Dota2, LoL eller vad är det som gäller?

Permalänk
Medlem

Dota2, LoL eller vad är det som gäller?

Hej

Har kollat på någon guide som behandlar konsten att spela Dota 2, men killen som gör guiden nämner hela tiden LoL också. Detta får mig att fundera vilket av dessa rts (?) som "gäller"?

Fördela/Nackdelar osv?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Vissa säger lol andra dota 2.
Båda är väl bra & allt sådant, men för mig personligen så är det dota 2 som gäller.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Jag själv föredrar Dota2.
Spelade Dota från början och gick över till HoN när det kom i beta och spelade det fram till Dota2 kom.
Har aldrig tyckt LoL var bra, bara en väldigt dålig rip-off med konstig grafik.

Permalänk
Medlem

Skulle själv också säga Dota2, i mitt tycke en mycket bättre community. Fler "p12" i LoL enligt mina erfarenheter.

Visa signatur

ASUS Strix 980Ti, i5 6600k, 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Dota 2 alla dagar i veckan.

Skulle säga att det beror på vad du är ute efter.

LOL = Lite mer casual enligt mig (och många andra)

Dota 2 = Lite mindre förlåtande när det gäller tabbar, jag anser att D2 är ett mycket bättre e-sportspel än LOL.

Lyssna gärna på nedanstående podcast, spola fram till typ 70% av podcasten så får du lyssna på min polare Eric "Handydandy" Axelsson när han pratar lite om skillnaderna. (Han är dock väldigt partisk, han hatar nämligen lol)

EDIT: Hittade ej länken, men sök på fragment på podcaster så hittar du den. Det är fragbites podcast.

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk

Det som gäller är väl det som du finner roligast att spela?

Personligen kräks jag utav LoL då ingenting i spelet faller mig i smaken (i princip). Sen har jag spelat mycket DotA innan, så det känns ju mer naturligt att gå över till Dota 2 än någonting annat.

HoN spelade jag mycket när det dök upp, men i dagsläget är det bara skit enligt mig. Kör lite mid wars ibland om jag har tråkigt.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Om du söker ett spel som är komplett från början utan att behöva lägga ner flera tusen timmar eller massa cash så är dota2 självklart. Sen att det är ett bättre spel på alla plan är ju bara ett plus. LoL är för casual players, mestadels yngre spelare.

Permalänk
Medlem

Du kan väl bara ladda ner och testa själv?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Dota2 > LoL.
HoN är också ett bra alternativ. Tycker nästan att HoN är roligare än Dota2, dock så är det fler knasbollar som lirar HoN så vissa matcher kan bli kaos. Enligt min mening..

Permalänk
Medlem

Tror att de flesta skulle ranka det så här:
Dota2 - HoN >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> LoL

Permalänk

Sökte runt lite på det här igår för jag var halvsugen på LoL.

Som jag fattade det så är LoL mer noob-friendly, och mer förlåtande när man dör. Det tar inte lika lång tid att komma in i. När man levlar är det olika också, med skills osv, jag tyckte LoL verkade mycket roligare där. Sen gillar jag grafiken mer i LoL också. Sen var det nåt om att man rör sig runt med sin gubbe mycket smidigare än i Dota2, men det kanske var skitprat bara, beror väl på vad man är van kanske.

Testa gärna båda, kom tillbaka hit och berätta vad du tycker

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mppl:

Dota2 > LoL.
HoN är också ett bra alternativ. Tycker nästan att HoN är roligare än Dota2, dock så är det fler knasbollar som lirar HoN så vissa matcher kan bli kaos. Enligt min mening..

Precis så här är min mening också.

