windows 7 32-bit

Känner att datorn är VÄLDIGT seg just nu, säkert några drivrutiner och sånt som är fel + att den har lite dåliga specs.
Men till min fråga, ska jag behålla Windows 7 OS som drar rätt mycket av RAM-minnet eller ska jag köra på något annat?
Ska somsagt bara kolla på filmer och sånt med den.

Tack på förhand!

/T M

Permalänk
Medlem

Släng ut den genom fönstret och köp en bättre apparat

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Släng ut den genom fönstret och köp en bättre apparat

Har en lite dyrare apparat som jag inte vill ta med mig
Och jag som är 17år har tyvärr inte jättemkt pengar.

Nu var också frågan, vad för operativsystem skulle ni använda?
Är Ubuntu bra för denna datorn tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thormillion:

Har en lite dyrare apparat som jag inte vill ta med mig
Och jag som är 17år har tyvärr inte jättemkt pengar.

Nu var också frågan, vad för operativsystem skulle ni använda?
Är Ubuntu bra för denna datorn tror ni?

Hur mycket pengar har du? Du kan ju uppgradera minnet med 1GB till och kanske tom en SSd

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack3h:

Hur mycket pengar har du? Du kan ju uppgradera minnet med 1GB till och kanske tom en SSd

Har en annan dator, ska som sagt bara kolla på lite film i denna under resan, sen slänger jag nog skiten.
Pengar går åt motorcykelkörkort just nu.
Men får se, kanske köper lite ramminne till datorn, kan hjälpa väldigt mycket nog!

Permalänk
Medlem

Annars kommer den flyta på bättre med t.ex. ubuntu. Testat lite till och från på min EEE PC 1015BX och den är inget monster precis. Dock så kommer du få bättre flyt i w7 med extra ram med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tippen:

Annars kommer den flyta på bättre med t.ex. ubuntu. Testat lite till och från på min EEE PC 1015BX och den är inget monster precis. Dock så kommer du få bättre flyt i w7 med extra ram med.

Skickades från m.sweclockers.com

Laddar ner Ubuntu just nu.
Aldrig använt det förr, går det spela upp vanliga filmformat på det?

Ja, jo, jag funderar på att skaffa mer RAM. Har bara inte så mkt tid på mig, åker tidigt på fredag!

Permalänk

är det riktigt gammal.XP såklart

något nyare windows 7

Visa signatur

Desktop: 4670K + H80i, @4.5Ghz - 4x2Gb DDR3 G.SKILL Ram - EVO 850. STRIX GTX 970 OC edition 🌀
Monitor: DELL ultrasharp U2417h 🌀
Laptop. Xps 15 (9560) IGZO skärm 🌀
Mobil: IPhone X. 🌀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thormillion:

Laddar ner Ubuntu just nu.
Aldrig använt det förr, går det spela upp vanliga filmformat på det?

Ja, jo, jag funderar på att skaffa mer RAM. Har bara inte så mkt tid på mig, åker tidigt på fredag!

Ska absolut inte vara några problem.
Jag har knappt använt det själv men du blir nog förvånad över hur smidigt det är

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thormillion:

Laddar ner Ubuntu just nu.
Aldrig använt det förr, går det spela upp vanliga filmformat på det?

Ja, jo, jag funderar på att skaffa mer RAM. Har bara inte så mkt tid på mig, åker tidigt på fredag!

Ubuntu är ett bra val för nybörjaren. Mycket fungerar out of the box och support finns i mängder.

VLC finns i Ubuntu Software Center så det är bara att installera och sedan kan du trycka in alla format du kan tänka dig.

Ubuntu använder mycket mindre minne än Windows 7. Om du mot förmodan skulle använda slut på minnet finns det distar som bygger på ubuntu, men som drar mindre RAM. Ex. Xubuntu och Lubuntu.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thormillion:

Hejsan Clockers, jag ska ut på resa genom hela Europa och tänkte ta med min gamla laptop för att titta på film och sånt med.

Specs ;

Processor : Intel Celeron 1.86GHz
Ram : 1GB
Hårddisk : 140GB
Operativsystem : Windows 7 32-bit

Känner att datorn är VÄLDIGT seg just nu, säkert några drivrutiner och sånt som är fel + att den har lite dåliga specs.
Men till min fråga, ska jag behålla Windows 7 OS som drar rätt mycket av RAM-minnet eller ska jag köra på något annat?
Ska somsagt bara kolla på filmer och sånt med den.

Tack på förhand!

/T M

Win XP, funkar fint...

Visa signatur

$$

Permalänk

Windows 7 på 1GB RAM är lite väl lite. Om du inte kan hosta fram mer RAM så är Windows XP ett bättre alternativ. Windows 7 SKA enligt specs KUNNA köra på 512MB RAM, men det är typ starta och klicka på Startmenyn, sen är RAMet slut

Eller Ubuntu som sagt tidigare men det har jag själv inte testat. Hört på många håll att det ska vara smidigt och funka bra. Vet inte hur det är med drivrutiner där men den kanske har någon generic databas med drivare? Bara testa. Om du har en Windows XP liggande kan man ju dra in Ubuntu först och testa. Skulle Ubuntu inte lira, in med XP. Eller Xubuntu eller Lubuntu som tipsades ovan.

Trevlig resa Glöm inte omvandlare för strömadaptern

Visa signatur

Growing old is ineviteble - growing up is optional

Permalänk
Medlem

Windows 8 flyter mycket bättre än Windows 7 på äldre laptops och datorer, hade en liknande extra laptop tidigare där datorn kändes seg men win7, men inte alls lika seg i win8.
Dock behöver du 1gb mer i minne då 2gb är minimum.

Sen finns alltid win xp men för mig är det operativ systemet dött, kan enbart tänka mig att använda xp på riktigt gammla system.

Permalänk
Testpilot

Skulle köra Windows XP eller Ubuntu ja.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Rekordmedlem

Vill man liva upp en gammal dator (vilket jag inte tycker att en 1Ghz + maskin är) så finns Puppylinux, det är väldig lättviktigt från början, men det går ju att installera in det man behöver själv och inget mera, Det är väldigt bra på netbooks och riktigt gamla datorer typ P2-3 med 256Mbyte ram, så det lär flyga på en nyare maskin, däremot hänger filmuppspelning mest på vad grafikkortet stödjer eftersom det är mycket krävande att köra det i cpu, men det drabbar alla os likadant.

Xbmcbuntu kan också vara nått att kolla på om det främst är filmtittande man tänkt ha den till, det går att stänga av xbmc och gå ut på skrivbordet om man vill ha ett mer normalt interface.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan ju få en surfplatta för en tusing som presterar bättre än den där

Men annars skulle jag rekommendera Windows XP eller Debian där du lägger in enbart det nödvändiga.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-