Permalänk
Medlem

Problem med ny dator

Hejsan!

jag köpte en dator på inet jag bygde datorn själv och orkade inte kolla så mycket i manualen. har sett polare bygga datorer många gånger. men den startade och jag lyckades installera windows på den. men den började haka upp sig och stängas av lite då och då. men sen gick jag in i bios och ändrade System Performance till Asus Optimal. men då hakade datorn upp sig direkt när jag startade den men sen lyckades jag att ändra till Power Saving. jag tänkte att de var ju motsatsen. då måste de ju funka. men nu när jag startar datorn så lyser inte skärmen och de lyser en röd lampa som de står VGA LED på. den lös inte innan jag ändrade till power saving. jag har dessa delar

Chassi: Aerocool X Warrior Black Edition
Moderkort: Asus Z87-C
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz
Processor Kylare: Intel Standard (den man får med när man köper processor)
Nätagg: Silver Power 500W
Grafik Kort: Nvidia GeForce GTX 680
RAM Minne: Corsair XMS3 DDR3 4 GB x2 (ett verkar trasigt för datorn visar bara 4GB)
Hårddisk: Western Digital WD1001FALS 32Mb Cache

Jag har testat ta ut cmos-batteriet i 15 sek och sen sätta tillbaka det och starta och de funkade inte. jag har testat ta ut sladden från grafik kortet och satt den moderkortets VGA uttag och då lös inte VGA LED men då blev det inte häller någon bild. ska jag testa skruva bort grafik kortet och sen sätta sladden i moderkortets VGA uttag eller spelar de ingen roll om grafik kortet sitter där? jag har testat grafik kortet i en annan dator och då är de inget fel på det. men den enda delen jag inte testat är ram minnet. så de skulle kunna vara trasigt. men de gick ju att installera windows men dom i moderkortet...

Permalänk
Vila i frid

Ett av de vanligaste felen om minnesstorleken är missvisande mot vad som är installerat är att man råkat böja en pinne i cpu-sockeln.

Citat:

orkade inte kolla så mycket i manualen

Uhm, du menar att vi ska läsa manualen åt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ett av de vanligaste felen om minnesstorleken är missvisande mot vad som är installerat är att man råkat böja en pinne i cpu-sockeln.

Eller att man installerat 32-bitarsversionen utav Windows

Skrivet av tok124:

Hejsan!

jag köpte en dator på inet jag bygde datorn själv och orkade inte kolla så mycket i manualen. har sett polare bygga datorer många gånger. men den startade och jag lyckades installera windows på den. men den började haka upp sig och stängas av lite då och då. men sen gick jag in i bios och ändrade System Performance till Asus Optimal. men då hakade datorn upp sig direkt när jag startade den men sen lyckades jag att ändra till Power Saving. jag tänkte att de var ju motsatsen. då måste de ju funka. men nu när jag startar datorn så lyser inte skärmen och de lyser en röd lampa som de står VGA LED på. den lös inte innan jag ändrade till power saving. jag har dessa delar

Chassi: Aerocool X Warrior Black Edition
Moderkort: Asus Z87-C
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz
Processor Kylare: Intel Standard (den man får med när man köper processor)
Nätagg: Silver Power 500W
Grafik Kort: Nvidia GeForce GTX 680
RAM Minne: Corsair XMS3 DDR3 4 GB x2 (ett verkar trasigt för datorn visar bara 4GB)
Hårddisk: Western Digital WD1001FALS 32Mb Cache

Jag har testat ta ut cmos-batteriet i 15 sek och sen sätta tillbaka det och starta och de funkade inte. jag har testat ta ut sladden från grafik kortet och satt den moderkortets VGA uttag och då lös inte VGA LED men då blev det inte häller någon bild. ska jag testa skruva bort grafik kortet och sen sätta sladden i moderkortets VGA uttag eller spelar de ingen roll om grafik kortet sitter där? jag har testat grafik kortet i en annan dator och då är de inget fel på det. men den enda delen jag inte testat är ram minnet. så de skulle kunna vara trasigt. men de gick ju att installera windows men dom i moderkortet...

Det bästa du kan göra i detta fallet är det grundläggande när man börjar felsöka i en nybyggd dator: ta ur ALLT som inte behövs för att boota, t ex grafikkort, extra ramminnen (kör enbart med en sticka), dvd/bluray-läsare, extra HDDs/SSDs osv.

Permalänk
Testpilot

Låter som att antingen har ett RAM minne pajjat, eller så har du böjt sönder en PIN när du satte i CPU´n.
Testa att köra med endast 1 minnes sticka och se om datorn startar, och testa sedan den andra stickan ensam också (glöm inte att testa varje sticka enskilt i VARJE RAM slot, alltså; sticka 1 i slot 1-4, sedan sticka 2 i slot 1-4).

Glöm inte heller att koppla ur allt extra så som USB saker och annat krims krams.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ett av de vanligaste felen om minnesstorleken är missvisande mot vad som är installerat är att man råkat böja en pinne i cpu-sockeln.

Uhm, du menar att vi ska läsa manualen åt dig?

Okej jag ska ta bort Processorn och kolla. men moderkortet har socket 1150 och processorn har också socket 1150. men ska testa ta bort processorn. och nej ni behöver inte läsa manualen för mig haha jag måste ha gjort rätt eftersom att jag lyckades installera windows på den.

