ASUS Zenbook Prime Micro HDMI not working

Permalänk

ASUS Zenbook Prime Micro HDMI not working

Jag får inte min micro HDMI att fungera på min Zenbook Prime UX31A-R4004V, har sökt på nätet och funnit flera med samma problem.
Finns det någon här på Sweclockers med samma problem? Jag har provat att ominstallera drivrutinerna utan resultat.
Jag får inte ens möjligheten att välja HDMI under högtalar config, har bara Realtek High Definitaon Audio att välja på.
Här är en länk till TH med samma problem, http://www.tomshardware.co.uk/forum/353571-15-connect-zenbook...

Permalänk

Jag avinstallerade Intel HD 4000 och Realteks drivers, efter det syntes både HDMI och hörlurar bland uppspelningsenheter.
Efter att jag åter installerade Intel HD 4000 driver försvann HDMI från uppspelningsenheten och efter att jag åter installerade Realtek driver försvann även hörlurarna.

Har gjort en skärmdump, men finner inget sätt att bifoga den.

Jag la nu upp det på min Sky Drive i fall någon är intresserad av problemet, jag vet att fler har samma problem som mig.
https://skydrive.live.com/redir?resid=B985804CED120482!365&au...

Permalänk

Hade samma problem för ett tag sen, lösningen var att gå in på ASUS support sida för att ladda ned senaste drivisarna till Intel HD graphics -> http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=UX31A&p=3&s=369 Gå in på VGA och välj den senaste drivrutinen.

Off topic så måste jag bara klaga på att man inte fick med en Micro HDMI-adapter eller att det säljs såna av ASUS. De från tredjeparstillverkare saknar den avlastande lilla kabelstumpen som den medföljande VGA-adaptern har. tog sönder min micro-HDMI adapter idag för det blev för tungt för den lilla kontakten.

Permalänk

Har redan provat dom drivrutinerna, jag har dom senaste installerat just nu.
Jag har provat drivrutinerna som finns att ladda ner både från ASUS och Intel, både dom senaste och en version tidigare.
Alla med samma resultat, när drivrutinerna är avinstallerade har jag möjligheten att välja både hörlurar och HDMI bland uppspelningsenheter, men så fort jag har installerat drivrutinerna försvinner dessa möjligheter, se bifogad länk till SkyDrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Future Vision:

Har redan provat dom drivrutinerna, jag har dom senaste installerat just nu.
Jag har provat drivrutinerna som finns att ladda ner både från ASUS och Intel, både dom senaste och en version tidigare.
Alla med samma resultat, när drivrutinerna är avinstallerade har jag möjligheten att välja både hörlurar och HDMI bland uppspelningsenheter, men så fort jag har installerat drivrutinerna försvinner dessa möjligheter, se bifogad länk till SkyDrive.

Har exakt samma problem som dig sitter på en Ux21e och får inte heller någon signal fast jag de senaste drivrutinerna installerade. Lyser en vit diod brevid hdmi sladden om borde betyda att den är inkopplad men hittar inte tvn. Hade hdmisladden inkopplad när jag installerade drivrutinerna kan det spela någon roll?

Permalänk

Det skulle förvåna mig om det spelade någon roll. Prova att avinstallera drivrutinerna för att se om den funkar då som min gjorde.
Du kan även prova innan du avinstallerar drivrutinerna om du får bild om du går in i BIOS, det funkade för mig då drivrutinerna inte har hunnit laddat då.
Har lämnat tillbaks min för reparation, blir förvånad om dom fixar det. Jag hade dessutom problem med HDMI porten som glappade på moderkortet och USB 3.0 porten som inte verkar klara av att ge tillräckligt med ström till USB 3.0 enheter som drar max ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Future Vision:

Det skulle förvåna mig om det spelade någon roll. Prova att avinstallera drivrutinerna för att se om den funkar då som min gjorde.
Du kan även prova innan du avinstallerar drivrutinerna om du får bild om du går in i BIOS, det funkade för mig då drivrutinerna inte har hunnit laddat då.
Har lämnat tillbaks min för reparation, blir förvånad om dom fixar det. Jag hade dessutom problem med HDMI porten som glappade på moderkortet och USB 3.0 porten som inte verkar klara av att ge tillräckligt med ström till USB 3.0 enheter som drar max ström.

Har du fått tillbaka den från reparationen? Hur gick det? Har samma problem med min Zenbook nämligen...

Permalänk

Jag fick tillbaks den efter 3 veckor, moderkortet var bytt och HDMI var fixat, dock funkade inte USB 3.0 som tidigare.
Dessutom hade tangetsbordsbelysningen slutat funka och en del knappar var ur funktion, dom hade även sabbat fabriksåterställningen som inte längre var möjlig att göra. Efter detta fick jag en ny dator.

Nu funkar (allt) som det skall, det är fortfarande USB 3.0 som inte funkar för alla stickor.

Per

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har också en Zenbook Prime och har också precis som många andra haft problem med att använda micro - HDMI uttaget. Har googlar en hel del på detta och kommit fram till att det helt enkelt är en bugg i Intels HD4000 grafik drivrutin.

Hittade en work-around på nätet som funkar för mig.

Kanske detta kan hjälpa er som också har problem, testa!

"I have a work around, after the system has booted using a VGA connection

Control panel -> System -> Device Manager -> Display Adapter -> Right Click on The Intel HD Graphics -> Disable Device

Then

Control panel -> System -> Device Manager -> Display Adapter -> Right Click on The Intel HD Graphics -> Enable Device

After that the HDMI and DVI connectors work.

So if you could script this process at Windows Boot time, Disable the HD graphics card and Enable it, the HDMI output or DVI output should enable. If Intel can figure out why this trick works and fix the driver, then I would be happy."

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W