Datorljuden vi minns från förr

Permalänk
Medlem

Minns skärmarna som var märkta med "low radiation" herre jäklar, skinnet var ju på väg att krylla av ansiktet när man drog igång datorn

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Avstängd

Kan ju säga att jag inte saknar ljudet av uppringda modem iaf. Hemskt ljud.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

inget slår ändå klassiska degauss-ljud!
https://www.youtube.com/watch?v=rAHIzDhFTZQ

Permalänk
Medlem

Något jag kommer ihåg som liten grabb när man hade Windows 95 hemma! Något speciellt med den bilden när man ser den idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmulletrance:

Summerar Skrillex alla album.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Roland ljudkorten lät ju bättre än vad mestadels av dagens musik gör på alla fronter. har haft x-fi kortet (det nyaste där) och tror jag har haft gameblaster, känner igen det, det dock hade riktigt coolt ljud

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Roland korten var ett par monster

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Minns skärmarna som var märkta med "low radiation" herre jäklar, skinnet var ju på väg att krylla av ansiktet när man drog igång datorn

Kommer ihåg när jag satt framför 13" skärmar tidigt 90 tal och efter några timmar var man så varm i ansiktet att det kändes som man hade feber och jävla ont i skallen hade man också. Där snackar vi om hög strålning.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

300A@450?

DET var ju faktiskt något att bli nostalgisk över. 50% överklockning och man behövde inte ens byta ut processorfläkten mot en bättre.

Ljudgrejerna i artikeln har jag svårare att bli nostalgisk över. Tycker det var en bra beskrivning med exempelvis "tortyrliknade diskettsessioner" eller hur det nu var formulerat. Det var verkligen en pina att installera OS/2 från diskett och sen åka på läsfel på sextonde disken. Det tog en enorm tid och sen fick man lyssna på diskettrasslet under tiden. Sammanbrottet var nära när man sen hörde hur läsaren började stå och hacka(mer än vanligt) med läsfel.

Har också hemska minnen av en 250MB backupbandstation (Iomega?) som förde sjukt mycket liv och var sanslöst långsam.

Raptor-disken var också förhållandevis bullrig, men då kändes det ju i alla fall som det hände något. Det är nog kombinationen bullrig OCH långsam som är nervpåfrestande.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

Modemljudet ger en ju minnen om äventyr! När man hörde det ljudet så visste man att man snart var ute på nätet och skulle uppleva nånting nytt! Det är inte riktigt samma känsla idag

Permalänk
Inaktiv

Model M är bara för underbart för att bry sig om omgivningens klagomål. De kan gå köpa öronproppar i fall de stör sig av ljudet.

Älskar ljudkortvideon. Riktigt bra gjort för att illustrera hur långt vi kommit. Synd bara att all denna teknik idag slösas på konsoler och liknande nerdummade saker

Permalänk
Medlem

Läste för något år sedan en artikel som handlade om utvecklingen av ljudhårdvara
http://macgateway.com/featured-articles/sound-card-history/
Sound Blaster imponerade inte jämfört med allt annat som fanns.

edit:
Ahhh frustration, någon verkar ha claimat copyright för soundtracksen som fanns utlagda där. Istället har playknapparna ersätts med länk till 'mobygames'...
edit2:
http://web.archive.org/web/20120805212920/http://macgateway.c...

Permalänk
Medlem

Har alltid gillat Monkey Island musiken. Hade själv en 286:a med den inbyggda speakern som ljudkälla. Det enda som slår den musiken i nostalgiväg för mig skulle vara ocean loader till C64.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av pcnoob:

på tal om nostalgi, kommer ihåg när jag var liten så var man tvungen att vänta innan man kunde trycka på strömbrytarna för att stänga av datorn

http://wemeantwell.com/blog/wp-content/uploads/2012/12/it-s-n...

Haha, just det! På vår första dator (som mitt Model M kommer från) stod det på svenska:

Nu kan du stänga av datorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Saknar modemuppringningen!

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag måste vara gammal, tycker att chiptunes låter skönare den nyare musiken.

