Permalänk

Ljud ifrån båda skärmarna

Hejsan

Har precis köpt två stycken Fujitsu P23T-6 Thor Edition http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1359173

Det jag undrar är helt enkelt om jag kan få ut samma ljud ifrån båda skärmarna samtidigt?

Är helt vanliga 3.5 uttag på datorn, och just nu har jag kopplat in ena uttaget högst upp på datorn (Fractal Design R4) och sedan en kabel till moderkortet.

Får det inte att fungera just nu åtminstone.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kopplat ihop ett separat ljudkort med det integrerade på moderkortet ?
Du ska ansluta båda skärmarnas ljudingång till utgånen på det ljudkort du tänk använda, troligen behöver du köpa en förgrening http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-... som du ansluter i datorn så du får 2 utgångar från ljudkortet, sedan drar du en kabel till vardera monitorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du kopplat ihop ett separat ljudkort med det integrerade på moderkortet ?
Du ska ansluta båda skärmarnas ljudingång till utgånen på det ljudkort du tänk använda, troligen behöver du köpa en förgrening http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-... som du ansluter i datorn så du får 2 utgångar från ljudkortet, sedan drar du en kabel till vardera monitorn.

Nej finns inget separat ljudkort. Utan den ena kabeln går direkt in i moderkortet, det andra uttaget är överst på chassit, vet dock inte vart detta går till, antar att det bör gå till moderkortet också. Kan mycket väl vara som så att jag behöver en sådan förgrening som du länkar till.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att du ska ha nån form av splitter? Annnars kommer det bli ett lustigt stereo ljud,

Permalänk
Lego Master

Är jag helt efter om jag inte fattar varför ni jiddrar om analoga 3,5mm-kablar? Efter vad jag förstår från skärmens spec har inte skärmarna analog 3,5mm-ingång, utan ljudet får isåfall knalla i displayport-kabeln (eller via USB?), och därmed använda grafikkortet som ljudkort. Då blir det ju mer en fråga om ifall drivrutinerna klarar att skicka digitalt ljud till mer än en slutpunkt.

Eller skiljer sig Thor-versionen avsevärt från den vanliga P23T-6?
http://www.fujitsu.com/se/products/computing/pc/displays/supe...

Jag yrar. Men prisjakt-specen är isåfall felaktig, den säger "Nej" på 3,5mm-ingång.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Är jag helt efter om jag inte fattar varför ni jiddrar om analoga 3,5mm-kablar? Efter vad jag förstår från skärmens spec har inte skärmarna analog 3,5mm-ingång, utan ljudet får isåfall knalla i displayport-kabeln (eller via USB?), och därmed använda grafikkortet som ljudkort. Då blir det ju mer en fråga om ifall drivrutinerna klarar att skicka digitalt ljud till mer än en slutpunkt.

Den länkade skärmen ser ut så här

Och ska ha analog ljudingång, annars får TS gärna länka rätt om det är fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den länkade skärmen ser ut så här
http://forumbilder.se/CETTU/fskarm.JPG

Och ska ha analog ljudingång, annars får TS gärna länka rätt om det är fel.

Har likadan skärm, finns en analog ljudingång, så det är inga problem att få ljudet ifrån båda skärmarna.

Permalänk
Lego Master

Nu fattar jag dessutom hur TS har kopplat. Problemet är att när du kopplar in en kontakt i frontutgången (den som sitter uppepå chassit som du säger), så stängs oftast den bakre utgången av. Poängen är att man har högtalare inkopplade bak på datorn normalt sett, och kopplar man in hörlurar på chassiutgången så ska ju inte högtalarna fortsätta väsnas.

Om du kan låta moderkortet lira ljud i båda utgångarna är nåt du får kolla i mjukvaran till det inbyggda ljudkortet, eller köra med splitters som folk har länkat till.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield