Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 8.1 redo för datortillverkare i augusti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Båda sidor har lika stora tomtar. Evangelisterna som tror allt Win 8 är PC'ns Mesias och övriga som tror Win 8 är Satan. Om nu du tycker bara dem som har åsikten att Windows 8 är bäst, inget snack ska uttrycka sig så ber du om en jäkligt skevt diskussionsforum. Evangelisterna behöver inse att Win 8 inte är för alla, långt ifrån snarare och övriga inse att det här är formen framtida plattor kanske tar (med betoning på kanske, det är för tidigt i tiden att säga om detta överlever oavsett ståndpunkt).

Problemet med alla som är överdrivet positiva är att de inte förstår att det som dem själva ser som en fördel är en nackdel för nästa person. Att utgå från att allt nytt enligt eget tycke är enbart fördelar och sedan försöka övertyga alla om att så är fallet, det är att vara ute på extremt hal is. Och det sistnämnda ser vi allt för mycket av.

Jag har faktiskt aldrig sett någon säga "Windows 8 är bäst, inget snack". Har du någon källa på det? Windows 8 (8.1) är förstås bäst, men att det inte skulle vara något som kan diskuteras håller jag inte med om.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Alltså jag fattar inte windows 8/8.1.... Microsoft säger att de vill skapa ett gränssnitt som är universellt över alla enheter, men de har fortfarande kvar den "vanliga" skrivbords-layouten? Det är väl nog med bevis att hela Windows 8 är ett misslyckande i att uppnå deras mål...

Jag sitter nästan uteslutande på desktopen för att jag behöver använda många instanser av Visual Studio, webbläsare, explorer, MS office för att producera något. Den typen av arbetsuppgifter är inte tänkt att köras i Modern UI, så hur kan det vara ett misslyckande?

Min sambo däremot, hon surfar, kollar youtube, facebook, spelar något kortspel eller annat enklare spel och vill kunna testa små appar och spel utan att oroa sig för virus. Hon kan sitta med enbart Modern UI på både stationära datorn, laptopen och på surfplattan, och det fungerar utmärkt. Där är det en stor fördel att ha samma utseende, samma inloggning, samma inställningar och samma appar på alla enheter. Laptopen och stationära datorn har för övrigt inte touch, men det fungerar utmärkt ändå.

Min poäng är alltså att man kan gilla Windows 8.1 oavsett om man är en mer professionell användare av desktopen, eller om man tillhör den grupp som faktiskt är större - de som nöjer sig med surf, facebook, youtube och liknande.

Skrivet av Klappa:

Vilka är de tre största skillnaderna enligt dig?

Startknapp, boota direkt till desktopen, stöd för både större och mindre ikoner på startskärmen (man behöver inte köra "duplo-size" om man inte vill), bättre flyt mellan desktop och Modern UI (samma bakgrundsbild gör att startskärmen ser ut att sväva ovanpå desktopen - inte att man slängs in i något helt annat GUI). Vidare är nya app-vyn mer lik gamla startmenyn, och man kan välja att hamna direkt där när man klickar på startknappen.

Windows 8.1 känns genomgående modernare och trevligare att jobba med. Flytet är fortfarande klart bättre än gamla Windows 7.

Personligen hade jag klarat mig utan startknappen, men jag tror att den kan underlätta för vanliga användare. Vem som helst fattar att om man klickar på startknappen, får upp en lista med program, så är det bara ett klick så har man startat programmet.

Skrivet av Klappa:

Microsoft kommer pusha Metro gränssnittet ännu mer i Windows 9 så ni som ser fram emot den kommer bara bli besvikna tyvärr.

Men Windows 8.1 handlade om att göra desktop-upplevelsen ännu trevligare, så jag förstår inte varför man skulle göra den sämre i 9an.

Sedan läser man många inlägg om hur svårt det är för användare att lära sig Windows 8/8.1, men jag förstår inte riktigt vad det svåra är. Om jag hade installerat Windows 8.1 på min morsas dator, så hade hon (60 år gammal, kan använda word, något ekonomiprogram och surfa) inte haft några problem. Idag har hon länkar till Word och IE på desktopen och i start menyn.

Eftersom hon har länkarna på desktopen hade hon knappt märkt någon skillnad alls, så låt oss säga att de bara fanns i start-menyn. I Windows 8.1 hade hon då klickat på startknappen nere i vänstra hörnet, precis som på Windows 7. I stället för att få upp en liten meny där hon klickar på "Microsoft Word" med tillhörande ikon, så skulle hon få upp Modern UI. Oj, nu var det lite nytt här, men eftersom min mor är fullt läskunnig så hade det tagit ungefär 10 sekunder första gången innan hon hade listat ut att start menyn hade annat GUI, men att samma gamla "Microsoft Word" med samma gamla ikon fanns där och att ett litet klick startar upp programmet.

Så allt snack om att företag skulle behöva skicka sina anställda på kurser eller avsätta oändligt med tid för inlärning ger jag inte mycket för. Visst är det en del nya koncept, men steget mellan Windows 7 -> 8.1 är betydligt mindre än steget Windows XP -> Windows 7 för den vanliga desktopanvändaren. Mellan Windows XP och Windows 7 ändrades desktopen ordentligt.

Av någon konstig anledning verkar gruppen datorintresserade vara de mest konservativa, när det borde vara tvärtom. Windows 95 for the win!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har faktiskt aldrig sett någon säga "Windows 8 är bäst, inget snack". Har du någon källa på det? Windows 8 (8.1) är förstås bäst, men att det inte skulle vara något som kan diskuteras håller jag inte med om.

Du läser bara det du vill och missa poängen, igen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alpha:

Jag sitter nästan uteslutande på desktopen för att jag behöver använda många instanser av Visual Studio, webbläsare, explorer, MS office för att producera något. Den typen av arbetsuppgifter är inte tänkt att köras i Modern UI, så hur kan det vara ett misslyckande?

Min sambo däremot, hon surfar, kollar youtube, facebook, spelar något kortspel eller annat enklare spel och vill kunna testa små appar och spel utan att oroa sig för virus. Hon kan sitta med enbart Modern UI på både stationära datorn, laptopen och på surfplattan, och det fungerar utmärkt. Där är det en stor fördel att ha samma utseende, samma inloggning, samma inställningar och samma appar på alla enheter. Laptopen och stationära datorn har för övrigt inte touch, men det fungerar utmärkt ändå.

Min poäng är alltså att man kan gilla Windows 8.1 oavsett om man är en mer professionell användare av desktopen, eller om man tillhör den grupp som faktiskt är större - de som nöjer sig med surf, facebook, youtube och liknande.

Startknapp, boota direkt till desktopen, stöd för både större och mindre ikoner på startskärmen (man behöver inte köra "duplo-size" om man inte vill), bättre flyt mellan desktop och Modern UI (samma bakgrundsbild gör att startskärmen ser ut att sväva ovanpå desktopen - inte att man slängs in i något helt annat GUI). Vidare är nya app-vyn mer lik gamla startmenyn, och man kan välja att hamna direkt där när man klickar på startknappen.

Windows 8.1 känns genomgående modernare och trevligare att jobba med. Flytet är fortfarande klart bättre än gamla Windows 7.

Personligen hade jag klarat mig utan startknappen, men jag tror att den kan underlätta för vanliga användare. Vem som helst fattar att om man klickar på startknappen, får upp en lista med program, så är det bara ett klick så har man startat programmet.

Men Windows 8.1 handlade om att göra desktop-upplevelsen ännu trevligare, så jag förstår inte varför man skulle göra den sämre i 9an.

Sedan läser man många inlägg om hur svårt det är för användare att lära sig Windows 8/8.1, men jag förstår inte riktigt vad det svåra är. Om jag hade installerat Windows 8.1 på min morsas dator, så hade hon (60 år gammal, kan använda word, något ekonomiprogram och surfa) inte haft några problem. Idag har hon länkar till Word och IE på desktopen och i start menyn.

