Asus senaste routrar innehåller "allvarliga säkerhetsbrister"

Permalänk
Melding Plague

Asus senaste routrar innehåller "allvarliga säkerhetsbrister"

Merparten av Asus senaste routrar innehåller allvarliga säkerhetsbrister relaterade till fildelningstjänsten Aicloud, som gör det möjligt för inkräktare att få tillgång till systemet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det känns lite som att surfa på aftonbladet ibland. Artiklar med inriktningen "Vad ska ta död på oss den här veckan" :P.

Nä, skämt åsido. Tråkigt att det slarvas.

Permalänk
Medlem

Låter lite tråkigt när man har en av dessa routers. Däremot har jag aldrig använt AiCloud. Får hoppas att ASUS skärper sig och släpper firmware asap

EDIT:

Gäller inte ens min router, de ser ju likadana ut ändå haha, själv har man en felfri presterande RT-N66U

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig in att köpa en Asus Router faktiskt.

Permalänk
Medlem

Gött, jag som haft min i två veckor nu. Dyrare och sämre på det den ska vara till för.

Men men.. jag har ju gjort värre köp... typ iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejvlol:

Skulle aldrig falla mig in att köpa en Asus Router faktiskt.

Personligen är jag väldigt nöjd med hur den presterar

Permalänk
Medlem

" går att stoppa "

Stäng av alla UPnP-tjänster

hmmm t.ex BF3 fungerar ju inte för vissa med det avstängt, trevligt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugstile:

Personligen är jag väldigt nöjd med hur den presterar

Samma här. Finns ett par stycken i olika hushåll och de har visat sig stabila och enkla olikt andra märken. Jag är glad för att det kom med instruktioner för hur man motverkar säkerhetshålen tills vidare.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugstile:

Personligen är jag väldigt nöjd med hur den presterar

nvm, inte ens samma routers som är berörda, har RT-N66U

Jag är nöjd me. Fast jag tycker nerladdningsklienten är helt värdelös.

Permalänk
Medlem

Asus hårdvara bland nätverkskomponenter brukar generellt sett vara överlägsen konkurrenterna i samma prisklass. Jag har själv den vid release mycket hyllade RT-56U.

Mjukvaran var dock inte lika bra, även om det fanns en del intressanta funktioner. Som tur är så finns det i alla fall för 56U en duktig kille som tagit fram långt förbättrade firmwares för routern, som också tar bort Ai Cloud helt och hållet. Likaså WPS, som är en välkänd säkerhetsbrist.

Permalänk
Medlem

Här sitter jag och har det bra med NETGEAR.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugstile:

Gäller inte ens min router, de ser ju likadana ut ändå haha, själv har man en felfri presterande RT-N66U

DU måste ha läst fel?

Skrivet av Artikeln:

Berörda modeller

  • RT-AC66R Dual-Band Wireless-AC1750 Gigabit Router

  • RT-AC66U Dual-Band Wireless-AC1750 Gigabit Router

  • RT-N66R Dual-Band Wireless-N900 Gigabit Router with 4-Port Ethernet Switch

  • RT-N66U Dual-Band Wireless-N900 Gigabit Router

  • RT-AC56U Dual-Band Wireless-AC1200 Gigabit Router

  • RT-N56R Dual-Band Wireless-AC1200 Gigabit Router

  • RT-N56U Dual-Band Wireless-AC1200 Gigabit Router

  • RT-N14U Wireless-N300 Cloud Router

  • RT-N16 Wireless-N300 Gigabit Router

  • RT-N16R Wireless-N300 Gigabit Router

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Här sitter jag och har det bra med NETGEAR.

Haha du är inte ensam Solida saker !

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

Asus hårdvara bland nätverkskomponenter brukar generellt sett vara överlägsen konkurrenterna i samma prisklass. Jag har själv den vid release mycket hyllade RT-56U.