Visa signatur

Citera för garanterat svar i cyberrymden.
twitter.com/insulsus (mediaelit) / soundcloud.com/socratus

Permalänk
Entusiast

Jag tycker League of Legends fast det är väl för att jag spelat det mest automatiskt eftersom mina polare gjorde det.
League of Legends stora nackdel är helt klart communityn, den är verkligen den värsta du kan hitta. Alla utstrålar dubbelsiffrigt IQ.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Dota2 skulle jag säga är svårt att komma in i, dock så är communityn på League of legends riktigt dålig tyvärr

Permalänk
Medlem

det som gäller är inget av dem!

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska lira det som dina kompisar lirar, där är säkert någon som lirar något av LoL / HoN / Dota2. Precis som någon annan skrev är LoL mer förlåtande för nybörjare, tex förlorar du inte pengar när du dör, att kasta en spell tar inte 2/3 av din mana pool, du behöver inte denia (vetta fan dur detta ska stavas, men det man gör är att lasthitta sina egna minions = andra laget förlorar exp / pengar). Jag skulle väll säga att skillcapen på spelen är det samma då mapsen är väldigt lika och många champs med.
LoL har ju nackdelen med att man måste köpa sina heroes för IP (något du får efter varje match) till skillnade från HoN/ Dota2 där du har hela champion poolen från början.
Jag spelade från börja Dota och gick till HoN när det kom. Det senaste 1,5året har det varit LoL som gäller då mina kompisar där jag studerar lirar det. Visst är där några stora skillnader med inga som gör att jag tycker det ena är mycket bättre än det andra, allt har sina för och nackdelar ^^.
Kan tilläggas att jag testa Dota 2 några gånger men finner de väldigt mörka mapen deprimerande / svårt att se vad som faktiskt händer.

Onödig trivia: LoL har ca 32 miljoner aktiva användare (12 miljoner unika spelare varje dag med en "normal" peak på 3 miljoner online samtidigt, 70 miljoner registrerade användare), HoN 120k aktiva accounts och Dota 2 har ca 200k registrerade användare (framgår inte hur många som är aktiva, antagligen långt ifrån 200k)
Om man kollar på trenden så ser det tyvärr mörkt ut för HoN som verkar tappa anhängare. --> Dota2 / LoL känns som det "bättre" alternativet du inte ha någon annan anledning till att välja HoN.
Reserverar mig för att några siffror kan vara utdaterade / fel, var mest för att ge en uppfattning hur stora spelen är.

Permalänk
Medlem

League of Legends = Fastpaced + casual
Dota2 = Slowpaced + hardcore
Heroes of Newerth = Fastpaced + hardcore

Dota 2 och Heroes of Newerth är i princip samma spel förutom tempot. Dota 2 har inbyggd delay vilket är lite jobbigt att bli van vid men det beror på vad du själv gillar. Så testa Dota 2 eller HoN.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Dota 2 har inbyggd delay...

Fel. Tidigt i betan fanns det en viss delay som fixades. Det som okunniga kallar för delay idag är egentligen skillnaden i turning rates, castspeeds och attackspeeds i HoN/dota2. I HoN har alla heroes generellt mycket snabba rörelser/animationer. I dota2 är det större skillnad från hero till hero vilket är en del av spelbalansen.

Kartan är även större i HoN än i dota/dota2 vilket ger en falsk känsla av att man rör sig snabbare.

Att kalla dota2 för mer slow paced än HoN/LoL är också en sanning med modifikation. Om man jämför meta gamet är det verkligen inte sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Fel. Tidigt i betan fanns det en viss delay som fixades. Det som okunniga kallar för delay idag är egentligen skillnaden i turning rates, castspeeds och attackspeeds i HoN/dota2. I HoN har alla heroes generellt mycket snabba rörelser/animationer. I dota2 är det större skillnad från hero till hero vilket är en del av spelbalansen.

Kartan är även större i HoN än i dota/dota2 vilket ger en falsk känsla av att man rör sig snabbare.

Att kalla dota2 för mer slow paced än HoN/LoL är också en sanning med modifikation. Om man jämför meta gamet är det verkligen inte sant.

