Datorljuden vi minns från förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

1541 var LYX!

Det här var det som gällde för mig..

Hehe, jepp. Jag minns euforin när jag lyckades skrapa ihop 2.000:- så jag kunde köpa en begagnad 1541. 1989 tror jag det var.

Skrivet av shampo:

en matrisskrivare skulle passa bra här i nostalgiljudlistan, samt dip switcharna i dom gamla joystickarna

Argh, nu påminde du mig om ljudet från den svartvita 9-nålsskrivaren jag hade till C-64:an. Fullständigt vidrigt ilsket vrålande, och extremt långsam så man fick lida länge.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

qWkUFxItWmU

Ungefär så här lät de väl?

Fy fan vad jävla övernördigt

Men jag gillade det

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Skrivet av iguanodon:

Älskar hur de i början hade sin "Ta-dah!"-melodi när Windows lyckats boota

Saknar Win 98s, var riktigt mäktig

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon:

qWkUFxItWmU

Ungefär så här lät de väl?

haha klockren , undra hur dom gjorde det där för att få en melodi av dom

OT: Fy va jag saknar tiden man inte ägde en dator dom va för dyr att inhandla året va 1993 då köpte jag min första beggade dator en 386 dx 33 sålde den dock när jag gick sista året på gymnasiet och det va typ 96. nu sitter man då istället med 4 datorer så man tog tillbaks det på äldre dagar

den här är nästan bra åxå http://www.youtube.com/watch?v=S0wJsqKGQ_A

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk

Dial-up minns jag, även fast jag inte är så gammal. Jävlar vad långsamt det var, tog ju år att komma in på Fuska.nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ska man känna sig gammal om man genomlidit samtliga?

Modemet, där kunde man lyssna sig till om något var fel, bara att trycka avbryt och köra igen.
Hastighetsförhandlingen kunde köras både två och tre gånger innan man fick anslutning ibland.

Hoppas jag inte, det skulle betyda att jag är gammal. O det är jag ju inte.

Körde oftast med atm0 för att inte väcka föräldrarna när man ringde bbs'er mitt i natten

Tribute: http://m.youtube.com/watch?v=s3gaQyGlTfA

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
99:e percentilen

Är det bara jag eller har SB16 Waveblaster/AWE32 socklade minnesmoduler!?

Har själv ett IBM Model M. Det hörde till vår första dator som vi köpte i slutet av 90-talet, och låg bortglömt i flera år innan jag insåg vilket skatt vi hade i källaren! Då jag inte har köpt ett modernt mekaniskt tangentbord använder jag mitt Model M som huvudtangentbord. Det enda riktigt dåliga är att Windows-tangenten saknas.

Det är dessutom tyvärr inte så bra till spel, då det krävs en ganska stor kraft för att trycka ned tangenterna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

qWkUFxItWmU

Ungefär så här lät de väl?

Precis så där lät det när man installerade Windows 3.1

Tiden med diskett var helt enkelt magisk. Och det coolaste av allt måste ju ha varit lådorna med lås som man förvarade dom i, och där det alltid slutade med att nyckeln satt kvar i låset eller att det alltid var olåst

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Underbart, minns själv modemljudet o hur jag tryckte en kudde över det för att inte farsan skulle höra att jag återigen satt o surfade

Angående tangentborden, är det så alla nya gamingtangentbord i 1000-1500sek låter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Vi försöker igen då Sweclockers moderatorer tydligen är för unga för att minnas.

Commodore 1541 = nostalgi

Lite trist att de inte tog med Amigan i den där "musikvideon" också, då den var i princip på 1994 års nivå redan med Amiga 500 1986.

Mja kanske inte riktigt men inte långt ifrån. Skulle man ha lika bra eller bättre ljudkvalite som Amiga 1000 som släpptes 1985 hade man fått prösa 10000kr för bara ljudkortet eller vänta till mitten av 90-talet. Amiga 1000 var visserligen rätt dyr när den släpptes jämfört med Amiga 500 från 1987, jämfört med IBM och apple dock var den ju årtiondets fynd.

Permalänk
Medlem

Diskettstationen (floppy, floppydisk) är inte så gammalt för mig, sluta använda dom helt för ca 2 år sedan, i början sparade jag dokument och bilder på dom samt spel, vissa spel krävde 5+st disketter för att kunna installeras, det var i början på 90 talet -->, hade tex Wolfenstein 3D som släpptes 1992, och det spelet finns fortfarande på en diskett,jag älskade det spelet, ref bild som togs idag:http://img.photobucket.com/albums/v458/warrior26/DSC_0031_zps...