Mjukvaran var dock inte lika bra, även om det fanns en del intressanta funktioner. Som tur är så finns det i alla fall för 56U en duktig kille som tagit fram långt förbättrade firmwares för routern, som också tar bort Ai Cloud helt och hållet. Likaså WPS, som är en välkänd säkerhetsbrist.

Länk plix
Att söka på killen som gör firmware till Asus ledde bara till massa porr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Själv kör jag shibby tomato på min RT-66U och är mycket nöjd med den. Presterar bra nog mycket bättre än min gamla WNR3500lv2. Vilket ifs också va en bra router men inte snabb nog för mitt 100/100

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitewiz:

DU måste ha läst fel?

Yes, måste jag verkligen, vet inte vad som händer i mitt huvud atm ;_;

Skrivet av SeF.Typh00n:

Står inget om problemet i notes iaf

Permalänk

Tråkigt att sådant här inträffar, även om jag själv inte drabbas.
pfSense!

Permalänk

Alt. till original fw är tex merlin, http://www.lostrealm.ca/tower/node/79

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bugstile:

Yes, måste jag verkligen, vet inte vad som händer i mitt huvud atm ;_;

Står inget om problemet i notes iaf

Första ändringen:

Citat:

ASUS RT-N66U Firmware Version 3.0.0.4.372
Fixed:
1. Fixed AiCloud vulnerability related bugs.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Själv kör jag shibby tomato på min RT-66U och är mycket nöjd med den. Presterar bra nog mycket bättre än min gamla WNR3500lv2. Vilket ifs också va en bra router men inte snabb nog för mitt 100/100

Gick också ifrån Tomato WNR3500Lv2 till asus rt-ac66u. Dock kör jag inte med Tomato firmware på min Asus, fungerar det me?

Permalänk
Medlem

Äger en ASUS RT-N56U, använder dock inte fildelningstjänsten. Har upplevt några problem med att routern kopplar ifrån WAN, vilket resulterar i att Internet inte finns tillgängligt. Detta var dock ett problem med tidigare firmware versioner, ett problem som inte skall existera längre. Har tills idag kört routern i 164 dagar utan några större problem.

Gav ungefär 1000KR för denna router, man kan ju debattera huruvida sambandet är mellan kvalité(i form av mjukvara) skall relatera till priset. I överlag är jag nöjd med denna router, men kan inte släppa tanken om tillverkare som börjar sälja produkter med fel som bör ha plockats upp i en mer noggrann diagnos.

Permalänk
Medlem

Jag som fick hem min RT-N66U igår. Kommer nog inte använda AiCloud ändå, inte åtkomst till routern från utanför hemnätverket heller.
Hur är Merlin-firmwaret?

Permalänk
Medlem

Kollade igenom min RT-56U lite snabbt och jag har inte AiCloud installerat ens, det måste installeras som en separat app så som jag ser det. Inloggning från externt IP har jag alltid avstängt. Känner mig hyfsat säker ändå (se inte detta en uppmaning till att hacka mig då det säkerligen är lätt som en plätt ändå).

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Kan inte ladda ner. =/

Permalänk
Medlem

Ni som pratar om olika Firmware? Vad är Tomato och Merlin?

Permalänk
Inaktiv

Som svensk borde man äga en svensk router från Dovado !

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Som svensk borde man äga en svensk router från Dovado !

Varför borde man det när de bygger så fina routrar i Asien?

Permalänk
Medlem

Åh, då har jag lite tur iallafall som aldrig installerat AiCloud till min RT-N16, men gör de andra stegen för säkerhets skull.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Första ändringen:

Vilken version då? har kollat och kollat på länken du länkade men inte en enda fix för detta....

De 2 versionerna jag ser är 3.0.0.4.370 samt 3.0.0.4.272 och inte en enda nämner AiCloud

Edit: Ser att deras sida är rejält buggad ,väljer man Operativ och operativ igen så dyker den upp. MEN, går inte ladda ner filen "File not found" http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/wireless/RT-N66U_B1/FW_RT_N6...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.