AMD FX-9590 hos svensk återförsäljare – kostar 7 500 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Har du nagon kalla pa detta? Eller ar det bara ett pastaende dragit ur luften?
All processortillverkning sker pa detta viset, en viss % av kiselplattan blir i7, en viss i5, men har jag fel i detta sa kan nagon garna utbilda mig

I 99% av de fall jag kommenterar en artikel eller ett inlägg så är jag seriös men jag har väldigt svårt att ta AMD seriöst när man i en tid där allt går åt hållet högre prestanda till lägre strömförbrukning lanserar en "ny" produkt som är precis tvärtom. Det högsta TDP värdet världen skådat till en hastighet som är marginellt högre än befintliga exemplar. Känns inte seriöst och då kände jag för följa samma modell. Det är helt enkelt en sådan dag

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vi får vänta och se.

Japp, tyckte du bara lät lite väl tvärsäker...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Cybertsen:

Japp, tyckte du bara lät lite väl tvärsäker...

Kunde valt nog lite bättre ordval

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Fortfarande rätt skoj grej att de gör det här, det jag skulle vilja se nu är lite överclocknings tester på den där. Får se lite om vi får se några. Vore ju skoj att veta hur mycket som finns kvar att plocka ut då det är samma (men handplockade) vishera chip som 8350 bygger på.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts, hur presterar den mot en i7 i samma prisklass?

Permalänk
Medlem

Det borde väl ändå räcka med att köpa en 8350 och en bra kylare för att sedan överklocka till 5 Ghz?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt
Priset är ju satt innan webhallen vet efterfrågan, det går ju bara att boka nu, inte köpa...

Om flera handlare får in processorn, och när vi vet hur många som kommer till Sverige, så kommer priserna att sjunka.
Handplockade eller ej, så är det ju intressant, vad som händer med priset, när de börjar att säljas.

Men som sagt det går ju ofta att få upp en FX-8350 ganska högt, även om det är mera osäkert, beroende på om den ligger högt eller lågt i batchen, men har man tur så kan den 8350 man köper ligga straxt under vad en FX-9590 presterar, för en billigare peng...men jag håller med om att det spänner lite i plånboken nu...Vi får se vad testerna säger.

Om den nu är på G, så har säkert Sweclockers nått ex. redan i testbänken...
Någon som vet vilka moderkort som kan vara aktuella?
Jag har ett gammalt ASUS Crosshair V Formula, som ligger och skräpar...

8320 4,7ghz gpr säkert att skrämma up den mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Som redan nämnts, hur presterar den mot en i7 i samma prisklass?

Kan inte se att en i7 i samma prisklass skulle få Pisk oklockad. Men köper man denna vill man inte prestanda kriga mot intel utan man vill troligtvis klocka och vinna MHz ligan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Det borde väl ändå räcka med att köpa en 8350 och en bra kylare för att sedan överklocka till 5 Ghz?

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör det säkert men det har ingenting med saken att göra, vore mer intressant att se vad de handplockade chippen går att skrämmas upp i.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hytin:

Blir ju 8350 mer prisvärd eftersom dom mästa klockar så bra ändå

Är de inte väldigt lika varandra 8350 och 9590?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Bra vattenkylning och stor rad yta så kan klocka skiten ur den, är ju handplockad.

Bästa exemplaren för konsumenter.

Jag tror du fått det där om bakfoten.... detta är TRIMMADE exemplar, dvs dom går troligtvis inte o klocka ens 100mhz. Dessa CPUer är handplockade och således fastställda o klara upp till 5ghz. Det finns med andra ord absolut inte någonting extra att hämta med ytterliggare klockning då dom redan kommer max klockade.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Hur bra står sig dessa mot den tyngsta i7:an? Vi förutsätter att AMD prollen snurrar i 5Ghz och i7an snurrar i normal fart med "cpu boost" aktiverat.

Går säkert att misstolka detta på en mängd olika sätt, men ni som förstår vad jag menar förklara så att jag förstår ;P

Jag tror den får det mycket tufft mot i7 3930k för ca 4500 kr, 6 kärnor med hyperthreading. Den kan rå på den i enkeltrådat och i många spel men i flertrådade processer tror jag att AMD processorn får ge sig. Jag vill gärna att det går bra för AMD men jag tror att priset är satt typ 3000 kr för högt. Den ställer dessutom högre krav på kylning och nätaggregat med så hög TDP, vilket i sig drar upp priset på datorn i övrigt.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk

Följer det med någon kylare? Om inte, har de sagt något om vilken kylare som krävs? Jag kan verkligen tänka mig att någon köper denna och sätter på en hyper212

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

8320 4,7ghz gpr säkert att skrämma up den mer

Skickades från m.sweclockers.com

Hm...jag testade en FX-8350 på ett ASUS Crosshair V Formula, men det är nått fel för jag kan inte ändra ett smack i varken bios eller ASUS Turbo EVO, utan att allt låser sig Det enda som hjälper är Bios resett...Alla senaste drivrutiner och bios är installerat...

Ska testa med ett annat moderkort (ASUS M5A99FX-PRO R2.0) för att se om det kanske var moderkortet, som är paj på nått vis...
Det kan vara en dålig Batch på processorn också
Har för övrigt provat olika kylningar och minnen, men allt slutar med meddelande typ. "Overclock failed press F1 for entering setup" sedan får man nollställa bios och det går bara att ändra allmänna poster i bios...
Det skulle ju vara intressant att veta vilket moderkort som passar de nya processorerna...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Det borde väl ändå räcka med att köpa en 8350 och en bra kylare för att sedan överklocka till 5 Ghz?

Skickades från m.sweclockers.com

...få ett dåligt exemplar, köpa en till, få ett till dåligt exemplar och sen tredje gången äntligen få en processor som preciiiiis klarar 5,0ghz om du sätter up vcore till 2? Nej, vill jag gärna upp till 5ghz så vill jag ha en handplockad processor som jag vet klarar det

Permalänk
Medlem

För högt pris. 2.5k mer rimligt för en CPU.
håller mig till 8350.

Permalänk
Medlem

Tror majoriteten av de som Flamear inte vet vad TDP är, att intel och AMD mäter helt olika och hur mycket watt en överklockad i5/i7 drar.
De 77 watt som en 3570k ska dra är ju lögn till och med i stock.
Ett grafikkort ligger på ~250+w på lyftkylare och "småfläktar",

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Har du nagon kalla pa detta? Eller ar det bara ett pastaende dragit ur luften?
All processortillverkning sker pa detta viset, en viss % av kiselplattan blir i7, en viss i5, men har jag fel i detta sa kan nagon garna utbilda mig

Har för mig att bra blir xeon, skit blir i7 och exempelvis så är hexa-i7 en octo-xeon med två kärnor avstängda.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Hm...jag testade en FX-8350 på ett ASUS Crosshair V Formula, men det är nått fel för jag kan inte ändra ett smack i varken bios eller ASUS Turbo EVO, utan att allt låser sig Det enda som hjälper är Bios resett...Alla senaste drivrutiner och bios är installerat...

Ska testa med ett annat moderkort (ASUS M5A99FX-PRO R2.0) för att se om det kanske var moderkortet, som är paj på nått vis...
Det kan vara en dålig Batch på processorn också
Har för övrigt provat olika kylningar och minnen, men allt slutar med meddelande typ. "Overclock failed press F1 for entering setup" sedan får man nollställa bios och det går bara att ändra allmänna poster i bios...
Det skulle ju vara intressant att veta vilket moderkort som passar de nya processorerna...

:/ det suger själv kör jag med Asus SABERTOOTH 990FX R2.0 funkar riktigt bra.
antar att jag har fått en bra cpu med

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Haha, Fortsätter Amd så här, kan man snart utse 3960x som extremt prisvärd.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

:/ det suger själv kör jag med Asus SABERTOOTH 990FX R2.0 funkar riktigt bra.
antar att jag har fått en bra cpu med

Hm...Jag ska experimentera lite med lite olika kort, Jag har ett par olika AM3+ kort till, men min processor kommer från kompletts fyndhörna, så det kan ha varit någon som redan har upptäckt den dåliga batchen, och skickat tillbaks det

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Borde inte de här processorerna klocka betydligt bättre då de är väldigt specifikt utvalda? (Källa: razethew0rld)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spel565:

Borde inte de här processorerna klocka betydligt bättre då de är väldigt specifikt utvalda? (Källa: razethew0rld)

Nej, det finns ingen som helst marginal kvar för att du ska klocka upp en 9590 ytterligare.

Permalänk
Avstängd

Roligt att amd släpper en sån här cpu även om det är en skrytmodell som inte kommer säljas i någon stor volym
vist 220 TDP är väll inte så llite men en hårt klockad cpu tar mer ström och behöver en vettig kylning sen för 5ghz är det helt ok TDP så den biten tycker jag är inom rimliga gränser
men prislappen därimot är väll i överkant när man kan få 2 x 8350 + 2x bra kylning billigare som går att köra i samma mhz XD
sen tror jag folk stirrar sig lite blind på 5ghz som är turbocore då 4700 är bas mhz´n och det klarar dom flesta i oc tom min gammle bulle skulle klara den mhz´n utan större problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

Jag tror den får det mycket tufft mot i7 3930k för ca 4500 kr, 6 kärnor med hyperthreading. Den kan rå på den i enkeltrådat och i många spel men i flertrådade processer tror jag att AMD processorn får ge sig. Jag vill gärna att det går bra för AMD men jag tror att priset är satt typ 3000 kr för högt. Den ställer dessutom högre krav på kylning och nätaggregat med så hög TDP, vilket i sig drar upp priset på datorn i övrigt.

Det tror ja med, deras arkitektur är inte effektiv nog. Monterar man en kylare som står pall för 220Watt amd tdp på en 3930K så bör man väl hamna kring 4.3-4.5Ghz iaf å då tror ja inte amd är med faktiskt.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Blazin87:

Jag tror du fått det där om bakfoten.... detta är TRIMMADE exemplar, dvs dom går troligtvis inte o klocka ens 100mhz. Dessa CPUer är handplockade och således fastställda o klara upp till 5ghz. Det finns med andra ord absolut inte någonting extra att hämta med ytterliggare klockning då dom redan kommer max klockade.

Då undrar jag, hur i hela friden skulle du ens veta det.

Den klarar inte upp till, den KLARAR 5Ghz 100 %.

Oftast är redan handplockade väldigt bra exemplar redan och finns folk som kör 8350 i 5.4 + så ska nog inte vara något problem.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dallebull:

Tror majoriteten av de som Flamear inte vet vad TDP är, att intel och AMD mäter helt olika och hur mycket watt en överklockad i5/i7 drar.
De 77 watt som en 3570k ska dra är ju lögn till och med i stock.
Ett grafikkort ligger på ~250+w på lyftkylare och "småfläktar",

Om man raljerar över hur andra inte har koll på saker och ting så är det ju bra om det man själv häver ur sig inte är helt galet.

TDP betyder exakt samma sak oavsett om det handlar om Intel, AMD eller någon ARM-tillverkare: CPU-leverantören säger att kylare måste kunna avleda minst TDP W för att CPUn ska fungera tillförlitligt. I praktiken betyder det att CPUn mycket väl kan dra mer än TDP under kort tid, men över tid kan den aldrig dra mer än vad kylaren leder bort och det måste minst vara TDP W.

Och hur är 77W TDP en lögn? Enligt SweC så är skillnaden mellan låg CPU-belasning och hög CPU-belasning 55W för både i5-3570 och i7-3770, men du kanske menar att 77W är en alldeles för hög siffra?

Som referens var skillnaden 75W för i7-2600 (95W TDP), 130W för FX-8350 (125W TDP) samt 95W för A10-5800K (100W TDP).

Enda rimliga slutsats man kan dra av detta är om något så är maxförbrukningen på AMD ganska nära utsatt TDP medan Intel i praktiken drar klart under sin TDP. Och även om så är fallet betyder själv TDP-värdet ändå samma sak för båda företagen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Xelathur:

Har du nagon kalla pa detta? Eller ar det bara ett pastaende dragit ur luften?
All processortillverkning sker pa detta viset, en viss % av kiselplattan blir i7, en viss i5, men har jag fel i detta sa kan nagon garna utbilda mig

Stämmer ej.
Intel har dock 4olika Wafers för konsumentprocessorer.

4Kärnor med HT
4kärnor
2kärnor med HT
2kärnor

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Stämmer ej.
Intel har dock 4olika Wafers för konsumentprocessorer.

4Kärnor med HT
4kärnor
2kärnor med HT
2kärnor

Fråga: vet du att det är så (i så fall hur)?

Frågar då Google-sökningar antyder att det har varit samma antal transistorer och samme chip-area på alla 2-kärninga respektive alla 4-kärninga CPUer sedan Nehalem. I så fall känns det mer som man bara har två linjer, 2 eller 4 kärnor och man skapar så många av varje modell som marknaden för tillfället kräver.

Om så är fallet har skillnaden mellan 4-kärniga i5 och i7 krympt sedan Ivy Bridge då fler saker som tidigare var statiskt uppdelat mellan trådar är sedan IVB dynamiskt uppdelat och kan således användas för att öka IPC när bara en tråd används. Enda anledningen till att IVB hade något högre IPC än SNB kommer av just denna förändring.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

är inte så insatt i AMD men av ren nyfikenhet vad är Default VCore på
AMD FX-9590 AMD FX-9370 AMD FX-8350 ???