Permalänk
Medlem

Frågor angående RAM:

En noob behöver lite hjälp med ram minnen.

Ska hålla mig så kort som möjligt.

1. Hjälper mer RAM spel på något sätt? Jag spelar Sims 3, WoW samt BF3. Skulle tex. 16 GB RAM på något sätt förbättra min prestanda på något sätt inom spel över 8GB?

2. Kan man ha olika ram minnen? tex. Märke Y 2x4GB och märke X 2x8gb totalt 24GB. Eller måste alla ram vara av samma märke och storlek?

3. Vad är "sweet spot" när det gäller storlek på ram / snabbheten ifall jag fattat det rätt? om det ens finns någon.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

1. Nej.

2. Olika storlekar, frekvenser och latenser

3. Hmm?

Permalänk
Medlem

1. Nej egentligen inte, RAM fungerar ju som tillfällig lagring alltså när du inte kör ett spel så finns det på hårddisken men när du kör spelet så läggs tillfälliga filer på RAM-minnet. Ju mer minne du har desto fler spel och program kan du köra samtidigt utan att det segar, men mängden ger ingen boost, i så fall är det bättre att kolla efter klockningar(timings) för minnet.

2. Ja, det ska inte vara något problem, men det är en fördel om de har samma timings och Hz, datorn ställer om sig efter det lägsta. Lite som en kedja är endast så stark som den svagaste länken...

3. Sådant är väl mer för extremöverklockare som vill ha prestanda på pappret snarare än i praktiken. Faktum är att de flesta tipsen på Sweclockers brukar innehålla Corsairs 1600Hz med 9-9-9-24 timings, de flesta vanliga människor märker ändå inte skillnad om de hade ett par "snabbare" minnen...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

2. Alla ramminnen som passar funkar att köra lite hur som helst, dock så kan vissa moderkort börja bråka. Ifall du kör olika snabba minnen så körs alla i samma hastighet som det långsammaste minnet så därför kan du få sämre prestanda med mer ram ifall det "extra" du lägger till är långsammare. Att sprida ut minnena så jämt som möjligt över moderkortets kanaler ger också bättre prestanda.

3. Det finns ingen "sweet spot" då prestandan på ramminnen oftast inte märks av så länge du inte gör väldigt minnes intensiva saker på datorn. Exempel på minnesintensiva saker kan vara uppackning ("rar:ning") och olika verktyg så som CAD och videoredigering/komprimering d.v.s. inte spel. Ska du inte göra något av detta är det i stort sätt bara att ta det billigaste per GB med någorlunda känt märke.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk

1. Mellan 8 och 16 GB skulle det nog inte göra någon skillnad. Beror dock på...kör du tex socket 2011 så vill du ju ha Quad-channel (4x4GB är väl det mest vettiga då idag). Kör du tex RAMDisk på 4GB kanske 4GB över till annat inkl spelande kan bli lite lite...osv...man får tänka sig in i ev anv.områden.

2. Det går att köra olika, men ett starkt tips för att undvika kompatibilitetsproblem och instbailitet...kör samma märke och RAM-modell. Det är värt det i min mening.

3. Sweet-spot...beror på vad du gör med datorn...endast spel? I sådana fall kommer du långt på 8GB/1600Mhz. I dagens läge skulle jag dock köra på 16GB/ >= 1866MHz med tanke på prisnivån idag. Dock, om du har en tajt budget så att det faller på 8-16GB och snabbare eller långsammare RAM...då skulle jag säga definitivt att kör på 8GB/1600MHz och lägg mellanskillnaden på GPU istället. Ger betydligt fler fps i just spel än uppgradering av RAM från 8 till 16GB osv.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

1. Nej egentligen inte, RAM fungerar ju som tillfällig lagring alltså när du inte kör ett spel så finns det på hårddisken men när du kör spelet så läggs tillfälliga filer på RAM-minnet. Ju mer minne du har desto fler spel och program kan du köra samtidigt utan att det segar, men mängden ger ingen boost, i så fall är det bättre att kolla efter klockningar(timings) för minnet.

2. Ja, det ska inte vara något problem, men det är en fördel om de har samma timings och Hz, datorn ställer om sig efter det lägsta. Lite som en kedja är endast så stark som den svagaste länken...

3. Sådant är väl mer för extremöverklockare som vill ha prestanda på pappret snarare än i praktiken. Faktum är att de flesta tipsen på Sweclockers brukar innehålla Corsairs 1600Hz med 9-9-9-24 timings, de flesta vanliga människor märker ändå inte skillnad om de hade ett par "snabbare" minnen...

punkt 3 det stämmer i stort sett helt där om man inte har integrerat grafikkort endast t ex amd 6800k då kan det vara en stor fördel att ha snabba minnen t ex 2100 mhz 4gb x2
än 1600 mhz 8 gb x2

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

2. Ja, det ska inte vara något problem, men det är en fördel om de har samma timings och Hz, datorn ställer om sig efter det lägsta. Lite som en kedja är endast så stark som den svagaste länken...

Det är väll även en fördel att ha lika stora och i par för att inte riskera att förlora dual channel. Är osäker på hur den hantarar det om du kör minnen av olika storlekar. Har du dual channle så länge du har lika mycket ram på båda "channelsen"? Eller till och med tills länken med minst ram blir full?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det är väll även en fördel att ha lika stora och i par för att inte riskera att förlora dual channel. Är osäker på hur den hantarar det om du kör minnen av olika storlekar. Har du dual channle så länge du har lika mycket ram på båda "channelsen"? Eller till och med tills länken med minst ram blir full?

min farsas dator startar inte med t ex en 1 gb sticka och en 2 gb sticka i dual channel...
skulle tro att det gäller där också på ddr3 men prova kan man ju alltid göra om det nu är gratis och inte kostar något extra direkt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

min farsas dator startar inte med t ex en 1 gb sticka och en 2 gb sticka i dual channel...
skulle tro att det gäller där också på ddr3 men prova kan man ju alltid göra om det nu är gratis och inte kostar något extra direkt

Körde en gammal amd athlon X2 med 2st 500mb och 1st 1GB ett tag, så startar gör de nog. Frågan är om inte dual channel avaktiveras helt då. (kanske bör nämna att de satt så 1GB och ett av 500mb stickorna va i samma channel.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

punkt 3 det stämmer i stort sett helt där om man inte har integrerat grafikkort endast t ex amd 6800k då kan det vara en stor fördel att ha snabba minnen t ex 2100 mhz 4gb x2
än 1600 mhz 8 gb x2

Mja men Ts frågade om spel som BF3, det är väl inte många som lirar det spelet på integrerad grafik heller, känns inte som det var relevant att ta upp

Skrivet av DevilsDad:

Det är väll även en fördel att ha lika stora och i par för att inte riskera att förlora dual channel. Är osäker på hur den hantarar det om du kör minnen av olika storlekar. Har du dual channle så länge du har lika mycket ram på båda "channelsen"? Eller till och med tills länken med minst ram blir full?

Nu är jag faktiskt inte riktigt säker där om man kan blanda alla minnen, men jag har blandat par och det funkar ju. Om någon har en bra referens på hur det funkar så är jag idel öra

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W