Permalänk

Hitta flaskhalsen

Hej.

Hur tar man reda på var ens dators flaskhals finns?
Te.x är det Cpu´n som flaskar, är det gpu´n eller kanske för slö hd.
Finns det något exempelvis program som belastar och hittar de svaga punkterna eller är det kunskap man helt enkelt erfarenhet som löser mitt problem?
Är det det sistnämnda som gäller så kan jag skriva ner min datorspec.

Tacksam för alla svar.

Mvh Nicklas

Visa signatur

ShadyNovac

Permalänk
Medlem

kunskap, länka specs dirr.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av ShadyNovac:

Hej.

Hur tar man reda på var ens dators flaskhals finns?
Te.x är det Cpu´n som flaskar, är det gpu´n eller kanske för slö hd.
Finns det något exempelvis program som belastar och hittar de svaga punkterna eller är det kunskap man helt enkelt erfarenhet som löser mitt problem?
Är det det sistnämnda som gäller så kan jag skriva ner min datorspec.

Tacksam för alla svar.

Mvh Nicklas

Du spelar sen har ett program som bevakar vad som går i 100% på din dator!

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Entusiast

Allt det är relativt.

Om du spelar ett spel så kanske din CPU kan ge dig 60FPS medan ditt grafikkort kan ge dig 80FPS men blir då begränsad av CPU'n. Detta kan du kolla genom att till exempel sänka all grafik till "Low" och se vilken FPS du får. Den FPS du får är den absolut högsta som din CPU kan ge dig.

Hårddisken flaskar nästan alltid i vad du än gör i själva operativsystemet eftersom hårddisken är den komponent som har mest betydelse för vanlig OS-prestanda. Men sen så kan ju RAM och CPU'n ha en liten betydelse där med.

Men alla datorer har en flaskhals och det man helst vill är att grafikkortet ska vara flaskhalsen då det är den mest påkostade komponenten (Åtminstone borde vara) om man spelar spel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Tack för svaren.

Som det är nu är det tveklöst GPUn som flaskar då mitt gamla kort dog och jag fick ta ett gammalt.
Så tanken med det hela är att ta reda på hur mycket CPU och minnen klarar sen köpa ett nytt grafikkort när jag vet ungefär hur mycket resten klarar.

Moderkort: ASUS P5QL
Intel Pentium E5200 2,5 ghz
4 gb DDR2 ( :-/ )
Asus ATI eah3450 256 mb
HD Samsung 5400rpm

För övrigt har jag läst att man utan större problem kan klocka prollen till över 3 ghz utan att ens ändra volten. Någon som lekt runt lite med en sån här processor tidigare?

Mvh Nicklas

Visa signatur

ShadyNovac

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Du spelar sen har ett program som bevakar vad som går i 100% på din dator!

Vad heter ett sådant program?

Visa signatur

ShadyNovac

Permalänk
Medlem

4 GB internminne räcker om du inte har många program igång samtidigt eller hanterar väldigt stora filer.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShadyNovac:

Tack för svaren.

Som det är nu är det tveklöst GPUn som flaskar då mitt gamla kort dog och jag fick ta ett gammalt.
Så tanken med det hela är att ta reda på hur mycket CPU och minnen klarar sen köpa ett nytt grafikkort när jag vet ungefär hur mycket resten klarar.

Moderkort: ASUS P5QL
Intel Pentium E5200 2,5 ghz
4 gb DDR2 ( :-/ )
Asus ATI eah3450 256 mb
HD Samsung 5400rpm

För övrigt har jag läst att man utan större problem kan klocka prollen till över 3 ghz utan att ens ändra volten. Någon som lekt runt lite med en sån här processor tidigare?

Mvh Nicklas

Hela din dator är en 2-liters flaska, köp nytt om du vill vara hardcore!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShadyNovac:

Vad heter ett sådant program?

MSI Afterburner för GPU och aktivitetshanteraren för CPU. Det finns såklart mängder med program för detta men där har du två.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Ladda ner program som loggar belastning på cpu och gpu, sen kollar du nivåerna efter att ha lirat något spel som du brukar lira. Det som låg i 100% medans andra inte gjorde det är då flaskhalsen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

Tack för svaren.
Skaffade mig MSI Afterburner och PC Wizard och dom tillhandahåller informationen angående temperaturer och som även kan logga. Men har fortfarande inget program som kollar hur pass jag använder de olika komponenterna i datorn när jag exempelvis spelar. Någon som vet vad ett sånt program heter?

Och om någon erfaren vet, hur kraftig grafikkort bör jag skaffa till datorn?
Vill ju inte köpa ett för bra till den här tråkiga gamla datorn
Och nej en ny dator finns inte i budget då barn är det dyraste nöjet jag någonsin skaffat mig

Mvh Nicklas

Visa signatur

ShadyNovac

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShadyNovac:

Men har fortfarande inget program som kollar hur pass jag använder de olika komponenterna i datorn när jag exempelvis spelar. Någon som vet vad ett sånt program heter?

