Säkerhetsforskare upptäcker "huvudnyckel" i Android – skadlig kod kan undgå upptäckt

Permalänk
Melding Plague

Säkerhetsforskare upptäcker "huvudnyckel" i Android – skadlig kod kan undgå upptäckt

Hundratals miljoner enheter kan vara sårbara för vad som beskrivs som ett enormt säkerhetshål i operativsystemet Android, som gör det möjligt för skadlig kod att segla under radarn.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tur för Google att de inte heter Microsoft.

Permalänk
Skrivet av Shitpommfrit:

Säger bara en sak: Windows Phone!

Ja bara för där finns inga appar man vill ha

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Säger bara en sak: Windows Phone!

Nu förstår jag inte, eller du menar att Windows är buggfritt?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tja synd bara att de flesta telefontillverkarna inte lär släppa någon uppdatera för att fixa detta ändå, kommer nog bli ett fruktansvärt liv om etta börjar missbrukas rejält.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Säger bara en sak: Windows Phone!

iOS menar du väll?

Permalänk
Administrativ avgift

Otur att det är denna bugg man utnyttjar när man rootar t.t ;)! dvs att alla som ingår i root communityn har exploitat och användt denna ett bra tag..

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Och alla apple fanboys jizzar i byxorna av skadeglädje i tron om att alla androidanvänder snart kommer gå med dysfunktionella mobiler.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Ajdå, Google detta får ni fixa!
Antar att Apple/MS fansen kommer
fylla forum med Google-hatkommentarer nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Och alla apple fanboys jizzar i byxorna av skadeglädje i tron om att alla androidanvänder snart kommer gå med dysfunktionella mobiler.

Utom att nyheten har 12 kommentarer.. Varför skulle jag som iphone-användare bli glad för att något dåligt händer android? Hur gynnar det mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns inga system som inte har buggar eller säkerhetsbrister.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av fredrik433:

Ja bara för där finns inga appar man vill ha

Vet inte vilka appar du vill ha men, jag har alla på min Lumia jag vill ha

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Sötast

Om ni tar ett steg bakåt nu och läser era kommentarer, och låtsas att det var någon annan som skrev just er så inser ni snart att ni ser ut som bebisar.

Permalänk
Medlem

Sammanfattningsvis: om man exekverar kod från en källa som man inte litar på så kan man få skadlig kod installerad? Känns som att detta är något som inte påverkar 99.99% av användarna.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Klart att alla system har sina brister.. Men Windows Phone är helt klart helt okej..

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforcevsati:

Klart att alla system har sina brister.. Men Windows Phone är helt klart helt okej..

Vänta du bara tills de kommer en dålig nyhet om Windows Phone

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vet inte vilka appar du vill ha men, jag har alla på min Lumia jag vill ha

Kanske det, men det finns ju folk som använder annat än bara MS röj.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det finns inga system som inte har buggar eller säkerhetsbrister.

Men du var jäkligt snabb med att såga Microsoft, undrar hur det hade låtit om det handlat om Windows istället? Nu när det är Google så låter det bara "sådant som händer".

Permalänk
Medlem

Men det är ju löst! Vad bråkar ni om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Med tanke på hur mycket du hatar MS och älskar google förvånar mig inte din kommentar det minsta. Hade det varit MS hade du skrivit 5 paragrafer om hur sämst allt de gör är.

Gör jag? MS HAR faktiskt gjort massor av dåliga saker på sistone.
Hade det varit Google skulle jag sett på dem likadant.

Edit:
Som jag skrev längre ner så är det en viss skillnad på ett fel i
ett system och på funktion(er) man valt att tillägga själva.
Funderar på om förståelse förmågan kanske är väldigt låg för vissa eller
vill man inte förstå? Det är frågan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna nyhet bör tas med en nypa salt då inga bevis för upptäckten har presenterats än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Men det är ju löst! Vad bråkar ni om?

Undrar det med. Enda man bör bara aktsam om är appar från andra källor än Google Play om jag förstod det rätt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Men du var jäkligt snabb med att såga Microsoft, undrar hur det hade låtit om det handlat om Windows istället? Nu när det är Google så låter det bara "sådant som händer".

Det är ni som drar slutsatser för fort.
Tänkt på att en bug i ett system är helt annorlunda jämfört med en funktion som företaget valt själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Undrar det med. Enda man bör bara aktsam om är appar från andra källor än Google Play om jag förstod det rätt.

Precis, och vem gör det?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av foxzox7:

Precis, och vem gör det?

De som rootar och leker med custom roms. Sen finns det en del som plockar hem appar från andra sidor. Kör man Android är man inte låst till den officiella app-butiken utan det finns flera alternativ. Fast den stora massan vet nog inte ens om att det går att installera appar på andra sätt än via Google Play. Jag har haft appar som inte kommit från Google Play men det var i min förra telefon.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kanske kan gynna alla android utvecklare detta om folk inte vågar installera appar från konstiga ställen typ piratkopior. Utan istället lägger de små pengar som en app normalt sätt kostar i play store och får det på ett säkert sätt. Fast o andra sidan så är det alltid ett problem när man installerar piratkopior att dem kan innehålla vad som helst så kommer nog inte ändra något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av foxzox7:

Precis, och vem gör det?

Jag. Jag kör customrom och där finns ju alltid förinstallerade appar. Sedan har jag flash på mobilen (iofs. från adobes hemsida), en moddad Youtube-app där man tex kan spela 1080p via 3G/4G, även adfree android är bra å ha. Kör dock inga piratkopior eller likn.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av reconnnn:

Kanske kan gynna alla android utvecklare detta om folk inte vågar installera appar från konstiga ställen typ piratkopior. Utan istället lägger de små pengar som en app normalt sätt kostar i play store och får det på ett säkert sätt. Fast o andra sidan så är det alltid ett problem när man installerar piratkopior att dem kan innehålla vad som helst så kommer nog inte ändra något.

Problemet med detta är att man kanske inte alltid vill ha Google flåsande i nacken och rotande i allt man gör...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Så om jag inte installerar appar från okända skumma sidor från nätet är jag säker?
Skulle jag ladda ner någon programvara från något annat ställe är det från den apputgivarens egen hemsida och inte från supermegaandroidappssite.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det finns inga system som inte har buggar eller säkerhetsbrister.

Precis skillnaden är väl svårighetsgraden. Och beroende på hur populärt det är att använda. Ju fler som använder desto större intresse väcks hos hackare.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd