Kan inte installera Win7 på laptop med ny SSD!

Permalänk

Kan inte installera Win7 på laptop med ny SSD!

Har köpt en ASUS F501U 15.6" HD ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=776617) samt en Kingston SSDNow V300 120GB 2.5
har installerat hårdisken i datorn samt gjort en bootbar USB med W7.
I bios är SATA mode satt till IDE samt att den primärt bootar från USB. Min SSD är synlig i BIOS.

När jag starar datorn så bootar den upp från USB och startar windows installationen men säger att"A requiered CD/DVD drive device is missing. If u have a driver floppy disk, CD, DVD or USB please insert it now.
Note if the windows instalation media is on the CD/DVD drive you can safely remove it fort this step"

Sedan står det no device drivers found.

Hur kommer jag vidare? Vad är fel?

Tacksam för snabb hjäp!

Visa signatur

INTEL CORE I7 4770K|ASUS MAXIMUS VI EXTREME |CORSAIR AX 1200i |16GB G.skill Trident X|GIGABYTE GEFORCE GTX 780 OC REV 2.0 SLI |3*CROSSOVER 27Q LED|CORSAIR OBSIDIAN 900D

Permalänk
Medlem

Sätt SATA mode till AHCI och prova igen.

Du får det där meddelandet om man saknar drivrutin till hårddisken.

Permalänk

Jag får samma problem då. Hur får jag dit drivrutinerna? Hur löser jag problemet?

Visa signatur

INTEL CORE I7 4770K|ASUS MAXIMUS VI EXTREME |CORSAIR AX 1200i |16GB G.skill Trident X|GIGABYTE GEFORCE GTX 780 OC REV 2.0 SLI |3*CROSSOVER 27Q LED|CORSAIR OBSIDIAN 900D

Permalänk
Medlem

Man får det meddelandet när man försöker installera windows från usb 3.0 port. Anslut usb minnet till usb 2.0 port så funkar det.

Permalänk
Skrivet av Trajce:

Man får det meddelandet när man försöker installera windows från usb 3.0 port. Anslut usb minnet till usb 2.0 port så funkar det.

Stort tack, det var det som var problemet. Fan va menlöst, har suttit flera timmar och krånglat.

Tack för snabb hjälp!

Visa signatur

INTEL CORE I7 4770K|ASUS MAXIMUS VI EXTREME |CORSAIR AX 1200i |16GB G.skill Trident X|GIGABYTE GEFORCE GTX 780 OC REV 2.0 SLI |3*CROSSOVER 27Q LED|CORSAIR OBSIDIAN 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugbyfreak:

Har köpt en ASUS F501U 15.6" HD ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=776617) samt en Kingston SSDNow V300 120GB 2.5
har installerat hårdisken i datorn samt gjort en bootbar USB med W7.
I bios är SATA mode satt till IDE samt att den primärt bootar från USB. Min SSD är synlig i BIOS.

När jag starar datorn så bootar den upp från USB och startar windows installationen men säger att"A requiered CD/DVD drive device is missing. If u have a driver floppy disk, CD, DVD or USB please insert it now.
Note if the windows instalation media is on the CD/DVD drive you can safely remove it fort this step"

Sedan står det no device drivers found.

Hur kommer jag vidare? Vad är fel?

Tacksam för snabb hjäp!

Försök använda en annan USB port, jag fick det felet på en dator när jag använde en USB3 port för att installera windows 7.

EDIT: såg att det redan var löst.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6