Eftersom hon har länkarna på desktopen hade hon knappt märkt någon skillnad alls, så låt oss säga att de bara fanns i start-menyn. I Windows 8.1 hade hon då klickat på startknappen nere i vänstra hörnet, precis som på Windows 7. I stället för att få upp en liten meny där hon klickar på "Microsoft Word" med tillhörande ikon, så skulle hon få upp Modern UI. Oj, nu var det lite nytt här, men eftersom min mor är fullt läskunnig så hade det tagit ungefär 10 sekunder första gången innan hon hade listat ut att start menyn hade annat GUI, men att samma gamla "Microsoft Word" med samma gamla ikon fanns där och att ett litet klick startar upp programmet.

Så allt snack om att företag skulle behöva skicka sina anställda på kurser eller avsätta oändligt med tid för inlärning ger jag inte mycket för. Visst är det en del nya koncept, men steget mellan Windows 7 -> 8.1 är betydligt mindre än steget Windows XP -> Windows 7 för den vanliga desktopanvändaren. Mellan Windows XP och Windows 7 ändrades desktopen ordentligt.

Av någon konstig anledning verkar gruppen datorintresserade vara de mest konservativa, när det borde vara tvärtom. Windows 95 for the win!

Bra inlägg. Jag håller dock inte riktig med om att skillnaden, rent användarmässigt, mellan 7 och 8.1 skulle vara "betydligt mindre" än Windows XP och Windows 7 för den vanlige desktopanvändaren. Steget mellan 7 och 8.1 är lite större, inte mycket men tillräckligt för att många inte ens vågar ge det en chans.

Skrivet av KTL:

Du läser bara det du vill och missa poängen, igen.

Ok, du hade ingen källa alltså. Ditt påstående var bara taget ur luften.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Bra inlägg. Jag håller dock inte riktig med om att skillnaden, rent användarmässigt, mellan 7 och 8.1 skulle vara "betydligt mindre" än Windows XP och Windows 7 för den vanlige desktopanvändaren. Steget mellan 7 och 8.1 är lite större, inte mycket men tillräckligt för att många inte ens vågar ge det en chans.

Tack.
Det är nog lite olika delar av desktopen som förändrades. När jag bytte från Windows XP till Windows 7 så blev jag först helt tokig på kontrollpanelen, där jag aldrig hittade det jag var ute efter. Även folderstrukturerna i Explorer och var lite förvirrande i början. Det dröjde dock inte längre innan man blev van.

Vid byte från Windows 7 till Windows 8 så var fortfarande upplägget i kontrollpanelen det samma, folderstrukturerna samma och det var betydligt mindre att lära. Att fatta att man skulle klicka på en ikon på startskärmen för att starta ett program krävde ingen längre inlärningstid i Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Det funkar inte alls på samma sätt och det är problemet.
För det första kan du inte få en folder struktur vilket är ett rejält problem när vi slutar tänka mobiltelefon och börjar prata pc. 500 tiles är så praktiskt så - NOT
för det andra är det just en tvingande helskärm viket omöjliggör att man kan ha startmeny plus annat på skärmen samtidigt
för det tredje har man bytt från en vertikal modell till en horisontell

Så nä det är inte samma alls och det kostar försäljning

Det går ju dock att gruppera/organisera programmen så att man lättare hittar dem, dra nytta av olika storlekar för att lättare hitta de program man kanske oftast använder. 500 program är ju dock ingen höjdare i klassiska startmenyn heller med alla subkataloger överallt, liten text och många gånger en massa onödiga filer, utöver programgenvägen, inkluderade i dessa kataloger. Kan tänka mig att det är ganska många fler än jag som råkat klicka fel ibland och tvingas därmed leta igenom hela trädet igen.
När man har startmenyn uppe kan man heller inte interagera med något program men däremot kan man bibehålla översikt på skrivbordet och det kan jag absolut hålla med om är lite trist i dagsläget med startskärmen.
Ett byte från vertikal till horisontell meny är ju egentligen inte helt galet heller (men kanske är mer en smaksak egentligen) då det känns som att majoriteten av skärmarna idag är widescreen och det får således plats mer information utan att man behöver scrolla.

