Surfplatta till student [~4k]

Permalänk
Medlem

Surfplatta till student [~4k]

Som tråden skvallrar om så är jag snart en student och känner ett behov av att äga en surfplatta av skäl som äro okända. Behovet började nog växa fram när jag tänkte skaffa en Asus Transformer av något slag men jag har sedan dess ändrat mig. Surfplattan skall främst användas till enklare saker som att kolla twitter och andra sociala medier, läsa lite böcker samt eventuell emulering av diverse konsoller.
Kraven jag har på surfplattan är nog egentligen att den skall vara någorlunda högupplöst(Helst Full-HD och uppåt), runt 10" skärm eller större samt att den skall kunna sköta sina uppgifter utan att sakta ner.

Tack på förhand, Gysztaf.

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Inaktiv

Med eller utan 3G?

Permalänk
Medlem

Som jag ser slaget om surfplattor just nu är det bara två som uppnår krav/pris kvoten jag värdesätter i surfplattor och det låter på din beskrivning att det är samma sak du söker.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1518625
eller
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1462880

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Med eller utan 3G?

Jag kan nog alltid dela internet via mobilen så 3G är inget krav eller ens ett behov.

Skrivet av Oak:

Som jag ser slaget om surfplattor just nu är det bara två som uppnår krav/pris kvoten jag värdesätter i surfplattor och det låter på din beskrivning att det är samma sak du söker.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1518625
eller
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1462880

Nexus 10 hade jag inte tittat på tidigare men den verkar ganska intressant men jag undrar bara om den hänger med i svängarna, den har ju lite "förlegad" hårdvara(tvåkärnig istället för fyra) men det kanske inte märks av egentligen?
iPad har jag också tittat på, eftersom jag på senare tid har börjat inse att Apple kanske gör kvalitetsprylar ändå. En viktig detalj är ju just skärmen på plattan vilket Apple gör helt rätt med sin iPad och dess Retina skärm.

Skrivet av Kalasis:

Acer.. Jag har länge varit skeptisk mot Acer, annars var det ju en väldigt kompetent surfplatta. Har du någon personlig erfarenhet av plattan eller märket iaf?

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1713943
Något över budget men bästa Android plattan idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gysztaf:

Nexus 10 hade jag inte tittat på tidigare men den verkar ganska intressant men jag undrar bara om den hänger med i svängarna, den har ju lite "förlegad" hårdvara(tvåkärnig istället för fyra) men det kanske inte märks av egentligen?

Acer.. Jag har länge varit skeptisk mot Acer, annars var det ju en väldigt kompetent surfplatta. Har du någon personlig erfarenhet av plattan eller märket iaf?

Det är en Cortex A15 baserad processor, så den är fortfarande väldigt snabb. Acern kör ju Tegra 3 vilket är lite tråkigt, annars så ser den bra ut. Skulle satsa på Nexus 10 då det är en Nexus enhet

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Nexus 10 kostar minst en tusenlapp för mycket med tanke på hur gammal den är.

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/product/5010748771/asus-vivotab-rt-t... den på REA hos dustin så får du pengar över till nåt fint fodral/skydd åxå

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Eller denna surfplatta som du kan koppla tangentbord till http://www.dustinhome.se/product/5010673095/dell-xps-10-table... Dell xps10

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1713943
Något över budget men bästa Android plattan idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Den är väldigt intressant, ny, stark och med en full-hd skärm. Den ska vara stryktålig också, eller?

Skrivet av MrAdde:

Det är en Cortex A15 baserad processor, så den är fortfarande väldigt snabb. Acern kör ju Tegra 3 vilket är lite tråkigt, annars så ser den bra ut. Skulle satsa på Nexus 10 då det är en Nexus enhet

Skrivet av Olegh:

Nexus 10 kostar minst en tusenlapp för mycket med tanke på hur gammal den är.

Det är ju dock det att den är lite gammal och då också lite dyr för sin ålder, men den har ju sin skärm att stoltsera med samt att den verkar hänga med enligt recensioner.

Skrivet av AndersBlomdahl:

http://www.dustinhome.se/product/5010748771/asus-vivotab-rt-t... den på REA hos dustin så får du pengar över till nåt fint fodral/skydd åxå

Skrivet av AndersBlomdahl:

Eller denna surfplatta som du kan koppla tangentbord till http://www.dustinhome.se/product/5010673095/dell-xps-10-table... Dell xps10

Båda dessa faller ju tyvärr på skärm-fronten då ingen av dem är full-HD.

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

Som student tycker jag mig mest se iPads bland studenterna som har plattor. Börjar dyka upp ett antal Windows plattor här och där också men det verkar mest vara WinRT och de plattorna har, om jag inte missminner mig, ganska dålig upplösning över lag. Ser onekligen ett gäng Androidplattor också men iPad verkar vara studenter har om de har råd, ser väldigt få high-end Androidplattor och har t.o.m. träffat folk som valt iPad 2 framför Androidplattor i samma prisklass.

Baserat på ovan tror jag att du som student kommer ha lättare att hitta kompisar att låna laddare av, få apptips av o.dyl. om du har en iPad. Därmed inte sagt att det är det bästa för dig men kanske är något att tänka på i varje fall? Det kanske är olika på olika utbildningar/lärosäten dock men baserat på vad jag sett som civ.ing student på LTU så dominerar iPad och nu på sistone börjar det komma en del windowsplattor.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Som student tycker jag mig mest se iPads bland studenterna som har plattor. Börjar dyka upp ett antal Windows plattor här och där också men det verkar mest vara WinRT och de plattorna har, om jag inte missminner mig, ganska dålig upplösning över lag. Ser onekligen ett gäng Androidplattor också men iPad verkar vara studenter har om de har råd, ser väldigt få high-end Androidplattor och har t.o.m. träffat folk som valt iPad 2 framför Androidplattor i samma prisklass.

Baserat på ovan tror jag att du som student kommer ha lättare att hitta kompisar att låna laddare av, få apptips av o.dyl. om du har en iPad. Därmed inte sagt att det är det bästa för dig men kanske är något att tänka på i varje fall? Det kanske är olika på olika utbildningar/lärosäten dock men baserat på vad jag sett som civ.ing student på LTU så dominerar iPad och nu på sistone börjar det komma en del windowsplattor.

När det gäller att låna laddare så är nog det bästa att köpa en android som laddas via microusb som allt annat Eller helt enkelt ta med sig en egen, och slippa ha med det i beräkningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

När det gäller att låna laddare så är nog det bästa att köpa en android som laddas via microusb som allt annat Eller helt enkelt ta med sig en egen, och slippa ha med det i beräkningen

Jag har med mig laddare men har glömt nån gång och det har aldrig varit problem att hitta en 30-pins laddare i närheten. Nu med lightning är det lite jobbigare eftersom det plötsligt finns två sorter :/

Men det är ju även att låna tillbehör av kompisar, få tips om smarta appar, kunna hjälpa varandra med problem och sånt som jag tycker man bör räkna in när man köper en platta att ha som student

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska ta dig en titt på Xperia Tablet Z, fantastisk trevlig platta tycker jag! Dessutom är en extremt tunn och väldigt lätt och som en bonus är den även vattentät i upp till en meters djup i 30 min.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska satsa på en Ipad. Perfekt format för att studera och ta anteckningar samt läsa böcker på.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Skall du använda emulatorer så är det nog android platta du skall titta på.
Om du även kör root så kan du använda ett program som heter sixaxis controller och använda dina ps3 bluetooth controller när du köra emulatorer. Perfekt för lite retro spelkvällar på semestern om man ute på en stuga eller något

Vad det gäller Nexus 10, så skulle jag vilja säga att den hårdvaran mycket väl håller idag, man skall inte stirra sig blind på hur många "cores" en processor har. Nexus 10 SoC'en är fortfarande bland de snabbaste tablet SoC's på android marknaden idag, och skärmen är bland det bästa på marknaden med (högre upplösning än ipad).

Dock måste jag säga att apples SoC's (fram tills snappdragon 800 plattorna kommer) kommer ha den mest "balanserade" hårdvaran då de alltid satsat på extremt kraftfulla GPU's.

Är inte så inne på apples ekosystem, nån som vet om du det finns några emulatorer om man kör med jailbreak?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Angående böcker så rekommenderar jag Mantano reader för android. Absolut "snyggaste" och bäst animerade readern jag sett (hur svårt skall det vara att göra en bra sidanimation eg???).

Den featuren kommer dock bara på pro versionen har jag för mig.

Utöver standard ebook support formaten så stödjer den även formatet de svenska biblioteken använder för elektronisk utlåning.
iBook om jag minns rätt gör inte det (eller gjorde inte det när jag började låna böcker, utan krävde en annan reader ifrån apple's stor som inte alls har speciellt snyggt gränssnitt. FYI den "rekommenderade" läsaren för android med).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Som student tycker jag mig mest se iPads bland studenterna som har plattor. Börjar dyka upp ett antal Windows plattor här och där också men det verkar mest vara WinRT och de plattorna har, om jag inte missminner mig, ganska dålig upplösning över lag. Ser onekligen ett gäng Androidplattor också men iPad verkar vara studenter har om de har råd, ser väldigt få high-end Androidplattor och har t.o.m. träffat folk som valt iPad 2 framför Androidplattor i samma prisklass.

Baserat på ovan tror jag att du som student kommer ha lättare att hitta kompisar att låna laddare av, få apptips av o.dyl. om du har en iPad. Därmed inte sagt att det är det bästa för dig men kanske är något att tänka på i varje fall? Det kanske är olika på olika utbildningar/lärosäten dock men baserat på vad jag sett som civ.ing student på LTU så dominerar iPad och nu på sistone börjar det komma en del windowsplattor.

Skrivet av _MmattiasS_:

När det gäller att låna laddare så är nog det bästa att köpa en android som laddas via microusb som allt annat Eller helt enkelt ta med sig en egen, och slippa ha med det i beräkningen

Skrivet av Willhelm:

Jag har med mig laddare men har glömt nån gång och det har aldrig varit problem att hitta en 30-pins laddare i närheten. Nu med lightning är det lite jobbigare eftersom det plötsligt finns två sorter :/

Men det är ju även att låna tillbehör av kompisar, få tips om smarta appar, kunna hjälpa varandra med problem och sånt som jag tycker man bör räkna in när man köper en platta att ha som student

Vad gäller vad polarna har, kan tipsa om och hjälpa till med så är jag faktiskt ointresserad. Jag köper plattan efter mina behov, inte kamraterna.

Skrivet av 220volt:

Jag tycker att du ska ta dig en titt på Xperia Tablet Z, fantastisk trevlig platta tycker jag! Dessutom är en extremt tunn och väldigt lätt och som en bonus är den även vattentät i upp till en meters djup i 30 min.

Jag har sett såna och min största undring gällande plattan är upplösningen, finns det en risk att man stör sig på att den "bara" är Full-HD när man t.ex. läser böcker eller serier?

Skrivet av hannesboey:

Jag tycker du ska satsa på en Ipad. Perfekt format för att studera och ta anteckningar samt läsa böcker på.

Den är alltså skön att använda för bokläsning? Min plan är nog att försöka få kurslitteraturen på plattan så om det går bra att läsa på den så är ju det ett plus. Men ska inte iTunes vara krångligt att ha att göra med?

Skrivet av Cove:

Skall du använda emulatorer så är det nog android platta du skall titta på.
Om du även kör root så kan du använda ett program som heter sixaxis controller och använda dina ps3 bluetooth controller när du köra emulatorer. Perfekt för lite retro spelkvällar på semestern om man ute på en stuga eller något

Vad det gäller Nexus 10, så skulle jag vilja säga att den hårdvaran mycket väl håller idag, man skall inte stirra sig blind på hur många "cores" en processor har. Nexus 10 SoC'en är fortfarande bland de snabbaste tablet SoC's på android marknaden idag, och skärmen är bland det bästa på marknaden med (högre upplösning än ipad).

Dock måste jag säga att apples SoC's (fram tills snappdragon 800 plattorna kommer) kommer ha den mest "balanserade" hårdvaran då de alltid satsat på extremt kraftfulla GPU's.

Är inte så inne på apples ekosystem, nån som vet om du det finns några emulatorer om man kör med jailbreak?

Det låter ju underbart eftersom jag råkar sitta på just ett par PS3-kontroller som hade gått bra att använda till emuleringen då!

Skrivet av Cove:

Angående böcker så rekommenderar jag Mantano reader för android. Absolut "snyggaste" och bäst animerade readern jag sett (hur svårt skall det vara att göra en bra sidanimation eg???).

Den featuren kommer dock bara på pro versionen har jag för mig.

Utöver standard ebook support formaten så stödjer den även formatet de svenska biblioteken använder för elektronisk utlåning.
iBook om jag minns rätt gör inte det (eller gjorde inte det när jag började låna böcker, utan krävde en annan reader ifrån apple's stor som inte alls har speciellt snyggt gränssnitt. FYI den "rekommenderade" läsaren för android med).

Det låter ju jättesmidigt om det finns en bra bokläsare till både Android och iPad att punga ut för Pro versionen kan man ju göra så länge det inte kostar en arm och ett ben, och en serieläsarapp är nog inte så svårt att hitta till iPad eller Android.

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gysztaf:

Jag har sett såna och min största undring gällande plattan är upplösningen, finns det en risk att man stör sig på att den "bara" är Full-HD när man t.ex. läser böcker eller serier?

Jag tycker att upplösningen duger gott och väl. Innan Xperia Z så hade jag iPad 4 med retina och jag märker ingen skillnad, texten är skarp och tydlig på Xperian. Satt igår och läste en manual i PDF och blev imponerad utav den faktiskt, så jag tror att du klarar dig med bara "Full-HD"

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Till slut blev det en Nexus 10 (16GB)! Nu väntar jag tills jag får den, sen kanske jag skriver lite om min upplevelse med den.
Tack för all hjälp!

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W