Bytte processorn dator gick sönder!! snälla hjälp

Permalänk
Medlem

Bytte processorn dator gick sönder!! snälla hjälp

Hej
för ca en vecka sen köpte jag en ny processor i7 3770 3.4 ghz och efter att jag kopplat in den till moderkortet(asus p8z68-v) reagerade inte skärmen,(allt startade i ett par sekunder, sedan restartade och efter det bara körde men jag fick igen bild.) Först trodde jag att processorn jag köpte var sönder så jag gick till webbhallen och de sa att den funkade. Nu vet jag inte säkert vad som är sönder, kanske en socket på moderkortet som gick sönder när jag kopplade in processorn men jag vet inte vad symptomen av bruten socket är. Jag beställde moderkortet av misco och jag vågar inte reklamera för att ifall de testar och det funkar behöver jag betala 300kr för att de testade moderkortet och det har jag inte råd med.
Eftersom jag behöver min dator så skulle jag vela fixa detta så snabbt som möjligt.

Jag tror på att det är moderkortet som är sönder så jag kan låna pengar av en kompis för att köpa nytt men ifall det är något annat som är sönder så skulle jag köpt moderkortet i onödan. Om det är någon av er som har en aning vad symptomen av bruten socket är eller vad det är som kan vara sönder snälla skriv,tack.

En till sak, vad är det som är viktigt när man köper moderkort, jag menar vilka delar är det som inte passar till alla moderkort, skulle någon kunna skriva vilka delar som behöver ett specifikt moderkort(till ex. socket 1155 eller något annat)

Jag har en i7 3770 3,4 ghz socket 1155, geforce GTX660 ,ddr3 RAM( 2x4gb) förra moderkortet heter Asus p8z68-v, och fractal design core 3000 chassi ( kanske olika storlekar på moderkort) Om det är någon som har tid och lust att hitta ett moderkort som passar till allt skulle det vara sjukt schysst(helst runt 1000kr)
MvH Max

Permalänk
Medlem

Har du kollat att kortet klarar nya CPUn?
Har du senaste BIOS installerat?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det heter "pins" eller "pinnar" inte socket.
Du kan nog behöva uppdatera BIOS bara och den första I7:an fungerade nog.
http://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V/#support_CPU
I den listan ser man att dom äldre BIOS versionerna inte fungerar med processorn.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

med uppdater bios menar ni att man ska trycka på restart knappen (typ den där blåa saken) på moderkortet eller hur annars?

Permalänk
Medlem

och då borde ju det funka med gamla processorn i?ifall problemet ligger i gammalt bios

Permalänk
Medlem

Kolla instruktionen för det moderkort du har, du skrev att det här var förra moderkortet men ingenting om det nya. https://www.google.se/search?q=Asus+p8z68-v+update+bios&oq=As...

Permalänk
Skrivet av Max.J:

och då borde ju det funka med gamla processorn i?ifall problemet ligger i gammalt bios

Testa använda den gamla proccesorn.

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Medlem

Jag har inget nytt moderkort än, vill skaffa( ifall problemet ligger i moderkortet) men jag vet inte vilket moderkort skulle passa till alla komponenter jag har så är förvirrad.jag har ingen bild så jag vet inte hur jag ska restarta bios.

Permalänk
Medlem

har testat mde gamla processorn och det funkar fortfarande inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max.J:

har testat mde gamla processorn och det funkar fortfarande inte

Har du resetat BIOS mellan, den kan ha muppat när den inte fatta vad det var för CPU i när du satte i nya.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max.J:

Jag har inget nytt moderkort än, vill skaffa( ifall problemet ligger i moderkortet) men jag vet inte vilket moderkort skulle passa till alla komponenter jag har så är förvirrad.jag har ingen bild så jag vet inte hur jag ska restarta bios.

Prova med den gamla. Prova att ta bort den ena ram stickan i den ena slotten och sedan i den andra.gör samma sak med andra ramen.