Med det sagt menar jag inte att MUI är felfritt, för det är det inte men jag tror heller inte att den klassiska startmenyn är eller har varit den bästa navigeringslösningen genom tiderna heller. Det finns gott om sätt MUI kan förbättras och utvecklas, lite förbättringar tycks det ju bli i 8.1 men jag hade gärna sett lite fler saker.
Jag gör nog mer avancerade saker på min windows8 dator där hemma än vad jag gör på windows7 datorn på jobbet fast windows8 har inte på något sätt hindrat mig från att arbeta, dock kan jag heller inte påstå att det nämnvärt gör att jag arbetar effektivare heller så för min del spelar det ingen större roll hur en meny ser ut. Sedan har jag kanske ett tämligen enkelt användarmönster, jag använder inte så många hotkeys i windows mer än typ copy/paste och liknande så det är klickande med musen i huvudsak för min del. Skulle heller aldrig orka sätta mig in i alla snabbtangenter i windows8 då det tycks finnas ett hav av dem... Personligen tycker jag nog att djup kännedom om programmen jag jobbar i bidrar i större utsträckning till högre effektivitet än vilket populärt OS som helst.

Hur som helst så tycker jag att MS kunde skött övergången lite smidigare, de måste ju till viss del varit medvetna om att det skulle vara svårt för folk att byta rakt av och det hade nog inte spelat någon roll alls hur det nya UI:t hade sett ut. Så här i efterhand känns det lite som att de kanske singlade slant om huruvida den klassiska menyn skulle varit kvar eller inte.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Jag har faktiskt aldrig sett någon säga "Windows 8 är bäst, inget snack". Har du någon källa på det? Windows 8 (8.1) är förstås bäst, men att det inte skulle vara något som kan diskuteras håller jag inte med om.

Vad är det du vill ha en källa på? KTL påstod aldrig att någon sagt de orden specifikt. Han pratade om folks åsikter, inte specifika citat.
Märkligt inlägg...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av havoc:

Vad är det för faktorer/funktioner som stoppar användande på "pro-marknaden"? Kan möjligen se att det finns vissa som kör multiskärmslösningar som blir påverkade men att startmenyn ska vara ett skäl som utesluter användade inom ett marknadssegment tvivlar jag starkt till.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, ja det är massor. Men till exempel så fungerar ju inte iSCSi så bra i windows 8, Hyper-V med virtual SAN fungerar inte på klockade CPU's och lite sånt. Sen givetvis multi-skärm grejen som du själv säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är det någon som har provat bing? Sist för någon vecka sen, försökte jag söka med den och den är hopplös.
Sök bara på firefox t.ex. då är andra länken rätt. Suck. Hoppas någon har nytta av den sökmotorn.

Vad jiddrar du om?

"Firefox" på Bing ger en nedladdningslänk (på svenska) till programmet överest av alla resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Vad jiddrar du om?

"Firefox" på Bing ger en nedladdningslänk (på svenska) till programmet överest av alla resultat.

Söker man med reklam aktiverat får man en annons överst, och den är ganska svår att se (ljusblå bakgrund) så man kan nog missta den för en träff om man är van Googles gula reklambakgrund.

edit:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vad är det du vill ha en källa på? KTL påstod aldrig att någon sagt de orden specifikt. Han pratade om folks åsikter, inte specifika citat.
Märkligt inlägg...

Bingo. Man behöver ingen källa huggen i sten med exakta ord i versaler för att se att en del är rent besatta av en viss produkt. Det märker man oavsett vilken produkt det nu må handla om.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det jag menar är att i google får man nerladdnings sidan direkt, på rätt språk också.

Men det är bara ett exempel. Har försökt söka med det och det blir inte ens i närheten av det jag sökte på. Blir ett helt annat ämne nä vad jag sökte på. T.ex om man skulle söka på sko får man info om tennisrack (Det är så jag menar typ, nu är det förhoppnings vis inte så illa i verkligheten).

