Permalänk

Nytt moderkort!!

Ska snart skaffa nytt moderkort och är inte speciellt bra på moderkort så tänkte fråga er.
Har inte tittat på nåt särskilt men den ska vara från Inet. Har en i5-2320 3,0 Ghz och Hd 7950,650w antec nätagg och 8 GB ram. Så ett bra moderkort hade varit bra.
Så bara rekommendera på
Tacksam för svar:)
Processorn har 1155 socket.
Edit: måste man ominstallera/återställa hårddisken/Windows ??

Permalänk
Medlem

Att installera om windows efter hårdvarubyte är att rekommendera. Men varför ska du skaffa ett nytt moderkort?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av matte56:

Att installera om windows efter hårdvarubyte är att rekommendera. Men varför ska du skaffa ett nytt moderkort?

Min dator är en uppgraderad packard bell så dess moderkort är väl rätt budget?.
Kanske uppgraderar ramet till 16GB.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Rekomenderar detta moderkort också funkar utan stabilitetskrångel på 4,0 ghz med 2500k och sedan 4 st 2 gb stickor så det blir 8 gb.
kör load line calibration på näst högsta och spänning 1,230 något sånt med ytterligare turbo på en kärna till 4,4 ghz

(ganska vettigt och göra detta på fler dock men han kör lite äldre spel ibland som det spikar upp ordentligt på märkligt nog) och spänning upp 0,05 på turbovoltage....
sedan offset + 0,005 tror jag.
en kompis burk som jag byggde delvis åt honom (cpu o moderkort och kylare är bytt samt rengjort grafikkort och ny kylpasta på det )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fpsmannen88:

Min dator är en uppgraderad packard bell så dess moderkort är väl rätt budget?.
Kanske uppgraderar ramet till 16GB.

Tja... jo... men du får ju ingen extra prestanda av att byta moderkort, bara andra utgångar/ingångar och din processor stödjer ju inte heller överklockning.

Jag hade nog bytt chassi och moderkort samtidigt för att sedan avsluta med en bättre processor beroende på vad du är ute efter för prestanda boost:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Vad för formfaktor?

Varför ska du byta moderkort?

Varför inte byta din usla cpu ist eller byta både cpu och moderkort?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Rekar ASRock Z77 EXTREME4 då det är väldigt stabilt, stöder samtliga 1155 processorer,32gb i minne, sli och cf, har ägt det moderkortet ett bra tag o det har varit helt smärtfritt.

Nej du behöver inte formatera om datorn då båda använder nyare intel chipset, dom gångerna man kan få problem är om man går från ett gammalt system eller går över till amd chipset.

Skrivet av deadich:

Vad för formfaktor?

Varför ska du byta moderkort?

Varför inte byta din usla cpu ist eller byta både cpu och moderkort?

Vadå usel cpu?,nu har du allt blandat ihop.

i5-2320 är en quad med 4trådar på 3000mhz (Turbo på 3300mhz) och går att överklocka ca 400mhz, och presterar som en i5 2500K vilket klarar av alla dagen grafikkort, drar han upp den till ca 3700mhz presterar den som en i5 3570K, så den är långt från usel.

Han skrev att det var ett OEM moderkort från packadbell vilket inte är något att hurra för.

Likaså är det väldigt korkat o köpa en upplåst processor om man behåller OEM moderkortet då dom ej överklockar bra.

Skrivet av Curemylife:

Tja... jo... men du får ju ingen extra prestanda av att byta moderkort, bara andra utgångar/ingångar och din processor stödjer ju inte heller överklockning.

Jag hade nog bytt chassi och moderkort samtidigt för att sedan avsluta med en bättre processor beroende på vad du är ute efter för prestanda boost:)

Han kan använda SLI och CF med nyare moderkort tex ASRock Z77 EXTREME4, likaså mer minne med högre mhz,mera hårddiskar,mer expansions möjligheter och med största säkerhet bättre ljud osv, OEM moderkort är ofta helt låsta med budget chipset.

Alla icke K märkta 1155 processorer går att överklockas ca 400mhz.

