S.T.A.L.K.E.R. Spelen

Permalänk
Medlem

S.T.A.L.K.E.R. Spelen

Hej!
Jag är rätt sugen på att börja spela nåt av S.T.A.L.K.E.R. spelen men vet ej vilket. Shadow of Chernobyl är ju det första. Men "måste" man spela dom i ordning? Hänger spelen ihop?
Om det inte är så att dom har en story som hänger ihop, vilket är det bästa spelet? Call of Pripyat kanske då det är det senaste?

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem

Enligt mig är Shadow of cernobyl det bästa.

Visa signatur

Fractal Design Define S || ASUS PRIME Z390-A || Intel Core i7-9700K || ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB || Corsair Hydro H100i RGB Platinum || Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBeast:

Enligt mig är Shadow of cernobyl det bästa.

Okej, det är också det billigaste så jag ska nog ta och köpa det isf

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Skrivet av FyoDisco:

Okej, det är också det billigaste så jag ska nog ta och köpa det isf

http://www.moddb.com/mods/stalker-complete-2009

Det här är ett mod som man måste ladda ner till spelet.

Visa signatur

Commodore 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanSmithee:

http://www.moddb.com/mods/stalker-complete-2009

Det här är ett mod som man måste ladda ner till spelet.

Oh my...vilken skillnad. Det ser grymt mycket bättre ut! Ska självklart ladda ner det

Visa signatur

/Felix

Permalänk

Samma snubbe har gjort Complete mods till dom andra spelen också. Ett måste om man ska spela S.T.A.L.K.E.R.-spelen.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanSmithee:

http://www.moddb.com/mods/stalker-complete-2009

Det här är ett mod som man måste ladda ner till spelet.

Men jag undrar lite grejer ang. moddet som du länkade.
Storyn ändras väl inte? Hur krävande är det? Jag klara BF3 på low med ca. 60fps. Det går väl att installera även om man köper det från steam?

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem

Jag spelade Call of Pripyat först, och sedan testade jag de två andra i serien, och inget av spelen fastnade för mig och jag gick tillbaka till CoP. CoP är riktigt grymt spel, och rekommenderar modden Misery om du ska spela det

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

Shadow of Chernobyl och Clear Sky hänger iaf ihop story-mässigt, och man får tex återse karaktärer och dylikt. Så dessa bör man lira i rätt ordning. Call of Pripyat har jag faktiskt inte spelat än, så det spelet har jag ingen koll på.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Shadow of Chernobyl är första spelet och Clear Sky är andra. Clear Sky tar dock plats tidigare än SoC.

CoP är de tredje spelet och de bästa imo.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av TheBeast:

Enligt mig är Shadow of cernobyl det bästa.

Håller med

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk

Shadow of Chernobyl med complete modden riktigt nice. bry dig inte om att spela vanilla :L

Du kan nog maxa ut det mesta i grafikinställningarna dont worry :]

Visa signatur

I7 3820 4,75Ghz | Phanteks PH-TC14PE | ASUS GeForce GTX 680 2048MB DirectCUII TOP 1287mhz(oc) | Asus rampage IV Formula| G.Skill 16GB (4x4096MB) 2133Mhz | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Fractal Design Define XL Titanium | |

Permalänk
Medlem

Bästa serien som finns.
Sigerous till stalker CoP är den absolut bästa modden som har gjorts till ett spel dessutom. Knäcker complete på alla punkter
Älskar jag serien, u bet ya

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag har SoC, Clear sky som är en expansion som inte fått så bra kritik. Clear sky är en prequel till Shadow of Chernobyl. Pripyat ser snyggt ut men jag har inte spelat det.

Jag har provat två moddar till SoC, stalker complete och L.U.R.K. och av dem måste jag tyvärr säga att LURK har den mest ohyggliga och inlevelserika upplevelsen av de två. Jag kom aldrig in i complete så långt att jag hittade vad de ändrat, men grafiskt är det inte mycket. LURK är exempelvis mycket mörkare än originalet vilket gör den mer spännande att spela.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Okej. Vilket som är bäst bryr jag mig inte så mycket om. Ska nog ändå spela alla. Undrade ju bara om det var bäst att spela dom i ordning. Men jag börjar nog med SoC

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem
Skrivet av FyoDisco:

Men jag undrar lite grejer ang. moddet som du länkade.
Storyn ändras väl inte? Hur krävande är det? Jag klara BF3 på low med ca. 60fps. Det går väl att installera även om man köper det från steam?

