AMD FX-9590 hos svensk återförsäljare – kostar 7 500 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

5000:- för det möget....kan de fetglömma som man säger idag.

Sant så sant , men 5000:- är en mans förmögenhet men någon annans lommemög som man säger idag.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Hoppas att det kommer tester på båda cpuna
men priset är fruktansvärt!
Håller mig kvar på min 8350

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Fel och rätt.
Hyperthreading tar upp väldigt lite chipyta så det är inget Intel gör sig omaket att göra två helt olika designs för. Alla CPU:er byggs med HT men Intel stänger av det i budgetmodeller, likt de stänger av funktioner som VT-d i K-modellerna. Skulle Intel designa om processor-kärnor för att få med och utan HT skulle det krävas väldigt mycket jobb att få till designen då ledningsbanor och transistorer skulle behöva omarangeras totalt i kärnorna. Däremot att plocka bort två hela CPU-kärnor är mindre jobb med, i princip bara ta fram saxen och klippa bort det "överflödiga" på ritningen, därför AMD valt sin Bulldozer design för att lägga till och dra ifrån CPU-moduler efter tycke och smak men de kan inte bara ta bort en CPU-kärna.

Det stämmer dock att Intel bygger sina wafers med olika chip-design om jag förstått det rätt.
Sandy bridge (socket 1155) byggdes med 3 olika wafers,(c=core, geu=graphic execution unit), 4c+16geu/2c+16geu/2c+6geu. Ivy bridge (socket 1155) har 4 olika wafers 4c+16geu/4c+6geu/2c+16geu/2c+6geu. Jag antar Haswell har något liknande men antagligen med ytterligare någon variant då Iris läggs på som ett separat chip på vissa modeller.

Även Atom från 2008 har hyperthreading, även varianten de skapade för mobiler – Medfield/Lexington/Cloverview/Clovertrail+. Det tar ingen plats och det stängs av precis som vissa andra funktioner i de lägre segmenten. Det bestäms över JTAG-gränssnittet och de bränner av interna säkringar för det mesta. Detta gäller även när det gäller hur många SPs GPUn har hos AMD t ex. Intel har inte ens tagit ut 64-bitläget i de mobila varianterna utan bara stängt av de funktionerna. Sånt som hyperthreading sitter i front-end/pipeline och du kan t ex stänga av det via BIOS/UEFI på de modeller där det är aktiverat. Dvs det är i princip så enkelt som ett register för att ändra om det ska vara igång eller inte. Det är således mer jobb att ta bort funktionen än att avaktivera den. När det handlar om yta så handlar det om (enstaka) procent per kärna, men då räknar man inte in cache särskilt inte den stora mängden L3 cache som sitter utanför. AMD sparade t ex ingen i verkligheten mätbar yta på att snåla med front-end/avkodare på Bulldozer, Steamroller blir inte mycket större och storleken per modul lär inte gå att urskilja mellan dem. Det handlar inte om tiotals miljoner transistorer. T ex är en ARM-kärna redan lika stor som en P4 för den delen. Det handlar inte ens om 1 mm² i de här nodstorlekarna troligen, vad det gäller HT. Det sades vara några miljoner transistorer när P4 kom, som mest. Haswell har mellan 600 (*) till 1 400 miljoner. * Hur många dual-core har vet jag inte, Intel har inte gått ut med det.

Även samma kärna och stepping varierar i vilka funktioner de lämnar påslaget, t ex TXT eller vPro-stöd. K-varianterna har inte VT-d, vPro eller TXT men är exakt samma kisel som i7 icke K. Att icke och hyperthreading-aktiverade processorer råkar ha olika kisel på Ivy Bridge är mer av en slump.

Crystal Well är en separat eDRAM level 4 cache, tom byggd på en separat process. GT3 Quad-core finns bara med Crystal Well däremot, och GT3 utan är dual-core. Haswell för LGA1150 har ju bara quad-core, och Crystal Well-varianten är BGA. Vet inte om 6MB L3 skulle vara en annan kärna, men det skulle förvåna mig eftersom det är samma gpu osv. Mobila varianterna lär väl åtminstone vara fyra st olika.

Permalänk
Medlem

Med dom priserna kan man ju lika gärna skaffa ett 2011 system med 6 kärnor och klocka den.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedman:

Ge oss benchmark på denna nu

Trodde aldrig AMD skulle släppa en sån dyr CPU f.ö.

Man undrar ju om den har någon som helst skans mot en haswell-e 8 core, näää skulle inte tro det, vilket pris skikt siktar dom ens på ?

eller är detta en fanboy produkt måntro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Oj vad jag väntat på detta ögonblick. Jag har ju inte vågat köra AMD innan eftersom man vet att de plockar bort de bra exemplaren och låter konsumenterna köpa de dåliga. Nu är ögonblicket inne för att köpa en AMD processor som faktiskt producerades korrekt, äntligen!!! Köp köp köp.

Vad gör dom med dom bra exemplaren som dom plockar bort då? Säljer dom dem till Nordkorea eller?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk

Bulldozer flopp??

Ska bli intressant vad den här prollen verkligen får på tester

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem

vettigare att skaffa 8350 och vattenkyla...

Visa signatur

Lyckligt ovetande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Lite rolig är den ju ändå
Bor man i norrland och fryser ofta så är det ju bara slå till.

Skickades från m.sweclockers.com

När jag renderar med min 3930k blir den jävligt varm. När den är klockad till 4.7 och renderar är utblåset som en värmepistol.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av r-son:

Gamla FX55:an kosta runt 9000 så det kan inte vara så dyrt om man ser vad man får för slantarna

Skillnaden var väl iofs att de gamla FX-processorerna även var king of the hill prestandamässigt och IPC mässigt (och hade överklockningsmarginal), vilket inte de nya är.....

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av KTL:

Kan föreställa mig hur kopiöst feta pumpar, slangar och vattenkylningsanordningar som behövs för att hålla den på någorlunda svala nivåer.

Ja man kanske får en grundfos pump med på köpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushikocken:

Ja man kanske får en grundfos pump med på köpet
http://www.rorprodukter.se/produktbilder_250/5732046.jpg

Varför tror ni att den ska bli så varm?
Vill man ha en sådan processor, så har man nog bra kylning också...
Man har då också resten av delarna anpassade...tror knappast att den kommer att sitta i en ITX-låda
Vi får väl se vad som händer när den släpps...och vilken sorts kyllösning som rekommenderas.

Jag tror att det blir bra när det blir färdigt

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Men kom igen SweC. Den är väl ändå inte lanserad som en prisvärd processor att slå Intel på fingrarna med.

Den är ju bara jävligt fräck för att den går i 5GHz. Är det inte maffigt? Skit i prestandan, 5GHz är fett ändå. Självklart kommer den inte sälja i många exemplar, det gör få konsumentinriktade komponenter i denna prisklass, även om prestandan matchar priset.

Nu vill jag se om den klockar högre, med flytande helium.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WrongTarget:

Skillnaden var väl iofs att de gamla FX-processorerna även var king of the hill prestandamässigt och IPC mässigt (och hade överklockningsmarginal), vilket inte de nya är.....

Folk köpte Intels extreme edition på den tiden också vilket betyder att det finns en marknad för de som inte förstår sig på vad som är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distant Worlds:

Oj - för det priset vill jag ha mitt namn ingraverad i processorn samt en personlig rundvandring i fabriken när processorn tillverkas med AMDs VD. Under vistelsen vill jag bo på det bästa hotellet med gratis prostituerade och drinkar samt åka fram och tillbaka i businessklass på AMDs bekostnad.

Då är det prisvärt!

Ehh - 5000 kr är vad en helg Stockholm - Göteborg kostar för 2 personer på ett hotell utan middag inkl. tågresa så förvänta dig inget mer än ramlösa.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Jag tror du fått det där om bakfoten.... detta är TRIMMADE exemplar, dvs dom går troligtvis inte o klocka ens 100mhz. Dessa CPUer är handplockade och således fastställda o klara upp till 5ghz. Det finns med andra ord absolut inte någonting extra att hämta med ytterliggare klockning då dom redan kommer max klockade.

Skrivet av Brillmongot:

Nej, det finns ingen som helst marginal kvar för att du ska klocka upp en 9590 ytterligare.

Folk tar sig ju över 5GHz med 8350. Inte tror ni väl att 9590 klockar sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du ska nog se att en 3930k /3960X / 3970X i 5Ghz har nog inte så låg TDP.

130-150 ligger ju intel på? Detta är en ny prolle på 220?

Permalänk
Medlem
Skrivet av melviz:

130-150 ligger ju intel på? Detta är en ny prolle på 220?

Oklockade, ja. Men det stannar knappast på 130w när man pressar de så långt det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Oklockade, ja. Men det stannar knappast på 130w när man pressar de så långt det går.

Nej klart de inte gör... Men det gör inte 9590? Eller var försöker du komma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av melviz:

Nej klart de inte gör... Men det gör inte 9590? Eller var försöker du komma?

