Mystiskt problem, ingen videosignal i Windows.

Permalänk

Mystiskt problem, ingen videosignal i Windows.

Hej!

Jag har ett väldigt jobbigt problem så vänder mig därför till er i hopp om att lösa detta.

Det hela börjar med en dator som tappar videosignalen direkt efter att Windows har laddats. Jag kommer heller inte in i felsäkert läge, det blir alltid samma sak dvs Windows laddar sen blir det svart och kommer upp på skärmen "No video signal detected". Värt att notera är att denna dator har fungerat felfritt i ca 3 månader. Började felsöka denna men hittade inget, så installerade om Windows och problemet kvarstod. Det är en Windows 8 pro 64-bit installation.

Specifikationer för denna dator är följande: i5-3570, Shuttle DS61 barebone, Intel SSD 520 240GB, och en sticka ram på 8Gb från Kingston.

I BIOS så provar jag att ställa in videoenheten från automatisk till "on-board graphics", detta gör ingen skillnad.

Då får jag idén att det kan vara processorn som inte är OK så byter ut den mot en i5-3470S, problemet kvarstår. Efter det så tar jag ut processorn och sätter in allt i en ny DS61 barebone. Även där så finns problemet kvar, jag byter ut RAM-minnet men det blir ingen skillnad. Tar då en mekanisk Western Digital black hdd och installerar om allt på. Även denna gång utan resultat.

Nu börjar jag bli frustrerad så bygger en helt ny dator med följande komponenter: i5-3570K, Intel DH77EB, Kingston 8GB RAM, Western digital Blue 500GB, nätdel samt chassi. Stoppar in en ny Windows 8 pro skiva och installerar, nu kommer jag in i Windows och börjar installera drivrutiner. När installationen är klar och jag startar om så blir det svart och en ruta som säger "No video signal detected". Tillbaka på ruta ett då alltså.

Jag formaterar och installerar en Windows 7 32-bit men där så blir det även samma sak. Tar då ett grafikkort och trycker in i burken, då funkar det!

Igår så installerade jag om DS61'an som krånglade, installerade den på min stationära. Flyttade sedan över SSD'n till DS61, startade och gick ifrån. När jag kom tillbaka så var jag inne i Windows. Då passade jag på att uppdatera BIOSet och efter att den startade om så blev det svart och sade åter igen "No video signal detected".

Är det någon av er som har varit med om något liknande förut? Hjälp uppskattas. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det kan vara problem med monitorn eller kabeln?
koppla in en gammal crt och testa

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.