Permalänk
Medlem

Reparera bad sectors på en WD Blue

Hejsan alla,

Sonens hårddisk har råkat ut för något.
Datorn hänger varje gång när Win XP startas upp.
HDDn hittas i BIOS, inga missljud etc.
Misstänker att det är några sektorer som används under boot som blivit korrupta

Jag har kört SeaTools (2.23), det långa testet hittar två fel.
Jag får inte igång WDs diagnosverktyg (Data Lifeguard Diagnostics), kan inte boota på det så att säga.

Vad är lämpligast att göra?
1) Ansluta HDDn till en annan dator via USB och köra Windows chkdsk?

2) Ansluta HDDn till en annan dator via USB och köra WDDs diagnosverktyg, Windowsversionen?

3) Försöka få SeaTools att reparera problemen?
(Om det ens går att Seagates SW fixar problem på en WD HDD?)

Och till sist

4) Hur gör man en bootbar CD som gör att man kan köra Data Lifeguard Diagnostics från boot?
(på samma sätt som man kör Seatools)

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Vila i frid

Starta upp ERD, PE2 eller installationsskivan från CD/USB och kör en CHKDSK /R /P från kommandopromten på den trasiga disken så att windows kan reallokera de trasiga sektorerna och ersätta dem med reservsektorer. Kör sen FIXBOOT samt FIXBOOT /MBR på den trasiga partitionen. Själv använder jag CHKDSK och BootICE från en PE2-sticka alternativt PXE-bootad 7'a.

Permalänk
Medlem

Hejsan hasenfrasen,

Skrivet av hasenfrasen:

Starta upp ERD, PE2 eller installationsskivan från CD/USB och kör en CHKDSK /R /P från kommandopromten på den trasiga disken så att windows kan reallokera de trasiga sektorerna och ersätta dem med reservsektorer. Kör sen FIXBOOT samt FIXBOOT /MBR på den trasiga partitionen. Själv använder jag CHKDSK och BootICE från en PE2-sticka alternativt PXE-bootad 7'a.

Tack för svar!

Du har pysslat med detta en del tidigare ser jag, med tanke på alla förkortningar....

Jag stoppar i Win XP installationsskivann och försöker köra en chkdsk /r /p från den.

Du får gärna skriva vad de olika förkortningarna står för

PS Off Topic:
Jag jobbar på E/// och där använder vi drösavis med förkortningar, men de är alla inom telekomvärlden så de har jag ingen nytta av här...

DS

Permalänk
Vila i frid

Förkortningarna fixar google. /R betyder att CHKDSK skall undersöka alla sektorer efter skrivfel och ersätta de trasiga - då inkrementeras "reallocated sector count" och kan avläsas via SMART-parametrarna. Jag jobbade själv på Tre Korvar mellan 82 till 06.

Permalänk
Medlem

hejsan vet inte vad som är fel på min hårddisk har en wd caviar green 3tb som slutade funka när jag startade om datorn här om dan, samt att 2 av mina externa slutade också att funka. dom finns inte i diskhanteraren eller i enhetshanteraren.

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Medlem

Hej igen hasenfrasen,

Skrivet av hasenfrasen:

Förkortningarna fixar google. /R betyder att CHKDSK skall undersöka alla sektorer efter skrivfel och ersätta de trasiga - då inkrementeras "reallocated sector count" och kan avläsas via SMART-parametrarna. Jag jobbade själv på Tre Korvar mellan 82 till 06.

Det var först och främst:
* ERD
* PE2
Jag tänkte på.
Gogglar jag dem får jag en hel del alternativ på vad de kan betyda, men ingen kommer från datavärlden.

(Tex visste jag sedan innan att Pe2 var ett effektivt Sovietiskt lätt bombplan från WWII)

Permalänk
Medlem

Hejsan bengtz

Skrivet av bengtz:

hejsan vet inte vad som är fel på min hårddisk har en wd caviar green 3tb som slutade funka när jag startade om datorn här om dan, samt att 2 av mina externa slutade också att funka. dom finns inte i diskhanteraren eller i enhetshanteraren.

Börja med att rucka på alla kablar till den interna HDDn. Ta loss dem och sätt tillbaka dem.
Syns den i BIOS?

När din WD Green syns igen, gå hit: http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=608&lang=...
Ladda ner och installera "Data Lifeguard Diagnostic for Windows", kör det.
Läs instruktionerna om programmet på WDs hemsida

Funkar de externa diskarna i andra datorer?
Såg du några felmeddelanden?

Permalänk
Medlem

den syns ej i bios, ska testa det ikväll, tycker det är riktigt jävla konstigt att 3 diskar bara ska försvinna när ja startar om datorn

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Hmmm, ett stort steg bakåt;
Bootar upp på XP-skivan och väljer "R" (återställningskonsol). Möts av meddelandet att programmet inte lyckades hitta någon hårddisk.

Alltså är nog bootsektorn korrupt.
Den hittas i BIOS och jag får valet att boota i felsäkertläge vid uppstart, så helt gången är den nog inte

Jag skall ansluta den som en vanlig HDD via USB och försöka backa upp så mycket som möjligt från den.
Sedan blir det nog att köra en chkdsk när den är ansluten till en annan dator som USB-HDD.

Permalänk
Medlem

-"Here goes nothing"
Har anslutit HDDn som en USB-disk i denna datorn (som kör Win 7).
Det första datorn ville göra var att udnersöka disken.
Hoppas att den lyckas återställa bootsektorerna.

Det är ju bara det att det tar evigheter....och då är det bara en 500GBare.
Tänk om det varit en 3- eller 4TBare...

Permalänk
Medlem

En chkdsk E: /R resulterade i att datorn höll på i ett par timmar. Det verkade som att den hängde. Det gick att navigera på disken så jag kan rädda data. Stoppade tillbaka den, det gick inte att reparera med xp.-skivan, den påstår fortfarande att det inte finns någon disk.
Hade en massa rättighetsproblem i win 7 så jag provar köra i en xp maskin.

Håller på att köra en chkdsk F: /R.
Får felmeddelande:
"
Det går inte att läsa filpostsegment 11568
Det går inte att läsa filpostsegment 11569
Det går inte att läsa filpostsegment 11570
Det går inte att läsa filpostsegment 11571
"
Annars går det bra.
Kan detts lösas mha /F?

/P finns inte som val.

EDIT:

Såg precis att /R innefattar /F

Permalänk
Medlem

Det gick inte att reparera disken.
Körningen av chkdsk /R löste vissa problem, men det gick vare sig att boota från den eller starta upp recovery konsolen, den säger att det inte finns någon disk. Jag tror att den säger så för att den hittar inte nödvändig information, väljer man att starta upp vanligt ser man XP-loggan sedan går det några sekunder, det flashar till en blåskärm, maskinen får panik och bootar om.

Monterade den som USB-disk på en annan maskin och körde även WDs Data LifeGuard, det långa testet hittat problem som det inte klarade av att fixa. Det korta testet likaså. Såg på WDs supportsida att jag kan RMA:a disken. Har skapat ett ärende där för att höra med dem att problemen jag har är tillräckligt för en RMA.

Då står det "2-1" i "HD-matchen hemma hos mig" mellan Segate och WD.