Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Finns då någon som vet någon bra studie som visar vinst/kostnaden vår flyktingpolitik är? Det är just denna politik som jag är kritisk till.
Sedan att det finns forskning som bl.a. Ottenby fågelstation på Öland har gjort om hur invandrarfåglar har börjat komma hit när landet har blivit varmare och hur det påverkar djurlivet här etc, ja det har inte ett skvatt med saken att göra. På samma sätt som vanlig invandringspolitik, där folk kommer hit för att jobba direkt, istället för bidrag direkt.

Du är väl tämligen ansvarig på din arbetsplats och vet att inköpen alltid måste vägas mot vinsten, det finns flera rapporter som visar på direkta kostnader och omkostnader men det är sämre med prognoser och inte skulle någon väl köpa ny utrustning om det inte fanns nåt humm om effekterna.

Skrivet av Xellofan:

Av den avslutande onomatopoetiska interjektionen drar jag slutsatsen att du inte menar allvar med de senaste två inläggen.
Det verkar som att du inte är särskilt pigg på att förklara din syn på hur individer som röstar på ett, enligt dig, felaktigt sätt skall hanteras av samhället.

Min syn framgick väl rätt fort, att det är ett samhälleligt ansvar att se till att människor tar de demokratiska befogenheterna på allvar och inser vikten av dem.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det finns säkert rapporter och uppsatser, avhandlingar och allsköns material som visar på det men frågan är om det är relevant.
Först och främst så måste de premisser som anges i verket stämma överrens med de premisser som råder. Allt här måste vara korrekt sedan ska det till att hela processen är korrekt, det senare är det sällan problem med men det förra dvs premisserna är knepigare eftersom de är unika.

Frågan är om det är relevant? Du skrev:

Skrivet av Huzzbutt:

Jo och du berättar varför:

Vad är det SD anhängarna vet om invandringen som inte andra vet? Hur vet de att invandringen är för stor?
Ett kompetent och riktigt svar på den här frågan skulle minska konstighetsnivån på röstandet men det krävs att det formuleras.

Nja se ovan och försök komma fram till en förklaring varför invandringen är för stor som grundas i vetenskapliga och rättssäkra resonemang. Hitintills har ingen lyckats presentera det.

Om det nu finns en rapport som påvisar negativa effekter så finns det en vetenskaplig grund att stå på? Eller ska vi kunna läsa av dina subjektiva åsikter när det behövs vetenskapliga fakta och när du tycker det inte gör det? Ska diskussionen vara helt enligt dina premisser?

det är klart att du tycker för du tycker vi andra är korkade och kan inte dra egna slutsatser som går i led med dina åsikter.

Skrivet av Huzzbutt:

SD har dock inte presenterat någon som helst ide om nyttan:

Vi kan skicka ner tio miljarder vaccin doser som inte behövs, vi kan skicka ner tält, som inte behövs.
Vad som behövs i krigszonerna är det vi inte tänker ge dem och det är helt enkelt fredsframtvingande åtgärder för att skapa stabilitet, världen har en permanent flyktingsituation och vi kan behandla symptomen mer, men det är bara till en viss gräns efter det så måste fred och stabilitet skapas.

Är det inte bättre att vi verkar för fred i dessa länder då? än att blunda och bara ta emot människor som tappar sin identitet och hem? Ta bort de religioner som omöjliggör detta så slipper vi ett nytt korståg och nya blodbad. Och att vi skickar ner de saker som behövs för stunden för att dessa människor ska kunna leva drägligt under skydd. Blir bra träning för vårt försvar.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swiifty:

Men de utvisas ju om polisen får tag på de?

No shit! Nu vill jag dock veta vad för människosyn du har som inte jag har.

Skrivet av Huzzbutt:

Hur många söker då vård? Kom ihåg smittrisken.

Fram tills den dagen att Åkesson gör upp med idioterna i sitt parti så får han stå för vad de säger.

Måste vård alltid betalas av skattepengar? Frivilligorganisationer finns inte i detta land?