Permalänk
Avstängd

Haha jag minns när jag inte förstod vad ett modem var och jag blev alltid orolig när brorsan kopplade upp sig för då hörde jag det där mystiska ljudet.

Rena klassiska ljud med disketterna å modemet! ^^,

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Något jag kommer ihåg som liten grabb när man hade Windows 95 hemma! Något speciellt med den bilden när man ser den idag.

http://milestogo.in/wp-content/uploads/2008/05/win95.png

OT: detta minns jag mycket väl, minns också att man bytte ut texten till "nu kan du slå av data jäveln" eller andra fula skällsord. Men det bästa var när man bytte ut bilderna mot porrbilder och dylik. Alltid lika kul att se polarna få panik.

OnT: uppringda modem ljudet glömmer man inte så lätt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

300A@450?

Jag hade faktiskt första gen Celeron, alltså inte "A". Det innebar ingen cache, men klockade likväl till 450 :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Modem uppringningen <3 Bra skrivet!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av White.By.Design:

matrisskrivare används fortfarande på vissa företag,,där jag jobbade sist som är ett modernt tidningstryckeri [modell större] så användes matrisskrivare vid varje maskin i distributionsavdelningen ..enda som gick att använda för luftfuktigheten är mycket hög i ett tryckeri...så för mig har det inte blivit nostalgi med den sortens skrivare när de fortfarande används varje dag året om.

Jag använder disketter på mitt jobb nästan dagligen

Visa signatur

i7 4770k & GTX 1080 & 32GB ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av shampo:

Jag använder disketter på mitt jobb nästan dagligen

Får jag lov att fråga vad det är för jobb du har?:p

Själv använde jag disketter fram tills jag köpte datorn i sign, då fick det räcka:)

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem

Oh, den gamla goa tiden.. Dubbla 5.25 tums "floppy" och en 10MB hårddisk på min första 286:a.. 4Mhz turbo, 640Kb RAM!
Sen BBS-er, 14.4 kbps, sen 28.8.. 56! Wow, vilken speed!!!

TsengLabs grafikkort.. 1MB VRAM, 16k samtidiga färger i 640*480.. Det såg nästan ut som ett riktigt foto på skärmen!
Fast värsta grafikkortet som kom sen var Matrox Millenium.. Dom sålde bra på den tiden!

Man överklockade 386/486 genom att flytta byglar på moderkortet.. hur många minns det idag?!

He he, those were the days!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

qWkUFxItWmU

Ungefär så här lät de väl?

Med 90-talsutrustning (frånsett Raspberry Pi) gick det nog lite effektivare att skapa nördmusik

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

He he VIC-20! Min första dator! Kan inte säga att jag saknar den precis...

Var min första dator också
Finns kvar i förrådet med bandspelare samt några böcker till den.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

1541 var LYX!

Det här var det som gällde för mig..

>LOAD

echo "Press play on tape"

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploppsan:

Var min första dator också
Finns kvar i förrådet med bandspelare samt några böcker till den.

Hittade precis den här pärlan, hur har man kunnat missa! Captain Kirk kränger VIC-20!
https://www.youtube.com/watch?v=PUEI7mm8M7Q

Permalänk
Medlem

Hade C64 back in the days också fick den när jag va sju bast med kasettbandspelare. Senare fick jag även en 1541-ll både c64:an och diskettstationen va ljusare beige. Allt finns hos päronen vad jag vet men lyckades inte få igång diskettstationen sist jag försökte få igång den. Man kanske ska ta hem grejerna och se om man kan få liv i diskettstationen?

första PCn va en 486SX25 tror jag med turboknapp och 512MB hdd. Köpte ett S3 Virge senare med 512KB grafikminne och köpte även en minnesmodul med 512K till. Japp man kunde uppgradera grafikkortet med löst chip

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

>LOAD

echo "Press play on tape"

eller:

->L

(som var en annan loader man först fick loada, som sedan laddade spelet. vad nu den var bra för?)

Permalänk
Medlem

Schysst att på förstaplatsen så kommer ett IBM Model M! Det råkar vara så att det är mitt tangentbord of choice, faktiskt. Enda som grämer mig är att det saknar supertangent. Annars är det prima!

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!