Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel Core i7-4960X "Ivy Bridge-E" i prestandatest

Permalänk
Snusfri

Skulle gärna vilja se mITX kort med S2011 och fyra platser för SO-DIMM, men det kan man väl drömma om..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Får hoppas att 4930k klockar lika bra som en 3930k. Isåfall kan det bli intressant. Sen om 780/titan har sjunkit i pris

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Skulle gärna vilja se mITX kort med S2011 och fyra platser för SO-DIMM, men det kan man väl drömma om..

om dom fick vara mer djupa då hade det säkert gått. Typ istället för 17*17 kunde dom vara 17*27 dock krävs det då lådor som är mer djupa då istället det lär säkert aldrig komma. '

men man vet aldrig kanske ska ta patent på det hehe

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Inaktiv

Sänkt strömförbruk är väl det minsta man kan förvänta sig när man gått från 32 till 22nm..

Jaha..

Permalänk

Vadå några få procents prestandaförbättring jämfört med Sandy Bridge?
Det kan väl ändå inte vara möjligt.
Eftersom hoppet i IPC från Sandy Bridge till Ivy Bridge är mer än några få %, typ 7%.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Saken är den det är moderkorten man vill åt och överklockingen är det enda intressanta på dessa prollar.

Hur den presterar i sig spelar ingen roll om det är 1-5 %, det är inte det som man vill åt mest det är Moderkort och bättre minnes kompatibilitet och bättre överklocking.

Tar gärna din 3930k om du uppgraderar

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Tranceguy:

om dom fick vara mer djupa då hade det säkert gått. Typ istället för 17*17 kunde dom vara 17*27 dock krävs det då lådor som är mer djupa då istället det lär säkert aldrig komma. '

men man vet aldrig kanske ska ta patent på det hehe

Med SO-DIMM istället för vanliga så skulle de kunna få plats med 4 platser faktiskt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det är en betydligt bättre uppgradering än vad denna medlemmen planerar för

http://www.sweclockers.com/annons/82519-intel-i7-2600k-asus-m...

PCI-E 3.0 är ju alltid najs. Uppgraderade själv från Sandy till Ivy av just den anledningen för att få en CPU som är lite mer framtidssäker.
Själv hade jag ju dock bara köpt en Ivy om jag redan hade ett sånt mobo.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk

Det som ska bli intressant är att se hur de överklockar, för har intel snålat till det igen så kanske till och med en SBE är snabbare i reala förhållande än en IBE med tanke på att de verkar ha samma ipc..

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av THB:

Skulle gärna vilja se mITX kort med S2011 och fyra platser för SO-DIMM, men det kan man väl drömma om..

mITX kan vi nog glömma, men Shuttle har intressanta formfaktorer i sina lådor. Tråkigt att det inte blivit mer mainstream, alltid haft häftiga SFF-lösningar.

Shuttle SX79R5.

S2011, quad-channel, SLI/CF-stöd och dubbla Mini PCIe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

mITX kan vi nog glömma, men Shuttle har intressanta formfaktorer i sina lådor. Tråkigt att det inte blivit mer mainstream, alltid haft häftiga SFF-lösningar.

http://www.technic3d.com/article/pics/1422/Shuttle_SX79R5-32....

Shuttle SX79R5.

S2011, quad-channel, SLI/CF-stöd och dubbla Mini PCIe.

Undra vilka kort de testat SLI/CF med? Det ser ut att vara ca 2cm mellan slottarna...

Permalänk
Medlem

Ska bli trevligt med Cpu byte oavsett.. Trött på denna nu.. Vill ha nåt nytt att sätta tänderna i

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av The Mutt:

Undra vilka kort de testat SLI/CF med? Det ser ut att vara ca 2cm mellan slottarna...

Säkerligen något i stil med singleslot-varianter av 5770 och GTX460. Avståndet mellan portarna är standard.

Om man bara använder moderkortet från barebonen och använder AquaComputer eller Heatkiller-vattenblock (EK går ej, några millimeter tjockare än singleslot i profil) så skulle man förmodligen kunna köra vad man vill. Bara spekulationer dock.

Dock skulle man ju likagärna kunna köra på ett GTX690 eller varför inte ett Titan, förmodligen är expansionsportarna bara där "for show".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Håller helt med. Lägre strömförbrukning och en ordentlig totalyta för chippet är mycket lovande för god och framförallt rolig överklockning. Att Intel nu (enligt Tomshardware) även låst upp den 4-kärniga modellen lovar för enklare och högre överklockning även om man väljer en cpu för 2000-2500 SEK.

En sak jag vågar lova, är att alla tillverkare kommer med "refreshs" på befintliga X79-moderkort och även helt nya modeller. Så om man inte hoppade på X79-tåget för 2 år sedan kanske detta blir ett bra tillfälle

Det är inte förrens nu som jag tycker att det är värt att gå över till X79.
Med den nya krympningen så kommer det finnas en hel del mer utrymme för överklocking då värmen samt strömförbrukningen ligger på en mycket lägra nivå och man bör få relativt bra deltavärden gentemot en klockad SB-E, jag kommer nog att satsa på dem lägre prisade processorerna då jag ändå inte gör större och krävande CPU beräkningar i ett eller något annat sätt då det är mestadels gamingprestanda jag är ute efter.
En fråga återstår att se, En hel del x79 moderkort hade problem med väldigt varma VRM och Chipset, men jag tror dock att det kommer att justera sig med den nya samt lägre strömförbrukningen.
Man får väl även hoppas på att ett nytt chipset släpps för LGA2011, känns att x79 ligger lite back när det gäller nya tekniker samt extra funktionalitet.

Skrivet av JaZid:

Säkerligen något i stil med singleslot-varianter av 5770 och GTX460. Avståndet mellan portarna är standard.

Om man bara använder moderkortet från barebonen och använder AquaComputer eller Heatkiller-vattenblock (EK går ej, några millimeter tjockare än singleslot i profil) så skulle man förmodligen kunna köra vad man vill. Bara spekulationer dock.

Dock skulle man ju likagärna kunna köra på ett GTX690 eller varför inte ett Titan, förmodligen är expansionsportarna bara där "for show".

Är en kille på OCN som kör ett sådant i sitt prodigy, CF med 7970's
Vattenkylda ofc !

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle gärna vilja se mITX kort med S2011 och fyra platser för SO-DIMM, men det kan man väl drömma om..

Shuttle har typ mini-DTX för LGA2011 med 4st vanliga dimms. Men då måste du ju givetvis köpa hela deras barebone. Shuttle SX79R5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle gärna vilja se mITX kort med S2011 och fyra platser för SO-DIMM, men det kan man väl drömma om..

Tänk om de kunde sätta en pcie-platser på undersidan, så man kunde köra sli/cf mha risers.... Vilka system man kunde bygga....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av KoSoVaR:

Med den nya krympningen så kommer det finnas en hel del mer utrymme för överklocking då värmen samt strömförbrukningen ligger på en mycket lägra nivå och man bör få relativt bra deltavärden gentemot en klockad SB-E

Ehm jag vet inte vilken sten du bor under men Ivy Bridge överklockar sämre och är varmare än Sandy Bridge, och Haswell överklockar sämre och är varmare än Ivy Bridge.
Så med all logik och tidigare erfarenheter så bör Ivy Bridge-E överklocka sämre och vara varmare än Sandy Bridge-E.

I den här takten lär vi om 20 år ha processorer som kör i 1 GHz och är 200 grader varma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ehm jag vet inte vilken sten du bor under men Ivy Bridge överklockar sämre och är varmare än Sandy Bridge, och Haswell överklockar sämre och är varmare än Ivy Bridge.
Så med all logik och tidigare erfarenheter så bör Ivy Bridge-E överklocka sämre och vara varmare än Sandy Bridge-E.

I den här takten lär vi om 20 år ha processorer som kör i 1 GHz och är 200 grader varma.

Hur vet du att det är samma sak ;)? Den har ju inte ens börjat säljas ännu.
Inga påhopp är varken trevliga eller välkomna ! Lär dig att vara trevligare mot folk här och utanför Sweclockers då den attityden inte kommer att hålla i längden!

Permalänk
Skrivet av KoSoVaR:

Hur vet du att det är samma sak ;)? Den har ju inte ens börjat säljas ännu.
Inga påhopp är varken trevliga eller välkomna ! Lär dig att vara trevligare mot folk här och utanför Sweclockers då den attityden inte kommer att hålla i längden!

Jag vet inte att det är samma sak än, jag har aldrig hävdat att jag vet heller. Därför sa jag "bör".
Det stavas sannolikhetstänkande.

Du skrev "det kommer finnas en hel del..." som om du vet hur det kommer prestera, vilket du inte gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag vet inte att det är samma sak än, jag har aldrig hävdat att jag vet heller. Därför sa jag "bör".
Det stavas sannolikhetstänkande.

Du skrev "det kommer finnas en hel del..." som om du vet hur det kommer prestera, vilket du inte gör.

Okej, det var mer menat att det skulle stå "det bör finnas", det var ändå menat att vara en spekulation kring det, vilket man borde förstå right away!
Kolla klockslaget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ehm jag vet inte vilken sten du bor under men Ivy Bridge överklockar sämre och är varmare än Sandy Bridge, och Haswell överklockar sämre och är varmare än Ivy Bridge.
Så med all logik och tidigare erfarenheter så bör Ivy Bridge-E överklocka sämre och vara varmare än Sandy Bridge-E.

I den här takten lär vi om 20 år ha processorer som kör i 1 GHz och är 200 grader varma.

Men om du inte legat en sten borde du veta att IB utvecklar rätt mycket mindre värme än SB. Och att anledningen till att de är svårkylda är den lilla ytarean kombinerat med att de inte har lödd IHS. Du borde alltså veta att dina argument inte riktigt biter på de IB nyheten behandlar.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Men om du inte legat en sten borde du veta att IB utvecklar rätt mycket mindre värme än SB. Och att anledningen till att de är svårkylda är den lilla ytarean kombinerat med att de inte har lödd IHS. Du borde alltså veta att dina argument inte riktigt biter på de IB nyheten behandlar.

No shit, som om jag inte visste det, *facepalm*.
Jag snackar om hur varm själva kärnorna blir.
Hur lite/mycket värme processorn utvecklar är irrelevant i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

No shit, som om jag inte visste det, *facepalm*.
Jag snackar om hur varm själva kärnorna blir.
Hur lite/mycket värme processorn utvecklar är irrelevant i detta fall.

Hade du bemödat dig läsa/förstå vad jag skriver så hade du märkt att jag talar om för dig att det argumentet är värdelöst just för att värmeavledningsförmågan som är problemet för s1155-IB inte bör vara ett problem på s2011-IB. Eftersom anledningarna till att IB till s1155 avleder värme dåligt inte existerar hos IB för s2011 alls i samma utsträckning. Du kan prata temperatur på kärnor hur mycket du vill, men förutsättningarna är helt andra för 4960X.

4960X har varken liten diesize eller kylpasta under IHS. Därför är det inte särskilt begåvat att använda argument baserat på dessa nackdelar hos t.ex. 3770K mot 4960X.