Fast nu var det inte tal om några i hans parti utan random anonyma kommentarer på youtube. Om (observera om) jag skriver helt anonymt på youtube från kontot Sosse4Life att sossarna borde vinna valet och att alla moderater borde få ett skott i pannan, ska Stefan Löfven stå till svars för det?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Frågan är om det är relevant? Du skrev:

japp, det är inte så konstigt.

Skrivet av sj6:

Om det nu finns en rapport som påvisar negativa effekter så finns det en vetenskaplig grund att stå på? Eller ska vi kunna läsa av dina subjektiva åsikter när det behövs vetenskapliga fakta och när du tycker det inte gör det? Ska diskussionen vara helt enligt dina premisser?
det är klart att du tycker för du tycker vi andra är korkade och kan inte dra egna slutsatser som går i led med dina åsikter.

.

Ja det kanske låter konstigt men låt mig fötrydliga:

Ett rapport rörande de direkta kostnaderna för invandringen säger inget om de framtida.
Om vi tänker oss Tullberg och Ekberg osv så är de att likställa med prislappar. Går du in på Elaffären och tittar på tvättmaskiner så ser du prislapparna, Säg att det står 5000kr. Grundar du ditt beslut enbart på vad som står på prislappen eller tänker du dig vad tvättmaskinen innebär?

Att konstatera att något kostar eller besparar i stunden är inte ett fullständigt eller gott resonemang att stå på, ingen av oss gör eller bör åtminstone grunda sina beslut på sådant och vi kan nog anta att vi söker läsa på lite om fördelarna med våra inköp vare sig det gäller Grafikkort, Tvättmaskiner eller Vinterdäck.

Skrivet av sj6:

Är det inte bättre att vi verkar för fred i dessa länder då? än att blunda och bara ta emot människor som tappar sin identitet och hem? Ta bort de religioner som omöjliggör detta så slipper vi ett nytt korståg och nya blodbad. Och att vi skickar ner de saker som behövs för stunden för att dessa människor ska kunna leva drägligt under skydd. Blir bra träning för vårt försvar.

Säkert vore det väldigt bra att verka för fred och fungerande stater men en sådan kostnadsfråga är väldigt svår att svälja för många, Jag skrev utförligare om det tidigare men i runda slängar så har en FN-soldat minst 10 000 i månaden och där till kommer alla andra utgifter och investeringar, krig är hysteriskt dyrt. Men misstolka mig inte, jag anser att vi bör göra det också antingen direkt eller genom ekonomiskt bistånd till de två stora FN operationsländerna: Pakistan och Brasilien.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Måste vård alltid betalas av skattepengar? Frivilligorganisationer finns inte i detta land?

Om jag inte missminner mig så var det så till stor del av vården för gömda betalades.

Skrivet av Crippa90:

Fast nu var det inte tal om några i hans parti utan random anonyma kommentarer på youtube. Om (observera om) jag skriver helt anonymt på youtube från kontot Sosse4Life att sossarna borde vinna valet och att alla moderater borde få ett skott i pannan, ska Stefan Löfven stå till svars för det?

Jag är medveten om att de inte var just hans partikamrater men mitt svar var allmänt riktat och Åkesson kan aldrig friskrivas från dumheter så länge han tolererar dem inom sitt parti.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Min syn framgick väl rätt fort, att det är ett samhälleligt ansvar att se till att människor tar de demokratiska befogenheterna på allvar och inser vikten av dem.

Vad ska samhället göra för att ta detta ansvar? Är det genom att vissa individer förordnas politiska rådgivar

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

No shit! Nu vill jag dock veta vad för människosyn du har som inte jag har.

Måste vård alltid betalas av skattepengar? Frivilligorganisationer finns inte i detta land?

Jag kommenterade så eftersom du fick det att låta som att man inte redan nu utvisar papperslösa.
Som jag länkade till tidigare,
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/oppna-dorrar-gav-lagre-ko...

Intressant läsning och jag undrar om samma sak skulle gälla för papperslösa, då kanske man kan motivera för er som motstår förslaget på grund av kostnadsskäl.

