Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Vi tar inte hand om alla andra "jävlar" ute i världen. Vi tar hand om de vi kan i den kapacitet vi kan. Det vi inte gör är att sätta människor mot människor som SD så gärna vill göra. Det är synd att höra om din farmor och ja, livet är inte alltid rättvist men hennes situation hade inte varit något bättre även om papperslösa inte hade fått tandvård.

Som jag har sagt förut, det är tandvård som inte kan anstå till människor som befinner sig längst ner i samhället. Jag har medlidande för både din mormor och för en papperslös, men vad SD försöker göra, de försöker få det som att vi behöver välja mellan vem vi ska hjälpa.

Dock så har vi inte ens kapacitet att ta hand om våra egna medborgare. Hur kan vi då ha kapacitet att ta hand om andra "lyckosökare" som kommer från världens alla hörn?

Angående den artikeln du länkade. Att ge vård till människor som inte betalat in en krona i skatt i hela sitt liv kan bara sluta på ett sätt, med minus i budgeten. Den förlusten måste täckas upp på andra sätt.

Nä det är sannerligen inte rättvist att ge människor som aldrig bidragit med en enda krona till välfärden mängder med förmåner men att neka/försämra välfärden för dom som har betalat och betalar skatt.

Det uppmuntrar ju inte direkt folk från att åka hem eller att folk inte skall komma hit. I Storbritannien har man fastslagit att sjukvårdsturismen var omfattande när dom hade en sån här förmån. Detta i sån grad att dom tagit bort detta. Tror dom redan tagit bort den, men är dock inte säker på om det skett än.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Nu blir jag riktigt jävla förbannad. Min farmor som i skrivande stund ligger på sjukhus har farit fram och tillbaka mellan sjukhus, rehab och hem. Farfar tar hand om henne just nu trots att det skulle behövas utbildad personal att ta hand om henne för det är ett dygnet runt jobb och farfar har fått försaka sitt liv just nu för att ge min farmor en dräglig tillvaro. Att ge henne vård, den medicin etc har inte samhället råd med då de får betala en hel jävla del. Senast svängen på rehab efter en höftleds operation damp det ner en faktura som höll på att sätta de i personlig konkurs. Är det rätt tycker du efter ett liv i arbete!? Medicinerna subventioneras till viss del, en del gör det inte av anledningar jag inte vet.

De har inte haft råd att köpa några presenter till varken sig själva eller deras barn eller oss barnbarn på väldigt länge, detta trots att de betalat skatt varje förbannade månad i över 50 år till detta förbannade samhälle. Vi ska ta hand om alla andra jävlar ute i världen men vi kan inte ta hand om våra egna äldre som var med och byggde upp detta land till vad det är idag. Är detta rätt tycker du?

Är det rätt att de ska behöva sänka sin livskvalité för att har råd att vara sjuk!? Både min far och faster har fått bidra med pengar till mina farföräldrar för att de ska kunna ha kvar huset de byggt en gång i tiden. Var i hela helvete är din/er människosyn på våra äldre?

Nästa gång du yttrar dig i detta så ta fan och sätt dig in i den bistra, mörka och otrevliga verkligheten.

Och att du väljer att skylla detta på invandringen istället för privatiseringar och sänkta skatter är därför att?

Jag är lika arg som du på hur samhället har utvecklats dom senaste 20 åren, skillnaden är att jag ser helt andra anledningar än invandringen.
Tittar man på siffrorna ur statsbudgeten och hur kostnader har förskjutits mellan stat, kommun och landsting så är det inte invandringen jag ser som anledningen.

Det är tragiskt hur politiker som inte tar ansvar för sin politik har utnyttjas av okunniga och rasister för att skylla på invandringen.
Det är många miljarder som i dag går ner i fickan på privata ägare som förut gick ner i statskassan, det tycker jag är ett större problem än att vi hjälper människor ifrån andra länder från misär, politisk förföljelse eller annat.

Hur kommer det sig att det är just invandringen du ser som det stora problemet till vår förstörda välfärd?
Vi har uttalat välfärdsfientliga politiker som styr, dom är emot välfärd, läs bara Statsministerns bok "Det sovande folket" och hör honom argumentera kring den.