På slutet (2004-2010) användes Floppyn enbart för att flasha bios i moderkort och grafikkort ,har dock fortfarande kvar 20 disketter som är fullt fungerande och säkert hälften är från början av 90 talet, sen har jag kvar 2st floppy
Jag använde dock en för ca 10 månader sedan för att flasha bios på ett äldre Sockel A moderkort.

Inte heller modemet känns så speciellt gammalt, det är väl runt 10år sedan jag använde det sist men det känns närmre.

Hårddisk ljudet var väldigt vanligt förr,hade riktiga monster som jag knappt orka med, har fortfarande en äldre 200mb hdd som låter as, jag har också en modernare 20GB seagate som låter fan, är ju inte så länge sen diskarna blev tysta, den senaste jag hade som lät fruktansvärt var WD Raptor 36GB,har fortfarande kvar 2st av dom men kan bara inte används pga ljudet, numera är nästan alla diskar så gott som helt tysta

Nästan samma tangentbord som visas i klippet har jag kvar:
http://img.photobucket.com/albums/v458/warrior26/DSC_0030_zps...
Det hör ihop med en gammal fungerande P2 300mhz maskin från 1997, väldigt bra kvalitet på tangentbordet men riktigt jobbigt att skriva på pga ljudet, använde det dagligen på jobbet för ett antal år sedan och det gick inte att smyga med
När jag bytte ut det så tog jag hem det ink P2 datorn och 15" skärmen.

Likaså väldigt gamla ljudkort hade jag tills nyligen innan jag slängde massa gammalt skit som man sparat under åren,förmodligen var mycket av det defekt då det legat i lådor år efter år som flyttats hit o dit, blev väldigt repigt.
Äldsta ljudkort jag har nu är Creative Live som släpptes 1999 vilket fortfarande låter väldigt bra och tills nyligen kunde mäta sig med inbyggda ljudkort.

Hade också en sådan elektrisk skrivare som postades i tråden, minns att jag var väldigt stolt över den.

Man får lite nostalgi känsla när man ser detta, man känner också att man hållt på ett bra tag samt att tiden går så fort, kan inte säga att jag saknar ljuden och den slöa prestandan direkt, men den tiden då allt var väldigt ovanligt o nytt kan jag sakna, då var det ovanligt att ha PC samt att kunna reparera osv.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon4992:

Angående tangentborden, är det så alla nya gamingtangentbord i 1000-1500sek låter?

Nä, alla låter inte så iallafall. Ljudet tangentbordet avger beror på vad det har för brytare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Faktiskt så måste jag erkänna att jag är grymt sugen på en riktigt riktigt gammal dator nu. Jag har nånstans i förrådet en bärbar dator med diskett i och en snurr kula för o röra pilen. Jag tro att den fungerar förutom att laddaren är borta. Sist jag testade den (som va länge sedan) då fungerade den, tro jag. Ha ett svagt minne av de. Men den är ungefär som en 13"tum men tjock och vit. //Marcus

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

det var fan inte bättre förr

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ljudet från en 1541 med turboloader vore roligare att höra. 3,5" pc-diskettstation? Bah. Nymodigheter.

Måste erkänna att även jag (dvs mina föräldrar) till slut lyckades skrapa ihop till en begagnad 1541.
Kom över en turboloader genom att skriva av maskinkod som tryckts i någon datortidning, Datormagazin tror jag. Sida upp och sida ned med enbart siffror... farsan läste högt och jag skrev in. Helt bisarrt att man lyckades få det rätt och fungera till slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Är det bara jag eller har SB16 Waveblaster/AWE32 socklade minnesmoduler!?

Stämmer! Jag hade ett AWE32, tror jag hade 16 MB på mitt. Vet ej vad det extra minnet gjorde, eller vad som var max. Jag och polarna modemade ner en massa midifiler från olika filmer och TV-serier, och det lät helt fantastiskt. Jag var sjukt glad i det kortet. Grät floder när jag fick min nya Celeron 300-rigg som saknade ISA-slot och fick istället köra något annat skräp.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Måste erkänna att även jag (dvs mina föräldrar) till slut lyckades skrapa ihop till en begagnad 1541.
Kom över en turboloader genom att skriva av maskinkod som tryckts i någon datortidning, Datormagazin tror jag. Sida upp och sida ned med enbart siffror... farsan läste högt och jag skrev in. Helt bisarrt att man lyckades få det rätt och fungera till slut!

Hehe, tufft!

Själv fuskade jag med en Action Replay VI, och hade alltid turboloading direkt vid påslag av datorn.