Angående människosyn, kommer inte ihåg i vilken mening jag menade det. Antar jag menade något i stil med att de personer som är oförmögna att betala för sjukvård ska få den sjukvården gratis, även brottslingar. Det bottnar i min syn att trots att människan begår misstag så ska man på bästa sätt se till att de grundläggande människobehoven är uppfyllda om möjligheten finns. Människor väljer inte var de ska födas, vilka gener de ska födas med utan allt sådant beror på slumpen och med den vetskapen är min syn på människan att den kan agera på ett destruktivt sätt utan att det är den personens fel egentligen, men att man inte därför ska "straffa" den personen för det genom att ta bort en av de grundläggande behoven för människan, och det är vård. Om du håller med mig, ja då hade jag fel och vi har inte så olik människosyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Jag kommenterade så eftersom du fick det att låta som att man inte redan nu utvisar papperslösa.
Som jag länkade till tidigare,
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/oppna-dorrar-gav-lagre-ko...

Intressant läsning och jag undrar om samma sak skulle gälla för papperslösa, då kanske man kan motivera för er som motstår förslaget på grund av kostnadsskäl.

Angående människosyn, kommer inte ihåg i vilken mening jag menade det. Antar jag menade något i stil med att de personer som är oförmögna att betala för sjukvård ska få den sjukvården gratis, även brottslingar. Det bottnar i min syn att trots att människan begår misstag så ska man på bästa sätt se till att de grundläggande människobehoven är uppfyllda om möjligheten finns. Människor väljer inte var de ska födas, vilka gener de ska födas med utan allt sådant beror på slumpen och med den vetskapen är min syn på människan att den kan agera på ett destruktivt sätt utan att det är den personens fel egentligen, men att man inte därför ska "straffa" den personen för det genom att ta bort en av de grundläggande behoven för människan, och det är vård. Om du håller med mig, ja då hade jag fel och vi har inte så olik människosyn.

Det där skulle de infört för länge sedan... Fortfarande inte problemet. Klart människor som följer reglerna ska få hjälp, papperslösa följer inte reglerna men jag tycker ändå de ska få vård innan de skickas hem.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swiifty:

Jag kommenterade så eftersom du fick det att låta som att man inte redan nu utvisar papperslösa.
Som jag länkade till tidigare,
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/oppna-dorrar-gav-lagre-ko...

Intressant läsning och jag undrar om samma sak skulle gälla för papperslösa, då kanske man kan motivera för er som motstår förslaget på grund av kostnadsskäl.

Angående människosyn, kommer inte ihåg i vilken mening jag menade det. Antar jag menade något i stil med att de personer som är oförmögna att betala för sjukvård ska få den sjukvården gratis, även brottslingar. Det bottnar i min syn att trots att människan begår misstag så ska man på bästa sätt se till att de grundläggande människobehoven är uppfyllda om möjligheten finns. Människor väljer inte var de ska födas, vilka gener de ska födas med utan allt sådant beror på slumpen och med den vetskapen är min syn på människan att den kan agera på ett destruktivt sätt utan att det är den personens fel egentligen, men att man inte därför ska "straffa" den personen för det genom att ta bort en av de grundläggande behoven för människan, och det är vård. Om du håller med mig, ja då hade jag fel och vi har inte så olik människosyn.

Ska de svenska skattebetalarna stå för denna vård för alla oavsett nationalitet, bara de lyckas ta sig till Sverige? Bara nyfiken hur du resonerar där

Ska väl kanske tillägga att jag också anser det vara helt galet att en födelseort ska påverka var man ska kunna arbeta, älska och leva. Det kan bara inte vara rätt att det är så 2013.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Ska de svenska skattebetalarna stå för denna vård för alla oavsett nationalitet, bara de lyckas ta sig till Sverige? Bara nyfiken hur du resonerar där

Så länge ekonomin tillåter det, ja. Givetvis finns det en bristningsgräns då man inte kan erbjuda den vården till alla människor. Nu talar jag om människor som befinner sig på absoluta bottnen, som inte har några tillgångar.

Permalänk
Hedersmedlem

Min personliga åsikt är att vi hade hjälpt så många fler på plats för pengarna, de som på något sätt lyckas ta sig hit är inte de som befinner sig på absoluta botten. Det hade varit en omöjlighet för dem att ta sig till Sverige då, utan pass, papper eller andra identitetsbevis.
Med det säger jag inte att de som kommer hit inte behöver vård och omsorg, jag säger att jag anser att det finns de som behöver den så oerhört mycket mer.
Trist situation att resonera om!

