Microsoft presenterar DirectX 11.2

Permalänk

Enda felet med windows 8 tycker jag är att man inte kan välja själv om man vill ha metro eller inte, man är tvingad att använda det som microsoft säger, ungefär som mac, man blir uppstyrd, det stör mig, jag vill inte behöva använda 3dje parts applikationer :-/

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Om man har Win 8 kan man uppgradera till 8.1 gratis eller är det nått form av expansionspaket dom hittat på?

Gratis

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Varför är man inte förvånad, man kan bara hoppas open GL kommer tillbaka lite mer så man slipper directx

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Dock har ju Windows 8 en hel rad med förbättringar. Hybrid boot, mycket snabbare, mycket bättre task manager, bättre filhanterare och lite annat småplock som definitivt inte skadar. Jag är ingen Windows-apologist; jag avskyr själv Microsoft på grund av deras monopol och smutsiga sätt att dominera marknaden, och gjorde mig av med alla mina Windows-installationer för ett tag sedan, men tycker folk sprider lite väl mycket FUD kring W8.

Jag håller inte med om att taskmanager:n är bättre, den är finare och har fler funktioner men tar plötsligt flera gånger längre tid än den i windows 7 för att starta.

Dessutom, dx 11.2? meh. Microsoft kommer säkert ha nytta av det i sin cripplade xbox one.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

om OSX skall få mer love så måste Apple samt AMD börja göra fungerande drivrutiner till OpenGL specifikationen.

På Linux konferenser angående hur grafiksidan skall se ut där ser man bara Intel och nVidia från grafikföretagen med AMDs frånvaro. Iaf de senaste som tog upp lib crasher mellan olika installationer och framtiden för minimum opengl requirement samt Wayland/Mir/Xorg framtiden på openGL ES.

ja just det för nVidia är så bra på linux...

Permalänk

Så de använder DirectX exklusivt till Windows 8 och Windows 8.1 för att man ska uppgradera så man kan ha alla grafiska möjligheter i spelen som kommer stödja detta. Det var faktiskt lite tråkigt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Dessvärre är även denna version totalt värdelös i.o.m att det inte kommer till win7...

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig verkligen att "tiled resources" är någonting nytt. Jag trodde det var på det viset som grafikkort hade renderat grafik sedan många år tillbaks. Nu förstår jag varför moddarna till Skyrim käkar så mycket vram. Spelet använder alltså samma texturer för tex ett berg, oavsett om jag befinner mig långt bort eller nära. Makalöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SRICE:

Dessvärre är även denna version totalt värdelös i.o.m att det inte kommer till win7...

Är väl ingen större fara eftersom spelen som stöder det kommer tidigast om en 3-4 år. Dom flesta spel kör väl fortfarande DX8-9 i grunden (dom kanske säger "ZOMG WE R DX10 UBER GRAPHIXXX!!!" men då är det ofta typ en feature som knappt syns).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Det är rent ut sagt uselt att dom redan övergivit sitt omåttligt populära W7.. vad i helvetes jävla helvete tänker MS med?

Övergivet, kallar du detta att överge att OS? Som om man kommer märka någon som helst skillnad om man har detta stöd eller inte.
Kommer säkert ta flera år innan någon kommer använda sig av detta och då har vi redan W9...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Övergivet, kallar du detta att överge att OS? Som om man kommer märka någon som helst skillnad om man har detta stöd eller inte.
Kommer säkert ta flera år innan någon kommer använda sig av detta och då har vi redan W9...

Iom att Xbox One stödjer detta borde det inte ta så lång tid. Vi får se om Titanfall stödjer det då det kommer till både PC och Xbox.

Permalänk
Medlem

Vänta nu, stöds alla kort som har DX11 bara man har Win 8.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unicode:

ja just det för nVidia är så bra på linux...

http://www.youtube.com/watch?v=IVpOyKCNZYw

Det där gällde Optimus, nVidias binary blobs har haft en relativt hög kvalite jämfört med skojarna AMD/ATI.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon200632:

Va folk ska gnälla när det kommer något nytt, var glad de utvecklar prylar
Jag gillar detta skarpt och 8.1 är grymt.

Hade gillat det om det varit en utveckling av OpenGL eller något annat open-source projekt, men när det kommer företag som Microsoft som påtvingar en ett OS för att kunna ens spela deras spel, då fan räcker det.

Edit: Alltså, när saker så som DirectX finns och tvingar användare till ett OS, då hämmar det utvecklingen så förbannat mycket mellan platformer och annan utveckling i allmänhet.
Det Valve gör med Steam (portar sina egna titlar till Linux) eller HumbleBundle (tvingar utvecklare att porta spelen till PC, MAC och Linux för att få släppa spelen), det är mer än bra och hade aldrig varit möjligt om spelen hade haft en bas på tex. DirectX.
Ta inte det fel, klart företag ska få utveckla så som de känner är bäst rent ekonomiskt för dom, men det Microsoft gör med DirectX är att spika ihop kistan för andra alternativ och skapa ett monopol.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Entusiast

Kanske värt att nämna i nyheten är att detta 11.2 stödjs av alla DX11 GPU'er som redan finns ute om jag inte missuppfattade vad han sa i videon.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Inaktiv

Grymt

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Hade gillat det om det varit en utveckling av OpenGL eller något annat open-source projekt, men när det kommer företag som Microsoft som påtvingar en ett OS för att kunna ens spela deras spel, då fan räcker det.

Edit: Alltså, när saker så som DirectX finns och tvingar användare till ett OS, då hämmar det utvecklingen så förbannat mycket mellan platformer och annan utveckling i allmänhet.
Det Valve gör med Steam (portar sina egna titlar till Linux) eller HumbleBundle (tvingar utvecklare att porta spelen till PC, MAC och Linux för att få släppa spelen), det är mer än bra och hade aldrig varit möjligt om spelen hade haft en bas på tex. DirectX.
Ta inte det fel, klart företag ska få utveckla så som de känner är bäst rent ekonomiskt för dom, men det Microsoft gör med DirectX är att spika ihop kistan för andra alternativ och skapa ett monopol.

Folk klagade över att det inte fanns någon anledning att uppgradera till Win8, och nu kommer en anledning och då klagas det också. MS spenderar stora summor på att utveckla DirectX samt deras utveklingsverktyg för att göra det så enkelt som möjligt för utvecklare, samtidigt som de stödjer OpenGL. Om de hade förbjudit OpenGL på Windows kan vi snacka monopol.

Permalänk
Inaktiv

Ja lite kul läsning faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Mjo Creative gjorde liknande genom att inte släppa fungerande drivrutiner till sina äldre ljudkort Audigy/X-FI till vista som exempel.

Menar du alltså att Creative släppt fungerande drivrutiner?

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Menar du alltså att Creative släppt fungerande drivrutiner?

X-Fi kortet fungerade utmärkt på XP samt XP x64. I Vista ock Linux är dock kortet helt värdelöst. En av anledningarna jag köpte Xonar kortet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokia12:

Varför göra downgrade?

Enkelt. Ingen startmeny(jag vet att det kommer i 8.1), Metro, en funktion som jag inte är ett dugg intresserad utav. Även saknaden av en riktig sökfunktion som det finns i Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Vänta nu, stöds alla kort som har DX11 bara man har Win 8.1?

Korrekt. Alla DX11-kort kommer ha stöd för 11.2. Och har man redan Windows 8 så kan man uppgradera gratis till 8.1.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Hade gillat det om det varit en utveckling av OpenGL eller något annat open-source projekt, men när det kommer företag som Microsoft som påtvingar en ett OS för att kunna ens spela deras spel, då fan räcker det.

Edit: Alltså, när saker så som DirectX finns och tvingar användare till ett OS, då hämmar det utvecklingen så förbannat mycket mellan platformer och annan utveckling i allmänhet.
Det Valve gör med Steam (portar sina egna titlar till Linux) eller HumbleBundle (tvingar utvecklare att porta spelen till PC, MAC och Linux för att få släppa spelen), det är mer än bra och hade aldrig varit möjligt om spelen hade haft en bas på tex. DirectX.
Ta inte det fel, klart företag ska få utveckla så som de känner är bäst rent ekonomiskt för dom, men det Microsoft gör med DirectX är att spika ihop kistan för andra alternativ och skapa ett monopol.

Men då får väl de göra så att intresset och utvecklingen vänder vinden till OSX och Linux fördel? Liksom man får inget gratis..
MS är inte där dom är idag helt slumpmässigt, de har arbetat sig hit som alla andra företag.
MS utvecklar som bara den, klart de vill ha nytta av alla pengar de lägger på det för sin egen del och inte ge bort till konkurrenterna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Enkelt. Ingen startmeny(jag vet att det kommer i 8.1), Metro, en funktion som jag inte är ett dugg intresserad utav. Även saknaden av en riktig sökfunktion som det finns i Windows 7.

Lol, det finns ju att ladda ner start8

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

åter ett bra skäl att byta till linux för att slippa Windows 8 helt inom en snart framtid.

Snar framtid jo. Uttalanden som detta har man hört till leda. Så bara byt då, eller känns steget till Linux fortfarande för stort?

Skrivet av Gender Bender:

Korrekt. Alla DX11-kort kommer ha stöd för 11.2. Och har man redan Windows 8 så kan man uppgradera gratis till 8.1.

Kommer PS4 att tillåtas köra detta, eller behåller Microsoft det som ett trumf? Det ser i varje fall ut som Sony har behövt göra egna optimeringar.

Citat:

Developers will be able to take advantage of Microsoft’s latest industry standard DirectX API — DirectX 11.1, but Sony has taken the time to improve upon it, pushing the feature set beyond what is available for PC games development.

