Helgsnack: "Storebror ser dig"

Permalänk

"Militära myndigheter medger att tusentals anställda stoppas från att läsa på The Guardians webb om det amerikanska övervakningsprogrammet. En armétalesperson kallar åtgärden för ”näthygien” "
http://www.dn.se/ekonomi/usa-militar-far-inte-lasa-om-snowden...
lol wtf

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilliz:

Om du vill påverka hur FRA och övervakning i Sverige utvecklas i framtiden så är det en bra början att rösta på något av dom partier som har övervakning som en av huvudfrågorna.

Sure, men det hindrar inte externa länder ifrån att titta och bara sälja informationen till FRA... Finns en marknad för allt, särskilt information.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känner lite att "visselblåsaren" är ett amerikanskt uttryck som blir lite sådär galet att bara översätta rakt av. Men jag kan ha fel har bara aldrig hört termen på svenska. Rätta mig gärna om jag har fel

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

jag som själv är amerikan har sett och hört en bra del på senaste tiden. Det kommer bli revolution a la 1776. vänta bara.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av blade80:

När jag läser om detta kan jag inte sluta tänka på Zeitgeist-filmerna jag såg för ett tag sedan. Vilket jävla hyckleri på hög nivå de håller på med där i staterna.....bland andra givetvis...

Lyfter man på stenen så kryllar det med myror...

Permalänk
Avstängd

Ett sätt att minska övervakningens skadliga effekter är att vara mer öppen mot omgivningen. Till viss del är det kollektiva skamkänslor och politisk korrekthet som gör övervakningen effektiv. Sfären för godkända uttryck och åsikter blir mindre, att vara ärligare mot sin omgivning kan neutralisera detta. Då finns det inte lika många skamliga avslöjanden för informationsinsamlarna att göra. Du behöver inte begå olagligheter för att information ska kunna användas mot dig, det kan lika gärna handla om kulturella tabun.

Självklart är insamlandet av information, spionaget mot medborgarna och åsiktsregistreringen sjuklig och vidrig. Eftersom revolutionen inte kommer förrän hungern börjar sätta in, om ens då, så kan man ta till mindre radikala åtgärder på personlig nivå för att minska de skadliga effekterna.

Permalänk
Medlem

Vad kan vi egentligen göra åt saken, vi privatpersoner (som inte är så privata tydligen)? Vi kan ju vidta vissa åtgärder i våra webbläsare samt våra internetvanor men det ska man ju inte behöva göra tycker jag. Eller är det för mycket att begära?

Jag kommer forstätta använda internet som vanligt för jag ska inte behöva vidta vissa åtgärder (förutom common sense) för att känna mig trygg på internet eller i allmänhet också. Detta kanske är ett naivt sätt att se på saken.

Vart kan man göra sin röst hörd och i så fall kommer någon att lyssna? Är det bara makthungriga äldre personer, som inte har någon koll på vad befolkningen vill, som tar besluten?

Många lagar och regler som är gamla borde skrivas om för att passa in bättre i samhället vi lever i idag.

Det måste finnas sätt att skydda ett land mot terror och annat utan att behöva "bestraffa" sin egen befolkning på vägen. Vi behöver mer nytänkande personer i regeringar runt om i världen.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kan lägga in detta här. Kan säkert komma till nytta för någon.

Don't ask your government for your Privacy, take it back:

Browser Privacy: HTTPS Everywhere, AdBlock Plus + EasyList, Ghostery, NoScript (FireFox), NotScript (Chrome)
VPNs: BTGuard (Canada), ItsHidden (Africa), Ipredator (Sweden), Faceless.me (Cyprus / Netherlands)
Internet Anonymization: Tor, Tor Browser Bundle, I2P
Disk Encryption: TrueCrypt (Windows / OSX / Linux), File Vault (Mac).
File/Email Encryption: GPGTools + GPGMail (Mac), Enigmail (Windows / OSX / Linux)
IM Encryption: Pidgin + Pidgin OTR
IM/Voice Encryption: Mumble, Jitsi
Phone/SMS Encryption: WhisperSystems, Ostel, Spore, Silent Circle ($$$)
Google Alternative: DuckDuckGo
P2P: Peerblock
Digital P2P Currency: BitCoin
Live Anonymous/Secure Linux: TAILS Linux

Permalänk
Medlem

Blir bara ledsen när jag inser att ingen (bortsett från kanske pirat partiet) faktiskt försöker stoppa dom. Alla stora företag som faktiskt har något att sätta emot spelar rakt i deras händer och gladeligen ger bort all info som dom frågar efter, även om det skulle vara olagligt.

Vad ska dom åka dit på? Medhjälp att statliga organ kräver ut information som dom inte har juridisk tillgång till?

Tragiskt som sagt.

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Skrivet av MaloW:

Det är helt annorlunda, anledningen jag inte vill lämna ut min address är att om jag gör någon förbannad online och dom är en psykopat skulle dom kunna hitta mig då göra mig illa på riktigt. Sannolikheten att någon med tillgång till informationen om mig som övervakas samtidigt har någon emot mig och är så pass vrickad att han skulle söka upp mig är så astronomisk låg (du får tänka på att det är inte vilka människor som helst som har tillgång till denna informationen, dom måste säkerligen gå igenom massa tester och dom övervakas nog rätt bra sjävla också) att det är jag helt okej med så länge det gör vårt samhälla nytta, vilket det uppenbarligen måste göra, för annars hade dom inte lagt ner så mycket pengar som dom gör på övervakningen.

Så här ser de ut i Sverige.

"På dagarna jobbade han på Försvarets Radioanstalt, FRA, som sysslar med att signalspana mot spioner och kartlägga faror mot rikets säkerhet.
På nätterna drev han ett personligt korståg mot felparkerade bilar.
Han gick omkring och spottade på fordon som han ansåg stod uppställda på fel platser. Han vred sönder och krossade bilarnas backspeglar och kartlade dess ägare via offentliga register.
Så långt är alla överens.
Det är när bajset kommer in i bilden som berättelserna går isär."
http://www.expressen.se/kronikorer/liza-marklund/liza-marklun...

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Om du uppför dig har du inget att frukta. Precis som vanligt.
Om du inte gör nåt dumt, kan du inte bli straffad för att du gjort något dumt. Easy as pie.

Lite som alla som whinar på mute-systemet i Dota 2 just nu; var inte ett rövhål så blir du inte mutad. Svårare än så är det inte.

Förrutom att mute systemet är inte helt perfekt, har t.ex. blivit mutad utan att ha gjort något. Är inte otrevlig, skriker inte i micken, spammar inte chatten, ritar inte snoppar på kartan eller blippar hänsynslöst. MEN ändå blir jag mutad.

Skrivet av Wuzu:

Kör med en VPN-tjänst som borde skydda mig mot det lilla olagliga jag gör.

Och vad tror du händer om någon väljer att raida detta bolag som erbjuder dig denna VPN tjänst. Jo, de får alla uppgifter som de har lagrade. Kan ju då bara hoppas att du har ett externt utländskt bankkonto du har betalat med och en e-mail du inte använder något annat till.

Skrivet av iguanodon:

"Militära myndigheter medger att tusentals anställda stoppas från att läsa på The Guardians webb om det amerikanska övervakningsprogrammet. En armétalesperson kallar åtgärden för ”näthygien” "
http://www.dn.se/ekonomi/usa-militar-far-inte-lasa-om-snowden...
lol wtf

Du ser ju på hur Nordkorea har det, ingen tillgång till utomstående källor av information såsom Internet. Först begränsas tillgängligheten, sedan trycks propaganda ut och om inte det hjälper kör de över befolkningen med hot och våld genom antingen polis eller militär.

Revolution utbryter, staten utför massmord och inbördeskrig bryter ut. Krävs ingen direkt smart person att förstå att detta är oroliga nyheter. Hoppas att folk inser att ett övervakningssamhälle inte är lösningen. Det är bättre att jobba på relationer mellan länder, dela med sig av framsteg inom teknik och annan forskning.

Försöka att hitta gemensamma och positiva lösningar på globala problem istället för att fokusera på det dåliga. På detta vis finns det ingen anledning att spionera eller utföra sabotage, konflikter uppstår mer sällan och folk kan lära sig av varandra. Lite av en utopi med tanke på vad som ligger i människans natur, men inget omöjligt.

Permalänk
Medlem

Det människor bakom spakarna så informationen som samlas in kommer att missbrukas/användas på sätt som det inte var tänkt till en början.

Skrivet av usilusken:

Några saker jag gör / kommer göra:

- Bytt sökmotor från Google till DuckDuckGo. Försöker använda Google så lite som möjligt, men jag har ju gmail och min android-telefon.
- Kör Linux istället för Windows (fast det beror inte bara på det här).
- Har tagit bort facebook från telefonen, försöker trappa ner på datorn också. Dock svårt med datorn, man använder facebook för att få reda på events och liknande.
- Konfigurerat Firefox med plugins som "noscript" som stoppar alla script jag inte explicit tillåter, samt "https everywhere".
- Jag försöker hjälpa de som gör sin röst hörd mot sånt här, bl.a amerikanska EFF samt svenska Piratpartiet.