Ursäkta för offtopic.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Så länge ekonomin tillåter det, ja. Givetvis finns det en bristningsgräns då man inte kan erbjuda den vården till alla människor. Nu talar jag om människor som befinner sig på absoluta bottnen, som inte har några tillgångar.

Du tycker med andra ord att vi har råd att ge vård till alla människor som lyckas ta sig till Sverige?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Som jag i ett tidigare inlägg skrev, moderaterna vädrade exakt samma åsikter för 20 år sedan i motioner de skrev... Det fick inget genomslag då, men ingen kallade dem för rasister. Kan man inte då få tycka samma sak idag utan att bli kallad rasist?

Du verkar ha väldigt dålig koll på nutidshistoria.
Ny Demokrati t.ex. blev kallade rasister för 20 år sedan, idag är det många av deras "rasistiska" förslag som gått igenom av partier som då kritiserade dom för att vara rasister.
Folkpartiet är det mest extrema exemplet, Bengt Westerberg vägrade att ens vara i samma studio som Ny Demokrati men 10-15 år senare lägger man själv fram förslag som i vissa fall är ännu värre.

Integrationspopulistiska förslag ifrån Moderaterna och Folkpartiet har många gånger kallats rasistiska och att man föder den typen av segregerad världsbild som Sverigedemokraterna har när man gör det.

Reinfeldts radioprat om "etniska svenskar" är ett annat exempel.

Om du inte hört någon problematisera det rasistiska i den typen av förslag som Moderaterna och andra lagt fram så är det för att du är väldigt okunnig.

Men visst är det hycklande när Folkpartiet eller Moderaterna kallas Sverigedemokraterna för rasister samtidigt som dom själva genomför liknande saker, men det är väldigt många som kallar det rasistiskt osv.

Sen tycker jag inte om att använda "rasistiskt" på det här sättet, men jag orkar inte formulera allting det innebär. I grunden handlar det om att man delar upp människor i "vi" och "dom", att olika regler gäller för olika människor. Att man har olika straffskalor beroende på medborgarskap eller inte osv. och i förlängningen är det bruna invandrare som åsyftas, inte invandrare ifrån grannländer osv, det är olika typer av invandrare som man delar upp också.

Så oavsett om hudfärgen har betydelse eller inte, är det inte märkligt att det är 99% av bruna invandrare som påverkas av nya regler osv? Det bara råkar vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Min personliga åsikt är att vi hade hjälpt så många fler på plats för pengarna, de som på något sätt lyckas ta sig hit är inte de som befinner sig på absoluta botten. Det hade varit en omöjlighet för dem att ta sig till Sverige då, utan pass, papper eller andra identitetsbevis.
Med det säger jag inte att de som kommer hit inte behöver vård och omsorg, jag säger att jag anser att det finns de som behöver den så oerhört mycket mer.
Trist situation att resonera om!

Ursäkta för offtopic.

Visst är det så. Man säger t ex att det inte går att hjälpa dom som sitter fast inne i Syrien. Men dom miljoners människor som sitter i flyktingläger och runt dessa som lider stor nöd. Det är ju dock bara ett exempel.

Kan inte se det humana med att ta biståndspengar för att bidragsinvandringen skall fortsätta och gödsla med datorer och iPhones och annan lyx. Knappast den hjälp som riktigt nödställda behöver.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Hedersmedlem

Kilroy: Helt meningslöst att dra in Bengt Westerberg i diskussionen, det kan omöjligt finnas någon som kan försvara eller skriva något gott om den människan.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Jag är medveten om att de inte var just hans partikamrater men mitt svar var allmänt riktat och Åkesson kan aldrig friskrivas från dumheter så länge han tolererar dem inom sitt parti.

Det där är ju allmänt riktat till alla organisationer så jag förstår inte varför du ens skriver sådant när det inte var det jag menade.

Skrivet av Swiifty:

Jag kommenterade så eftersom du fick det att låta som att man inte redan nu utvisar papperslösa.
Som jag länkade till tidigare,
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/oppna-dorrar-gav-lagre-ko...

Intressant läsning och jag undrar om samma sak skulle gälla för papperslösa, då kanske man kan motivera för er som motstår förslaget på grund av kostnadsskäl.

Angående människosyn, kommer inte ihåg i vilken mening jag menade det. Antar jag menade något i stil med att de personer som är oförmögna att betala för sjukvård ska få den sjukvården gratis, även brottslingar. Det bottnar i min syn att trots att människan begår misstag så ska man på bästa sätt se till att de grundläggande människobehoven är uppfyllda om möjligheten finns. Människor väljer inte var de ska födas, vilka gener de ska födas med utan allt sådant beror på slumpen och med den vetskapen är min syn på människan att den kan agera på ett destruktivt sätt utan att det är den personens fel egentligen, men att man inte därför ska "straffa" den personen för det genom att ta bort en av de grundläggande behoven för människan, och det är vård. Om du håller med mig, ja då hade jag fel och vi har inte så olik människosyn.

Nu är det dock skillnad på asylsökande och illegala invandrare.

Jag har aldrig velat ta bort människors rätt att få vård, jag anser bara att det inte de inte ska få den betald av skattepengar då de inte har rätt att befinna sig här. Så min människosyn är nog inte så skild från din skulle jag tro.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

[QUOTE="ilstallione;13673567"]

Citat:

Min personliga åsikt är att vi hade hjälpt så många fler på plats för pengarna,

Vad är det du argumenterar för? Vilka pengar ska tas från vad och ges till vad?

Citat:

de som på något sätt lyckas ta sig hit är inte de som befinner sig på absoluta botten.

Så du menar att de som tar sig hit har ekonomin att betala för vården? Eller du menar att de inte befinner sig längst ner på samhällsstegen i Sverige? Att de inte är en av de mest utsatta grupperna i Sverige?

Citat:

Det hade varit en omöjlighet för dem att ta sig till Sverige då, utan pass, papper eller andra identitetsbevis.

Det finns fler olika situationer som föranleder att man är papperslös, du får vara mer specifikt till vilka personer du pratar om. Men syftet med lagen är att de personer som inte har råd med vård, vilket papperslösa inte brukar ha, fortfarande ska kunna få vård. Sedan att det finns personer som ljuger, det kommer det alltid finnas. Vi slopar inte socialbidrag bara för att det finns personer som fuskar/ljuger för att få socialbidrag, även om de kan arbeta. Vidare, alla partier förutom SD vill även att papperslösa barn ska få samma vård som svenska barn. Står du bakom det förslaget, eller står du bakom SD i den frågan?

Citat:

Med det säger jag inte att de som kommer hit inte behöver vård och omsorg, jag säger att jag anser att det finns de som behöver den så oerhört mycket mer.

Vad menar du och vad är det du jämför med? Skulle en papperslös som har en inflammerad tand behöva mindre vård/omsorg än om han befann sig i hemlandet? Man brukar hjälpa de som finns en nära först och främst. Vidare, den ena hjälpen utesluter inte att man hjälper någon i ett annat land också.

Citat:

Trist situation att resonera om!

Ja verkligen.

Citat:

Ursäkta för offtopic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Du tycker med andra ord att vi har råd att ge vård till alla människor som lyckas ta sig till Sverige?

Som situationen ser ut nu, för det antalet papperslösa som befinner sig här, så tycker jag att vi har råd att ge vård till de människorna. Vi har dock inte råd att ge vård till 7 miljarder människor, om det är den poäng du försöker få fram. Som tur är dock, är det inte 7 miljarder människor i Sverige.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swiifty:

Vad är det du argumenterar för? Vilka pengar ska tas från vad och ges till vad?

Så du menar att de som tar sig hit har ekonomin att betala för vården? Eller du menar att de inte befinner sig längst ner på samhällsstegen i Sverige? Att de inte är en av de mest utsatta grupperna i Sverige?

Det finns fler olika situationer som föranleder att man är papperslös, du får vara mer specifikt till vilka personer du pratar om. Men syftet med lagen är att de personer som inte har råd med vård, vilket papperslösa inte brukar ha, fortfarande ska kunna få vård. Sedan att det finns personer som ljuger, det kommer det alltid finnas. Vi slopar inte socialbidrag bara för att det finns personer som fuskar/ljuger för att få socialbidrag, även om de kan arbeta. Vidare, alla partier förutom SD vill även att papperslösa barn ska få samma vård som svenska barn. Står du bakom det förslaget, eller står du bakom SD i den frågan?

Vad menar du och vad är det du jämför med? Skulle en papperslös som har en inflammerad tand behöva mindre vård/omsorg än om han befann sig i hemlandet? Man brukar hjälpa de som finns en nära först och främst. Vidare, den ena hjälpen utesluter inte att man hjälper någon i ett annat land också.

Ja verkligen.

Men snälla du, var jag verkligen så oklar med MIN ÅSIKT i mitt inlägg att jag är värd denna wall of text?

Jag skrev "Min personliga åsikt" samt "jag anser", trodde i in enfald att det skulle rädda mig från en bredsida från vänster. Jag argumenterade alltså inte, jag skrev ett svar om min åsikt i frågan, du behöver inte dela den.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Som situationen ser ut nu, för det antalet papperslösa som befinner sig här, så tycker jag att vi har råd att ge vård till de människorna. Vi har dock inte råd att ge vård till 7 miljarder människor, om det är den poäng du försöker få fram. Som tur är dock, är det inte 7 miljarder människor i Sverige.

Vi har råd att ge alla människor som befinner sig här illegalt och på felaktiga grunder vård (och tandvård) men inte råd att se till så att alla svenskar får råd till mediciner. Vi har inte heller råd till att människor som är över 90 år och drömmer om ett liv på ett äldreboende just plats på ett äldreboende. Vi har heller inte råd till att ge dom gamla som fått komma till ett äldreboende en drägligt sist tid i livet utan att dom får liggsår och annat. Vi har heller inte råd till att ge alla cancerpatienter som skall gå bort en fridfull sista tid i livet utan måste fråga "när skall du gå bort?".

Men vård och tandvård till alla illegala invandrare som definitivt inte är här på korrekta grunder och inte betalt in en spänn till det system som försörjer oss DET har vi råd till. Låter som något är fel.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Rätt enkelt va? Jag misstänker att du slutade tänka brett när du blev kritiserad, för all del är det ju en korrekt SD försvarsmekanik men eftersom jag har ett intresse av folkbildning så ska jag besvara dig på ett sätt så att du ges möjlighet att öva upp informationsinhämtningstekniker:

1. Vilken nivå av språkkunskaper kan anses nödvändig för att fungera i samhället?
2. Vad är internet?
3. På vilka språk sänder SR nyheter?
4. Varför skulle språkkrav för medborgarskap för invandrare innebära att de löd under en separat lagstiftning?
5. Kan man anta att alla Infödda Svenska kan komma upp till en fastställd språkkunskaps nivå?
6. Är kunskaper oföränderliga?

Du är verkligen för komisk.
Orkar inte svara på löjliga besserwisser svar, försök igen med faktiska argument.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

[QUOTE="shogun-r;13673795"]

Citat:

Vi har råd att ge alla människor som befinner sig här illegalt och på felaktiga grunder vård (och tandvård) men inte råd att se till så att alla svenskar får råd till mediciner. Vi har inte heller råd till att människor som är över 90 år och drömmer om ett liv på ett äldreboende just plats på ett äldreboende.

Det finns tillgångavägar för att du ska ha råd. Du kanske får sänka din livskvalité, men du kommer inte att lida eller inte ha råd med medicin om du gör rätt prioriteringar. Du kanske till och med inte kommer kunna köpa den där presenten till ditt barnbarn, men är presenten mer värd än en annan människas hälsa? Jag tycker inte det.

Citat:

Vi har heller inte råd till att ge dom gamla som fått komma till ett äldreboende en drägligt sist tid i livet utan att dom får liggsår och annat. Vi har heller inte råd till att ge alla cancerpatienter som skall gå bort en fridfull sista tid i livet utan måste fråga "när skall du gå bort?".

Hur stor % har det så illa som du beskriver det? Grupper mot grupper. SD's politik i ett nötskal.

Citat:

Men vård och tandvård till alla illegala invandrare som definitivt inte är här på korrekta grunder och inte betalt in en spänn till det system som försörjer oss DET har vi råd till. Låter som något är fel.

