Bytt ut moderkort, startknapp får ingen ström

Permalänk
Medlem

Bytt ut moderkort, startknapp får ingen ström

Min rumskompis köpte precis ny mammabräda, internminne samt processor till sin dator med ett nätagg som är 2-4 år.

Vi har kopplat in allting vi kan hitta som passar och moderkortet verkar få ström då en lampa lyser grönt när mnan sätter på nätagget.
Problemet är att startknappen inte verkar få den ström den behöver och startar därför inte, vi sitter och lurar på vad felet kan vara.

Jag har en jättedålig bild som förhoppningsvis i alla fall visar hur vi har satt in allting:

Grejen som oroar mig är den blå kabeln som är en 4-pinnare när det enda som verkar fattas är en 8-pinnare, min fråga är då, kan en 8-pinsmottagare acceptera en 4-pins, alternativt en 6-pins som verkar vara det enda alternativet vi har kvar på nätagreggatet.

De nya grejerna han har köpt är Z-87C från ASUS, 16 GB VengeanceLP DDR3 16GB samt en Intel i5 4670k.

Permalänk
Skrivet av AnyOnes:

Min rumskompis köpte precis ny mammabräda, internminne samt processor till sin dator med ett nätagg som är 2-4 år.

Vi har kopplat in allting vi kan hitta som passar och moderkortet verkar få ström då en lampa lyser grönt när mnan sätter på nätagget.
Problemet är att startknappen inte verkar få den ström den behöver och startar därför inte, vi sitter och lurar på vad felet kan vara.

Jag har en jättedålig bild som förhoppningsvis i alla fall visar hur vi har satt in allting:

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/107735...

Grejen som oroar mig är den blå kabeln som är en 4-pinnare när det enda som verkar fattas är en 8-pinnare, min fråga är då, kan en 8-pinsmottagare acceptera en 4-pins, alternativt en 6-pins som verkar vara det enda alternativet vi har kvar på nätagreggatet.

De nya grejerna han har köpt är Z-87C från ASUS, 16 GB VengeanceLP DDR3 16GB samt en Intel i5 4670k.

Vi börjar med det enkla: JA, en 8-pin kan acceptera en 4/6-pin. Det kräver dock att man trycker i den på rätt ställe i kontakten (kolla i manualen för moderkortet)

Nu till startknappen:
1. Frågan som jag besvarade åvan kan ge svar på även denna, sitter kabeln fel till 8-pins kontakten så startar inte datorn.
2. Har ni kollat i manualen så kablarna till startknappen sitter rätt?
3. Kan ni "tjuvkoppla den"?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vi börjar med det enkla: JA, en 8-pin kan acceptera en 4/6-pin. Det kräver dock att man trycker i den på rätt ställe i kontakten (kolla i manualen för moderkortet)

Nu till startknappen:
1. Frågan som jag besvarade åvan kan ge svar på även denna, sitter kabeln fel till 8-pins kontakten så startar inte datorn.
2. Har ni kollat i manualen så kablarna till startknappen sitter rätt?
3. Kan ni "tjuvkoppla den"?

Jag tror att vi har kommit någonvart nu i alla fall, nu verkar startknappen få ström men inget mer än ett litet hummande ljud.

Ang. att tjuvkoppla är vi inte säkra på vad du menar med det.

Edit: Nu lyser en lampa röd där det står Boot device LED, samt att när man startar står det "CPU fan error", trots att fläkten verkar fungera som den ska?

Permalänk
Skrivet av AnyOnes:

Jag tror att vi har kommit någonvart nu i alla fall, nu verkar startknappen få ström men inget mer än ett litet hummande ljud.

Ang. att tjuvkoppla är vi inte säkra på vad du menar med det.

Edit: Nu lyser en lampa röd där det står Boot device LED, samt att när man startar står det "CPU fan error", trots att fläkten verkar fungera som den ska?