Jag får då första länken till en svensk version firefox när jag använder sökordet "firefox" i bing. Och sko ger mig första resultat till sko.se, andra resultatet är svenska wikipedia sidan för vad en sko är och den tredje går till en skoaffär på nätet. Ngt måste gått tokigt för dig, kan det vara så att du använder bing.com?

Jag välkomnar 8.1 med öppna armar, det enda jag saknade i 8.0 var valet att boota direkt till desktop, utökade sökfunktioner samt att kunna göra om startskärmen enligt eget tycke lite mera. Och allt det löste MS för mig iom 8.1.

Edit: Såg att jag var väldigt sent ute.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Win8.1 ändrar inte min uppfattning att upplägget av programvarans gränssnitt är ruttet hur man än vrider och vänder på det. Det är anpassad till pekskärmar på surfplattor alternativt större mobiltelefoner, att fungera på bildskärmar som är små och därmed så använder sej den av helskärmsmenyer istället för program fönster och sidomenyer så att flottiga fingrar hittar funktionerna. Jag bryr mej inte om inbyggda molntjänster, E-post tjänster, appar och annat skit som man skulle ha haft en surfplatta, eller om det finns en startknapp eller ej (kunde fixat sej lätt med en funktion på höger musknapp). Det man vänder sej emot mest är allt helskärms flimrande så fort mans ska kolla/ändra några inställningar eller behöva vänta på popup menyer om de nu inte dyker upp i vägen när man jobbar i kanterna på något program, skiten är inte gjord för vanliga datorer... end of story.

Att Miro$oft vill pracka på dej denna är att du ska köpa grejer med deras programvara på surfplattor eller mobil så att du ska känna dej hemma med funktionerna oavsett om det funkar illa på vanlig dator. Att allt har samma fula design (funka på lågpresterande surfplattor) gör det ju saken inte bättre heller. Kanske anledningen att inte vidareutveckla 7:ans gränssnitt mer som kunde förbättras på flera punkter men hade krävt högre prestanda på grejerna än vad en surfplatta/telefon mäktar med.

Om dom inte släpper ett nytt renodlat smidigt och uppdaterat operativsystem för vanliga datorer/servrar så får man titta på andra alternativ så småningom när nya tekniker kommer som operativsystemet inte stödjer, 8x i min stationära burk blir det inte.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att en majoritet av gemene svensson kommer rusa efter detta. 8.1 är fortfarande 8 i mångas ögon. De som gillar win8 har det redan och de som inte gillar kommer fortsätta avstå.

Permalänk
Avstängd

Har haft windows 8 på ena burken sen i höstas och tänkte också uppgradera till................Win 7 !

Permalänk
Medlem

Jag är glad att jag tog mig tiden att sitta med windows 8 lite då och då. Jag har flera burkar, alla med olika OS. Min "testdator" var den som fick 8:an i sig. Och ibland när man är rastlös och har sådär tråkigt, så har det varit väldigt rogivande att sitta med 8:an. Med Mus och T-Bord (jag har ingen tryckplatta) och det funkar jättebra.
Visst kändes det lite märkligt i början, men inlärningströskeln är inte många sekunder borta alls.
Tar det veckor eller månader för att greppa konceptet, ja då lär man nog inte greppa det alls tyvärr

En rolig sak var att min granne kom in med en ny laptop med W:8 och ville ha hjälp med att installera 3G stickan. Jag som precis skulle äta, sa att jag kommer upp när jag ätit färdigt. När jag kommer upp, sa han själv (glad som ett ljus) att han fixat det själv. Visade han i en halvtimme, hur det fungerar och hans första kommentar var -satan vad lätt.

Sen har han inte hört av sig mer

Men jag förstår mycket väl att arbetssättet i 8:an inte tilltalar dom som är vana vid 7:an. Speciellt haters, dom är körda redan innan dom börjar.
Men dom som har ett öppet sinneslag och ger det en chans, kommer att gilla, älska det och inte ha några som helst problem.

