Permalänk
Medlem

hjälp med datorn åska!

Vaknade av att det åskade så drog ur strömkabeln till datorn men sen när jag starta den så gick den inte igång så jag testade med ett annat nätagg då gick den igång. men nu när jag startar så får jag bluescreen precis efter windows startar:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens121:

Vaknade av att det åskade så drog ur strömkabeln till datorn men sen när jag starta den så gick den inte igång så jag testade med ett annat nätagg då gick den igång. men nu när jag startar så får jag bluescreen precis efter windows startar:/

Skitbra beskrivning NOT gör om gör rätt.

Permalänk
Medlem

Var datorn igång när du drog strömmen?...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens121:

Vaknade av att det åskade så drog ur strömkabeln till datorn men sen när jag starta den så gick den inte igång så jag testade med ett annat nätagg då gick den igång. men nu när jag startar så får jag bluescreen precis efter windows startar:/

Dra inte bara ur strömsladden om datorn är igång.

om nätagget hade brunnit så kan det vara så att blixten slagit ner.. och då vet man inte vad som kan vara fel.. byt ut grejerna en gång i taget. börja med hårddisk

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Skitbra beskrivning NOT gör om gör rätt.

Datorn var avstängd när jag drog ut strömmsladden, senare så skulle jag testa slå på den då startade inte datorn så jag testa med ett annat nätagg, då gick den igång men får bluescreen varje gång vid startar windows.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av jens121:

Datorn var avstängd när jag drog ut strömmsladden, senare så skulle jag testa slå på den då startade inte datorn så jag testa med ett annat nätagg, då gick den igång men får bluescreen varje gång vid startar windows.

Öppna och kolla om något ser bränt ut?

Har den fungerat felfritt innan så är ju chansen stor att det är åskan som orsakat det och då är det väl bara att köpa nytt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Öppna och kolla om något ser bränt ut?

Har den fungerat felfritt innan så är ju chansen stor att det är åskan som orsakat det och då är det väl bara att köpa nytt.

Inget ser bränt ut så allt kan ju inte ha gått sönder...

Permalänk
Medlem

Tror det är moderkortet, det är länken mellan nätagregat och de andra komponenterna i datorn vilket betyder att den förmodligen är det första att ta skada. Annars är CPU och själva GPU:n väldigt känsliga för sådant.
Tror bara att det är att börja felsöka och ta reda på vad det inte är som funkar genom att testa komponenterna för sig i någon annan dator, som du gjorde med nätagget, den är ju förmodligen trasig då...
Ett tips är att ha överspäningskyddad grenfördelare

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

hm, Jag kan höra med min farsa om ditt problem.. min farsa har jobbat som elektriker i över 20 år.. Återkommer med svar!

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

drog du enbart ut datorns strömkabel??Själv drar jag ut allt som har ström även skärmens strömkabel..Har hört att man även ska dra ut nätverks kabeln med..eller slå av routerns ström om man nu har en sån

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Drog du även ut ethernet/modem eller liknande ur datorn ?

Alla andra saker inkopplade till datorn med kablar som även har egen spänningsmatning ?

Det är svårt det här med åska, kan ha gått sönder precis vad som helst, svårt att förutse vilken väg en överspännings topp går. (i sitt sökande efter jord)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Läs OP.

Låter konstigt att nätagget gått sönder om du drog ut sladden när den var avstängd. kolla om du får ström i 24pin(heter det väl?) när nätagget är inkopplat.

Då datorn startar när du har i ett annat nätagg så är det ju inget annat i datorn som dött.

Hur bor du? på landet eller inne i en stad, tänker på sannolikheten med åska, själv bor jag mellan en byggnad som är 50m hög och en del 4våningshus, så känns rätt skyddat för mig. brukar ofta ha datorn igång när det åskar, även om det är dumdristigt.

Som TS skrev, han få blåskärmar med det andra nätagget, alltså är något mer skadat.