MSI Afterburner visar hur mycket grafikkortet arbetar och Windows egna aktivitetshanterare visar hur mycket processorn jobbar.

När du spelar BF3 kan du dessutom aktivera en graf i spelet som visar renderingstider på CPU och GPU genom att skriva in Render.PerfOverlayVisible 1 i konsollen, GUL = CPU och grön = GPU, du vill ha så lågt som möjligt, om grön stapel ligger över gul stapel så är det GPU som flaskar och tvärtom.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

256mb vram? det var ett tag sen

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShadyNovac:

Tack för svaren.
Skaffade mig MSI Afterburner och PC Wizard och dom tillhandahåller informationen angående temperaturer och som även kan logga. Men har fortfarande inget program som kollar hur pass jag använder de olika komponenterna i datorn när jag exempelvis spelar. Någon som vet vad ett sånt program heter?

Och om någon erfaren vet, hur kraftig grafikkort bör jag skaffa till datorn?
Vill ju inte köpa ett för bra till den här tråkiga gamla datorn
Och nej en ny dator finns inte i budget då barn är det dyraste nöjet jag någonsin skaffat mig

Mvh Nicklas

Hur mycket pengar kan du tänka dig att lägga på en ny dator?

Permalänk
Skrivet av ShadyNovac:

Tack för svaren.

Som det är nu är det tveklöst GPUn som flaskar då mitt gamla kort dog och jag fick ta ett gammalt.
Så tanken med det hela är att ta reda på hur mycket CPU och minnen klarar sen köpa ett nytt grafikkort när jag vet ungefär hur mycket resten klarar.

Moderkort: ASUS P5QL
Intel Pentium E5200 2,5 ghz
4 gb DDR2 ( :-/ )
Asus ATI eah3450 256 mb
HD Samsung 5400rpm

För övrigt har jag läst att man utan större problem kan klocka prollen till över 3 ghz utan att ens ändra volten. Någon som lekt runt lite med en sån här processor tidigare?

Mvh Nicklas

Den där är nog tyvärr ganska jämndålig överallt

Permalänk
Avstängd

bästa är väll nästan att börja bygga en ny men iof så är den ganska ok och med 4gb ram kommer man långt cpu´n är inte så cool men har skapligt oc potensial och bör klara 3000-3500mhz med nån ganska billig sub 200kr kylare och då presterar den ok sen ett http://cdon.se/hemelektronik/asus_geforce_gtx_650ti_top_direc... 990kr + kylare =1200kr och du kan spela allt i dag Men inte på max
personligen hade jag nog letat på begmarknaden då man kan hitta ganska bra gpu för 500kr eller så som gör dom flesta spel spelbara och klockat skiten ur cpu´n och nya gpu´n

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Tack för alla svaren.

Ja det var länge sen man hade tag i ett sånt här fint antikt grafikkort jag lirar med. Men det fungerar minsann!

Jag tror jag utgår från punkten att köpa ett grafikkort i nivå med det Lord Vasagos länkade (Har själv spisat på ett likvärdigt dock Radeon
Sen klockar jag cpu´n och monterar rejäl kylning så får denna datorn leva ett par år till
Så kan lilltösen få något roligt för dom pengarna istället.

Återigen tack.

Mvh Nicklas

Visa signatur

ShadyNovac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ShadyNovac:

Tack för svaren.

Som det är nu är det tveklöst GPUn som flaskar då mitt gamla kort dog och jag fick ta ett gammalt.
Så tanken med det hela är att ta reda på hur mycket CPU och minnen klarar sen köpa ett nytt grafikkort när jag vet ungefär hur mycket resten klarar.

Moderkort: ASUS P5QL
Intel Pentium E5200 2,5 ghz
4 gb DDR2 ( :-/ )
Asus ATI eah3450 256 mb
HD Samsung 5400rpm

För övrigt har jag läst att man utan större problem kan klocka prollen till över 3 ghz utan att ens ändra volten. Någon som lekt runt lite med en sån här processor tidigare?

Mvh Nicklas

Skulle nog säga att hela din dator är en enda stor flaskhals.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Nu är större grafikkort, cpukylare och ny kylpasta beställt.
Men jag kom att fundera på en sak till.
Hur tar jag reda på om minnena flaskar sig efter uppgraderingen?
Något program som kan kolla det på samma sätt som cpu & gpu´n?

Mvh

Visa signatur

ShadyNovac

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShadyNovac:

Nu är större grafikkort, cpukylare och ny kylpasta beställt.
Men jag kom att fundera på en sak till.
Hur tar jag reda på om minnena flaskar sig efter uppgraderingen?
Något program som kan kolla det på samma sätt som cpu & gpu´n?

Mvh

Tyvärr kommer du inte märka någon större skillnad. Även om du klockar din CPU är den fortfarande väldigt svag.