Gameplayet, balansen och storyn ändras inte, enbart bättre grafik, ljud, mindre buggar osv. Se till bara att du har patch 1.0005 eller högre installerat innan du installerar modden (är automatiskt patchat i steam versionen).

När det gälller grafiken är spelet är väldigt skalbart, kan du lira BF3 kan du utan tvekan lira SOC med Complete 2012, dock kanske du får sänka vissa mer krävande effekter.

PS, svårt spel, normal svårighetsgrad i Stalker är typ som Very Hard i ett vanligt fps.
PPS Det finns en schyst armeväst i vinden i en av husen i första byn du är i =P.

GLHF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Gameplayet, balansen och storyn ändras inte, enbart bättre grafik, ljud, mindre buggar osv. Se till bara att du har patch 1.0005 eller högre installerat innan du installerar modden (är automatiskt patchat i steam versionen).

När det gälller grafiken är spelet är väldigt skalbart, kan du lira BF3 kan du utan tvekan lira SOC med Complete 2012, dock kanske du får sänka vissa mer krävande effekter.

PS, svårt spel, normal svårighetsgrad i Stalker är typ som Very Hard i ett vanligt fps.
PPS Det finns en schyst armeväst i vinden i en av husen i första byn du är i =P.

GLHF

Okej, tack. Har köpt det nu

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem

Provade spela lite bara för att se hur det var. Grafiken var det inget större problem med men hur gubbarna rörde sig, vapenena, ljuden m.m...Ja, det kan ju diskuteras hur bra de är Ska försöka med moddet Complete, men var laddar jag ner det? Har letat runt på hemsidan men inte hittat något.

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag vet ju vilken hemsida. Men var på hemsidan? Jag klickar på "Download now" men då står det att nedladdningen inte är tillgänglig via nån av "Speglarna" (mirrors).

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem
Skrivet av FyoDisco:

Jag vet ju vilken hemsida. Men var på hemsidan? Jag klickar på "Download now" men då står det att nedladdningen inte är tillgänglig via nån av "Speglarna" (mirrors).

Man kan behöva logga in. Brukar vara så att ibland är deras serverar lite överbelastade och det verkar som om man är inloggad att man får förtur.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Man kan behöva logga in. Brukar vara så att ibland är deras serverar lite överbelastade och det verkar som om man är inloggad att man får förtur.

Tack! Nu funkar det

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem

Själv spelade jag Stalker CoP allra först och fick efter det reda på att det fanns tidigare spel i serien. Äger alla spelen på skiva och det var helt klart en värd investering. Storyn hör ihop på sätt å vis, främst Shadow of Chernobyl och Clear Sky. Call of Pripyat utspelar sig i området kring Pripyat och senare steg i Pripyat.

Rekommenderar dig starkt att köra modden Stalker Complete, denna mod förbättrar spelets små misstag som annars gör spelet jobbigt att just spela. T.ex. det kan vara någon bugg i HUD'n eller fel i quest mm. Kommer dock inte ihåg om förlängd quest timer följer med i Stalker Complete, annars har du väldigt kort tid på dig att utföra uppdrag, kanske en dag eller så. Har för mig om jag minns rätt att en minute IRL är ca 3min i spelet.

Kör även med trader overhaul till SoC, med detta mod så har traders ett bredare utbud till resonabla och logiska priser, t.ex. ett assault rifle kostar mer i början p.g.a. efterfrågan medans i andra ställen är de billigare p.g.a överflöd. Med de mod's som jag kör har man fyra dagar på sig att avklara quested och lämna in det. Ett addon som är ett måste i mina ögon, dessa spel rushar man inte utan det skall avnjutas!

