Permalänk
Medlem

Garanti vid överklockning

Hej, jag hade tänkt att köpa en dator om ett par månader och även tänkt att överklocka processorn. Men har hört att garantin försvinner om man överklockar, är det sant? Om de är det så är det väl bara garantin för processorn som försvinner (antar det i alla fall). Vet att det var så förut men vet inte om det samma gäller idag.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas flertalet processorer där tillverkarna erbjuder garanti trots överklockning. Kan dock ha varit på grafikkort, är lite osäker.

Permalänk
Medlem

Ja jag undrar, de tillverkar processorer som är upplåsta sk k modeller men man får egentligen inte överklocka.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk

Du kan dock aldrig bevisa att en CPU har överklockats.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ralleballe:

Du kan dock aldrig bevisa att en CPU har överklockats.

Detta.

Men det är ju du som moraliskt får fråga dig själv om du vill lämna tillbaka din sönderklockade CPU och få en ny gratis.
Dock så är ju CPU'er så enkla att överklocka idag och följer du en guide så är det 99.99999% chans att du lyckas utan att skada CPU'n.

Men vill man överklocka CPU'n till max och verkligen sätta dess liv på spel så har i alla fall Intel en slags "överklocknings-garanti" man kan köpa http://click.intel.com/tuningplan/

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