Permalänk
Medlem

Jag har tagit bort processorn nu och inga pinnar ser böjda ut

Permalänk
Medlem

jag ska testa att bara använda 1 sticka nu och se vad som händer. tack för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tok124:

Hejsan!

jag köpte en dator på inet jag bygde datorn själv och orkade inte kolla så mycket i manualen. har sett polare bygga datorer många gånger. men den startade och jag lyckades installera windows på den. men den började haka upp sig och stängas av lite då och då. men sen gick jag in i bios och ändrade System Performance till Asus Optimal. men då hakade datorn upp sig direkt när jag startade den men sen lyckades jag att ändra till Power Saving. jag tänkte att de var ju motsatsen. då måste de ju funka. men nu när jag startar datorn så lyser inte skärmen och de lyser en röd lampa som de står VGA LED på. den lös inte innan jag ändrade till power saving. jag har dessa delar

Chassi: Aerocool X Warrior Black Edition
Moderkort: Asus Z87-C
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz
Processor Kylare: Intel Standard (den man får med när man köper processor)
Nätagg: Silver Power 500W
Grafik Kort: Nvidia GeForce GTX 680
RAM Minne: Corsair XMS3 DDR3 4 GB x2 (ett verkar trasigt för datorn visar bara 4GB)
Hårddisk: Western Digital WD1001FALS 32Mb Cache

Jag har testat ta ut cmos-batteriet i 15 sek och sen sätta tillbaka det och starta och de funkade inte. jag har testat ta ut sladden från grafik kortet och satt den moderkortets VGA uttag och då lös inte VGA LED men då blev det inte häller någon bild. ska jag testa skruva bort grafik kortet och sen sätta sladden i moderkortets VGA uttag eller spelar de ingen roll om grafik kortet sitter där? jag har testat grafik kortet i en annan dator och då är de inget fel på det. men den enda delen jag inte testat är ram minnet. så de skulle kunna vara trasigt. men de gick ju att installera windows men dom i moderkortet...

Har du monterat distanserna rätt? Sitter alla kablar rätt? Kolla manualen unde felsökning, eller gör om, gör rätt.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

tack. nu funkar det. vet inte vad som var fel men jag tog ut grafik kortet och satte ram minnet i slot 2 och då funkade det

Permalänk
Medlem
Skrivet av tok124:

tack. nu funkar det. vet inte vad som var fel men jag tog ut grafik kortet och satte ram minnet i slot 2 och då funkade det

Kanske en minnesslot som inte fungerar då? Testa alla slottar med ett minne för att se om det blir samma problem. Sen ska du ha dem i de slottarna som har samma färg för att få dualchannel. Om någon slot är trasig så skulle jag rekommendera en RMA (returnera moderkortet).

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Kanske en minnesslot som inte fungerar då? Testa alla slottar med ett minne för att se om det blir samma problem. Sen ska du ha dem i de slottarna som har samma färg för att få dualchannel. Om någon slot är trasig så skulle jag rekommendera en RMA (returnera moderkortet).

Tack så mycket. jag ska kolla upp det!

Permalänk
Medlem

nu märkte jag något väldigt konstigt... de står på ram minnena att de är 4 GB. jag tog ju bort 1 för att de var antagligen trasigt. nu står de att jag har 2 GB... och ja jag har windows 64 bitars operativ system.

Permalänk
Medlem

Är det 2x 4gb du har?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

Är det 2x 4gb du har?

Japp... Corsair XMS3 4GB 1333MHz. har 2 st av dom. men de står även (2x2GB) på den. vad menas med de? betyder de att halva är 2GB och andra halvan 2GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Kanske en minnesslot som inte fungerar då? Testa alla slottar med ett minne för att se om det blir samma problem. Sen ska du ha dem i de slottarna som har samma färg för att få dualchannel. Om någon slot är trasig så skulle jag rekommendera en RMA (returnera moderkortet).

jag har dom i samma färg men jag funderar på om de inte kan vara slott för grafik kort som är trasigt. eftersom nu när jag tog bort ett ram minne så visar de 2GB och när jag hade 2st visade de 4GB. de måste ju betyda att båda funkar. eller? men jag har ju 2 slotts för grafik kort. spelar de någon roll vilken av dom man använder eller? jag är inte van vid moderkort som har 2 slotts för grafik kort. fattar inte häller varför är de typ om man ska ha 2 skärmar eller? för man kan ju bara koppla in sladden till 1 grafik kort om man bara har 1 skärm...

Permalänk
Medlem

Helt normalt att det står 2gb då.
Är båda grafikkortsplatserna likadana så spelar det nog ingen rill

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande problem med att datorn hänger sig =( men asså det är väldigt konstigt för att jag har använt mitt nätagg och grafik kort länge innan jag tog de till min nya dator. har aldrig haft problem med de förut på den andra datorn. ram minnet verkar ju även funka eftersom att de visar 4GB hårddisken vet jag inte. jag använde den som "andra hårddisk" i min förra dator. då kunde jag komma in på den osv. men datorn verkar ju hänga upp sig med alla mina hårddiskar... så tror inte att de kan vara de häller. sladdarna till moderkortet sitter helt rätt. har läst lite i manualen. stock kylaren sitter helt fast. och alla pinnar i processor socketen ser helt hela ut. jag har testat olika platser på ram minnena. vad med kan jag testa? vad kan vara fel??? vill ju så gärna att allt ska funka när jag betalade så mycket. nu är jag pank 2 veckor på grund av de och har inte ens en fungerande dator =( datorn hakar oftast upp sig eller stänger av när jag sitter och kollar på en film eller på youtube. men de hakar även upp sig bara skrivbordet är uppe. men om jag kollar på film så hakar den upp sig efter ca 1 min

Permalänk

Har du monterat distanser på moderkortet? Monterat strömförsörjning korrekt till grafikkortet?

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --