Asus senaste routrar innehåller "allvarliga säkerhetsbrister"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Som svensk borde man äga en svensk router från Dovado !

Dom får ju dessutom klockrena recensioner rakt över.... Not...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Administrativ avgift

Eh säkerhet vad är det ingen vanlig svenssons skulle ta vara på detta endå -.,- Sitter på failgear router atm vilket kan dö lite då och då....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Jag som fick hem min RT-N66U igår. Kommer nog inte använda AiCloud ändå, inte åtkomst till routern från utanför hemnätverket heller.
Hur är Merlin-firmwaret?

Jag kör Merlini, fungerar helt ok. Installerade det själv för att jag blev frånkopplad från Wi-Fi med mobilen, men det är möjligt att det hade med mobilen att göra. Allt fungerar bra nu iaf.

Skrivet av biorrith:

Ni som pratar om olika Firmware? Vad är Tomato och Merlin?

https://en.wikipedia.org/wiki/Tomato_(firmware)

http://www.lostrealm.ca/tower/node/79

Skrivet av _anka_:

Som svensk borde man äga en svensk router från Dovado !

Nej, det borde man inte göra.

----

Hur kontrollerar man om man kommer åt routern via nätet? Inte kommit åt via mobilen tidigare, men inställningen måste väl finnas någonstans?

Permalänk

Alternativ firmware för ASUS RT-N56U/RT-N65U.

Tråkigt att det inte fixade det snabbare.
Däremot så finns det ju alternativa firmwares för vissa av dem. https://code.google.com/p/rt-n56u/ fungerar förvånansvärt bra och uppdateras ovanligt ofta. Tips!

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem

Lösning

Här är svaret på allas problem.

DD-WRT

Tomato

Permalänk

Ang. Merlin.
Kört Tomato innan men gillade inte deras inplantat av sshd, dvs extremt instabilt.
Testade Merlins fw och attans vad nöjd jag blev, stabil sshd, kan ligga uppkopplad via ssh från jobbet och hem(tunnlade trafik jobbet -> hem pga taskig proxy på jobbet )
Behöver inte tunnla längre för vanlig surf etc. men kör ändå rdp över ssh, smidigt när man är på rörlig fot

Merlin känns som original men utökad funktionalitet.

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Medlem

hur är det om man kör merlin ? samma "risker" med den FW tro ?

Någon som har inställnings rek för att optimera n66u för telia vdsl ?

Permalänk
Inaktiv

Kör själv N66U med DD-WRT, underbart! Synd Asus är så fruktansvärt sega med uppdateringar för allt dom har.

Permalänk
Medlem

Om någon skulle kunna skriva en "idiotsäker" guide till flash av dd-wrt / tomato till n66u så vore jag tacksam. Tittade lite på deras dokumentation på hemsidan men den kändes ganska bloat'ad med massa olika sidor man skulle läsa.

Permalänk
Medlem

DD-WRT och Linksys.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle:

Om någon skulle kunna skriva en "idiotsäker" guide till flash av dd-wrt / tomato till n66u så vore jag tacksam. Tittade lite på deras dokumentation på hemsidan men den kändes ganska bloat'ad med massa olika sidor man skulle läsa.

youtube sökning :
dd-wrt n66u så hitta jag en video på engelska av NCIXcom dom visar på en annan router men är samma steg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Am86:

youtube sökning :
dd-wrt n66u så hitta jag en video på engelska av NCIXcom dom visar på en annan router men är samma steg

http://youtu.be/PsaHCRkMKnk

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laggzor:

" går att stoppa "

Stäng av alla UPnP-tjänster

hmmm t.ex BF3 fungerar ju inte för vissa med det avstängt, trevligt

UpNp tjänsten behöver inte stoppas, det är bara cloudmojset och den fria accessen. Med upnp kan man inte "hacka datorn" om protokollet inte är seriöst trasigt, då det bara går utåt.

Alltså din datamaskin kan säga:
Data - Jag vill prata med Y på en port
Router - X är ledig
Data - ok, Y jag vill prata på port X
????
Profit

Det är inte
Server - Jag vill installera en keylogger på alla datorer bakom din NAT
Router - OK

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mulle:

Om någon skulle kunna skriva en "idiotsäker" guide till flash av dd-wrt / tomato till n66u så vore jag tacksam. Tittade lite på deras dokumentation på hemsidan men den kändes ganska bloat'ad med massa olika sidor man skulle läsa.