Påminner mig om när jag försökte knacka in ett spel från DATA-satser i en tidning på min VIC-20, 1985. Sida efter sida efter sida, med dubbelkontroll, och sen blev det ändå fel någonstans. Argh! NERD RAGE!!!!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kan inte hålla mig från att spilla ur mig lite mer back-in-the-day minnen...

Min första överklockning var på en Amiga 3000, runt 1994 kanske, då jag sparkade upp CPU'n från 25 MHz till 33 MHz tror jag, samt FPU'n (Floating point unit) från 25 MHz till 50 MHz. Tror jag överklockade hårddiskkontrollern också. Detaljerna är lite suddiga, men för att göra detta fick jag köpa en ny kristall, alltså en frekvensgenerator, för önskvärd frekvens, samt löda om på moderkortet. Kapade helt enkelt pinnen till den ytmonterade CPU'n (DET var obehagligt!) där frekvenssignalen skulle in, och lödde fast en sladd från kristallen istället.

Permalänk
Medlem

Påminner mig bara om sådant här:
https://www.youtube.com/watch?v=qWkUFxItWmU

Gammal hårdvara som kommer till nytta...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av shampo:

en matrisskrivare skulle passa bra här i nostalgiljudlistan, samt dip switcharna i dom gamla joystickarna

matrisskrivare används fortfarande på vissa företag,,där jag jobbade sist som är ett modernt tidningstryckeri [modell större] så användes matrisskrivare vid varje maskin i distributionsavdelningen ..enda som gick att använda för luftfuktigheten är mycket hög i ett tryckeri...så för mig har det inte blivit nostalgi med den sortens skrivare när de fortfarande används varje dag året om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Själv fuskade jag med en Action Replay VI, och hade alltid turboloading direkt vid påslag av datorn.

Påminner mig om när jag försökte knacka in ett spel från DATA-satser i en tidning på min VIC-20, 1985. Sida efter sida efter sida, med dubbelkontroll, och sen blev det ändå fel någonstans. Argh! NERD RAGE!!!!

He he VIC-20! Min första dator! Kan inte säga att jag saknar den precis...

Permalänk
Medlem

Jag trodde jag skulle höra utomjordingar på modermodems videon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Stämmer! Jag hade ett AWE32, tror jag hade 16 MB på mitt. Vet ej vad det extra minnet gjorde, eller vad som var max. Jag och polarna modemade ner en massa midifiler från olika filmer och TV-serier, och det lät helt fantastiskt. Jag var sjukt glad i det kortet. Grät floder när jag fick min nya Celeron 300-rigg som saknade ISA-slot och fick istället köra något annat skräp.

300A@450?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Modem surret har jag haft som ringsignal under en lång tid nu

inte så härliga tider!

när man hörde det så vet man att det ska gå segt och kosta pengar:) nu blir man bara blåst på pengar trotts bra uppkoppling:D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Vissa hör irriterande surr och konstiga oljud, andra ljuv musik och en nostalgisk påminnelse om datorernas barndom – ljuden som inte längre hörs men vi fortfarande minns.

Läs artikeln

Nostalgin flödar.

Kommer så väl ihåg när man gick från pc speaker till ett AdLib, vilken skillnad det blev, man spelade om spelen bara för att få ljudet.
Och sen över till MT32'an, även det gav en stor skillnad. Dom första soundblaster korten hade inte alls lika bra ljud som MT32, men dom hade talsyntes och det var ju highend när det kom.

Hade 10MB HDDs med hotswap och motor som matade ut diskarna,herregud vad den motorn lät.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

på tal om nostalgi, kommer ihåg när jag var liten så var man tvungen att vänta innan man kunde trycka på strömbrytaren för att stänga av datorn

Permalänk
Medlem

Åh, det vinande, öronbedövande ljudet från gamla hårddiskar. Minns hur jag kämpade mig kvar framför datorn trots att det där förbannade ljudet gav mig en brutal huvudvärk.

Modemljudet borde återinföras när man öppnar sin webbläsare för övrigt, tillsammans med dial-updiagloen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Diskettljud <3

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Andra ljud

Bara jag som hade cd-spelare och senare även cd-brännare som vibrerade å lät utav bara helvete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pcnoob:

på tal om nostalgi, kommer ihåg när jag var liten så var man tvungen att vänta innan man kunde trycka på strömbrytarna för att stänga av datorn

Minns när vi fick första datorn som man inte manuellt behövde stänga av med strömbrytaren -- var ju värsta svartkonsterna att den kunde stänga av sig själv!

Var f.ö. första datorn jag såg med tower chassi istället för ett liggande chassi. Helt galet vad trendbrytande det var.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q