Att göra: Läsa denna tråd efter fler bra tips och råd

Här finns lite tips: http://prism-break.org/
Men bara för att man väljer ett open source alternativ betyder inte att allt är 100% säkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är i högsta grad medveten om problemet, så jag gör vad jag kan för att försvåra, förhindra och undvika övervakning (t.ex. genom så lite nyttjande av Googles tjänster som möjligt).

Så vitt jag vet är det olagligt att öppna och läsa andras brev, så på samma sätt ska det ju självfallet vara olagligt att avläsa andras nätverkstrafik.

Sitter man däremot och fläker ut sitt privatliv som en attention whore på Facebook eller annan publik social tjänst så får man förstås skylla sig själv, dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Ett sätt att minska övervakningens skadliga effekter är att vara mer öppen mot omgivningen. Till viss del är det kollektiva skamkänslor och politisk korrekthet som gör övervakningen effektiv. Sfären för godkända uttryck och åsikter blir mindre, att vara ärligare mot sin omgivning kan neutralisera detta. Då finns det inte lika många skamliga avslöjanden för informationsinsamlarna att göra. Du behöver inte begå olagligheter för att information ska kunna användas mot dig, det kan lika gärna handla om kulturella tabun.

Å andra sidan blir det mycket lättare att profilera någon som är mer öppen, så jag är lite tveksam till detta tankesätt, även om jag är med på vad du menar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Säger bara:
AdBlock+
DoNotTrackMe
Google Analytics Opt-out

Man kanske skulle skaffa Tor också.

Jag som många andra har redan gjort tabben med Facebook, det som ligger där får väl vara där, då jag vet att inget raderas. Kommer förmodligen avsluta kontot när MEGA kommit igång med sina chatt/video/röst funktioner. Redan fått med mig lite vänner som tur är..

Skrivet av Vicem:

Här finns lite tips: http://prism-break.org/
Men bara för att man väljer ett open source alternativ betyder inte att allt är 100% säkert.
Skickades från m.sweclockers.com

Tackar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Om 30 år kanske det istället blir dina barn som som säger: "Varför gjorde ni ingenting? Varför protesterade ni inte? Hur kunde ni vara så naiva och låta detta hända?" Då blir det inte så lätt att säga: "Jag brydde mig inte". Vi har alla ett ansvar att skapa ett anständigt samhälle som våra barn ska kunna leva i som fria individer.

Jag är inte paranoid. Jag är inte orolig att något ska hända. Det är mitt val och min åsikt.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

ja visst är det fördjävligt och jävligt oliberalt.

Men Facebook? Why? Vad är bekvämt med skitet?

Alla jag känner har Facebook, Facebook Messenger är alltså det optimala sättet att kontakta folk på såväl mobila enheter som när de sitter vid datorn.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Som sagt... jag har inget att dölja, så mig gör det absolut inget.

EDIT: Har tillsammans med några kompisar experimenterat lite genom att skicka varandra lite skumma e-mail. Men än så länge har vi inte fått något gensvar.

Du säger att du inte har något att dölja, men det säger ju alla. Det är nog tyvärr så att det inte är du som avgör huruvida du har något att dölja eller inte.

Hade du trott att Säpo skulle storma ditt hem för att du och din kompis har mejlat "bomb" och "terror" till varann? Nej, ni får nog ta i lite mer om ni vill få uppmärksamhet. Tänk dock på att det kan bli lite svårt att förklara att ni bara "experimenterade" för någon som inte litar på ditt ord.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Wow, borde betyda att alla brottslingar försvinner snart då?

Permalänk
Inaktiv

Det finns ett lösning på problemet: radera ditt Facebook-konto, Gmail och Hotmail.

Permalänk
Skrivet av Jesper943:

Därför vissa inte har fått de på pappret att de händer, men nu kom de. Sen även om man tror på de så finns de inget som säger att allt de där stämmer. Hade de kommit att 9/11 var ett insiderjobb så hade de varit en så stor sak att hela USA:s system hade rasat. Men om de nu är så att de var ett insiderjobb så kommer inte vi får reda på de under vår livsstil.
Inte bara USA som har skit på sig, är otroligt många mer länder men kanske inte lika mkt som i fallet USA.

vilka är DE du skriver om hela tiden?

Permalänk
Avstängd

Jag har inget emot övervakningen, jag är för ytterligare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Kanske ska sluta med min extrema bondage-porr?