Visst men du märker tydligt skillnad om du försöker lasthitta osv, att det känns mjukare i HoN och LoL. Det finns visst en inbyggd delay som är en kvarlevande rest från Dota 1. Detta är vad jag menar http://www.youtube.com/watch?v=7QYpU-PCIHg. Varje gång jag spelar känns det exakt likadant. Karaktären reagerar efter en viss tid även om du inte svänger eller attackerar. Och varför skulle det kännas att man rör sig snabbare om kartan är större i HoN? Är det inte tvärtom?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag spelar LoL och tycker det är kul, men jag har heller aldrig testat dota 2 eller HoN, vilket jag förmodligen kommer att göra också. Men gameplayet i LoL tycker jag är skönt, grafiken stör jag mig inte på heller. Men communityt som många beskriver känns som att det bara är småbarn som skriker "noob" och "report" för vad dåligt/mindre bra du än gör.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

HoN > DotA 2 > LoL imo

har flera tusen matcher spelade på hon men har börjat gå över lite till dota pga att folk brukar vara trevligare där Men det är i princip samma spel. Det är LoL som skiljer sig, och det på ett dåligt sätt enligt mig. Om vi lämnar grafiken och stilen för dig att tycka vad du vill om ( ) så tycker jag att LoL är så förenklat och fördummat att det blir tråkigt i längden. Kanske lite snällare de första matcherna, men när du har lärt dig efter ett par gången så är både dota och hon garanterat roligare spel

Permalänk

Det handlar självklart om vad du själv tycker är roligt!
De som säger att LoL är förlåtande har troligtvis bara spelat med nybörjare. Jag som LoL spelare testade HoN och ägde några matcher. Betyder det att jag är världsmästare och spelet är lätt? NEJ!
Jag skulle självklart komma upp till min nivå efter ett tag och då, först då skulle jag kunna avgöra om spelet är för mig.
Kom dock aldrig så långt eftersom HoN's kamera ger mig klaustrofobi känsla eftersom man ser så mycket mindre än vad man gör i LoL. Självklart helt personligt.

Genren heter Moba btw.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Tror att jag börjar testa LoL så ser vi vart det rinner sedan.

Moba, aldrig hört, tack FinApelsin.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Tack för alla svar! Tror att jag börjar testa LoL så ser vi vart det rinner sedan.

Moba, aldrig hört, tack FinApelsin.

Gillar att 95% skrev att de tyckte att Dota var det bättre spelet, någon enstaka skrev Hon. Men du kör ändå på Lol, värt att skapa en tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Jag tycker du ska lira det som dina kompisar lirar, där är säkert någon som lirar något av LoL / HoN / Dota2. Precis som någon annan skrev är LoL mer förlåtande för nybörjare, tex förlorar du inte pengar när du dör, att kasta en spell tar inte 2/3 av din mana pool, du behöver inte denia (vetta fan dur detta ska stavas, men det man gör är att lasthitta sina egna minions = andra laget förlorar exp / pengar). Jag skulle väll säga att skillcapen på spelen är det samma då mapsen är väldigt lika och många champs med.
LoL har ju nackdelen med att man måste köpa sina heroes för IP (något du får efter varje match) till skillnade från HoN/ Dota2 där du har hela champion poolen från början.
Jag spelade från börja Dota och gick till HoN när det kom. Det senaste 1,5året har det varit LoL som gäller då mina kompisar där jag studerar lirar det. Visst är där några stora skillnader med inga som gör att jag tycker det ena är mycket bättre än det andra, allt har sina för och nackdelar ^^.
Kan tilläggas att jag testa Dota 2 några gånger men finner de väldigt mörka mapen deprimerande / svårt att se vad som faktiskt händer.

Onödig trivia: LoL har ca 32 miljoner aktiva användare (12 miljoner unika spelare varje dag med en "normal" peak på 3 miljoner online samtidigt, 70 miljoner registrerade användare), HoN 120k aktiva accounts och Dota 2 har ca 200k registrerade användare (framgår inte hur många som är aktiva, antagligen långt ifrån 200k)
Om man kollar på trenden så ser det tyvärr mörkt ut för HoN som verkar tappa anhängare. --> Dota2 / LoL känns som det "bättre" alternativet du inte ha någon annan anledning till att välja HoN.
Reserverar mig för att några siffror kan vara utdaterade / fel, var mest för att ge en uppfattning hur stora spelen är.

Dina siffror är väldigt fel, 200k registrerade användare på dota?
Ska man tro valve så är det nästan 4 miljoner unika spelare denna månaden med en peak på runt 300k.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Växla:

Skulle själv också säga Dota2, i mitt tycke en mycket bättre community. Fler "p12" i LoL enligt mina erfarenheter.

Åh fyfaan, om det är BRA community i Dota 2 så borde ju LoL verkligen avlivas med en gång..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGangBanger:

Du kan väl bara ladda ner och testa själv?

Ja, men då åtminstone Dota 2 verkar kräva 3 timmars förberedelser innan man ens kan påbörja själva "spelet" så är det som alltid enklare att fråga om råd

Skrivet av Hattn:

Gillar att 95% skrev att de tyckte att Dota var det bättre spelet, någon enstaka skrev Hon. Men du kör ändå på Lol, värt att skapa en tråd?

Märk väl, jag bad om för och nackdelar. En av de fördelarna som presenterades på LoL sidan är Casual. Dota presenteras som ett svårare spel med större proffs stämpel. Vidare lades siffror fram, som pekade mot att LoL skulle vara många gånger större än Dota.

Så, jag börjar light, gillar jag inte det lär jag inte gilla det svårare spelet bättre, om det inte är communityn som stör mig.

Värt att skapa en tråd? Swec sviker inte då det kommer till matnyttig info som synes.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattn:

Gillar att 95% skrev att de tyckte att Dota var det bättre spelet, någon enstaka skrev Hon. Men du kör ändå på Lol, värt att skapa en tråd?

Det är troligtvis inte antalet anhängare som avgör vilket spel TS väljer.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Nu mer finns det tutorials etc i Dota 2. Du lär dig snabbt allt det du behöver av mekanikerna etc. Resten kan du lära dig över tid. Dota går precis som med LoL också att hoppa in i utan förberedelser. Du kommer att ha roligare i längden med Dota 2 tror jag. Eftersom att den största skillnaden är skill capen. Alltså att det är svårare att bemästra Dota 2 än Lol, men det går lika snabbt att komma in i det, då i grunden de är baserade på samma spel stil. Men båda är ju gratis, så varför inte bara testa dig fram.

Jag har bara spelat några få matcher Lol, men tyckte inte alls om känslan i spelet, och inte heller att det är ett typiskt pay to win spel där alla de som betalar eller har spelat super länge har ett stort övertag gentemot de som är nya. Genom items och runes etc, speciellt hero poolen som är limited och att man måste köpa till sig heroes, helt sjukt!

I dota 2 är allt som är nödvändigt gratis. Det du betalar för är bara lull lull som gör att saker ser annorlunda ut, men ger ingen skillnad i spelet annars. Inga fördelar!

Jag vet inte hur gammal du är, men för mig känns det som att Lol lockar till sig en hel del "p12" players vilket gör att det känns som ett mer omoget spel och community. Dota 2 finns det en större spridning i åldrarna, främst i det högre åldrarna (övre tonåren och in i 20-30 års åldern.

Om du nu vill prova på Dota 2, så läs denna guiden http://www.purgegamers.com/welcome-to-dota-you-suck#.UeBrx0Gk... då den räknas som den bästa nybörjar guiden för dota 2. Om du tar dig den tiden, kommer du uppskatta de första spelen mer

Permalänk