Någonting äter mitt minne på min HDD

Permalänk
Medlem

Någonting äter mitt minne på min HDD

Tjena!

Suttit ett lite tag och spanat på min ssd. Tog bort en massa spel för att få mer utrymme, så hade tillslut ca 50gig kvar. Av ren slump öppnade jag "Den här datorn" och såg att jag förlorat ca 2 gig. Fortsatte att göra så och nu är min minneskapacitet nere på 10gig, har alltså förlorat 40gig.

Har gjort full virus scan (Kaspersky) och ccleaner, hittade inga virus. Gör datorn någon form av backup på allt mitt material eller vad är det som händer?

Alla svar uppskattas!
Tack

Edit: Den gick ner till 125 megabyte, sen när jag kolla igen har jag 50 gig igen

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

filmar du när du spelar eller något sånt? den kan även vara uppdateringar som tar upp plats.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Ladda ner treesize så kan du kolla vad som tar plats

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, det löste sig nu
Tråden kan stängas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cerox92:

Tack för hjälpen, det löste sig nu
Tråden kan stängas

Då detta är ett forum där vi vill hjälpa varandra så stänger vi inte trådar vanligtvis och speciellt inte då vi inte fick någon lösning på problemet. Så för "rädda" andra i liknande situation ser vi gärna att du gör det, skriver lösning alltså.

Jalle64

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerox92:

Tjena!

Suttit ett lite tag och spanat på min ssd. Tog bort en massa spel för att få mer utrymme, så hade tillslut ca 50gig kvar. Av ren slump öppnade jag "Den här datorn" och såg att jag förlorat ca 2 gig. Fortsatte att göra så och nu är min minneskapacitet nere på 10gig, har alltså förlorat 40gig.

Har gjort full virus scan (Kaspersky) och ccleaner, hittade inga virus. Gör datorn någon form av backup på allt mitt material eller vad är det som händer?

Alla svar uppskattas!
Tack

Edit: Den gick ner till 125 megabyte, sen när jag kolla igen har jag 50 gig igen

Systemdisk? Swap? Temporära filer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerox92:

Tack för hjälpen, det löste sig nu
Tråden kan stängas

Och vad var det?

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp. Problemet låg i att det var någon form av temporära filer som skapades, hibernate fil som kallades. "hiberfil.sys". Efter jag inaktiverade den i kör menyn löste det sig

Edit: @Jalle64, Menade inte att vara otrevlig när jag sa att tråden kunde stängas. Men du har alldeles rätt Det är till för att hjälpa varandra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerox92:

Tack för all hjälp. Problemet låg i att det var någon form av temporära filer som skapades, hibernate fil som kallades. "hiberfil.sys". Efter jag inaktiverade den i kör menyn löste det sig

Edit: @Jalle64, Menade inte att vara otrevlig när jag sa att tråden kunde stängas. Men du har alldeles rätt Det är till för att hjälpa varandra

Både den och systemåterställningspunkter kan ju ta en del plats, fast båda är ju rätt trevliga att ha. Fast du hade kanske hellre haft den på en hårddisk? (Kan man byta ställe för den? Jag kör inte Windows.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliquise:

Både den och systemåterställningspunkter kan ju ta en del plats, fast båda är ju rätt trevliga att ha. Fast du hade kanske hellre haft den på en hårddisk? (Kan man byta ställe för den? Jag kör inte Windows.)

Jag har ingen aning, pratade med mina polare och han kör helt utan filen och gjort så ett bra tag. Så orkar inte mixtra mer med det, datorn funkar som den ska nu i alla fall

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerox92:

Jag har ingen aning, pratade med mina polare och han kör helt utan filen och gjort så ett bra tag. Så orkar inte mixtra mer med det, datorn funkar som den ska nu i alla fall

Hibernate är när du slår av datorn på ett sådant sätt att allt du har igång för tillfället sparas ner på disken och sedan slår den av sig för att nästa gång du slår på den starta upp snabbare med allting som du lämnade det istället för en total omstart. Mao säg chatprogram, webläsare, kanske några anteckningar du höll på med osv är kvar precis som du lämnade det. Rätt trevligt om man vill pausa / slå av datorn men inte riktigt stänga av den normala vägen / bli av med allt man hade uppe.

Går antagligen att kombinera med sovlägen så att du säg får på en skärmsläckare efter 10 minuter, datorn går ner i strömsparläge efter 15 och om den har stått i 30 minuter utan aktivitet att den sparar ner alltsammans och slår av sig istället.