Att det inte är en ny processor utan en befintlig som är uppklockad vilket har medfört att thermal design power ligger högre eftersom man har närmat sig gränsen för vad denna version av arkitekturen mäktar med utan att använda extrem kylning. (troligtvis).

Undrar vad en 3970X i 5GHz drar då den i standardklock kan dra 150w?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Folk tar sig ju över 5GHz med 8350. Inte tror ni väl att 9590 klockar sämre?

Det är fortfarande samma arkitektur, samma kiselarea etc. Vad du tittar på är handplockade exemplar av 8350 som AMD själva klockat up till och validerat på 5ghz.

Dvs du har noll marginal att gå vidare med överklockning eftersom AMD reddan pressat detta processorer så långt som de bara går.

Permalänk

7k kr och säkerligen får man samma kylare med som den man får med 8350 ^^. Blir varmt och fint det.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Det är fortfarande samma arkitektur, samma kiselarea etc. Vad du tittar på är handplockade exemplar av 8350 som AMD själva klockat up till och validerat på 5ghz.

Dvs du har noll marginal att gå vidare med överklockning eftersom AMD reddan pressat detta processorer så långt som de bara går.

Världsrekordet för 8350 ligger ju på 8,794GHz, så noll oc-potential stämmer ju inte...http://valid.canardpc.com/records.php

Detta är ju handplockade processorer som troligtvis ligger nära(närmre) de exemplar som oc-proffsen får som spons.

7500 tycker inte jag låter så dyrt... Vad tror ni intel skulle ta för ett engineering sample?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazooka_tim:

7k kr och säkerligen får man samma kylare med som den man får med 8350 ^^. Blir varmt och fint det.

Du verkar ha fel då den är en entusiast processor & levereras utan kylare ^^ enligt cpu-world iaf.

http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-FX-Series%20FX-95...

CPU part numbers FX-9590 is an OEM/tray microprocessor FD9590FHHKWOF is a boxed processor without fan/heatsink

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Du verkar ha fel då den är en entusiast processor & levereras utan kylare ^^ enligt cpu-world iaf.

http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-FX-Series%20FX-95...

CPU part numbers FX-9590 is an OEM/tray microprocessor FD9590FHHKWOF is a boxed processor without fan/heatsink

Ja, vem fan använder stockkylare?
Dom som saknar kylare till denna processor, kan få ett helt gäng av mig

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Kom ihåg när ja köpte min amd-fx 57 betalade 12 tusen för den dock måste de vara över 10 år sen hehe

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Det är fortfarande samma arkitektur, samma kiselarea etc. Vad du tittar på är handplockade exemplar av 8350 som AMD själva klockat up till och validerat på 5ghz.

Dvs du har noll marginal att gå vidare med överklockning eftersom AMD reddan pressat detta processorer så långt som de bara går.

Jag vet att det är likadant kisel. Men tänk efter; 9590 är en bättre delmängd av kiselbitar som kunnat bli 8350.

Läste du vad jag skrev? Folk tar sig ju över 5GHz redan med 8350, så att en högre binnad variant tar sig lite längre är inget konstigt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Brillmongot:

Det är fortfarande samma arkitektur, samma kiselarea etc. Vad du tittar på är handplockade exemplar av 8350 som AMD själva klockat up till och validerat på 5ghz.

Dvs du har noll marginal att gå vidare med överklockning eftersom AMD reddan pressat detta processorer så långt som de bara går.

Så du menar alltså att endast exemplar som klarar EXAKT 5 GHz har lagts i 9590-högen? Hur vet du att inte AMD har provat att klocka upp varje exemplar till 5 GHz och sedan nöjt sig där?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Du verkar ha fel då den är en entusiast processor & levereras utan kylare ^^ enligt cpu-world iaf.

http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-FX-Series%20FX-95...

CPU part numbers FX-9590 is an OEM/tray microprocessor FD9590FHHKWOF is a boxed processor without fan/heatsink

Ja se där. Inte så konstigt kanske med tanke på värmen den proppen måste utveckla.^^

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Så du menar alltså att endast exemplar som klarar EXAKT 5 GHz har lagts i 9590-högen? Hur vet du att inte AMD har provat att klocka upp varje exemplar till 5 GHz och sedan nöjt sig där?

Skulle tro att det är dom som klarar 5Ghz på en något lägre volt. När dom tillverkar processorer är det lite som att baka bullar alla blir inte lika bra. Så på en waffer med hundratalet processorer kan kvalitén vara väldigt olika från processor till processor. Dom bästa som klarar en hög frekvens på lägre volt är dom som plockas åt sidan.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.