Har du frågor kring spelen så fråga på, har spelat igenom dem fler gånger än jag minns

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Själv spelade jag Stalker CoP allra först och fick efter det reda på att det fanns tidigare spel i serien. Äger alla spelen på skiva och det var helt klart en värd investering. Storyn hör ihop på sätt å vis, främst Shadow of Chernobyl och Clear Sky. Call of Pripyat utspelar sig i området kring Pripyat och senare steg i Pripyat.

Rekommenderar dig starkt att köra modden Stalker Complete, denna mod förbättrar spelets små misstag som annars gör spelet jobbigt att just spela. T.ex. det kan vara någon bugg i HUD'n eller fel i quest mm. Kommer dock inte ihåg om förlängd quest timer följer med i Stalker Complete, annars har du väldigt kort tid på dig att utföra uppdrag, kanske en dag eller så. Har för mig om jag minns rätt att en minute IRL är ca 3min i spelet.

Kör även med trader overhaul till SoC, med detta mod så har traders ett bredare utbud till resonabla och logiska priser, t.ex. ett assault rifle kostar mer i början p.g.a. efterfrågan medans i andra ställen är de billigare p.g.a överflöd. Med de mod's som jag kör har man fyra dagar på sig att avklara quested och lämna in det. Ett addon som är ett måste i mina ögon, dessa spel rushar man inte utan det skall avnjutas!

Har du frågor kring spelen så fråga på, har spelat igenom dem fler gånger än jag minns

Har installerat Stalker Complete och det verkar mycket bättre. Jag provade första att spela lite utan några mods och det var på direkten några grejer jag störde mig på men Complete löste det hela.

De andra modden du föreslår, dom gör väl inte så att spelat blir så mycket mer krävande och inte heller instabilt? Att det lätt kraschar.
Och man behöver väl inte installera om några mods? Såvida det inte kommer en uppdatering kanske men jag tror inte att det gör det längre.

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Skrivet av ColinZeal:

Samma snubbe har gjort Complete mods till dom andra spelen också. Ett måste om man ska spela S.T.A.L.K.E.R.-spelen.

I Work Alone till Call of Pripyat ger både bättre grafik än Complete (framförallt längre view distance - Dragunov blir plötsligt en väldigt användbar bössa)...

Dold text

... och fixar buggar som finns i CoP Complete (t.ex att banditerna aldrig blir fientliga, och att stalkers som hamnar i närstrid börjar köra harlem shake). Det är dessutom klart svårare, lika svårt fast på ett bättre sätt än Oblivion Lost. Min favvo-mod till Stalker, och i praktiken en uppdatering av Complete.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av FyoDisco:

Har installerat Stalker Complete och det verkar mycket bättre. Jag provade första att spela lite utan några mods och det var på direkten några grejer jag störde mig på men Complete löste det hela.

De andra modden du föreslår, dom gör väl inte så att spelat blir så mycket mer krävande och inte heller instabilt? Att det lätt kraschar.
Och man behöver väl inte installera om några mods? Såvida det inte kommer en uppdatering kanske men jag tror inte att det gör det längre.

Inte så krävande alls. Själva trader overhaul är till för att kunna köpa saker du normalt sätt måste hitta eller vänta till late endgame, inte så kul att vänta så länge. Vare sig om mods går bra ihop utan problem, jag har inte haft några problem med dessa. Oftast om du väljer ett mod som uppdateras regelbundet så brukar det stå i FAQ'n vilka mods som fungerar till just Stalker Complete och vise versa.

Se först till innan du installerar något mod alls att du har allra senaste patchen, annars kan du få problem och om du uppdaterar spelklienten senare finns risken att du förlorar sina saves. Allt du behöver finns hos MODDB. Har för mig att Stalker Complete skall fixa quest timer. Som med de flesta mods, om du tar bort det så fungerar inte dina saves längre. Se till att du installerar, testar och verkligen gillar de mods innan du fortsätter längre än 20min. Har själv lärt mig den hårda vägen, +5h något bortkastat

Stalker Complete - Finns till alla tre spel som nämnt tidigare

Hal's Trader Overhauled - Finns tre versioner beroende på dina krav