Permalänk
Medlem

Antec Kühler 920, låter och kyler knappt

Hejsan hoppsan

Det senaste året har mitt självbygge fungerat utmärkt, inga problem i huvud taget, tills nu då. Helt plötsligt medans jag spelade så laggade spelet oerhört mycket. Då visade det sig att processorn överhettades och nådde grader långt över 100c, sedan dess har detta problem inträffat när jag surfar vanligtvis eller använder datorn till vad som helst helt enkelt. Det måste vara nånting fel på vattenkylningen. Vad finns det för åtgärder till detta? Jag har redan skakat på radiatorn men det gav tyvärr ingen lycka direkt. Stort tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: i7 2600K @4,4GHz GPU: GTX 670 Asus DirectCUII OC Minne: 16GB 1600MHz Kylning: Antec 920 H2O Cooling SSD: 55GB OCZ SSD HDD: 1TB 7200RPM HDD Nätagg: Corsair TX 750 80+ Moderkort: ASRock P67 Professional
-- Razer BlackWi

dow Ultimate - Cyborg R.A.T 7 - Nvidia Sourround: 1st. BenQ XL2420T 120Hz 2st. Acer S240HL 60Hz --

Permalänk
Medlem

Använder du antecs egna program för att kontrollera fläktar och se status på temperaturer osv?

Visa signatur

Chassi: Fractal design refine r3 Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD5 REV 3.0 Grafikkort: XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Crossfire Processor: AMD FX 8350@5Ghz CPU kylning: Corsair H110 Minnen: Kingston 16GB (4x4096MB) CL11 2133Mhz Beast Series Nätagg: XFX Proseries XXX Edition 850W Hd: Samsung SSD Basic 840-Series 120GB Fläktar: Cougar vortex 120mm*2, Fractal design silent series 140mm r2*4, Fractal design 120mm*2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TECH:

Använder du antecs egna program för att kontrollera fläktar och se status på temperaturer osv?

Ja precis, det står att pumpnivån är 0. Och det kan mycket möjligt stämma. Vet inte vad jag ska göra :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: i7 2600K @4,4GHz GPU: GTX 670 Asus DirectCUII OC Minne: 16GB 1600MHz Kylning: Antec 920 H2O Cooling SSD: 55GB OCZ SSD HDD: 1TB 7200RPM HDD Nätagg: Corsair TX 750 80+ Moderkort: ASRock P67 Professional
-- Razer BlackWi

dow Ultimate - Cyborg R.A.T 7 - Nvidia Sourround: 1st. BenQ XL2420T 120Hz 2st. Acer S240HL 60Hz --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seazoone:

Ja precis, det står att pumpnivån är 0. Och det kan mycket möjligt stämma. Vet inte vad jag ska göra :/

Skickades från m.sweclockers.com

Funkar pumpen?

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Låter som att kylaren är monterad dåligt eller att pumpen dött.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Låter som att kylaren är monterad dåligt eller att pumpen dött.

Skulle kylaren vara dåligt monterad skulle det inte fungerat bra tills nu, och helt plötsligt tvärdö.
Låter som att pumpen har pajjat.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Skulle säga att du borde montera på stockkylaren igen och ifall datorn då fungerar felfritt så lämnar du in pumpen och kräver att få en ny på garantin. Låter precis som pumpen gett upp. När du säger att kylaren "låter" hur menar du då? Menar du att fläkten går eller hör du något pumpljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Skulle kylaren vara dåligt monterad skulle det inte fungerat bra tills nu, och helt plötsligt tvärdö.
Låter som att pumpen har pajjat.

Det kan funka fast temperaturerna skulle varit höga. Nu när det är sommar så är det ännu varmare inomhus så det inte funkar alls. Fast i det här fallet låter det som pumpen är död eftersom pumplevel var på 0.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seazoone:

Hejsan hoppsan

Det senaste året har mitt självbygge fungerat utmärkt, inga problem i huvud taget, tills nu då. Helt plötsligt medans jag spelade så laggade spelet oerhört mycket. Då visade det sig att processorn överhettades och nådde grader långt över 100c, sedan dess har detta problem inträffat när jag surfar vanligtvis eller använder datorn till vad som helst helt enkelt. Det måste vara nånting fel på vattenkylningen. Vad finns det för åtgärder till detta? Jag har redan skakat på radiatorn men det gav tyvärr ingen lycka direkt. Stort tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka program använder du för kontroll av temp av cpu? När min H50 gav upp så började pumpen låta illa och tempen stiga. Bytte min på garantin. Som en ovan skrev. Montera stock och lämna tillbaka och få en ny. Hoppas på att din cpu inte har tagit för stor skada om du lyckades nå över 100 grader

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

hade samma fel med min Kühler 920, den blev tokhet. Skickade in den för RMA och bytte till en Phanteks-kylare istället, nu är cpu/datorn betydligt svalare än vad den någonsin var med 920:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

hade samma fel med min Kühler 920, den blev tokhet. Skickade in den för RMA och bytte till en Phanteks-kylare istället, nu är cpu/datorn betydligt svalare än vad den någonsin var med 920:n.

Pumpen fungerar ett tag, får grymma temps 20-25c i idle, sen dör pumpen verkar det som. Jag hör att den funkar i början när man startar och har igång datorn ett tag, sen blir den varm. Jag har tappat bort kvittot tyvärr, är det bara att kontakta Antec om man vill ha ersättning på garantin isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: i7 2600K @4,4GHz GPU: GTX 670 Asus DirectCUII OC Minne: 16GB 1600MHz Kylning: Antec 920 H2O Cooling SSD: 55GB OCZ SSD HDD: 1TB 7200RPM HDD Nätagg: Corsair TX 750 80+ Moderkort: ASRock P67 Professional
-- Razer BlackWi

dow Ultimate - Cyborg R.A.T 7 - Nvidia Sourround: 1st. BenQ XL2420T 120Hz 2st. Acer S240HL 60Hz --

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Seazoone:

Pumpen fungerar ett tag, får grymma temps 20-25c i idle, sen dör pumpen verkar det som. Jag hör att den funkar i början när man startar och har igång datorn ett tag, sen blir den varm. Jag har tappat bort kvittot tyvärr, är det bara att kontakta Antec om man vill ha ersättning på garantin isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du tappat kvittot kommer nog inte Antec kunna/vilja hjälpa dig, de brukar vilja veta inköpsdatum och ha ett "proof of purchase". Du skulle kunna kontakta inköpsstället för att se om du kan få tag i en kvittokopia, men då brukar de vilja veta exakt datom och ibland även vilken summa kvittot var på. Har du handlat på nätet borde det finnas reggat på typ "Min sida" som på Inet och andra.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield