Helgsnack: "Storebror ser dig"

Permalänk
Medlem

Judarna i Tyskland hade väl inte heller något att dölja när de kartlagdes....

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Sverige skall ju alltid vara så redigt och hjälpa människor i nöd.

Va? Det har jag helt missat.
Sverige gör som USA säger och inget annat.
Svenskarna märker det, blir lite missnöjda, sitter hemma och gnäller lite och, om det är något riktigt riktigt allvarligt, så skickar vi en insändare till lokaltidningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjedjick:

Judarna i Tyskland hade väl inte heller något att dölja när de kartlagdes....

Vem tror du dagens Storebror är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jag förstår att folk är arga över principen att de "övervakar" oss

Men helt ärligt det är helt irrelevant för oss vanliga Svenskar, såvida ni inte försöker planera ett terrorattentat.

Då förstår jag att ni är arga!

För att citera Betnér: NEJJE!!!
Det har ingenting med principen att göra, och det har absolut inget med några terrorattentat att göra.

Har du inte gjort nått fel så skall du inte straffas. Punkt. Det finns inget mer än så att säga.
Precis lika självklart som detta är att man INTE skall behöva bevisa att man är oskyldig. Och när någon säger att de vill övervaka dig och om man "inte har nått fuffens för sig" så gör det inget så är det EXAKT det som krävs.

Anledningen till att detta är fel har ingenting med några principer om övervakning eller integritiet att göra, utan med att det går emot de grundläggande rättigheter en medborgare i en nutida demokrati skall ha.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

Jag förstår att folk är arga över principen att de "övervakar" oss

Men helt ärligt det är helt irrelevant för oss vanliga Svenskar, såvida ni inte försöker planera ett terrorattentat.

Då förstår jag att ni är arga!

Sant, vi har inget att oroa oss för.
Då kan vi väl lika gärna sätta upp ett par kameror hemma hos dig?
Den som tittar på kamerorna kommer bara föra informationen/videon vidare om du gör något som kan tolkas som planering till terrorattentat.

Permalänk
Medlem

Ser att flera skriver att de inte bryr sig om övervakningen för att de har inget att dölja, deras mjöl är vitt.

Själv känner jag tvärt om, jag har allt att dölja just p.g.a att mitt mjöl är vitt.

Jag har ingen aning om vilken mjölfärg de som nu sitter på min information har, ännu mindre de som i framtiden kommer ha tillgång till den informationen.

Övervakning är ett verktyg för brottsbekämpning, att t.ex avlyssna kriminella för att lösa brott som har begåtts låter rimligt. Är du misstänkt för att ha begått ett tillräckligt grovt brott som gör det möjligt med avlyssning så är jag helt med på att använda övervakning för att utreda brottet.

Men när övervakning används "preemptive", att övervaka alla för att eventuellt hitta om något brott begås, så har man gått över gränsen.

Då har man gjort alla medborgare till misstänkta.

Övervakningen kommer att öka, ändamålsglidning precis som CopySwede gjorde med kassettavgiften (först skulle det bara vara för extern media, sen när debatten svalnat och folk hade vant sig/glömt bort så inför de avgifter för ytterligare lagringsmedia).

Möjligheterna med övervakningen torde vara oändliga att förbättra landet.

Vad sägs om att motarbeta dödsolyckorna i trafiken?
Med spårsändare på varje förare som mäter hur fort och var vi kör så kan fortkörningsböter automatiskt skickas hem när vi överskrider hastighetsbegränsingarna.
Möjligheten finns redan idag, utan att sätta upp fler fartkameror, iomed att all trafikdata lagras (din mobiltelefons position vid början/slutet av varje samtal (samt när mobilen pingar närmsta mast))

Vad sägs om att motarbeta hets mot folkgrupp?
Gör så att mikrofonerna på mobilerna konstant är aktiva, låt en dator analysera nyckelord. Om något kommer upp så är det bara för en utredare att lyssna av och bedömma om det bryter mot lagen.
Befinner du dig i det offentliga rummet och har yttrat dig om något som bryter mot lagen så får du snart inställa dig i rätten.

(Den här tekniken används flertalet länder, men de använder inte mobiltelefonerna utan publika övervakningskameror med inbyggd mikrofon. Bilder och ljud analyseras av mjukvara, börjar det bli bråk ute på stan så uppmärksammas en operatör som då kan sätta in åtgärder, t.ex. skicka dit en polispatrull)

Nolltolerans för kvinnofridsbrott/misshandel/våldtäkt?
Jodå, den mesta av den här brottsligheten utförs i hemmets trygga vrår.
Varför inte sätta upp kameror hemma? Samma teknik som automatiskt analyserar bild- och ljudinformationen kan användas här. Om det uppstår t.ex en hätskt stämning, höjda röster, snabba rörelser, så rapporteras situationen och en utredare kan gå igenom matrialet.

Men någon kanske opponerar sig och säger, "Nej, där går gränsen, inte övervakningskameror i hemmet, det är ju privat".
Ok, inga kameror då.
Men vad sägs om trådlöst nätverk? Det är väl ok?
Med hjälp av radiovågorna från ett WiFi-nät kan man återskapa omgivningen genom att analysera hur radiovågorna studsar mot solida objekt (ungefär som Kinect, fast där använs bl.a IR strålning).

Även här kan man ju även använda informationen från våra mobiler, de flesta har minst en inbyggd kamera i sin privata spårsändare, den tillsammans med mikrofonen och de andra sensorerna (GPS, accelerometer, magnetometer, gyro etc.) kan användas för att analysera vad personen som bär telefonen gör samt vad som sker i närheten.

Har ett brott begåtts kan polis/sjukvårdspersonal skickas till platsen. Förövaren blir arresterad och offret får hjälp.

Kristdemokraterna tar makten?
Hoppsan, nu gick det visst inte att komma åt sidor med naket matrial.
Händerna på täcket var det ju, men mobilen som ligger i fickan på dina halvt nerdragna byxor registrerar misstänkta rörelser med hjälp av sina rörelsesensorer. Ajdå, du märker inte när kameran i din laptop aktiveras och spelar in dina luststyrda handlingar.
Eftersom filmen används som bevis i det kommande åtalet så är det en offentlig handling. Ditt orgasmansikte finns redan att beskåda på siten som staten satte upp för att markera att det här minsann är omoraliska handlingar.
Vad spelar det för roll att du inte har blivit dömd än? (Någon som kommer ihåg Beatrice Asks idéer om att skicka brev i lila kuvert till misstänka sexköpare)

Borgarna forsatte visst ha makten, mer privatiseringar!
Försäkringsbolagen samarbetar med både polisen och avloppsverket; Analyser av vårat avloppsvatten används till att ta reda på vilka som tar olagliga droger (polisen plockar ännu mera pinnar till statestiken), men även till att ta reda på hur vi äter.
Jasså, chips, cola och pizza idag igen? Jodå din premie på sjukförsäkringen höjs återigen, precis som den gjorde förra perioden när du fortfarande inte hade börjat att träna även fastän din försäkringsläkare sagt åt dig (för det kan data från bl.a din mobiltelefon och kontokort berätta).

Nej, jag tror inte att vi kommer hamna där (vi kommer väl att protestera innan vi kommit dit?), men jag försöker att illustrera varför jag tycker att övervakning av vanliga, oskyldiga (icke misstänkta) medborgare är fel, även fastän tekniken och möjligheten att övervaka finns, även fast det kan finnas positiva effekter av övervakning.

Det är inte enbart för att man kan riskera att någon övervakar och registrerar vad man gör i det privata

någon kanske lyssnar,
någon kanske ser,
just nu

Medvetenheten om att man kanske är iakttagen gör att man börjar censurera sig själv

Börjar medborgarna med självcensur
påverkas yttrandefriheten

Rubbas yttrandefriheten
rubbas demokratin

Jag är medborgare, inte misstänkt,
behandla mig då inte som en potentiell brottsling.

edit: syftningsfel och formatering

shit, vilken textvägg, sorry

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk

Har ni inget att dölja så..?
Varför är NSA så rädda för det Snowden meddelar om de nu inte har något olagligt att dölja?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Vem tror du dagens Storebror är?

Det är just det, om jag ska vara ärlig så vet jag inte längre vad man ska tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Egentligen borde man sluta med Facebook och liknande och börja använda någon VPN- tjänst. Förövrigt är det mest chockerande är att folk inte fattade att det låg till såhär på egen hand, utan måste få det upptryckt i ansiktet för att förstå. Med andra ord, varför börja med något just nu?

Jag har slutat med F-B, jag loggar bara in på Y-T när jag är tvingad osv.
En VPN-tjänst vars hemsida du borde besöka, om du nu VILL köra VPN är www.mullvad.net
50 spänn per månad, och du har raderat makten för ALLA myndigheter att spåra dig via nätet för all framtid tjänsten är aktiv.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Creds till Andreas Dimestam (mod) som säger som det är.

För övrigt har jag inte mitt eget namn på Facebook.
Vilket säkert går att enkelt spåra ändå, men men.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

Individens Vall Efter Observation.

Oj oj. Detta är så djupt på så många olika nivåer. Så många parametrar som ska behandlas för att sedan värderas och formas till sett svar.

Detta handlar Både om att ha rent mjöl i påsen och inte. Jag tror många inte förstår vilken skräck scenarier detta kan ge om man låter en okontrollerad makt hamna i fel händer som detta. Att blint tro på att alla människor är av godo i nuet eller kommande i framtiden. Många inser nog inte häller att det spelar ingen roll om man har rent mjöl i påsen eller inte. Har man lite intresse för psykologi. Eller en förmåga att kunna sej "out side the box". Så vet man att allt går att vrida och vända på, till något positivt eller negativt. Allra helst texter. Det krävs extrem tankeverksamhet att slipa bort missförstånden i en text. Så det inte kan misstolkas eller vridas om. Så har man flera års loggar på vad och hur folk tänker och tycker. Så kan man måla fan på väggen utan problem. Utan att man har en suck till att kunna skydda sig. Vill en sådan kraft få en i fängelse eller kanske rent av som i USA få en in för avrättning. Så kan dom med dessa loggar skriva om ens historia ordentligt. För att uppnå detta.
Det bara räcker med att sej hur religioner har påverkat folks genom tiderna och än in idag. Utan bevis tror stora mängder av folk blint eller inte blint på dessa texter deras religion snällt delar ut. Det sägs att en bra lögn innehåller en lagom mängd sanning.

Om man har youtubat lite genom åren så vet man att man att helt plötsligt måste ta ställning till en diskussion som var ett år gammalt. Fakta som är o-relevant efter ett år kan ändå påverka till att någon tror att man har en sned uppfattning av nått.

Om man då blir anklagad för ett brott och dom som anklagar en sitter på alldeles för mycket information. Och kan vrida och vända på alla ens synpunkter och åsikter tills man är så psykiskt bruten att man ger upp. Internet ger det verktyget för regeringar. Vist nu är man kanske en på miljonen eller par miljoner att bli den stackars syndabocken för ett brott man inte har gjort. Men man ska inte tro att "misstagen" inte kommer begås. Eller utnyttjandet av detta. Att åsikts registrera som SVT gjorde låter kanske som en bra idej i början. Men det är livsfarligt för demokratin. Polis samhället kan spåra ur när fel man sitter på rätt post. För när man minst anar det så sitter en Hitler bakom spakarna.

Jag själv la ner FB. Inte för att jag själv är rädd för att hamna i detta dilemma. Men mest för att informations utbytet på FB var kanske värdelöst. Det ger mig inte ett skit vad grannen åt till lunch eller att jag i samma sekund som ett nytt spel lanseras får veta det. Jag kan ta det utanför FB eller liknande community sidor.

Men Youtube har inte bara skräp. Det är en webplatts jag ännu inte kunnat släppa. Där finns dokumentärer och vetenskaps kanaler som är lärande. Och där lägger jag information och spår över allt om vem jag är och hur jag är. Perfekt för någon som har all den information för att skapa en profil på mig och alla andra. Att veta hur någon tänker och fungerar är nyckeln till att bryta ner en människa. Så han eller hon inte kan skilja längre på vad som är sant eller falskt.

Jag har full förståelse att Mr Snowden har dessa åsikter. Och gick i verket att genomföra det som han gjorde. Men om han är ensam i detta kan man jo spekulera i. Och eventuell motiv. Men jag tror knappast att han gav upp guld och gröna skogar för att NSA tog ut några fjuttiga 50 000+ förfrågningar hos MSN, Google, FB och Yahoo. För att som den officiella variationen var. Så tog man jo bara ut dom uppgifterna för att bekämpa brott och terrorism. Mr Snowden hoppade "säkert" av för att NSA gjorde folket en tjänst.

Men åter igen. Att tro att man är fri för man har rent mjöl i påsen. Då är man nog naiv och blind för vad omvärlden har att erbjuda på.

Men givetvis ska man inte bli fanatiskt rädd häller. Men det är bra att detta kom ut så detta kan tas upp och diskuteras. Så folk kan få sätta sig in i vad detta kan innebära när just den dagen kommer då fel man träder på sin post med alldeles för mycket makt.

Visa signatur

---===<( Phrosen Dream )>===---

Permalänk
Medlem

Att samla in stora mängder information är bara ineffektivt eftersom man måste kunna använda underrättelserna i skarp läge och det går i princip aldrig. Inte alla uppskattar att man beskriver det så, men det är att använda information som är det viktiga inte samla in massor du inte kan använda, som inte är laglig och som inte kan användas för att stärka samhället eller kan hanteras i krigssituationer. Informationen måste dessutom vara korrekt, man får inte lura sig själv som med Storbritannien i den illegala krigshandlingen och krigsförklaringen mot Irak.

Dock spelar det ingen roll om du krypterar dina email med gpg/pgp eller S/MIME när det gäller sån verksamhet som handlar om att bygga upp kontaktkartor om dig. Det räcker med okrypterad trafik mellan emailservrarna för att de ska veta vem du kontaktar. De är intresserade av mönster och av att samla på sig data till detta och analysera dessa. Det är bra för att skydda företagshemligheter och liknande, men företag får redan uppleva hotet av att bli infiltrerade av grupper och malware över internet som försöker hämta ut sådan information. Att tro att det inte finns statliga aktörer där vore lite naivt. Det är ju vad så kallade cyberkrigshandlingar när de pratar offensiva åtgärder handlar om, inte strypa attack och kontroll-trafik.

@Zeiph:

Så länge de inte varit och laddat ner filer från din ftp kan de inte stämma dig, de får inte göra undersökande husrannsakan och intrångsundersökningar gäller bara för att säkra bevis på redan anmälda brott. T ex filmer de inte anmäler om som de hittar kan de inte använda mot dig i en rättegång. Det är inte brottsärende alls egentligen. Polisen ska inte vara inblandad alls och de kan inte väcka åtal mot dig. Det är ju helt enkelt någon av dina vänner som angivit dig till en privat organisation mot löfte om att inte bli åtalad, och mot pengar såklart. Det fixar aldrig kryptering/vpn emot eftersom de har konto. Om intrångsundersökning så läs i url https://lagen.nu/1960:729#P56aS1 Sen blir det såklart svårt att komma med bevis flera år senare och de kan inte säkra några när grejerna inte finns kvar. Den som eventuellt har några loggfiler har dessutom själv spridit vidare verken. De har förmodligen varit mycket mer aktiv än du. Polisen får egentligen inte enligt lagen röra sådana som håller på eller har begått upphovsrättsintrång. Varför ska de utreda något som de inte (åklagaren själv) får väcka åtal om? De får inte ens säkra bevis.

Citat:

En fråga om intrångsundersökning får tas upp endast på yrkande av upphovsmannen eller upphovsmannens rättsinnehavare eller den som på grund av upplåtelse har rätt att utnyttja verket.

Permalänk
Medlem

Trevligt att folk inte har nått att dölja många verkar vara så öppna ska nog ta och traska in till valfri SweC hem och luska runt lite.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Att använda "jag har rent mjöl i påsen" argumentet är naivt. Det är inget som förutsätter att framtida regeringar är goda och använder dessa uppgifter ansvarsfullt. Det finns heller ingen som helst möjlig garanti att alla uppgifter som samlas in inte läcker. Läckor är nog det största hotet i en korporativistisk värld.

Denna information kan enkelt användas för att automatiskt skapa kartlagda profiler över ditt eget liv och ditt beteende. Kort sagt så kommer de veta mer om dig än du gör själv då mycket om vem du är och vem du kommer vara kan kartläggas via vårt beteende våra kontakter och så vidare. Du blir insorterat i ett fack.

Den absolut värsta konsekvensen av övervakning är självcensuren. Att folk själva inte vågar säga vad som helst över annars förtroliga kanaler, tex till prästen, läkaren, advokaten eller vad du vill, för att de vet att vad de sägs kan användas emot dem. Det innebär också slutet på "whistleblowern". Östtyskland och Nazityskland är exempel på ställen där befolkningen var tvingade till självcensur för att överleva. Vi ser redan tecken idag på att folk börjar idka självcensur för att de inte litar på att internet eller telefoner inte är avlyssnade.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Trevligt att folk inte har nått att dölja många verkar vara så öppna ska nog ta och traska in till valfri SweC hem och luska runt lite.

Exakt jag följer med.

Så kan vi stanna random "jag har inget att dölja"-människor på stan och fråga om vi kan få läsa igenom alla deras sms.

Dom har garanterat inte några terroristplaner i mobilen men dom kanske inte är så sugna på att dela den informationen med oss.

Folk som inte förstår vad som kan hända med information i fel händer är extremt naiva, och den hamnar jämt i fel händer, det är bara en tidsfråga.

FRA gör bort sig gång på gång och vad händer? En prick? Nu har dom 9st och vad är följderna? Kommer staten stänga ner FRA vid en 10 prick och destruera alla data dom har? Knappast.

Folk kan säga att man är paranoid för man inte vill bli övervakad och för att man tror att information i fel händer kan få katastrofala följder.
Jag säger att ni är paranoida om ni går runt och nojjar för en terroristattack.

Jag är är inte kriminell, men jag har ingen lust att dela mitt privatliv.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Folk kan säga att man är paranoid för man inte vill bli övervakad och för att man tror att information i fel händer kan få katastrofala följder.
Jag säger att ni är paranoida om ni går runt och nojjar för en terroristattack.

Jag är är inte kriminell, men jag har ingen lust att dela mitt privatliv.

Exakt! Det är ju faktisk övervakarna och deras supportrar som är paranoida och inte de övervakade. Viktigt att komma ihåg.