Varför ser du just invandringen som den primära orsaken till nedrustad välfärd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Och att du väljer att skylla detta på invandringen istället för privatiseringar och sänkta skatter är därför att?

Jag är lika arg som du på hur samhället har utvecklats dom senaste 20 åren, skillnaden är att jag ser helt andra anledningar än invandringen.
Tittar man på siffrorna ur statsbudgeten och hur kostnader har förskjutits mellan stat, kommun och landsting så är det inte invandringen jag ser som anledningen.

Det är tragiskt hur politiker som inte tar ansvar för sin politik har utnyttjas av okunniga och rasister för att skylla på invandringen.
Det är många miljarder som i dag går ner i fickan på privata ägare som förut gick ner i statskassan, det tycker jag är ett större problem än att vi hjälper människor ifrån andra länder från misär, politisk förföljelse eller annat.

Hur kommer det sig att det är just invandringen du ser som det stora problemet till vår förstörda välfärd?
Vi har uttalat välfärdsfientliga politiker som styr, dom är emot välfärd, läs bara Statsministerns bok "Det sovande folket" och hör honom argumentera kring den.

Varför ser du just invandringen som den primära orsaken till nedrustad välfärd?

Integrationen är ett steg, finns en hel jävla del som kan effektiviseras i hela detta förbannade land. Dock tar vi in över 100.000 varje år som får asyl. Varje år. Det är mycket och det är en sådan stor summa att jag får svindel av att bara tänka på det.

Sedan var inte detta det primära skälet att min röst hamnar på SD men jag kan se det från två håll.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Integrationen är ett steg, finns en hel jävla del som kan effektiviseras i hela detta förbannade land.

Nu pratar jag inte ens om effektivisering utan om att vi har regerande politiker som aktivt vill nedrusta välfärden och även gör det.
Byta ut mer och mer välfärd mot privata försäkringar är en stor del i den politiska vision som Alliansen håller på att genomföra.

Skrivet av sj6:

Dock tar vi in över 100.000 varje år som får asyl. Varje år. Det är mycket och det är en sådan stor summa att jag får svindel av att bara tänka på det.

Det förvånar mig inte att du har har så otroligt fel.

Citat:

Under 2011 ansökte 29 600 personer om asyl i Sverige. Under 2010 var det 31 800 som ansökte och 2009 var det 24 200. Fram till den 1 december hade 39 800 personer ansökt om asyl under 2012.

http://www.regeringen.se/sb/d/2675

Min fetstil, långt ifrån alla som ansöker får asyl och/eller uppehållstillstånd.
Hoppas att du faktiskt tar till dig och tänker efter, 30-40.000 personer om året som ansöker, vi är över 9 miljoner i det här landet. Jag tycker inte det är en svindlande mängd människor.

Skrivet av sj6:

Sedan var inte detta det primära skälet att min röst hamnar på SD men jag kan se det från två håll.

Vad är ditt primära skäl till att din röst hamnar hos SD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Och att du väljer att skylla detta på invandringen istället för privatiseringar och sänkta skatter är därför att?

Jag är lika arg som du på hur samhället har utvecklats dom senaste 20 åren, skillnaden är att jag ser helt andra anledningar än invandringen.
Tittar man på siffrorna ur statsbudgeten och hur kostnader har förskjutits mellan stat, kommun och landsting så är det inte invandringen jag ser som anledningen.

Det är tragiskt hur politiker som inte tar ansvar för sin politik har utnyttjas av okunniga och rasister för att skylla på invandringen.
Det är många miljarder som i dag går ner i fickan på privata ägare som förut gick ner i statskassan, det tycker jag är ett större problem än att vi hjälper människor ifrån andra länder från misär, politisk förföljelse eller annat.

Hur kommer det sig att det är just invandringen du ser som det stora problemet till vår förstörda välfärd?
Vi har uttalat välfärdsfientliga politiker som styr, dom är emot välfärd, läs bara Statsministerns bok "Det sovande folket" och hör honom argumentera kring den.

Varför ser du just invandringen som den primära orsaken till nedrustad välfärd?

Dock så har det varit vänsterstyre den stora majoriteten av åren. Tom 2006 bara vänster styre. Du är förbannad pga politikerna men du röstar på dom som styrt landet och tagit oss där vi är. Ditt argument håller inte och logiken är inte logisk.

Reinfeldt har bara gjort att vi faller brantare men nedgången i välfärden, besparingarna och belastningen på dom anställda började långt långt innan Reinfeldt kom till makten. Fråga t ex såna som arbetat länge inom äldrevård och sjukvård.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Utifrån detta svar så tolkar jag att du tycker det är rätt att våra äldre behandlas som de gör och att det är omöjligt att ta skattepengar från integration till de äldre? Du tycker det är rätt att våra äldre ska leva fattigt på äldre dagar efter ett liv i arbete. De får ju liksom skylla sig själva att de är gamla och sjuka.

Du gjorde mig precis ännu mer SD än innan.

Du verkar ha missförstått mig totalt och väljer att se det du vill se, medvetet eller omedvetet, jag vet inte. Det är synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Integrationen är ett steg, finns en hel jävla del som kan effektiviseras i hela detta förbannade land. Dock tar vi in över 100.000 varje år som får asyl. Varje år. Det är mycket och det är en sådan stor summa att jag får svindel av att bara tänka på det.

Sedan var inte detta det primära skälet att min röst hamnar på SD men jag kan se det från två håll.

Var har du fått siffran 100.000 från?
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/images/...

Det kanske är svårt att inse men invandringen är inte den stora boven i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nu pratar jag inte ens om effektivisering utan om att vi har regerande politiker som aktivt vill nedrusta välfärden och även gör det.
Byta ut mer och mer välfärd mot privata försäkringar är en stor del i den politiska vision som Alliansen håller på att genomföra.

Det förvånar mig inte att du har har så otroligt fel.

http://www.regeringen.se/sb/d/2675

Min fetstil, långt ifrån alla som ansöker får asyl och/eller uppehållstillstånd.
Hoppas att du faktiskt tar till dig och tänker efter, 30-40.000 personer om året som ansöker, vi är över 9 miljoner i det här landet. Jag tycker inte det är en svindlande mängd människor.

Vad är ditt primära skäl till att din röst hamnar hos SD?

Förlåt beviljade uppehållstillstånd är runt 111.000 2012

http://www.migrationsverket.se/download/18.43648b4513b902d426...

93.000 2011

105.000 2010

102.000 2009

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Du verkar ha missförstått mig totalt och väljer att se det du vill se, medvetet eller omedvetet, jag vet inte. Det är synd.

Bah, sluta! Du m.fl ha tolkat våra inlägg och lagt åsikter på oss. Kallat oss rasister, korkade etc. Så nu får du fan ta att jag tacklar dig lika hårt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Bah, sluta! Du m.fl ha tolkat våra inlägg och lagt åsikter på oss. Kallat oss rasister, korkade etc. Så nu får du fan ta att jag tacklar dig lika hårt.

När har jag lagt en åsikt på dig? Jag har inte kallat dig rasist eller korkad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Förlåt beviljade uppehållstillstånd är runt 111.000 2012

Du förstår att det är enorm skillnad på asyl och uppehållstillstånd?
Uppehållstillstånd inkluderar ju folk som är här för arbete och studier.
Det är ganska svåra krav på att få uppehållstillstånd, det är inte att bara komma hit och få det hipp som happ, man måste kunna försörja sig själv osv.
Pratar du om flyktingar och asyl så är det något helt annat.

Så jag förstår inte riktigt vad det är du vill säga med den här siffran.

Skrivet av shogun-r:

Dock så har det varit vänsterstyre den stora majoriteten av åren. Tom 2006 bara vänster styre. Du är förbannad pga politikerna men du röstar på dom som styrt landet och tagit oss där vi är. Ditt argument håller inte och logiken är inte logisk.

Kallar du Socialdemokraterna för vänsterstyre?
Socialdemokraterna har sedan dom tog makten efter den borgerliga regeringen 1993 inte fört en vänsterpolitik. Det har varit nedskärningar och privatiseringar på löpande band.
Till en början av nödvändighet efter 90-tals krisen men sedan har man helt enkelt fortsatt på samma linje.