Det är i princip idiotsäkert

På det officiella forumet så skall det bara vara att följa stegen

Permalänk
Medlem

Tja funderar själv på att lägga in en custom FW, ni som är mer insatta vad är att föredra om man vill ha VPN suppot ( både server och klient ) med N66U. Är inte alls insatt på vilka FM som är bäst på detta, finns ju en hel del som postats här. Tomato, DD-WRT o.s.v.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Tja funderar själv på att lägga in en custom FW, ni som är mer insatta vad är att föredra om man vill ha VPN suppot ( både server och klient ) med N66U. Är inte alls insatt på vilka FM som är bäst på detta, finns ju en hel del som postats här. Tomato, DD-WRT o.s.v.

Lite som skor, inte alla gillar Adidas man får helt enkelt prova sig fram, på gott och ont.

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Avstängd

Brorsan har precis köpt en Asus Router men det blev en RT-N12 så den ska inte ha några säkerhetshål o skit :>

Permalänk
Inaktiv

Alla routrar har hål om man öppnar upp dem. Asus hör ju till de bättre på marknaden. RTFM och följ den så fungerar det. Att byta lösenord osv är ju grundkurs 1a.

Permalänk
Medlem

Kör med shibby tomato på min RT-66U. Med original firmware får jag ut ungefär 100/50 (per tråd) men med tomato får jag ut cirka 100/80. Detta och alla extra funktioner gör de sjukt värt att köra med custom firmware på dessa routrar. Plus man slipper de bedrövliga bloatiga UIt.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Första ändringen:

Står faktiskt bara på windows 7 32bit :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bugstile:

Står faktiskt bara på windows 7 32bit :/

Nej, Win 8 64-bitars med.

Skrivet av SanyaIV:

Kan inte ladda ner. =/

Ja, det verkar vara lite sådär med tillgänglingheten. Lär väl dyka upp inom det snaraste för nerladdning igen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Syftade på windows 7

Permalänk
Medlem

Är så förbannat trött på Asus mjukvara. Deras webstorage tex är en katastrof utan motsvarighet. Raderar dokument i molnet helt utan anledning bla.

Har aldrig varit i så mycket support ärenden som med Asus när det gäller mjukvara, och hjälpen man får brukar vara i stil med, vi vet inte vad som är fel.
Kanske dags att skjuta till lite medel till mjukvaruavdelningen Asus?

Och NEJ, det är inte skit bakom spakarna! Då hade det inte bara varit Asus som vore mitt dilemma.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk

Bra att man lämnade tillbaka sin RT-N56U och bytte till Airport Extreme istället då visst blev det en dyr mellanskillnad men jag föredrar stabilitet och pålitlighet framför krånglande skräp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Är så förbannat trött på Asus mjukvara. Deras webstorage tex är en katastrof utan motsvarighet. Raderar dokument i molnet helt utan anledning bla.

Har aldrig varit i så mycket support ärenden som med Asus när det gäller mjukvara, och hjälpen man får brukar vara i stil med, vi vet inte vad som är fel.
Kanske dags att skjuta till lite medel till mjukvaruavdelningen Asus?

Och NEJ, det är inte skit bakom spakarna! Då hade det inte bara varit Asus som vore mitt dilemma.

Håller med, hårdvaran är det tummen upp på men mjukvaran får en tumme ner.

Permalänk
Medlem

Kortfattat: Lita aldrig på "cloud" tjänster (oavsett vad de innebär) lev med dem och hosta så mycket som möjligt lokalt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Förmodligen kan man lägga till DSL-N55U till samma lista, visserligen ett kombinerat modem och router men den har samma funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Här sitter jag och har det bra med NETGEAR.

Jag hoppas och utgår ifrån att du trollar eller applicerat rikligt med ironi Asus är inte direkt toppen, men Netgear, Dlink och de andra är verkligen bättre på återvinningen än i hemmet.

Permalänk
Medlem

Har senaste firmwaren för mig n56u men hittar inte dessa nånstans;

Citat:

Stäng av samtliga tre funktioner relaterade till Aicloud

Klickar man på Aicloud kommer det bara upp "Install" och hittar inga inställningar för Aicloud under de andra inställningarna (wan, lan, firewall osv).

Nån som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

AiCloud kan jag säga stängdes av ganska omedelbart när vi köpte routern. (RT-N65U)