Övervakarna satsar miljarder på att kartlägga folk. De bygger anläggningar för 100.000-tals anställda analytiker. De jagar en kille över hela världen som har avslöjat det alla redan visste. Jag, vad gör jag? Jag väljer en sökmotor med anka. Vem är paranoid?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

sitter på krypterad lina hela tiden

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

USA påminner mer och mer om gamla Sovjetunionen...man vill framstå som världens största demokratiskt land men är långt ifrån det. De har fortfarande dödsstraff i många delstater...De har sin egen lilla Auschwitz (Guantanamo), där de förnedrar och torterar människor och håller dom som fångar utan rättegång och detta tack vare att de kallar dessa för terrorister(bara en bråkdel av dessa är det egentligen)...så om man tänker efter så hade Hitler och Company kallat judar för terrorister så hade alla dessa koncentrationsläger varit mer eller mindre lagliga.
On topic:
Kränkande är vad detta är...kan mycket väl tänka mig att genom PRISMA så kommer det många uppgifter om t ex kändisar osv som anställda säljer till journalister och på så sätt tjänar "lite" extra cash...

Oops, då kanske har jag blir spårad nu:)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Många i tråden verkar ha missat poängen totalt.

Det handlar inte om att inte ha något att dölja, det handlar om principen -om någon ska kunna se vad man gör eller inte i ens vardagliga liv-

Naturligtvis har ingen rätt till att ha tillgång till det. Ens personliga integritet försvinner om sånt här existerar.

Det är därför man vill vara emot sånt här om man som jag prioriterar sin personliga integritet.

Vill man ha en kamera i nyllet var man än rör sig? Tror få vill det....

Du och alla andra får väl skaffa Burka om ni är rädda för kameror:D

Permalänk
Medlem

De där talibanerna är kanske inte så dumma:):)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Om nu kryptering funkar så kan man ju undra varför de satsar så mycket på övervakning av internet.

Så nästa fråga blir ju, kan man lita på krypteringsmetoderna idag ? Rent matematiskt så kan man det men lite märkligt är det allt att de tycker att de kan få ut något av denna massövervakning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Du och alla andra får väl skaffa Burka om ni är rädda för kameror:D

http://cdn1.cdnme.se/cdn/8-2/70599/images/2010/burka_72795115...

Problemet med sådana här frågor är ju att väldigt många, speciellt yngre tar saker som yttrandefrihet som en självklarhet. Man tänker nåt i stil med "jag har inte gjort nåt så det är bra att de övervakar så kan de haffa brottslingar".
Men då förutsätter man att dagens samhälle är varaktigt. Tittar man historiskt har det ploppat upp diktatorer var stans i världen genom åren. Vad är det som säger att nästa president i USA inte är en ny hitler? Eller Stalin? Vad är det som säger att du efter nästa presidentval inte kan säga nåt dåligt alls om USA utan att polisen knackar på dörren och låser in en? Bara för att USA tryckt på.
Samma idioti med FRA, det kan ju komma en ny hitler här också.

Vi vet inte vad som händer och att skydda yttrandefriheten är något av det viktigaste som finns för att hindra att nya idioter kommer till makten. Därför är det mycket viktigt att denna typen av övervakning kommer till ytan och stoppas då risken för missbruk är för stor. Människan är tyvärr inte bättre än så. Det har historien påvisat gång på gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cameltotem:

Jag förstår att folk är arga över principen att de "övervakar" oss

Men helt ärligt det är helt irrelevant för oss vanliga Svenskar, såvida ni inte försöker planera ett terrorattentat.

Då förstår jag att ni är arga!

Så det du säger är att vi som inte gillar att vara övervakade är terrorister? Är du inte med oss är du emot oss?

Du har fel.

Permalänk
Medlem

Landsförräderi är nästan bland det värsta man kan göra, hoppas Edward Snowden får vad han förtjänar...
Dock var väll inte Big data oväntat heller och har man något bakom pannbenet så var det nog inte oväntat precis.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Landsförräderi är nästan bland det värsta man kan göra, hoppas Edward Snowden får vad han förtjänar...
Dock var väll inte Big data oväntat heller och har man något bakom pannbenet så var det nog inte oväntat precis.

Hur är Snowden landsförrädare?
Med din underliga världsuppfattning så blir reform genom civil olydnad eller visselblåsning omöjlig då du är landsförrädare om du går mot ditt lands regering - oavsett deras övertramp.

Tänk lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Landsförräderi är nästan bland det värsta man kan göra, hoppas Edward Snowden får vad han förtjänar...
Dock var väll inte Big data oväntat heller och har man något bakom pannbenet så var det nog inte oväntat precis.

Nej, det var inte oväntat. Liksom att människor med totalitära idéer skulle tycka att Snowden är en förrädare.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Att USA bevakar all internettrafik som studsar mot dom förändrar väl knappast något för oss här i Sverige, förövrigt så har vi ju redan vår egen grej eller har alla redan glömt bort FRA?

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

Bara enklare saker skulle ju i princip redan nu kunna inträffa där man skulle kunna göra anonyma avslöjanden eller tips till pressen om en politiker man inte gillar. Eller sätta press/smutskasta en politiker, domare, åklagare, försvarsåklagare eller annan individ.
Menar bara att det ganska enkelt kan användas till annat utan att militärpolis bryter sig in i folks hem som misstänks vara terrorister.

Och som kanske andra sagt, när denna informationen läcker ut på nätet så kanske folk börjar tycka att det inte var en så himlarns läcker ide

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

Jag har slutat med F-B, jag loggar bara in på Y-T när jag är tvingad osv.
En VPN-tjänst vars hemsida du borde besöka, om du nu VILL köra VPN är www.mullvad.net
50 spänn per månad, och du har raderat makten för ALLA myndigheter att spåra dig via nätet för all framtid tjänsten är aktiv.

Har ingen aning om hur sånt fungerar på någon djupare nivå. Men en VPN för 50sek i månaden VS militär underättelsetjänst med praktiskt taget oändlig budget?

+till alla som är negativa mot detta, för tio år sedan var vi foliehattar hela bunten. Fan också.

Saker och samhälle kan bli fel ,fort fort. Hur lång tid tog det för tyskland att bli nazitysklan och upprätta koncentrationsläger? Folkmorden i Rwanda? Bosnienkriget? 40år? 20år? 5år? Nu menar jag från sjävla början, när samhället förändrades, inte just det året som det sket sig. Hur snabbt skulle det gå idag? Eller är det just internet och mängden information om olika åsikter som kan förhindra/lindra något liknande igen? Då hade man leksaker rent teknologimässigt, men var riktigt effektiva ändå..nu har vi möjlighet att spåra varenda individ på en meter när. Konsekvens av detta?

Återigen, för er som tvekar på att ni har något att dölja, ni hänger på forum och vet hur extremt lätt det är att någon blir missförstådd, eller hur? Tänk då det i ett större perspektiv. Väldigt lätt blir det att gå från youporn runkande pirat till att bli ja något helt annat, kriminell dissident, en fara för samhället. Kollar du på samhällskritiska program på svtplay och youtube? Eller kollar du bara på klipp från ett visst politisk parti? Inte första gången i världshistorien som någon kommer att råka illa ut för sina åsikter, det är väl mer standard än något, och nu är det enklare än någonsin.

Därtill har vi självcensuren som kommer med övervakning, kan tänka mig att jag inte är den enda här som känner något obehag mot att kritisera systemet?

Tänk bara på all info som kommer in och analyseras, och hur många människor som är med och analyserar och har andra uppgifter. Mycket sker automatiskt såklart, men man har ju inte bara ett par hundra anställda. Hur många här är 100% lojala?

TLDR: Lägg av att övervaka oskyldiga medbrogare som fan inte ens vågar fuska på deklarationen. Det är inte vi som är problemet. Jag har rätt att ha mitt privatliv i fred, och ska inte dömas på förhand. Övervaka om ni vill, men då ska det finnas misstanke och domslut, inte tvärtom.

Permalänk
Medlem

Herre gud nu vet dom ju att ja sitter hemma å spelar wow å dricker öl.
tänk om dom kommer å tar min öl