Those improvements include better shader pipeline access, improved debugging support features out the box, and much lower level access to the system hardware enabling developers to do “more cool things.” That’s achieved not only through an modified DirectX 11.1 API, but also a secondary low-level API specifically for the PS4 hardware.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av leafbranch:

Men då får väl de göra så att intresset och utvecklingen vänder vinden till OSX och Linux fördel? Liksom man får inget gratis..
MS är inte där dom är idag helt slumpmässigt, de har arbetat sig hit som alla andra företag.
MS utvecklar som bara den, klart de vill ha nytta av alla pengar de lägger på det för sin egen del och inte ge bort till konkurrenterna.

Har inte betalat för en enda Windows produkt NÅGONSIN, inte ens det W7 jag skriver från nu.
Säger inte att jag kunde göra det bättre själv, men det finns företag som gör det bättre. Microsoft råkade bara vara på plats först, that's more or less it.
Menar; kommer säkert komma konkurenter till Google med, men de kommer inte på decennier bli lika stor eller större än Google hur de än sliter, inte ens om allt de gör är gratis, just för att Google nu är "först".

Edit: Sedan så är det ingen som tvingar Microsoft att utveckla DX heller, de skulle lika gärna kunna lägga ner och låta OpenGL göra sitt. DX för MS är bara ett sätt att tvinga på sina användare sitt OS efter de mutat spelutvecklarna att använda deras "överlägsna" sätt.

Är en Linux fanboy om du så vill, men tycker deras business model är mycket mer användarvänlig; Gratis OS för alla, betala för supporten och diverse annat.
Sedan om man inte gillar OS'et så är man helt fri att modda det som man vill, till och med skapa egna alternativ till OS'et (ubuntu, mint osv). Det fria valet tycker jag är lika viktigt när det kommer till OS likaväl som till vilken jag ska rösta på nu till nästa val av statsminister; Exakt vad jag vill och det ska inte behöva påverka vad jag kan inte och kan resten av dagen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Har inte betalat för en enda Windows produkt NÅGONSIN, inte ens det W7 jag skriver från nu.
Säger inte att jag kunde göra det bättre själv, men det finns företag som gör det bättre. Microsoft råkade bara vara på plats först, that's more or less it.
Menar; kommer säkert komma konkurenter till Google med, men de kommer inte på decennier bli lika stor eller större än Google hur de än sliter, inte ens om allt de gör är gratis, just för att Google nu är "först".

Edit: Sedan så är det ingen som tvingar Microsoft att utveckla DX heller, de skulle lika gärna kunna lägga ner och låta OpenGL göra sitt. DX för MS är bara ett sätt att tvinga på sina användare sitt OS efter de mutat spelutvecklarna att använda deras "överlägsna" sätt.

Är en Linux fanboy om du så vill, men tycker deras business model är mycket mer användarvänlig; Gratis OS för alla, betala för supporten och diverse annat.
Sedan om man inte gillar OS'et så är man helt fri att modda det som man vill, till och med skapa egna alternativ till OS'et (ubuntu, mint osv). Det fria valet tycker jag är lika viktigt när det kommer till OS likaväl som till vilken jag ska rösta på nu till nästa val av statsminister; Exakt vad jag vill och det ska inte behöva påverka vad jag kan inte och kan resten av dagen.

Lägger MS ner DX har vi gamers en mörk framtid framför oss, för Khronos Group Inc bryr sig inte det minsta om gaming och kommer inte ha några incitament att förbättra OpenGL för spelutvecklare.

Permalänk

11.2 dx låter jätte bra, men typiskt börjar MS nu med sina "nu jävlas vi med kunderna igen" metoder. Och med tanke på hur opopulär Win8 är, så förstår jag att dom måste göra saker på det här sättet, på ett sätt tvinga folk köra på Win8 om man vill ha senaste DX. Jag spyr på Win8, ge mig Win9 istället (vilket förhoppningsvis är bättre än win8), men Win7 klarar av allt som Win8, så det finns inga gränser i Win7 som hindrar 11.2 att fungera, utan det är helt och hållet MS som sätter dom gränserna. Riktigt ruttet, för jag tål inte Win8. Ge mig Win8 utan MetroUI (helt utan), utan apps (helt utan), bättre stabilitet och bättre kompatibilitet med äldre program (inte gamla egentligen, bara kommit före Win8 kom ut), så kan jag tänka mig använda det. Men annars vill jag fortsätta med Win7 tills vidare, tills något bättre kommer ut, så om dom ska fula sig med "ingen dx11.2 till win7", så hoppas jag MS konkar, för dom gör bara dumma giriga beslut, men speciellt senaste året!

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Snar framtid jo. Uttalanden som detta har man hört till leda. Så bara byt då, eller känns steget till Linux fortfarande för stort?

Kommer PS4 att tillåtas köra detta, eller behåller Microsoft det som ett trumf? Det ser i varje fall ut som Sony har behövt göra egna optimeringar.

PS4 använder en egenutvecklad API baserad på OpenGL, och OpenGL har redan den här tekniken.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

PS4 använder en egenutvecklad API baserad på OpenGL, och OpenGL har redan den här tekniken.

Ah, tack! Då ska det bli intressant att jämföra de båda API-teknikerna.