Ett av dom mest talande och mest extrema sveken som någonsin gjorts inom politiken var hur Socialdemokraterna marknadsförde Telia-aktien som en folkaktie.

Vilka ägda Telia innan man sålde ut en stor del i aktier? Jo, folket. Vi medborgare ägde gemensamt Telia. Och vilka ville Socialdemokraterna skulle köpa aktien? Jo, vi medborgare, dom sålde ut en aktie från oss själva till oss själva. Det tycker jag är extremt talande för hur Socialdemokraterna förde sin politik under Göran Persson.
Jag har inte sett mycket som tyder på att det blivit så mycket bättre även om jag tycker Socialdemokraterna är mångt mycket bättre än Alliansen, som du själv också säger.

Men kom inte och påstå att jag röstar för Socialdemokraterna och står för vad dom står för, och kom inte och påstå att Socialdemokraterna är vänsterstyre, privatiseringar är inte vänsterstyre!

Skrivet av shogun-r:

Reinfeldt har bara gjort att vi faller brantare men nedgången i välfärden, besparingarna och belastningen på dom anställda började långt långt innan Reinfeldt kom till makten. Fråga t ex såna som arbetat länge inom äldrevård och sjukvård.

Här håller jag med till fullo, jag var stark kritisk till Socialdemokraterna långt innan valet 2006.
Socialdemokraterna privatiserade och skärde ner i välfärden konstant ifrån 1993-2006. Dock precis som du säger, långsammare än Alliansen gör idag.

Sen vill jag bara påpeka att Sverigedemokraterna röstar med Alliansen i deras politik väldigt ofta, http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/510042-sd-rostar-med-alli...
Så om du inte gillar Alliansens politik känns det som en röst på SD är konstig.

Permalänk
Medlem

Nu må saker kunna förbättras hela tiden, men man ska inte glömma bort att Sverige är ett oerhört bra och välfungerade land. Att hela tiden måla upp en dyster bild är tråkigt. Man måste också kunna se de positiva sakerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

När har jag lagt en åsikt på dig? Jag har inte kallat dig rasist eller korkad.

Förlåt, Pajas var ordet.

Skrivet av Swiifty:

En del personer här beter sig väldigt barnsligt och undrar sedan varför de blir kallade pajasar. Någon säger rasistiska saker och klagar sedan på att de blir kallade för rasist.

Detta skrev du generellt utan att citera någon och eftersom det är bl.a. mig du diskuterar med så...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Förlåt, Pajas var ordet.

Detta skrev du generellt utan att citera någon och eftersom det är bl.a. mig du diskuterar med så...

Uhm, jag syftar till de som har gjort rasistiska uttalanden eller de som konstant beter sig barnsligt. Varför skulle alla personer som jag argumenterar mot vara rasister/pajas? Det vore väldigt trångsynt.

Såvitt jag vet har du inte gjort några rasistiska uttalanden eller varit barnslig, och därmed har jag aldrig sagt något om dig. Tycker att du har upprätthållit en bra nivå och att du har försökt ha en öppen diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Nu må saker kunna förbättras hela tiden, men man ska inte glömma bort att Sverige är ett oerhört bra och välfungerade land. Att hela tiden måla upp en dyster bild är tråkigt. Man måste också kunna se de positiva sakerna!

Så jag ska vara nöjd? Aldrig i hela helvete.. Jag vet att de styrande politikerna inte kan göra oss alla 100% nöjda men det är först när de slutar bete sig som apor och börja visa att de arbetar och fördelar resurser rationellt som jag kommer lugna ner mig. När man börja tolka regler och lagar rationellt och inte så fruktansvärt skruvat som det har gjorts.

När moskéer tystnar och kyrkklockor inte ringer mer kan jag andas ut. När religionsfrihet också innebär frihet från religion så kan jag äntligen känna mig befriad från detta åsiktspåtvingande samhälle. När min farmor inte behöver oroa sig för det finansiella kring hennes sjukdomar och farfar kan få sitt liv tillbaka då kan jag känna ro.

När poliser inte behövs i vissa områden, när ambulanser kan åka in i områden utan att vara oroliga att bli stenade, när bilar inte brinner. När folk börjar demonstrera mot politikers slöseri med våra skattepengar istället för att ställa sig i mängder utanför en gymnasieskola för att en flicka påstås lagt ut nakenbilder på någon annan. Då kan jag börja se det positiva.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Uhm, jag syftar till de som har gjort rasistiska uttalanden eller de som konstant beter sig barnsligt. Varför skulle alla personer som jag argumenterar mot vara rasister/pajas? Det vore väldigt trångsynt.

Såvitt jag vet har du inte gjort några rasistiska uttalanden eller varit barnslig, och därmed har jag aldrig sagt något om dig. Tycker att du har upprätthållit en bra nivå och att du har försökt ha en öppen diskussion.

Trevligt att höra och när jag nu läst ca 20 sidor tillbaka i tråden så ser jag att du inte deltagit i detta. Jag ber om ursäkt, jag förhastade mig lite.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Så jag ska vara nöjd? Aldrig i hela helvete.. Jag vet att de styrande politikerna inte kan göra oss alla 100% nöjda men det är först när de slutar bete sig som apor och börja visa att de arbetar och fördelar resurser rationellt som jag kommer lugna ner mig. När man börja tolka regler och lagar rationellt och inte så fruktansvärt skruvat som det har gjorts.

När moskéer tystnar och kyrkklockor inte ringer mer kan jag andas ut. När religionsfrihet också innebär frihet från religion så kan jag äntligen känna mig befriad från detta åsiktspåtvingande samhälle. När min farmor inte behöver oroa sig för det finansiella kring hennes sjukdomar och farfar kan få sitt liv tillbaka då kan jag känna ro.

När poliser inte behövs i vissa områden, när ambulanser kan åka in i områden utan att vara oroliga att bli stenade, när bilar inte brinner. När folk börjar demonstrera mot politikers slöseri med våra skattepengar istället för att ställa sig i mängder utanför en gymnasieskola för att en flicka påstås lagt ut nakenbilder på någon annan. Då kan jag börja se det positiva.

Man ska inte vara nöjd och belåten tycker jag, tänkte mer att ibland pratar folk om Sverige som om allting är dåligt, när det finns många positiva saker. Det är ett av Europas bästa länder och Sverige har ett väldigt bra rykte ute i världen, det har det inte fått helt oförtjänat. Och vilka är det som har fört oss hit? Jo, det är trots allt dagens partier, så de är inte så inkompetenta som vissa vill påstå!

Jag håller med angående moskéer och kyrkor. Jag tycker inte att man ska få bygga nya moskéer eller kyrkor. Vill folk hålla på att be får de hyra lokaler. Inte heller ringa i klockorna eller ha böneutrop. Tycker inte heller om den specialbehandling religion generellt sätt får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Jag håller med angående moskéer och kyrkor. Jag tycker inte att man ska få bygga nya moskéer eller kyrkor. Vill folk hålla på att be får de hyra lokaler. Inte heller ringa i klockorna eller ha böneutrop. Tycker inte heller om den specialbehandling religion generellt sätt får.

Varför ska man inte få bygga en moské eller kyrka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Varför ska man inte få bygga en moské eller kyrka?

Jag vet att det inte är i enlighet med demokrati, men religion är en av de sakerna som jag motsätter mig när det ska ta plats i samhället på det sättet. Jag tycker att staten inte ska tillåta att påhitt ska få en sådan plats där befolkningen kan exponeras för detta påhitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Jag vet att det inte är i enlighet med demokrati, men religion är en av de sakerna som jag motsätter mig när det ska ta plats i samhället på det sättet. Jag tycker att staten inte ska tillåta att påhitt ska få en sådan plats där befolkningen kan exponeras för detta påhitt.

Ja, det extremt anti-demokratiska perspektivet på vad man får och inte får göra tycker jag inte hör hemma i ett fritt samhälle öht.

Däremot tycker jag t.ex. religiösa friskolor osv borde förbjudas, men att förbjuda vissa typer av byggnader? Tycker du verkligen det själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, det extremt anti-demokratiska perspektivet på vad man får och inte får göra tycker jag inte hör hemma i ett fritt samhälle öht.

Däremot tycker jag t.ex. religiösa friskolor osv borde förbjudas, men att förbjuda vissa typer av byggnader? Tycker du verkligen det själv?

Egentligen inte, tycker bara att det sker så mycket indoktrinering på de ställena och jag vill inte att de ska ta så mycket plats, om det låter rimligt. För ju mer plats en religion får, ju mer byggnader de får, ju mer influenser samhället får av religion, desto mer folk kommer bli indoktrinerade och det är inte bra. Jag menar, om jag samlar ihop 20 personer, och har pengarna klara, får jag bygga en valfri byggnad och välja själv hur den ska se ut och sedan lära ut om spaghetti monstret där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Jag menar, om jag samlar ihop 20 personer, och har pengarna klara, får jag bygga en valfri byggnad och välja själv hur den ska se ut och sedan lära ut om spaghetti monstret där?

Ja, klart som fan du får.

Vad i all sin dar får dig att tro att du inte skulle få göra det?

Permalänk
Medlem

Tänkte att allting man bygger måste godkännas och att om något inte är tillräckligt mainstream så godkänner inte kommunen eller nu vilka det är som sköter det, byggnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Tänkte att allting man bygger måste godkännas och att om något inte är tillräckligt mainstream så godkänner inte kommunen eller nu vilka det är som sköter det, byggnaden.

Beror ju på var och hur du äger marken osv.
Men nä, det är inga som helst problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Vad ska samhället göra för att ta detta ansvar? Är det genom att vissa individer förordnas politiska rådgivar

Genom utbildning givetvis men misslyckas man där så måste det korrigeras på efterhand.

Skrivet av shogun-r:

Vi har råd att ge alla människor som befinner sig här illegalt och på felaktiga grunder vård (och tandvård) men inte råd att se till så att alla svenskar får råd till mediciner.

Pratar du om att högkostnadsskyddet inte omfattar 300 000kr klassen av mediciner?

Skrivet av shogun-r:

Vi har inte heller råd till att människor som är över 90 år och drömmer om ett liv på ett äldreboende just plats på ett äldreboende. Vi har heller inte råd till att ge dom gamla som fått komma till ett äldreboende en drägligt sist tid i livet utan att dom får liggsår och annat. Vi har heller inte råd till att ge alla cancerpatienter som skall gå bort en fridfull sista tid i livet utan måste fråga "när skall du gå bort?".

Inget av ovan är sant, du vinklar det för att det passar dina egna ideer.

  • Vissa över 90 får inte plats på äldreboende för att de inte anses skäligen behöva platsen

  • Alla gamla får inte liggår på äldreboendet.

  • Den palliativa vården bygger inte på att patient får frågan om när den tänkt dö.

Och nej Shogun det är inte invandrarnas fel.

Skrivet av shogun-r:

Men vård och tandvård till alla illegala invandrare som definitivt inte är här på korrekta grunder och inte betalt in en spänn till det system som försörjer oss DET har vi råd till. Låter som något är fel.

Felet är att du har fel:

  • Akuttandvård, inte tandvård. Akuttandvård har man som svensk också möjlighet att få gratis, eller reducerat.

  • Det är inte bara illegala invandrare som inte betalar skatt, det är dock billigare med illegala invandrare som inte betalar skatt än infödda som inte betalar skatt.

Skrivet av Blubben:

Du är verkligen för komisk.
Orkar inte svara på löjliga besserwisser svar, försök igen med faktiska argument.

Kom igen nu Blubben kan du inte ta diskussionen har du inget här att göra, du har sett mitt svar. Återkom när du fått förmågan.

Skrivet av Crippa90:

Men varför måste det betalas med skatt? Vänsterns människosyn där alla är snåla jävlar måste vara den mest tragiska synen någonsin. Jag är mer positiv där jag tror mer på människan och vet att det är många som både vill bidra med hjälp och faktiskt gör det också.

Vårdinrättningarna...

Skrivet av sj6:

Nu blir jag riktigt jävla förbannad. Min farmor som i skrivande stund ligger på sjukhus har farit fram och tillbaka mellan sjukhus, rehab och hem. Farfar tar hand om henne just nu trots att det skulle behövas utbildad personal att ta hand om henne för det är ett dygnet runt jobb och farfar har fått försaka sitt liv just nu för att ge min farmor en dräglig tillvaro. Att ge henne vård, den medicin etc har inte samhället råd med då de får betala en hel jävla del. Senast svängen på rehab efter en höftleds operation damp det ner en faktura som höll på att sätta de i personlig konkurs. Är det rätt tycker du efter ett liv i arbete!? Medicinerna subventioneras till viss del, en del gör det inte av anledningar jag inte vet.

Vissa mediciner är alldeles för dyra jämfört med nyttan, de flesta mediciner omfattas av högkostnadsskyddet dock vilket reducerar den teoretiska medicinbudgeten till max 2200kr per år.

Skrivet av sj6:

De har inte haft råd att köpa några presenter till varken sig själva eller deras barn eller oss barnbarn på väldigt länge, detta trots att de betalat skatt varje förbannade månad i över 50 år till detta förbannade samhälle. Vi ska ta hand om alla andra jävlar ute i världen men vi kan inte ta hand om våra egna äldre som var med och byggde upp detta land till vad det är idag. Är detta rätt tycker du?

Nu blandar du ihop två system: Skatt och pensioner. Pensionerna finansieras genom pensionsinbetalning och nu ska det dock sägas att dina farföräldrar sitter på en guldkantad lyxpension vars like aldrig kommer ses igen. Poängen är helt enkelt att även om de har det knapert kan de flesta av oss bara drömma om att ha det knapert om vi endast ser till den statliga pensionen.

Nu ska vi dock vända på det hela, pensionssystemet är ett pyramidspel som bygger på att inflödet av nya människor är högre än antalet åldringar, utan invandringen och den breddade skattebasen så skulle systemet balla ur betydligt snabbare än det gör idag.

Skrivet av sj6:

Är det rätt att de ska behöva sänka sin livskvalité för att har råd att vara sjuk!? Både min far och faster har fått bidra med pengar till mina farföräldrar för att de ska kunna ha kvar huset de byggt en gång i tiden. Var i hela helvete är din/er människosyn på våra äldre?

Nu kommer du säkert bli mer förbannad men: Dina farföräldras egendom är deras eget ansvar, de väljer att ha ett hus trots att de inte har råd med det. Vad skulle hänt med deras ekonomiska situation om de sålde?

Skrivet av sj6:

Tandvård får inte ens vi svenska medborgare gratis så varför ska någon annan få det?

Akuttandvård->Soc.

Skrivet av sj6:

Utifrån detta svar så tolkar jag att du tycker det är rätt att våra äldre behandlas som de gör och att det är omöjligt att ta skattepengar från integration till de äldre? Du tycker det är rätt att våra äldre ska leva fattigt på äldre dagar efter ett liv i arbete. De får ju liksom skylla sig själva att de är gamla och sjuka.

Ja de får skylla sig själva för att de är gamla och sjuka och det är det folk inte vill inse. Vårt pensionssystem är byggd för en livslängd kortare än 65 och sedan har förmånerna kunnat öka med tro på evig befolkningsökning i samma takt som på 40-talet.

Skrivet av shogun-r:

Dock så har vi inte ens kapacitet att ta hand om våra egna medborgare. Hur kan vi då ha kapacitet att ta hand om andra "lyckosökare" som kommer från världens alla hörn?

Har vi inte råd att ta hand om alla medborgare? Vilka medborgare har vi inte råd att ta hand om?

Skrivet av shogun-r:

Angående den artikeln du länkade. Att ge vård till människor som inte betalat in en krona i skatt i hela sitt liv kan bara sluta på ett sätt, med minus i budgeten. Den förlusten måste täckas upp på andra sätt.

Vilket ungefär motsvarar hälften av alla pensionärer över 80.

Skrivet av shogun-r:

Nä det är sannerligen inte rättvist att ge människor som aldrig bidragit med en enda krona till välfärden mängder med förmåner men att neka/försämra välfärden för dom som har betalat och betalar skatt.

Nej exakt vi borde gräva en stor grop och tippa ner alla gamla hemmafruar i den, fy bubblan för lycksökare.

Skrivet av shogun-r:

Det uppmuntrar ju inte direkt folk från att åka hem eller att folk inte skall komma hit. I Storbritannien har man fastslagit att sjukvårdsturismen var omfattande när dom hade en sån här förmån. Detta i sån grad att dom tagit bort detta. Tror dom redan tagit bort den, men är dock inte säker på om det skett än.

Jag anser att vi ska skapa ett register över pensionerade kvinnor och endast tilldela dem sjukvårdsresor i den mån de har arbetat. Rätt ska va rätt!

Skrivet av sj6:

Integrationen är ett steg, finns en hel jävla del som kan effektiviseras i hela detta förbannade land. Dock tar vi in över 100.000 varje år som får asyl. Varje år. Det är mycket och det är en sådan stor summa att jag får svindel av att bara tänka på det.

Lika många som föds, enkelt att jämföra med.

Skrivet av shogun-r:

Dock så har det varit vänsterstyre den stora majoriteten av åren. Tom 2006 bara vänster styre. Du är förbannad pga politikerna men du röstar på dom som styrt landet och tagit oss där vi är. Ditt argument håller inte och logiken är inte logisk.

Fälldin, Ullsten, Bildt.

Du ska bara veta vad marxismen gör bakom lyckta dörrar. I princip hela humanioran bygger på marxistiska vetenskapsideal. För att inte tala om den marxistiska historieskrivningen.

Skrivet av shogun-r:

Reinfeldt har bara gjort att vi faller brantare men nedgången i välfärden, besparingarna och belastningen på dom anställda började långt långt innan Reinfeldt kom till makten. Fråga t ex såna som arbetat länge inom äldrevård och sjukvård.

Fundera på följande: är genomsnitts livslängden högre idag än för 20 år sedan? kan vi bota fler sjukdomar?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Vilket ungefär motsvarar hälften av alla pensionärer över 80.

Ser att du fortsätter med dina intetsägande svar. Bara för att ta ett exempel. Källa tack?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Fundera på följande: är genomsnitts livslängden högre idag än för 20 år sedan? kan vi bota fler sjukdomar?

Ja läkemedelsindustrin har tagit fram med nya mediciner och teknologin har förbättrats inom sjukvården men vad har det med överbelagda avdelningar, ständiga nedskärningar inom sjukvård och äldreomsorg.

Något att fundera på... https://www.google.se/#sclient=psy-ab&q=%C3%B6verbelagda+v%C3...

https://www.google.se/#sclient=psy-ab&q=nedsk%C3%A4rningar+sj...

Eller t ex http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ruth-franzen-93-far-inte-pl... "I flera år kämpade 93-åriga Ruth Franzén för att få en plats på ett äldreboende. Men trots att hon känner sig otrygg och har kraftiga fysiska besvär gav Stockholms stad henne kalla handen. Hennes vårdbehov ansågs inte vara tillräckligt stort. " Finns många många många fler exempel så det är ingen engångsföreteelse, snarare tvärtom.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Genom utbildning givetvis men misslyckas man där så måste det korrigeras på efterhand.

Men vilken typ av korrigering är det du förespråkar? Är det att vissa individer förordnas politiska rådgivare?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Homosexualitet och HBT verkar vara ett av dina absolut viktigaste ämnen om man ser hur mycket du skrivit om vad.

Du kanske borde kolla på hur dom som vi importerar i stor skala från MENA-länder ser på HBT. Eller du kanske inte tror att dom kommer göra sin röst hörd när dom tills slut kommer göra en allt större del av samhället om utvecklingen fortsätter.

http://www.pewglobal.org/2013/06/04/the-global-divide-on-homo...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Bara jag som är nyfiken på vad som döljer sig i "övriga partier" ? PiratPartiet ? Svenskarnas Parti ? Rättvisepartiet Socialisterna ? Det är lite synd att den näst största röstkategorin är så dåligt definierad, till nästa valundersökning bör man ta med de tre jag nämnt plus några till.