Permalänk
Medlem

Testa även att köra datorn utan grafikkort, samt kontrollera att ALLA kanlar sitter i/rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max.J:

Jag har inget nytt moderkort än, vill skaffa( ifall problemet ligger i moderkortet) men jag vet inte vilket moderkort skulle passa till alla komponenter jag har så är förvirrad.jag har ingen bild så jag vet inte hur jag ska restarta bios.

Vilket moderkort som helst med sockel 1155 passar till resten av dina komponenter, med ganska stor säkerhet.

Här är ett billigt kort från MSI t.ex. http://www.inet.se/produkt/1902197/msi-z77a-g43-atx

Dock kan du ju få nämna alla dina komponenter utöver din i7-3770, (som har sockel 1155) här, så vi kan med enkelhet fastställa att det går att använda allt du redan har på ett nytt mobo.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max.J:

har testat mde gamla processorn och det funkar fortfarande inte

Ifall du har en riktigt bra kamera, och bra ljus där du kan fota sockeln, så fota så att vi kan se alla pins från lite olika vinklar, gärna makroläge också så att du har närbild, måste vara tydliga bilder och sen posta dem här så vi kan se dem, jag misstänker att du har råkat böja pins i cpu sockeln

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max.J:

Hej
för ca en vecka sen köpte jag en ny processor i7 3770 3.4 ghz och efter att jag kopplat in den till moderkortet(asus p8z68-v) reagerade inte skärmen,(allt startade i ett par sekunder, sedan restartade och efter det bara körde men jag fick igen bild.) Först trodde jag att processorn jag köpte var sönder så jag gick till webbhallen och de sa att den funkade. Nu vet jag inte säkert vad som är sönder, kanske en socket på moderkortet som gick sönder när jag kopplade in processorn men jag vet inte vad symptomen av bruten socket är. Jag beställde moderkortet av misco och jag vågar inte reklamera för att ifall de testar och det funkar behöver jag betala 300kr för att de testade moderkortet och det har jag inte råd med.
Eftersom jag behöver min dator så skulle jag vela fixa detta så snabbt som möjligt.

Jag tror på att det är moderkortet som är sönder så jag kan låna pengar av en kompis för att köpa nytt men ifall det är något annat som är sönder så skulle jag köpt moderkortet i onödan. Om det är någon av er som har en aning vad symptomen av bruten socket är eller vad det är som kan vara sönder snälla skriv,tack.

En till sak, vad är det som är viktigt när man köper moderkort, jag menar vilka delar är det som inte passar till alla moderkort, skulle någon kunna skriva vilka delar som behöver ett specifikt moderkort(till ex. socket 1155 eller något annat)

Jag har en i7 3770 3,4 ghz socket 1155, geforce GTX660 ,ddr3 RAM( 2x4gb) förra moderkortet heter Asus p8z68-v, och fractal design core 3000 chassi ( kanske olika storlekar på moderkort) Om det är någon som har tid och lust att hitta ett moderkort som passar till allt skulle det vara sjukt schysst(helst runt 1000kr)
MvH Max

Hej , var bor du? Det finns många trevliga killar och tjejer på Sweclockers som säkert kan hjälpa dig hemma.
Lycka till / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Hej , var bor du? Det finns många trevliga killar och tjejer på Sweclockers som säkert kan hjälpa dig hemma.
Lycka till / Mange

Står stockholm i hans signatur?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Vilket moderkort som helst med sockel 1155 passar till resten av dina komponenter, med ganska stor säkerhet.

Här är ett billigt kort från MSI t.ex. http://www.inet.se/produkt/1902197/msi-z77a-g43-atx

Dock kan du ju få nämna alla dina komponenter utöver din i7-3770, (som har sockel 1155) här, så vi kan med enkelhet fastställa att det går att använda allt du redan har på ett nytt mobo.

Jag har en i7 3770 3,4 ghz socket 1155, geforce GTX660 ,ddr3 RAM( 2x4gb) förra moderkortet heter Asus p8z68-v, och fractal design core 3000 chassi agg: corsair cx600,en samsung ssd och en hdd men vet inte vad den heter,det är väll allt man bör veta? om något mer skriv gärna vilken komponent som behövs veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Vilket moderkort som helst med sockel 1155 passar till resten av dina komponenter, med ganska stor säkerhet.