För övrigt säger "läs OP" mig ingenting.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Om åskan hade slagit ner hade du fått andra problem, tex kyl/frys tv mm, men som sagt, det är beroende på hur du bor, bor du på landet och har ledningar i luften på stolpar så kan det vara så. bor du i stan så är det nog inte åska.

BSOD när du byter nätagg, är det nya agget av samma effekt eller bättre än ditt andra? kan ju vara så att det inte orkar med.

Permalänk
Medlem

Hade två datorer som gick åt helvete för 5-6 år sedan, ryckte ut efter första nedslaget.
Har inte ryckt ut en pryl sedan jag flyttade till lägenhet.

Nätagget är i regel det första som går och efter det moderkortet. Givetvis kan alla komponenterna ta skada.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Som TS skrev, han få blåskärmar med det andra nätagget, alltså är något mer skadat.

För övrigt säger "läs OP" mig ingenting.

upfattade det som att han testade med det andra nätagget först, sen det första igen, och att han fick bluescreen då, fel av mig

OP, menas med läs originalpost/trådstad

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Sådär, ringt farsan och prata lite om han om detta, Den första regeln vid åska är att man ska dra ut ALLT som är kopplat till datorn, för man kan inte lura blixten och enbart dra ut strömkabeln te,x, blixten hittar alltid en annan väg till datorn, via högtalare router, modem.. ALLT vid vägguttagen. Och kan det vara så om det vill sig riktigt illa så kan allt vara kortslutet, trots att det inte behöver lukta bränt, för att vara helt säker på detta kan man köpa en elektriskt penna, och då startar du datorn sen sätter du denna penna på, grafikkort, moderkort CPU nättagg ALLT, och lyser det rött så funkar det och det är i hög spänning men om det inte lyser rött, då är det trasigt!

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens121:

Datorn var avstängd när jag drog ut strömmsladden, senare så skulle jag testa slå på den då startade inte datorn så jag testa med ett annat nätagg, då gick den igång men får bluescreen varje gång vid startar windows.

Det jag menade var, vad har du för komponenter i din dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Som TS skrev, han få blåskärmar med det andra nätagget, alltså är något mer skadat.

För övrigt säger "läs OP" mig ingenting.

bytte nätagg och fick blåskärm först sen koppla jag cd:n och hdd på olika sata slinger då funka det?? aja funkar nu iaf

Permalänk
Medlem

Hoppas du har lärt dig att dra ur alla kablar som går till väggen från dyra elektriska prylar.

Skadorna blir olika beroende på vilken väg åska kommer in i huset. Tex via strömkabel, TV kabel och beroende på hur du kopplar till internet även modem-, nätverk-, telefon kabeln.

Inte ens grenuttag med överslagsskydd stoppar åskan. Det är därför dom inte längre kallas för åskskydd. Dock är det bra att köpa såna ändå. Blir färre kablar att dra ur när det mesta är kopplat till dom och för att de skyddar mot strömspikar som du inte ser/hör på vädret att de kommer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OskarW90:

Dra inte bara ur strömsladden om datorn är igång.

Klart det inte är bästa sättet att stänga av på, men nån större fara är det inte annat än för filer som håller på att bli skrivna till disk och ännu inte hunnit bli flushade från cachen.

Hårdvaran har inga problem med att få strömmen till nätagget bruten på det viset.

Ett tips så här i åsktider är att ha en hemförsäkring med s k allrisktillägg och igen värdeminskning på hemelektronik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Hoppas du har lärt dig att dra ur alla kablar som går till väggen från dyra elektriska prylar.

Skadorna blir olika beroende på vilken väg åska kommer in i huset. Tex via strömkabel, TV kabel och beroende på hur du kopplar till internet även modem-, nätverk-, telefon kabeln.

Inte ens grenuttag med överslagsskydd stoppar åskan. Det är därför dom inte längre kallas för åskskydd. Dock är det bra att köpa såna ändå. Blir färre kablar att dra ur när det mesta är kopplat till dom och för att de skyddar mot strömspikar som du inte ser/hör på vädret att de kommer.

Drog ur allt som gick till datorn så fort jag hörde åskan men vart för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Klart det inte är bästa sättet att stänga av på, men nån större fara är det inte annat än för filer som håller på att bli skrivna till disk och ännu inte hunnit bli flushade från cachen.

Hårdvaran har inga problem med att få strömmen till nätagget bruten på det viset.

Ett tips så här i åsktider är att ha en hemförsäkring med s k allrisktillägg och igen värdeminskning på hemelektronik.

Skickades från m.sweclockers.com

Drog inte ur när den var igång den var avstängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Sådär, ringt farsan och prata lite om han om detta, Den första regeln vid åska är att man ska dra ut ALLT som är kopplat till datorn, för man kan inte lura blixten och enbart dra ut strömkabeln te,x, blixten hittar alltid en annan väg till datorn, via högtalare router, modem.. ALLT vid vägguttagen. Och kan det vara så om det vill sig riktigt illa så kan allt vara kortslutet, trots att det inte behöver lukta bränt, för att vara helt säker på detta kan man köpa en elektriskt penna, och då startar du datorn sen sätter du denna penna på, grafikkort, moderkort CPU nättagg ALLT, och lyser det rött så funkar det och det är i hög spänning men om det inte lyser rött, då är det trasigt!

Du kan ej kolla med din far var man kan få tag i en sådan nice penna , samt hur säkert är Åsk skydd ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Sådär, ringt farsan och prata lite om han om detta, Den första regeln vid åska är att man ska dra ut ALLT som är kopplat till datorn, för man kan inte lura blixten och enbart dra ut strömkabeln te,x, blixten hittar alltid en annan väg till datorn, via högtalare router, modem.. ALLT vid vägguttagen. Och kan det vara så om det vill sig riktigt illa så kan allt vara kortslutet, trots att det inte behöver lukta bränt, för att vara helt säker på detta kan man köpa en elektriskt penna, och då startar du datorn sen sätter du denna penna på, grafikkort, moderkort CPU nättagg ALLT, och lyser det rött så funkar det och det är i hög spänning men om det inte lyser rött, då är det trasigt!

Dom där "elektriska pennorna", även kallade beröringsfria spänningsprovare, går det verkligen att mäta en spänning som
är så låg som 5Volt ??
Brukar starta runt en 70Volt för att kunna få en tillförlitlig mätning...

Om du själv har en länk, eller någon annan som har en idé vart man får tag i en som klarar så låg spänning så länka in den tack

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

Du kan ej kolla med din far var man kan få tag i en sådan nice penna , samt hur säkert är Åsk skydd ?

http://www.conrad.se/?websale7=conrad-swe&ci=SHOP_AREA_17624_...

Men att mäta sig fram till 5Volt tror jag är väldigt svårt

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Sådär, ringt farsan och prata lite om han om detta, Den första regeln vid åska är att man ska dra ut ALLT som är kopplat till datorn, för man kan inte lura blixten och enbart dra ut strömkabeln te,x, blixten hittar alltid en annan väg till datorn, via högtalare router, modem.. ALLT vid vägguttagen. Och kan det vara så om det vill sig riktigt illa så kan allt vara kortslutet, trots att det inte behöver lukta bränt, för att vara helt säker på detta kan man köpa en elektriskt penna, och då startar du datorn sen sätter du denna penna på, grafikkort, moderkort CPU nättagg ALLT, och lyser det rött så funkar det och det är i hög spänning men om det inte lyser rött, då är det trasigt!

nvm jag som är trög och inte läser hela tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Dom där "elektriska pennorna", även kallade beröringsfria spänningsprovare, går det verkligen att mäta en spänning som
är så låg som 5Volt ??
Brukar starta runt en 70Volt för att kunna få en tillförlitlig mätning...

Om du själv har en länk, eller någon annan som har en idé vart man får tag i en som klarar så låg spänning så länka in den tack

En beröringsfri spänningsprovare funkar bara på växelspänning, dvs då kan man bara se om nätaggregatet får spänning in men inte ut.