Bättre hade varit om alla började med det

Permalänk
Inaktiv

Många i tråden verkar ha missat poängen totalt.

Det handlar inte om att inte ha något att dölja, det handlar om principen -om någon ska kunna se vad man gör eller inte i ens vardagliga liv-

Naturligtvis har ingen rätt till att ha tillgång till det. Ens personliga integritet försvinner om sånt här existerar.

Det är därför man vill vara emot sånt här om man som jag prioriterar sin personliga integritet.

Vill man ha en kamera i nyllet var man än rör sig? Tror få vill det....

Permalänk
Avstängd

några skriver att det är bra me övervakning för att förhindra terrorism, "Det har ju gått jättebra hittils" och jag tror inte dom sitter och twittrar/facebookar om det före, dom få % som är terrorister Kmr dom inte stoppa genom att övervaka hela internet.

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Hade du trott att Säpo skulle storma ditt hem för att du och din kompis har mejlat "bomb" och "terror" till varann? Nej, ni får nog ta i lite mer om ni vill få uppmärksamhet. Tänk dock på att det kan bli lite svårt att förklara att ni bara "experimenterade" för någon som inte litar på ditt ord.

Va inte så säker på det:
http://www.kvue.com/news/Father-of-19-year-old-charged-with-T...

Stackars grabb

EDIT: http://globalnews.ca/news/679742/u-s-teen-jailed-for-terroris... förklarar bättre hela historien

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Det finns ett lösning på problemet: radera ditt Facebook-konto, Gmail och Hotmail.

Vet inte hur Gmail och Hotmail fungerar, men om du raderar ditt konto på Facebook, dvs inte bara avaktiverar det för stunden, så sparas all din data fortfarande på Facebooks servrar, dom äger den nämligen och gör precis vad dom vill med den. Du själv och någon annan kan inte komma åt den längre dock, inte ens om du ångrar dig. Men dom kan som sagt fortfarande använda dina bilder till framtida annonser osv osv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Jag förstår att folk är arga över principen att de "övervakar" oss

Men helt ärligt det är helt irrelevant för oss vanliga Svenskar, såvida ni inte försöker planera ett terrorattentat.

Då förstår jag att ni är arga!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Den som tror att det inte kommer ha hemska konsekvenser för oskyldiga bör tänka om.
"Jag har inget att dölja"... Åkej, då säger vi så. Har du aldrig laddat ner en enda upphovsrättsskyddad fil (minsta lilla mp3 du kan tänka dig, som du själv inte ser som något olaglig är, guess what, helt acceptabelt att sätta dig någon för), aldrig uttalat dig kränkande på internet, aldrig gjort något som kan spåras till dig eller annan familjemedlem.

Har du någonsin under de senaste 20 åren laddat ned film, musik, ljudböcker osv finns det lagrat i loggar. Precis på dagen, sekunden du klickade på filen och att den laddats klart på din dator till det hushåll där du då bodde. Dom kan hitta dig, tro inget annat.

Jag har under alla tider sen jag fick bredband varit pirat på internet. Drev en filserver som torrent-tracker och FTP-server som jag fick brev från polisen hemskickat i brevlådan att jag skulle stänga sidan, trotts att jag släckt den ringde dom flera gånger med varningar och jag försäkrade att servern inte va ansluten till internet.
Jag använde mig av en VPN-tjänst vid tillfället, men eftersom jag började med sidan innan, kunde dom hitta mig ändå utan större problem.

För många är det redan försent. Jag väntar personligen på stämningsansökningar från diverse byrokrater inblandade i musik och film-industrin. När dom tagit alla stora, går dom ner till mindre som jag. När vi fått stå inför rätta kommer DU, som "inte har nåt att dölja" att åka på samma sak, lindrigare, men fortfarande.

Detta kommer fortsätta tills Piratpartiet, eller annan aktör går emot systemet och säger ifrån.
Du kan göra dig en tjänst redan idag och propagera för och rösta på piratpartiet.
Den enda som har något att förlora är Du, även Du som naiv nog att tro att du "inte har något att dölja". Tyvärr.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jag förstår att folk är arga över principen att de "övervakar" oss

Men helt ärligt det är helt irrelevant för oss vanliga Svenskar, såvida ni inte försöker planyttrandefrihetterrorattentat.

Då förstår jag att ni är arga!

Du tror inte att förhindra terrorism kan vara ett svepskäl till att kunna totalkontrollera befolkningen? Vad ska Beatrice Ask med en kill switch till om det inte är till för att förhindra yttrandefrihet och demokrati. När folket vill för mycket trycker vi på knappen!