Här är ett billigt kort från MSI t.ex. http://www.inet.se/produkt/1902197/msi-z77a-g43-atx

Dock kan du ju få nämna alla dina komponenter utöver din i7-3770, (som har sockel 1155) här, så vi kan med enkelhet fastställa att det går att använda allt du redan har på ett nytt mobo.

Skrivet av Mange75:

Hej , var bor du? Det finns många trevliga killar och tjejer på Sweclockers som säkert kan hjälpa dig hemma.
Lycka till / Mange

tjaa, vasastan men jag är bara 15år så det kan bli wierd men om någon vill och har tid så vore jag väldigt tacksam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Ifall du har en riktigt bra kamera, och bra ljus där du kan fota sockeln, så fota så att vi kan se alla pins från lite olika vinklar, gärna makroläge också så att du har närbild, måste vara tydliga bilder och sen posta dem här så vi kan se dem, jag misstänker att du har råkat böja pins i cpu sockeln

det borde gå att ordna bilder men ifall jag har böjt pinsen så är moderkortet sönder eller går det att laga hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max.J:

Jag har en i7 3770 3,4 ghz socket 1155, geforce GTX660 ,ddr3 RAM( 2x4gb) förra moderkortet heter Asus p8z68-v, och fractal design core 3000 chassi agg: corsair cx600,en samsung ssd och en hdd men vet inte vad den heter,det är väll allt man bör veta? om något mer skriv gärna vilken komponent som behövs veta

Vilken är den förra processorn? Och varför behövde du ens byta? Ska du använda datorn till redigering eller liknande?

Som någon sagt tidigare, ta ett foto på processorsockeln och lägg upp så att man ser tydligt om alla pinnarna är hela.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Testa även att köra datorn utan grafikkort, samt kontrollera att ALLA kanlar sitter i/rätt.

Har testat att ta ut ram och köra bara med en men det verkar inte heller vara problemet( om inte båda gick sönder:O) ska testa att köra datorn utan grafikkort också(måste jag koppla ut hela grafikkortet då?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max.J:

det borde gå att ordna bilder men ifall jag har böjt pinsen så är moderkortet sönder eller går det att laga hemma?

Det är inte helt lätt att böja åter, mitt råd är att gå till butiken i det läget och se om nån är villig att försöka hjälpa dig, ofta finns det mycket kluriga o kunniga människor på de där ställena

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Vilken är den förra processorn? Och varför behövde du ens byta? Ska du använda datorn till redigering eller liknande?

Som någon sagt tidigare, ta ett foto på processorsockeln och lägg upp så att man ser tydligt om alla pinnarna är hela.

förra processorn var en i3 2700 3.1ghz jag bytte för att datorn började lagga lite och datorn är mitt största intresse och jag måste spara till någonting så det fick bli en ny processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det är inte helt lätt att böja åter, mitt råd är att gå till butiken i det läget och se om nån är villig att försöka hjälpa dig, ofta finns det mycket kluriga o kunniga människor på de där ställena

jag beställde mobon från början av misco tror du att fastän jag inte köpt moderkortet på webbhallen att de kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Har du resetat BIOS mellan, den kan ha muppat när den inte fatta vad det var för CPU i när du satte i nya.

Menar du att jag ska restetta bios när ingen processor är ikopplad eller?

Permalänk
Medlem

Ifall jag skulle lyckas med att lämna tillbaka min nya processor och byta ut mot http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/177230-asus_z87-a__in...
skulle det moderkortet funka till alla mina andra komponenter?

Permalänk
Medlem

Kan du lysa på sockeln som processorn sitter i och kolla om några av pinnarna är böjda? Du ser det om de reflekterar ljuset annorlunda.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Aja tack för hjälpen idag, ska nog lägga mig nu( vill inte leka med datorn nu så jag inte tar sönder något, bättre att sova på saken) tack för allt och jag hoppas att ni är lika villiga att hjälpa i framtiden

Permalänk

Hade samma problem. Ena ram minnet satt inte i ordentligt.