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Tja... jo... men du får ju ingen extra prestanda av att byta moderkort, bara andra utgångar/ingångar och din processor stödjer ju inte heller överklockning.

Jag hade nog bytt chassi och moderkort samtidigt för att sedan avsluta med en bättre processor beroende på vad du är ute efter för prestanda boost:)

Då kanske man ska satsa på ett nytt chassi istället med bättre luftflöde och snyggare design
Ska inte överklocka så när processorn inte är bra längre blir det nog en ny dator eller när datorn inte håller måttet. Kan du rekommendera nåt chassi under 800kr då?

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Rekar ASRock Z77 EXTREME4 då det är väldigt stabilt, stöder samtliga 1155 processorer,32gb i minne, sli och cf, har ägt det moderkortet ett bra tag o det har varit helt smärtfritt.

Nej du behöver inte formatera om datorn då båda använder nyare intel chipset, dom gångerna man kan få problem är om man går från ett gammalt system eller går över till amd chipset.

Vadå usel cpu?,nu har du allt blandat ihop.

i5-2320 är en quad med 4trådar på 3000mhz (Turbo på 3300mhz) och går att överklocka ca 400mhz, och presterar som en i5 2500K vilket klarar av alla dagen grafikkort, drar han upp den till ca 3700mhz presterar den som en i5 3570K, så den är långt från usel.

Han skrev att det var ett OEM moderkort från packadbell vilket inte är något att hurra för.

Likaså är det väldigt korkat o köpa en upplåst processor om man behåller OEM moderkortet då dom ej överklockar bra.

Han kan använda SLI och CF med nyare moderkort tex ASRock Z77 EXTREME4, likaså mer minne med högre mhz,mera hårddiskar,mer expansions möjligheter och med största säkerhet bättre ljud osv, OEM moderkort är ofta helt låsta med budget chipset.

Alla icke K märkta 1155 processorer går att överklockas ca 400mhz.

Kan jag överklocka/turbo min processor med mitt moderkort då? Så den går upp i 3.3/3.4 Ghz?
Och ska jag sats på ett nytt chassi istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Han kan använda SLI och CF med nyare moderkort tex ASRock Z77 EXTREME4, likaså mer minne med högre mhz,mera hårddiskar,mer expansions möjligheter och med största säkerhet bättre ljud osv, OEM moderkort är ofta helt låsta med budget chipset.

Alla icke K märkta 1155 processorer går att överklockas ca 400mhz.

Som han då förmodligen ändå inte får plats med i sitt PackardBell chassi och på OEM nätaggregatet:)

Därför jag rekommenderar att han börjar med ett nytt chassi.

Sen så.. nej den presterar inte som en 3570k ens vid överklockning till 3,7ghz, om han ens kommer dit vill säga. du får tänka på att IPC:n skiljer sig även mellan ivy bridge och sandy bridge.

Nu börjar du prata om CF och SLI också, den processorn, likt 2500k (stock) kommer att flaska kort i dagens mellanklass x2.

Skrivet av Fpsmannen88:

Då kanske man ska satsa på ett nytt chassi istället med bättre luftflöde och snyggare design
Ska inte överklocka så när processorn inte är bra längre blir det nog en ny dator eller när datorn inte håller måttet. Kan du rekommendera nåt chassi under 800kr då?

Jag hade gjort det, uppgraderingsmöjligheterna blir mycket större och nu är det inte sannolikt men chassit du har nu kanske inte ens stödjer ett standard moderkort.

Fortfarande, varför vill du byta?:P

Beroende på vad du vill stoppa i datorn hade jag tagit för följande:

ITX - Fractal Design Node 304 eller Bitfenix Prodigy då dom är väldigt lätta att bygga i trots deras storlek

M-atx - Fractal Design Core 1000(super budget men lätt att bygga i och pengar över till annat) eller Silverston TJ08-b / FT03

Atx - Har faktiskt inget att rekommendera här för under 800kr:/

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Varför polera en... Packard Bell? Poängen med en sådan är väl att komma undan hyfsat billigt och enkelt.

Om du vill ha en riktig dator, och det låter lite så; bygg en!