Låter som att någon tycker att grundläggande vård är någonting som man ska förtjäna, eller genom att ha ett papper som säger: du är en av oss. Återigen, det är tandvård som inte kan anstå.

En fråga, du är för akut vård till papperslösa. Hur ställer du dig till http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/oppna-dorrar-gav-lagre-ko...
Verkar minska kostnaderna, vilket inte låter så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Det finns tillgångavägar för att du ska ha råd. Du kanske får sänka din livskvalité, men du kommer inte att lida eller inte ha råd med medicin om du gör rätt prioriteringar. Du kanske till och med inte kommer kunna köpa den där presenten till ditt barnbarn, men är presenten mer värd än en annan människas hälsa? Jag tycker inte det.

Även om jag håller med dig i din människosyn så är det problematiskt att argumentera så här, invandringen och vård till papperslösa osv som vi har idag KOSTAR INTE SÅ MYCKET ATT VI BEHÖVER OFFRA SÅNT!

Men det är problemet, Sverigedemokrater och andra mindre begåvade lyckas måla upp sin världsbild, om man argumenterar emot dom så befäster man den på ett eller annat vis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Även om jag håller med dig i din människosyn så är det problematiskt att argumentera så här, invandringen och vård till papperslösa osv som vi har idag KOSTAR INTE SÅ MYCKET ATT VI BEHÖVER OFFRA SÅNT!

Men det är problemet, Sverigedemokrater och andra mindre begåvade lyckas måla upp sin världsbild, om man argumenterar emot dom så befäster man den på ett eller annat vis.

Men varför måste det betalas med skatt? Vänsterns människosyn där alla är snåla jävlar måste vara den mest tragiska synen någonsin. Jag är mer positiv där jag tror mer på människan och vet att det är många som både vill bidra med hjälp och faktiskt gör det också.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Det finns tillgångavägar för att du ska ha råd. Du kanske får sänka din livskvalité, men du kommer inte att lida eller inte ha råd med medicin om du gör rätt prioriteringar. Du kanske till och med inte kommer kunna köpa den där presenten till ditt barnbarn, men är presenten mer värd än en annan människas hälsa? Jag tycker inte det.

Nu blir jag riktigt jävla förbannad. Min farmor som i skrivande stund ligger på sjukhus har farit fram och tillbaka mellan sjukhus, rehab och hem. Farfar tar hand om henne just nu trots att det skulle behövas utbildad personal att ta hand om henne för det är ett dygnet runt jobb och farfar har fått försaka sitt liv just nu för att ge min farmor en dräglig tillvaro. Att ge henne vård, den medicin etc har inte samhället råd med då de får betala en hel jävla del. Senast svängen på rehab efter en höftleds operation damp det ner en faktura som höll på att sätta de i personlig konkurs. Är det rätt tycker du efter ett liv i arbete!? Medicinerna subventioneras till viss del, en del gör det inte av anledningar jag inte vet.

De har inte haft råd att köpa några presenter till varken sig själva eller deras barn eller oss barnbarn på väldigt länge, detta trots att de betalat skatt varje förbannade månad i över 50 år till detta förbannade samhälle. Vi ska ta hand om alla andra jävlar ute i världen men vi kan inte ta hand om våra egna äldre som var med och byggde upp detta land till vad det är idag. Är detta rätt tycker du?

Är det rätt att de ska behöva sänka sin livskvalité för att har råd att vara sjuk!? Både min far och faster har fått bidra med pengar till mina farföräldrar för att de ska kunna ha kvar huset de byggt en gång i tiden. Var i hela helvete är din/er människosyn på våra äldre?

Nästa gång du yttrar dig i detta så ta fan och sätt dig in i den bistra, mörka och otrevliga verkligheten.

Skrivet av Swiifty:

Låter som att någon tycker att grundläggande vård är någonting som man ska förtjäna, eller genom att ha ett papper som säger: du är en av oss. Återigen, det är tandvård som inte kan anstå.