Det går två kablar till brytaren. När man trycker på brytare så sluts kretsen under en kort stund och en elektrisk signal sickas och datorn startar. När jag menar "tjuvkoppla så menar jag heltenkelt att man tar port kablarna från moderkortet och använder en skruvmejsel och nuddar de två pins där kablarna ska sitta. Då kommer datorn att startas om allt är som det ska. Startar datorn så vet man att det är brytaren det är fel på.

Hur menar du med att startknappen får ström?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Right, uppdatering:
Allting verkar starta som det ska nu förutom att man får blue screen of death direkt när windows såndär laddare går fram och tillbaka.

Känns ju som att allting fungerar annars, även om jag är lite småorolig för CPUns temperatur som redan ligger på 53 grader efter bara några minuters användande trots att jag är säker på att jag har satt in allt ordentligt, just CPU-fläkt har jag satt in många gånger förr och det gick som det alltid har gjort :/.

Permalänk

Har ni installerat om windows efter bytet av bräda? Det bör man/måste göra.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Börja med att ta bort grafikkortet och alla sata kablar till alla hårddiskar och DVD. Utanför chassit verka ni redan ha tagit bort allt onödigt (dvs bort med allt utom strömkabeln till nätagget). Ingen ide att oroa sig för bild (grafikkort) och Windows (diskar) mm så länge fläktarna inte snurrar normalt.

Kolla för säkerhets skull upp processor fläkten att inte kabel hindrar den från att snurra.

Din kompis använda oroväckande många strömadaptrar.
Säker på att ni kopplat dom rätt?

AXP (eller Xion) ett budget märke. Den dagen din kompis byter grafikkort ska ha definitivt dumpa nätagget också om han inte får problem tidigare. Då struntar jag totalt i hur många watt det står på klisterlappen.

Edit:
Ni måste/bör installera om Windows osv.

För även om ni tar er förbi och struntar i resten av felen i Windows så är den seg/långsammare än vad den borde vara vilket gör det meningslöst att ens ha köpt bättre delar tills ni installerat om Windows. Att flytta över Windows disken som ni gjort är som att byta kläder/skor med tex mormor. Ni har knappast samma storlek och skulle knappast trivas. Dator reagerar på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Börja med att ta bort grafikkortet och alla sata kablar till alla hårddiskar och DVD. Utanför chassit verka ni redan ha tagit bort allt onödigt (dvs bort med allt utom strömkabeln till nätagget). Ingen ide att oroa sig för bild (grafikkort) och Windows (diskar) mm så länge fläktarna inte snurrar normalt.

Kolla för säkerhets skull upp processor fläkten att inte kabel hindrar den från att snurra.

Din kompis använda oroväckande många strömadaptrar.
Säker på att ni kopplat dom rätt?

AXP (eller Xion) ett budget märke. Den dagen din kompis byter grafikkort ska ha definitivt dumpa nätagget också om han inte får problem tidigare. Då struntar jag totalt i hur många watt det står på klisterlappen.

Edit:
Ni måste installera om Windows osv.

Även om ni tar er förbi och struntar i resten av felen i Windows ni får då och då så är den seg/långsammare än vad den borde vara vilket gör det meningslöst att ens ha köpt bättre. Att flytta över Windows disken som ni gjort är som att byta kläder/skor med tex mormor. Ni har knappast samma storlek men även om ni fick på er dom så skulle ni inte trivas. Dator reagerar på samma sätt.

God dag, det är jag som är rumskompisen vars dator har hakat upp sig!

Jag har inte så många adaptror såvitt jag vet, dock många sladdar med 4 (rak linje) pin från nätagget, 500w från AXP.

Jag tror att vi har löst alla problem förutom att installera om windows, självklart har min klisterlapp på windows försvunnit och det enda sättet att få cd keyn är att gå in i system när man har loggat in i OS'et såvitt jag vet och det innebär skruva loss och börja om allt med mitt gamla moderkort/etc och det har jag inte lust med just nu.

Min fråga är: Vet någon ett enklare sätt att få ut cd keyn som jag hade till mitt windows än att behöva logga in? :<

Permalänk
Medlem

Prova ändra från AHCI till IDE på hårddiskarna i Bios så kommer du troligtvis in i windows.