Hur som helst så är det bra att 8.1 är redo i augusti, många verkar längta.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg borttaget ***

Jag har tagit bort ett inlägg som bröt mot forumreglerna § 7:

Citat:

§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Om du nu är så att du behöver lista exakt alla 500 applikationer samtidigt så har du ett ganska stort problem även i Windows 7, det blir liksom otroligt jobbigt att browsa runt i denna start meny, använder du verkligen länkarna så ofta? Jag tror du behöver se över din stat meny och fundera på vad du verkligen behöver se där, för med det antalet så blir det väldigt svårt och ingen bra översikt. Oavsett om du har Windows 7 eller 8. Dock de flesta i dagsläget som jag känner använder inte start menyn för något mer en att söka på programmen man har installerade. Start = Skriv, detta som sagt va funkar i Windows 8 med.

Sedan har du 'folder' struktur, på sätt och vis, med tanken på att du kan gruppera program, du kan förvisso inte skapa foldrar nej.

I W7 behöver man inte visa fler än man vill samtidigt just eftersom man kan ha foldrar. I just det exemplet jag tog ovan så kom det från ett bevakningsbolag.
de har då en folder för kunden, underfolder för plats/ort och sen en länk till respektive kamera på det objektet i underfoldern.

Skrivet av MugiMugi:

Och åter igen, ja jag nämnde full skärm, det är garanterat ett problem för de som sitter i start menyn hela dagen av någon anledning, Du behöver inte återupprepa det jag redan sagt. Men frågan du bör ställa dig är varför du sitter i start menyn så länge. Att ha den uppe i någon sekund är knappast något problem fullskärm eller inte.

Sedan vist det är horisontell, men vad är problemet där? Scrollen funkar lika bra där med, funktionellt ingen skillnad förutom åt vilket håll du flyttas.

Problemet är just att du förlorar desktoppen under tiden vilket rör till det för en massa användare.
Att scrolla på en annan ledd är en förändring som många tycker är ologisk, återigen då något som uplevs som en försämring

Just ja bara för att förtydliga. Jag skriver inte så mycket om min uppfattning utan det jag beskriver är då de erfarenheter jag gör utifrån vad mina kunders it-avdelningar och användare tycker

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Det funkar inte alls på samma sätt och det är problemet.
För det första kan du inte få en folder struktur vilket är ett rejält problem när vi slutar tänka mobiltelefon och börjar prata pc. 500 tiles är så praktiskt så - NOT
för det andra är det just en tvingande helskärm viket omöjliggör att man kan ha startmeny plus annat på skärmen samtidigt
för det tredje har man bytt från en vertikal modell till en horisontell

Så nä det är inte samma alls och det kostar försäljning

Och 500 tiles är hur vanligt är det? Min gissning är att det är ytterst ovanligt och att de allra flesta må så vara om det rör sig om i hem- eller företagsmiljö faktiskt klarar sig med betydligt färre än så. Min gissning är vi på ett normalt system pratar 20-30 applikationer på sin höjd.
Edit: Såg ditt svar ovan men frågeställningen kvarstår.

Jag kan dock förstå att it-avdelningar inte är speciellt sugna på att släppa in ett OS om det innebär större förändringar på ui't men rör det sig inte mer om att man vill minimera behovet av support och det faktum att men initialt kommer få en hel del frågor och säkerligen också klagomål än att Windows 8 inte skulle fungera i en företagsmiljö? Man skall inte heller glömma bort att it-avdelningar är sjukt konservativa när det kommer till förändringar vilket beroende på tillfälle ibland är en styrka och ibland en nackdel.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Älskar 8:an och har inget problem med UI:t. Jag använder hotkeys för _allt_ och abusear alla short commands som finns med win-knappen som jag alltid gjort sedan win-knappen först började dyka upp på tangentbord men även om jag skulle använda musen så tycker jag det fungerar smärtfritt. Tycker det är mycket cleanare utan någon startknapp som tar plats så förhoppningsvis är det inget tvång att ha den i taskbaren. Jag använder välidgt få MUI-appar däremot, har en väder live tile + outlook emailklient, det är dem enda två.

Själv ser jag fram emot "improved scaling" i 8.1, man skall skunna skala upp till 200% (utan att behöva reboota) och man kan ha olika DPI på olika skärmar om man kör flera monitorer.