Asus och Gigabyte låser upp nedbantade styrkretsar för överklockning av Intel Haswell

Permalänk
Melding Plague

Asus och Gigabyte låser upp nedbantade styrkretsar för överklockning av Intel Haswell

Ytterligare två moderkortsjättar släpper nya versioner av UEFI som gör det möjligt att överklocka Intel Haswell med modeller baserade på H87, B85 och H81.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Och när kommer Intel och säger ajabaja?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Intel kommer inte gilla detta

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Intressant att moderkortstillverkarna gör så man slipper betala extra för sin CPU för att överklocka den rakt framför Intel.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk

Måste man inte uppdatera BIOS/uefi ytterliggare en gång för att gå tillbaka till en eventuellt låst version igen? Kan intel låsa denna möjlighet på något annat sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pinkn00b:

Intressant att moderkortstillverkarna gör så man slipper betala extra för sin CPU för att överklocka den rakt framför Intel.

Det tjänar ju inte moderkortstillverkarna mycket pengar på

De kommer nog håll t ex spänningen låst eller limiterad till auto.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Det låter lite roligt när ni säger att processorn är "K-märkt".

Kanske vore bättre att säga säga att den har K-suffix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Intressant att moderkortstillverkarna gör så man slipper betala extra för sin CPU för att överklocka den rakt framför Intel.

Det är ingen upplåsning av CPU, det handlar fortfarande om "k" processorer. Det är bara att moderkort som inte är "Z" serien kan klocka "k" processorer.

Permalänk

Fint. Men jag skulle hellre se att Asus låste upp möjligheten att nedklocka sina PWM-fläktar istället

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Klart dom gör

Permalänk
Medlem

Marknaden har tröttnat på fiktiva begränsningar. Intel får lov att ge sig denna gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske kan man äntligen slippa köpa ett skitdyrt moderkort bara för att man vill ha en kraftfull processor? Jag hoppas detta får fortgå och utan Ingripanden, tjänar intel inte mer på att locka fler konsumenter? Detta ökar ju direkt konkurrensmöjligheterna mot AMD som bara har priset att stoltsera med.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte orka hålla på och förlita mig på en halvdan lösning. Så dyra är inte moderkorten och jag brukar iaf inte köpa dem ofta. Så då köper jag hellre ett dyrt och bra och kör med raka rör än ligger och gnider med specialversioner av dittan och datten.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

som det borde vara alltså, man köper ju redan en processor som ska gå och överklocka det borde räcka.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Det låter lite roligt när ni säger att processorn är "K-märkt".

Kanske vore bättre att säga säga att den har K-suffix?

Det har du helt rätt i

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Gillar inte tanken att överklocka på ett budget moderkort av låg byggkvalite.

Däremot skulle jag lätt kunna tänka mej använda dessa till underklockning i små mini-itx lådor.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

När andra tillverkare kan följa efter så här snabbt får iallafall jag en känsla av att de har vetat om att den här möjligheten finns redan från början, och bara inte implementerat den av rädsla för reprimander från Intel.
Nu när ASrock börjat är de mer eller mindre tvungna att följa efter för att konkurrera.
Detta får mig dock att tänka på vad det finns för andra funktioner som dolts undan på grund av "rädsla" för stora företagsintressen...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730