Tandvård får inte ens vi svenska medborgare gratis så varför ska någon annan få det?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Men varför måste det betalas med skatt? Vänsterns människosyn där alla är snåla jävlar måste vara den mest tragiska synen någonsin. Jag är mer positiv där jag tror mer på människan och vet att det är många som både vill bidra med hjälp och faktiskt gör det också.

Jag förstår inte vad du syftar på.
Hur vill du betala för det istället för med skatt?

EDIT: Och för att svara på din fråga, skatt är ett demokratiskt verktyg, som valuta också är bland annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Jag förstår inte vad du syftar på.
Hur vill du betala för det istället för med skatt?

EDIT: Och för att svara på din fråga, skatt är ett demokratiskt verktyg, som valuta också är bland annat.

Frivillighet exempelvis. Allt måste inte betalas via skatt.

Nej det gjorde du inte. Du svara på vad skatt är, inte varför just detta ska betalas med skatt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Frivillighet exempelvis. Allt måste inte betalas via skatt.

Nej det gjorde du inte. Du svara på vad skatt är, inte varför just detta ska betalas med skatt.

Ingenting måste någonting. Jag tycker skatt är ett bra sätt att i dagens samhälle betala för det och kommer demokratiskt stöda det.

Därför att vi demokratiskt kommit överens om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Nu blir jag riktigt jävla förbannad. Min farmor som i skrivande stund ligger på sjukhus har farit fram och tillbaka mellan sjukhus, rehab och hem. Farfar tar hand om henne just nu trots att det skulle behövas utbildad personal att ta hand om henne för det är ett dygnet runt jobb och farfar har fått försaka sitt liv just nu för att ge min farmor en dräglig tillvaro. Att ge henne vård, den medicin etc har inte samhället råd med då de får betala en hel jävla del. Senast svängen på rehab efter en höftleds operation damp det ner en faktura som höll på att sätta de i personlig konkurs. Är det rätt tycker du efter ett liv i arbete!? Medicinerna subventioneras till viss del, en del gör det inte av anledningar jag inte vet.

De har inte haft råd att köpa några presenter till varken sig själva eller deras barn eller oss barnbarn på väldigt länge, detta trots att de betalat skatt varje förbannade månad i över 50 år till detta förbannade samhälle. Vi ska ta hand om alla andra jävlar ute i världen men vi kan inte ta hand om våra egna äldre som var med och byggde upp detta land till vad det är idag. Är detta rätt tycker du?

Är det rätt att de ska behöva sänka sin livskvalité för att har råd att vara sjuk!? Både min far och faster har fått bidra med pengar till mina farföräldrar för att de ska kunna ha kvar huset de byggt en gång i tiden. Var i hela helvete är din/er människosyn på våra äldre?

Nästa gång du yttrar dig i detta så ta fan och sätt dig in i den bistra, mörka och otrevliga verkligheten.

Tandvård får inte ens vi svenska medborgare gratis så varför ska någon annan få det?

Vi tar inte hand om alla andra "jävlar" ute i världen. Vi tar hand om de vi kan i den kapacitet vi kan. Det vi inte gör är att sätta människor mot människor som SD så gärna vill göra. Det är synd att höra om din farmor och ja, livet är inte alltid rättvist men hennes situation hade inte varit något bättre även om papperslösa inte hade fått tandvård.

Som jag har sagt förut, det är tandvård som inte kan anstå till människor som befinner sig längst ner i samhället. Jag har medlidande för både din mormor och för en papperslös, men vad SD försöker göra, de försöker få det som att vi behöver välja mellan vem vi ska hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Vi tar inte hand om alla andra "jävlar" ute i världen. Vi tar hand om de vi kan i den kapacitet vi kan. Det vi inte gör är att sätta människor mot människor som SD så gärna vill göra. Det är synd att höra om din farmor och ja, livet är inte alltid rättvist men hennes situation hade inte varit något bättre även om papperslösa inte hade fått tandvård.

Utifrån detta svar så tolkar jag att du tycker det är rätt att våra äldre behandlas som de gör och att det är omöjligt att ta skattepengar från integration till de äldre? Du tycker det är rätt att våra äldre ska leva fattigt på äldre dagar efter ett liv i arbete. De får ju liksom skylla sig själva att de är gamla och sjuka.

Du gjorde mig precis ännu mer SD än innan.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold